Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 als je kijkt naar de kostensoortenom kledingtweedehands computersIk twijfel in elk geval aan de deskundigheid en de attitude van de reïntegratiebedrijvenWat mij betreft moet er in de intake in ieder geval nadrukkelijk gekeken worden of aanvullende zaken nodig zijn om het traject te kunnen volgen.) De Voorzitter: Dit zijn geen interrupties meer, dit is ge woon een debat dat u nu voert en dat eigenlijk in de tweede termijn gevoerd moet worden. Ik geef het woord aan de wet houder De heer Brok (weth.): Nogmaals voorzitter, het gaat erom van geval tot geval te bekijken wat een individuele cliënt nodig heeft in de toeleiding naar de arbeidsmarkt of naar een bepaalde plaats bij een bepaald bedrijf. Als dat nu on deruitputting is van het bedrag, wil dat niet per definitie zeggen dat het beleid slecht is. Misschien is het van geval tot geval helemaal niet nodig gebleken. Dus daar houd ik ook aan vast. Met betrekking tot de evaluatie - dan kom ik weer terug op wat ik in de Commissie heb gezegd - is het goed om een vol gende keer, mevrouw Dames, de cliënten nog meer direct er bij te betrekken. Maar ik heb toen ook gezegd dat de Cliën tenraad de afgelopen keer wel heel duidelijk betrokken is geweest in de advisering aan het College over dit punt. Voorzitter, ik heb alle punten behandeld. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van de PAL/GroenLinks-fractie De motie van de heer Roekiman en Nicolai namens de PAL/GL- fractie wordt verworpen met 7 tegen 27 stemmen. Voor stem den de leden van de fracties van PAL/GL, LL en FNP De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 12. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 13 (bijlage nr. 193) Achter de Hoven Vegelin Mevrouw Koster: Voorzitter, de CDA-fractie zal een korte en bondige bijdrage geven over de problematiek Achter de Hoven Vegelin. De titel van de rapportage is duidelijk en veel zeggend: "Een slopende zaak". Wij voegen er aan toe: "een zenuwslopende zaak", vooral voor de bewoners. Voorzitter, er zijn fouten gemaakt in het verleden. Wij denken dat zowel in de Commissie als in de voorgaande bij Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 eenkomsten met het College de fouten al meer dan eens be sproken zijn. Het lijkt ons dan ook niet nodig om hier ver der op in te gaan. Het is van groter belang, dat wij fouten in de toekomst voorkomen en er nu een oplossing voor vin den Het raadsbesluit dat nu voor ons ligt is een wijziging, een aanpassing op het bestaande plan, op een aantal stedenbouw kundige aspecten. Daarnaast draagt het College een oplos sing aan op het gebied van de financiële tekorten. Met deze twee punten kunnen wij niet instemmen. Daar komen wij zo meteen nog op terug. Het CDA staat voor: "betrokken en betrouwbaar". Betrokken met de stad en haar bewoners, betrokken met het wel en wee i.n het gebied van Achter de Hoven Vogel in en de overheid dient betrouwbaar te zijn in haar doen en laten. Ook de burgers moeten op de overheid kunnen vertrouwen. Dan is het buitengewoon wrang, dat een plan dat vorig jaar in de Raad is vastgesteld, deels weer zou moeten worden ge wijzigd. Nota bene een plan, dat op initiatief van de Raad steeds is gewijzigd, tot drie a vier keer toe. De bewoners waren het vorig jaar spuugzat, en terecht. De bewoners van Achter de Hoven Vegelin mochten erop vertrouwen, dat deze plannen zouden worden uitgevoerd, zoals door de Raad beslo ten is. De gemeente heeft inmiddels aankopen verricht en dat geldt ook voor de bewoners van de Achtste Vegelindwars- straat. De gemeente heeft hier een morele plicht om de zaak af te maken, conform hetgeen vorig jaar is besloten. Na tuurlijk beseffen wij dat handhaven van het huidige plan ten opzichte van het College betekent, dat het reeds ge raamde tekort een half miljoen Euro groter zal worden. Maar volgens ons staat het niet in verhouding tot de invloed, die het heeft op de kwaliteit van de wijk. Het CDA houdt dus vast aan het onverkort uitvoeren van het huidige plan. Het CDA zal daarom samen met andere partijen een amendement indienen dat straks door de VVD aangedragen zal worden en heeft het amendement mede ondertekend. Ik zal vervolgens ingaan op de financiering. Het College trekt met het voorstel om de ISV-II-middelen in te zetten voor het tekort, een zware wissel op de toekomst. Een te zware wissel, volgens onze fractie. Het inzetten van de ISV-II-middelen is nog omgeven met onzekerheden. In de eer ste plaats moet nog worden'afgewacht of ISV-II doorgaat. De signalen hieromtrent zijn dan wel positief, maar we moeten helaas afwachten. Over de omvang van de middelen valt nog weinig te zeggen. En zeker niet over het aandeel van Leeu warden. Het tijdstip waarop is ook onduidelijk. Bovendien moet worden afgewacht of de ISV-II-middelen überhaupt wel ingezet kunnen worden voor de tekorten van Achter de Hoven Vegelin. Kortom, het College komt naar onze mening met een ondeugdelijke financiering. We willen geen plannen meer, waarvan de financiering in de lucht hangt. Dat strookt niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 8