Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 18. november 2002
met de visie van onze fractie. En ook niet met de financië
le paragraaf van het Collegeprogramma, dat een solide fi
nancieel beleid voorstaat.
Voorzitter, zoals gezegd wordt met de voorgestelde finan
ciering een zware wissel op de toekomst getrokken. Wij kun
nen hiermee allen maar akkoord gaan, indien er een voorzie
ning op de balans wordt getrokken tot het niveau van het
tekort, waarbij de algemene reserve met hetzelfde bedrag
wordt verlaagd. Wij gaan er daarbij van uit, dat de voor
ziening opgeheven kan worden, zodra de ISV-II-middelen vrij
komen
Ik zal hierbij ons amendement, in ieder geval het besluit,
even voordragen.
4. "De gemeenteraad van Leeuwarden,
bijeen op 18 november 2002;
behandelende het onderwerp Achter de Hoven/Vegelin;
overwegende
dat het college van burgemeester en wethouders bij
brief van 7 november 2002 aan de raad o.a. voor
stelt het exploitatietekort deels te financieren
door middel van een z.g. préprioriteit ten laste
van het budget ISV-II ten bedrage van €5,6 mil
joen;
dat de raad bij amendement op 18 november uitge
sproken heeft dat het stedenbouwkundige plan Ach
ter de Hoven/Vegelin, vastgesteld in de raadsver
gadering van 11 juni 2001, onverkort moet worden
uitgevoerd;
dat hierdoor het tekort in de financiering van het
plan 6,1 miljoen kan worden geraamd;
dat de toewijzing door de staatssecretaris VROM
van de middelen ISV-II nog onzeker is;
dat de gemeente hiermede een substantieel financi
eel risico loopt;
dat de voorgestelde financiering door het college
op dit moment uit oogpunt van een solide en ver
antwoord financieel beleid derhalve ondeugdelijk
is
dat het in afwachting van de definitieve beschik
king van genoemde staatssecretaris over de toeken
ning van de ISV-II-middelen het risico moet worden
afgedekt
besluit
1. Het gestelde onder 2 sub B van het besluit komt te
vervallen en wordt vervangen door: "een voorzie
ning te treffen op de balans tot een bedrag van
6,1 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de
algemene reserve met dit bedrag"
2De voorziening komt te vervallen indien de te ver
wachten middelen uit ISV-II worden toegekend,
voorzover de middelen toereikend zijn en binnen de
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
gestelde kaders mogen worden aangewend voor het
tekort in de exploitatie Achter de Hoven/Vegelin;
en gaat over tot de orde van de dag"
Voorzitter, een en ander betekent, dat de algemene reserve
behoorlijk inteert. Het minimum van de afgesproken 1,7
miljoen komt al gauw in zicht. De financiële positie van
Leeuwarden wordt echter niet alleen bepaald door dit bedrag
van 7 miljoen, maar ook door het niveau van de bestemmings
reserves, zoals het SIOF, de risico's van de grondexploita
tie moeten hier een kanttekening bij zijn. Nu het econo
misch tij niet meer meezit, betekent dit volgens de fractie
dat uiterst terughoudend moet worden omgegaan met het op
starten van allerlei nieuwe projecten en plannen. Wij vra
gen dan ook aan het College hier bij de inventarisatie een
prioritering van de plannen en projecten, die in het kader
van de uitvoering Stadsvisie zullen plaatsvinden, rekening
mee te houden. Op langere termijn is de fractie bepaald
niet optimistisch over de financiële situatie. Deelt het
College deze opvatting?
Voorzitter, nog een paar zaken en dan zal ik afsluiten. Een
van de oorzaken van het tekort is het feit, dat de inge
boekte compensatiegelden niet realistisch zijn. In dit ver
band vraagt de fractie: is bij de plannen van de Vrijheids-
wijk ook rekening gehouden met de compensatie? Dan is het
tekort op de stedelijke vernieuwing immers nog groter. Kan
het College daar uitsluitsel over geven?
Wij willen graag op korte termijn inzicht hebben in de hui
dige begroting en dekkingsmiddelen ten behoeve van de Vrij
heidswij k. Daarom hebben wij de motie, die straks ingediend
zal worden door de PAL/GroenLinks-fractie, mede onderte
kend.
De heer Feddema: Hoe heeft het zo ver kunnen komen? De VVD-
fractie is hier zeer ontstemd over. Het is toch te gek voor
woorden. Keer op keer heb ik namens de VVD-fractie gezegd:
"de financiële onderbouwing is flinterdun, kunnen we het
realiseren binnen deze middelen?" Steeds, en ja tot zelfs
augustus jl., met een paar kleine aanpassingen, optimalisa
tie werd dat genoemd, past het binnen de ramingen. De pro
jectleiding heeft mij, ons allemaal, behoorlijk op het ver
keerde been gezet.
Voorzitter, wij vinden dat de lijnaansturing heeft gefaald.
De totale aansturing is zwaar onvoldoende geweest. De fi
nanciële controllers van ons apparaat hadden niet voldoende
overzicht en inzicht. Communicatie tussen de diensten vond
onvoldoende plaats. De duur ingehuurde kennis van b.v. Bu
reau PAS en Projectleiding heeft een te florissant beeld
gegeven. Ramingen van de kostenkant blijken veel te laag en
opbrengsten zijn veel te hoog opgenomen in de financiële
stukken. Wij zouden willen constateren: wat heb je aan zul-