Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 daar naar. Eigenlijk zou je al die banen ook regulier moe ten laten zijn en niet gesubsidieerd moeten laten zijn. Wij hebben, mevrouw Crijns, met de praktijk van vandaag de dag te maken, ik ga er niet van uit dat al die 743 mensen binnen nu en een jaar door kunnen stromen naar een CAO- baan, dat is ook aannemelijk want er zullen altijd hele grote groepen mensen blijven die normaal in de traditionele ID-regeling, zoals wij die tot dusver gekend hebben, willen blijven zitten. U geeft een voorbeeld over de ijshal van: ik heb gezien hoeveel mensen daar de afgelopen jaren bij zijn gekomen, maar structureel maken van de ID banen, daar is niets van terechtgekomen. Ik wil niet het voorbeeld van de ijshal overnemen. Ik weet niet of het helemaal zo is, zoals u zegt, maar het is wel een voorbeeld van hoe het vaak in de praktijk loopt. Als je dan pleit voor het zorgvuldig omgaan met mensen, zou je dat in ieder geval anders moeten doen in de praktijk. De NLP-fractie zegt ook dat gesubsidieerde arbeid zinvol is. Op alle punten ben ik al op ingegaan, meneer Van de Brug De Christenunie spreekt de waardering uit voor het college voorstel, waarvoor onze dank, natuurlijk meneer Stoker, maar u moet ook heel uitdrukkelijk de werkgevers bedanken voor die resultaatverplichting voor die 25% uitstroom. Maar dat heeft u dan bij deze ook gedaan. In het tweede deel van uw redenering zegt u wel, meneer Stoker, dat die 25% prima is, maar ga dan weer anders met die buffer om. Hierdoor zullen een aantal maatregelen van het college waar onder het dekken van de bezuiniging en het door laten stromen uiteindelijk weer minder uitpakken. Daar kiest het college niet voor. Mevrouw Dolstra van Leefbaar Leeuwarden wijst nog een keer op het rustplan. Dat onderdeel krijgt u nog een keer toege stuurd, want dat heb ik u toegezegd. Maar in de nieuwe Bij standswet, zeg ik u wel even, is de gemeente verplicht om iedereen ook een plaats te geven in plannen. Het is niet zo dat in ieder geval, met de formulering die u kiest, de ge meente de vrijheid mag nemen om maar groepen mensen niet een onderdeel te laten zijn van. In voorkomende gevallen kun je best zeggen: die persoon kan niet meer op traject, neem je niet meer op traject, ook in het belang van de per soon zelf, maar we moeten dat niet als een generieke maat regel gaan schetsen, dat dit een model zou zijn. Het is niet goed en ook daar moet de gemeente kritisch in blijven. U blijft sceptisch ten opzichte van reïntegratiebedrijven Dat doet u al jaren heel consequent. Mijn ervaring is an ders, alhoewel hier en daar ook wel een verbetering door te voeren is, maar redeneer je vanuit de cliënt, vanuit het •geegs axssnosxp jag beepueA axp gaxjqspeej uaa Jaxq gbxx J3 -gsedabuee uauuexd ap nu >joo uCxz uiojeea (•peej ap ut ajssnosjp ap gin uep 'uauioyaó sj ubjoa jeeu yundpueys jap -ue jaaq uaa abajjoo gaq ut ajssnosjp apjaaouenuaö ajp gjn gep uajjeAabdo yoo goog noC sj gag jppw jaaq bq) •>(jam uba ua>(Eui jaxxnbaj gag ua uioojgsjoop uio geeb gaq sqe 'uauio^bna -ag uaxxa3SJOOA aTP uaxz 'si pxagSabjooA nu axp jaxjq ap ut >(oo uaxxs3SJOOA 9^TPTnM aP UT gax2-300? XBAa^ -*apax ui uagundpuegs jeeq vPAd aP gapoz 'uadjaqos ag uee pxaxaq gaq Cxm uaaaqoad jaxn -uauio^ uagxnq jeeu Cxxapuxagxn gep Xaapaoo uaboMab uaa sx gaH 'ut uaCxgjed axxB UBA XaaPUBB uaa aeep sx ^Cxxanngeu 'ggajgaq abaxx°a 3aM ST aTssnasTP ap geM 'uagxnq jeeu aaui y Cxxapuxagxn aC uio>( jeea -uCxz sxui -ojduioo uaa ^oo puoAeueA bu ja xBZ cttaPuTa3Tn 'uaaoA jeeu aagaq xaaA uagundpuegs axp uauio^ 'gqaq azap sja buxj -apebaaA aaequado uaa aC sxv 'uaqqaq uagundpuegs apuaxXTMDS -aaA )(oo uaCxgaed apuaxXTMDS:raA 3BP oz CTTjnn:lBU 3aM sT uep 'abaxx00 laM UT axssnosxp auaagux uaa aeeu g^Cx^ aC sxv CuaiouabCj^jed azuo uba asAig uaggxz abajjoo iaq ut :gyuap ua iqejy ubjo ap aaggoe qojz n gpp uajjaisjooA tui yy uey uep 'ueegs uauuny noz aaggoe garu n aeeM uCjz uajjaisjooA grp gep gbaz uep aarg n sjV 'sj japnoqiaM-ypAd "aa 3 TP gep uee j uiaau 'pjaA -ajab gjeag aapnoggaAi uaa vPAd STV uapjOMab yuaq frgaedab -ajjoo suaöjoAjaA 'pjeeqab gjaag bejsijn paob uaa n CjqjeeM uabujzajyjaA ap laui uabujimuais ap ue a bejsijn ap uassng bujpnoqjaA ap do ggoraab seM beejA uCjh .-aa^aa Jsaq bq) •ueeuabag saapue aeep Cxm ua>(Cx>{ peejaguaauiab sxv guaq axguegsuxsbuxaaoAgxn uaa aC sxe CxxadCxjbaq xaaM u£Tz 'uaAababuee >(00 aapaaa Cxm uaqqaq gep 'uapax^aA gaq ut uCxz uauiouab axp uaxsbsjgeeui aa -uapxaxabaq buxjaoAgxn aeeq ut a6axxoo gaq sua6xOAJ9A ua uaxx9^5 J3pe5( uaa nu Cxm gxp gep sx uep 'st aujsxxenp uba sgax aa sxv "uaunags )(oo a6axioo gaq Cxm jo beeaA ap aaao ua auisjxenp aaAO gaq ggaaq dS aa •uaunuags uapnoz iooa saxoaad uep Cxm aeeM uagaM gaxu noz >(i 'uauio^aaAO ^Cxgapxnp gaxu axg -oui ap puxa >|i -pxaq>( CxxapTnPuo UT XBAjaA UBP ua uauiaou -aq ueeb gxTM uaaogoas apxeedaq Cxxapuxagxn aC gep gbxaap aeeAab uaa dogsuiooagsux uaa ux aa gepuio 'aooA gaxu Cxm uCxz aeea -puaxpaÊux dogsuiooagsux aaAO axgoui uaa gjaaq qD/qVd •uaxxBA uaxxnz uabexsguo uabuoMpab uaab aa gep gxaj gaq ua guiaauaaui goajga y Cxxaddeqosgeeui gaq xBAa& Jspsj UT abaxi°D gaq gepuio 'aaAO abaxxoa 3aM UBB a^ uagex gep 'uab -uxgqoxxdaaA xB^UBB uaa UBA uagxnxs uee6 ag gxn je nu saaA £002 xaenueC 02 UBA buxaapeÊaaAspeea ap uba bexsaaA Zï PBTQ Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 individu en wil je maatregelen nemen, dan zul je de reïnte- gratiebedrijven ook in de toekomst hard nodig blijven heb ben. De braafheid daar ben ik inmiddels voldoende op ingegaan. Beter duidelijk, helder daarna overleg tot een ander model op onderdelen komen. Wel vasthouden aan je eigen kader en dan maar wat minder braaf. Ik ben niet ingehuurd om altijd even braaf gevonden te worden. U zegt nog iets over de provincie en geld voor de stads wachten. Ik denk dat de provincie tot veel toe bereid is. Ik hoop ook voor dit onderdeel. Ik waag het ernstig te be twijfelen. We gaan het wel proberen. U wijst naar Prohef. Dat doet de PvdA-fractie ook. Ik zeg u toe dat in de discussie over 2004 we op basis van casus quo gaan discussiëren met elkaar in de commissie. Onze stel- lingname is dat dit alternatief er niet kan zijn, omdat het alleen effectief kan werken als het je macro-economisch in voert. Experimenten zijn leuk, maar micro-economisch zal het geen effect hebben. Maar laten we erover discussiëren. Dat hebben we niet eerder gedaan, zeg ik tegen de voorstan ders van dat model. Laten we dat meenemen in de discussie het komende jaar. Voorzitter, ik heb daarmee in ieder geval alles gehad in eerste termijn. Ik zal zodadelijk ingaan op de moties, zo als die zijn ingediend. De Voorzitter: Ik had iedereen beloofd dat nadat u het woord gevoerd had er een pauze zou zijn, maar er zijn ook vragen gesteld aan de gemeente als werkgever. De heer Krol beantwoordt die opmerkingen. De heer Krol (weth)Voorzitter, ook de gemeente als werk gever neemt de verplichting op zich om 25 ID-ers structu reel een baan aan te bieden, te laten doorstromen. Daarmee, mevrouw Dolstra, steken we de hand in eigen boezem en ver vullen we hopelijk een voorbeeldrol. Op basis van de loonkosten van schaal 2, inclusief een kleine opslag, zal dat op jaarbasis, rekening houdend met de 10% loonkosten die we minder krijgen voor de rest en de organisatiekosten, ca. 4 ton op jaarbasis gaan kosten. Dat staat ook in de brief, die u in het weekend hebt gekre gen. Dat betekent dat we dekking moeten zoeken voor 2003. Dat is niet simpel, omdat de begroting vaststaat. Er zal dus geschoven moeten worden. We zullen met elkaar een in spanning moeten verrichten. Dat betekent voor 2004 dat we bij de komende begroting prioriteiten moeten stellen om dit bedrag boven water te krijgen. Suggesties van uw raad zijn daarbij van harte welkom. Het is natuurlijk niet alleen een probleem van het college, maar we vinden het samen belang rijk voor de mensen die kunnen doorstromen. -ab>(jam nou uio xeew 'jaqqae xaM >(CxxJnnqeu Cxm ueeqs jeep 'qgaj^aq 'p-a pxaq6xxTaA JOOA uaxsbsjqeeui ap qeM uCxz Cxm •uaqqxz gqaq do jeep geejeddeuajeuagquie xaaM uaa quauioui uaAabab uaa do ua qxBAjaA uabuxxs&s-* a>| Cxx9PTnPuo TaTjaTTB ut gaxu aC gepoz 'gqeq ux gundax6aj uaa jeep aC gea -uaui -ojgs uauun>( ag joop uio uCxz g^xqosab >(oo uaueq-ai ux guaui -oui gxp do uasuaui ja ajjaAaoq ux ua>(Cx>f ue>( axp gqsq pueuiax >(oo uep aC gepuio '>(Cxj6uex9q XaM sxguegsux agsjaa ux ja6eu -euisaoojd uaa uapuxA Cxm CfP uabuxua>(aggue>( aqosxgxj>( jeep gsgeexd ua uapjOM uauun>( noz pxnAabux jaxueui ajapue uaa do xaanluaAa aTP Ja6Hueuisaoojd uaa j3ao gaq ggaaq QAA aa •>(oo abaxx00 ^aM ua ua>(agsgxn >(au unq sjaAab>(jaM ap sxeoz gau 'uabejp uagaoui Cxq uee aCguaags uaa jeep peej sqa CfM gap >(oo uapuxA Cxm *gdox>{ gaQ *peej ap Cxq uabuajq jajgo xaaT0UBUTJ uaa ^aAo 3aq g?aaq VOD gaH gjnaqab uxz aAaxgxsod ux gep sxa 'uajapue -jaAaaui uaxabajgaeui axa^ox azap uajapuejaA uaxa6ajgeeui- go 6uxjex5(JaAs6uxja6aj ap jaauueM gep 'uauio>( uauun>( bnjag do 6ou jeep n noz jeeui 'ueepab xaM xB gep n ggaaq Cxui suaöxoA uajapueJ3A ue>( axgengxs ap gep oz >(Cxx-3nngeu gaq sx japjaA •uaxxBA uaxxnz uabexsguo uabuoMpab uaab ja gep uauuedsux xBBUITXBm suo gapoz 'uauagaogxn ggCxxq do >(njp axp jeep japnoqgaM ap gep >joo dooq >(i -sjaA -ab>jjaM ua abaxx°3 uassng ua^ejdsge>(jaMgeeui uba uaxzuee uag sj3Aab>(jaM ap Cxq g6xx XBP aP nu ^Bö "uCxz a>(ejds jag gaxu adxouxjd ux ggajgaq aguaauia6 ap geM uabexsguo uabuoMpab ap gep japnoqgaM ap uba buxbbazaog ap gaui Cxxq Jaaz uCxz Cxm *ua>(>(ed ag do jaaM snp gep oio uajaxueui ap uba uaa uCxz uaxabajgeeui azaa •ua>f>(eddo jaaM xBAaÉ) JapaT UT aM uagaoui gea sx ueepabuee sgaxu pCxg abuex axaM peepjapux jeep gep ua >(jaM jaxxnbaj jeeu 'uaop >(oo snp jaxq sm geM 'uioojgsjoop as>(xg do uabuojp -abuee >(Cxxapuex )(oo Cxm uaqqaq VPA«3 sxv 'ueebux do jaaz ag gaxu jaxq >{x XTM Jeea ->(Cxxapuex pxaxaq-VPA<3 gaq jsao g>(eeui -ab uabux>(jauido xa3UBB uaa ST J3 (VPAd) Jaaq aa •uCxuijeg epesMi ■buxjapebjaA ap jnn 5fX2 guadojaq jsggxzjooA aa •buxjapebjaA ap jnn 0£'T2 gsjoqos jeggxzjooA aa •uaxsgaq ueeb uagaoui gxaz TaaP uaa JOOA nu aM uaxxnz ^Ba 'uaxxagsgseA xaduixs xaaM aM uauun>( gep ua gsbuajqdo ap seM gea "aguaauiab ap jooa ueepab uaqqaq pnoq -japuo gaq pxaqje apjaaxpxsqnsab bta aog nu gog uasuaui gep do gbuajq gaH *xaduixs Cxja sx gaq 'ejgsxoa MnojAa^ gbuajq -do gaq geM gaxu ua gso>( gaq geM 'uaqqaq pxab jaAO jeeui uaaxx® P^T^T6 3aM aM ^BP JaA° Ja gaq peq ejgsxoa MnojAaw £002 xjenueC 02 UBA buxjapebjaAspeej ap uba bexsjaA IP PBT9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 11