Blad 71 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 OO De hele discussie ligt op dit moment stil het demissionaire kabinet heeft besloten deze kwestie controversieel te ver klaren. Ik kan mij voorstellen dat wanneer die discussie op enig moment terugkomt, dat zal ook gebeuren, er dan wel licht er dan een nieuwe bestuursovereenkomst op tafel komt, waarover de raad zich opnieuw moet uitspreken. Het kan ook zijn dat er een andere variant op tafel komt. Mijn voorstel zou zijn op het moment dat die discussie opnieuw een rol gaat spelen, dat binnen die context nog een wordt gekeken of het zinvol is om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Mevrouw Inberg: Ik heb toch behoefte om .1 korte toelich ting op het onderzoeksvoorstel te doen. Op dit moment ligt het voorontwerp regiovisie van het bureau van Riek in de eerste inspraakronde. Dat is wel essentieel. Vandaar dat bij ons die tijddruk erop zit en blij zijn dat wij dit op dit late uur mogen behandelen. Op het onderdeel verkeer en vervoer is er slechts keuze voor één scenario: het finan cieren van een magneetzweefbaan via het zuidelijk tracé. Daar zeggen wij niet over dat wij de Zuiderzeelijn defini tief afwijzen, maar de tracékeuzen en de techniekkeuze die in dit geval ons parten speelt. Hiermee wordt Leeuwarden een knellend korset aangemeten, want alle investeringen zullen aangepast moeten worden op die keus. Dat houdt in dat Leeuwarden een overstapshuttle naar Heerenveen moet aanleggen om te profiteren van het snelle spoor. De niet aangesloten kernzones, want dit gaat over een breder ge bied, zullen daarbij dan een grote investering in wegen moeten om toch die bereikbaarheid naar die magneetzweefbaan te garanderen. Het doel is die zweeftrein in 2016 gereed te hebben, als er geen vertraging optreedt. Nou die vertraging is al opgetreden. Het zal zeker later worden dan 2016. Er spelen dus 2 dingen waar Leeuwarden ernstig bij bena deeld wordt wanneer wij gaan voor het scenario van de zweeftrein. In de tijd gezien kan de zweeftrein geen ver lichting bieden voor de pendel waar Leeuwarden nu mee kampt. Dat is een van onze grootste problemen. In het GVVP wordt het volstromen van de rondweg binnen vijf jaar voor zien. Financieel verdwijnt voor ons iedere armslag om ande re op korte termijn uit te voeren verlichtende verkeers maatregelen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de Haak, in welk tracé die ook komt. Ik begrijp uit uw toelichting in uw pleidooi dat u zich juist zorgen maakt dat wij de Haak met dit onderzoek eruit willen schrijven. Daar is helemaal geen sprake van. Het gaat ons niet om bestaande maatregelen eruit te schrijven. De Haak komt sowieso nog aan de orde qua tracékeuze, maar dat is een andere kwestie. De Haak zelf staat voor ons niet ter discussie, ook niet in het Coulonvoorstel Graag hadden wij in het voorontwerp regiovisie een afweging van de bedreigingen, die ik eerder genoemd heb, ten opzich te van de kansen gezien, zeker in het licht van het huidige politieke klimaat in Den Haag, zeker ten aanzien van inves teringen in het noorden, een keus door de verschillende n.e- gen raden gemaakt kan worden. U vindt in het voorontwerp bijvoorbeeld geen enkele visie op praktische maatregelen om diezelfde pendel te verlichten. In plaats daarvan is slechts een afkalving van de bestaande spoorlijnen te ver wachten door het ontbreken van geld. De 1,1 miljard die het noorden moet ophoesten om slechts 2000 arbeidsplaatsen meer dan met een snelle IC te krijgen, zullen een te groot be slag op de infrastructuurgelden leggen om de noodzakelijke aanpak van die sporen te garanderen. De paar honderd arbeidsplaatsen die Leeuwarden dan nog ten deel vallen berusten op de aanname dat de shuttleverbinding met Heerenveen er komt. Over de vorm en de opzet van de shuttle is weinig bekend, laat staan dat er harde bestuur lijke afspraken over gemaakt zijn. Dat is ook in de discus sie voor de zomer aan de orde gekomen. Den Haag heeft al laten weten niet meer dan 2,5 miljard uit te willen geven. Dat betekent dat Leeuwarden de 225 miljoen euro voor de shuttle zelf op tafel moet leggen. Al met al een ongewisse investering voor op een zeer lange termijn, terwijl onder tussen volgens het GVVP de pendel met 20 procent zal toene men en de werkeloosheid weer groter wordt. Kortom het BVR voorontwerp heeft Leeuwarden weinig keus te bieden, noch, en dat vinden wij echt een manco, inventariseert zij de ge noemde risico's. In een vlak voor de zomer verschenen rap port van Goudappel Coffeng vinden wij veel meer scenario's die het afwegen waard zijn. Het is het rapport waarop u doelt. Het was niet ditzelfde onderzoeksvoorstel. Er is door Goudappel Coffeng inderdaad een rapport gemaakt voor het hele noorden over een andere bereikbaarheidsstrategie. Daar stond een scala van maatregelen in, ook met onze be staande plannen, die mogelijk evenveel of meer voor de werkgelegenheid en de bereikbaarheid van het noorden tegen een lagere prijs konden bieden. Dit rapport richt zich ech ter op het totale noorden en wij zouden juist het de moeite waard vinden om het toe te spitsen op dit gebied, om dan als raad een gezonde afweging te kunnen maken. U stemt dus met het samenstellen van het onderzoek ook niet in met de conclusie of de aanbevelingen die daar in geschreven wor den. U maakt daarin weer een eigen keuze. Op dit moment ligt het onderzoeksvoorstel in de negen ra den. Wij hebben uit verschillende raden positieve geluiden ontvangen, maar men kampt met hetzelfde probleem dat de tijd ons wat parten speelt. Van Menaldumadeel weet ik dat ze in de commissie unaniem akkoord waren, maar het moet formeel nog door de raad. Om die reden kan ik dus ook niet een mooi kostenplaatje over die verdeling van die 5000 euro geven aan de heer Kruithof. Het hangt ervan af hoeveel ge meenten meedoen om inderdaad het bedrag op te hoesten. Menaldumadeel heeft wel aangegeven in diezelfde commissie dat ze bereid is meer te betalen wanneer er minder gemeen- •buxjepebjeA ep jnn OS'£2 mo 3TnTs J9ddT2:rooA 0Ö jooa 91 si 'VP^d uepex 'GO/IVd 'dS '990 'GAA PT1 I 'dNd 'uepjeMneeq jeeqgeeq 'dTN i0M UBA uepej ep uepuiegs jooa ueuioue6uee gpjOM bjequi MnojAeui uga exgow •pxeqjeeq^xejeq ep jooa exbegejgssbuxjegseA -ut eAexgeujegxe uee ieeu ^eozjepuo uee jooa uegundsbuebgxn epuieoue6 xs3s-toOA i0M UT 0P •'gxnfseq Cxg buxbxz CxMgs^jej, •6jequi MnojA -eui uba 'buxbxz CxMgs^eg geui 'xogsjooA geq jooa je sx exw •buxunnegs ep sx epjo ep uev aeggTzaooA ea Cueep -eb jajueui ajayua uaaö do ^oo qaq gea :szapuemhojasm) •uexx93s uexxjM exssnosxp jeg goxu bueggoo x0<3depnoo STB uoxnoo x0MOZ 'neejnq geq uba gxegxxGM>( ep noz >(x jeew -ueb -bxx exsxA ebxpxnq geq geui je exp uebuxbxejpeq geui uesue>{ ep ue uexsds gueuioui gxp do je exp 's ,oiJBueos ep uba uebej>{ -eb sgeqos uee n gjeeq uep ue ueAebebuee ueAexgeujegxe ep X^Aeb jepex ut n ggeeq uep jeeui 'gbxx uba gjoddej }fxp u,oz jeep gep uegqoeMjeA gexu gun>| n "uejeAex sgex x0US u0 Joq -os ueuun>( om gbez ueui gep bxggejd x00M 3sTn£ i0M ST suexz -ut uCxw *uepuxAgxn x0TM 30M wnexudo ue ue^eui egjejgo ejnp uee gexu snp ueeb ai *uegjoddej epueegseq ep do suo uejeseq Cxm rpbezeb ueqqeq Cxz *uepjOM uegeoui xBZ pjeAexob uCxuueg egjo>{ x00I-l d° uepej uebeu ep joop geM sx ^eozjepuo uee gxp gep ue>(Ojdseq peob uoxnoo geui egjejgo ep ut gsxnC qeq >(i uCxz peob gexu jan geq xBZ UBP 'doo^peob oz sx geq gpjOM pbezeb je gep puexoAjeA geM geq gpuxA >fi :6aequi MnojAew •uebCxj>( gun>( ojne 0005 JOOA ?e 0UI 6bb:ia MT ^bbui 'pjee>(jeA gueui -oui geq ueexxB PUTA ^BBUI '^sozjepuo u,oz uba jepuegsueb -eg x00TdTouTJ<3 ueeb ueq >fi 'pbeejAebuee gjeeq egjegjo Cxz jo ue uejeAexdo geoui sexoejd nou >(eozjepuo geq geM ueAebuee ueuun^ bou bjequi MnojAeui noz :(*qg©m) sjepubbm MnojAew •uegejd uexXTM J^Ao n geui pxeq>( CxxspoJ ui geM 'uepjOM geoui g^eeuieb bou dAAD 30M ux >fOO exp buxbeMje ep ux 'ueuuexd epueegseq ep geui eM gep ueAebebuee xB i0U qeq >[i *uexXTM gxB?se ueeb xBBui0T0M C™ gep g>(uep QAA ea •ueeb pjoo>{ ->{e eeui Cxm ueuun^ jeep 'esqooep sCxo ueA x03SJOOAgs>(eg i0H ue){ Cx>i eg jeeu suee bou jeep uio neejnq y Cxxs^ueqjeuo jepue uee uee Cxm uebeja uiojeea -uepjeMneeq jooa sx >(Cxxapeqos gep gep ue^uep Cxm 'uijoa ezep ux uCxxoozjepxnz sp jooa je5|jeM -geu uee peepjepux sx je5(>(eg MnojAem 'buxp ueq *uebbez eg jeAO uebuxp ejepjeem uCxz jeea *je>(>(eg >(exy uba exgxsod exa •uieM>( bnjeg do n geui 5(ejdseb uee ux bou ^eeM ezep ueAexsgCxjpeq geq uijbcm ue uepoqebuee sx suo jexq exp 'ueAexsgCxjpeq geq uba exsxAspxeqjeeq^xej -eq ep ue uepjoou exegog geq jooa exbegejgsspxeqjeeq^xejeq ep jeAO bueggoo x0ddepnoo ueA ueueqosjeA sx jeuioz ep jooa gep >(eozjepuo geq sx gep ue ue>(eozjepuo epueegseq do >{Cxxaui -eu qoxz uejeseq Cxz *PXBBM0& uejo ep jbao x0A 10M ^0Tu >(00 suo gpjOM uoxnoo jooq -^eozjepuo uee jooa eCguCxqos uee sx gea *uexx0iJ00U uegeorn ojne oOfl uepjeMneeq noz uep ue>(ejeq oxjeueos bxgsunbuo eCgeeq uee geui geq sxv -ueopeeui ueg £002 xjenueC 0Z UBA buxjepebjeAspeej ep ueA bexsjeA bL PBT9 £002 xjenueC 02 UBA huxjepebjeAspeej ep ueA bexsjeA £L PBT9 u»

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 19