Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 voor de feiten weg kunt lopen. Ik heb ook in de commissie gezegd, dat in het afgelopen jaar in de raad, de raad ver schillende keren het college het verwijt heeft gemaakt dat wij problemen voor ons uitschuiven. Financiële problemen ook voor ons uitschuiven, waardoor die problemen groter worden. En terecht, een aantal keren, niet altijd in de be leving van het college, heeft u daar het college ook op aangesproken. Het college is nog steeds van mening dat u dus het college ook in dit soort gevallen bij deze casus niet het verwijt kunt maken dat het college haar bestuur lijke verantwoordelijkheid heeft genomen. Ik kom zo dade lijk nog op een aantal van die punten terug, waaronder het te braaf zijn van het college. Voorzitter, uitgangspunt voor het besluit in december is geweest: als er op enig moment een 'meevaller' komt vanuit het rijk, vanuit een andere regeling, houdt dat per defini tie in dat het collegebesluit wordt bijgesteld, dat het au tomatisch wordt gerepareerd. Daarmee was ook heel duidelijk het besluit van het college een kader van december jl. Het college heeft zelfs in de commissievergadering gezegd: na tuurlijk, als ook werkgevers met alternatieven kunnen komen die behulpzaam zijn om uiteindelijk ook in Rome uit te ko men, dan levert het college de instrumenten, zoals we die zelf voor ons hebben geformuleerd in december ook in. Het is ook zo dat met name het overleg zoals dat vorige week heeft plaatsgevonden met de werkgevers, dat dat in ieder geval voor het college reden is geweest om vrijdag nog met een brief te komen voor een nieuw model. Alhoewel het zo is dat niet alle werkgevers bij dat overleg vertegenwoordigd waren, toch waren daar de grootste, en alhoewel ze niet al lemaal het mandaat hadden om de handtekening daar te zet ten, is er wel afgesproken dat met betrekking tot die uit stroom vanuit de ID naar de reguliere arbeid er een resul taatverplichting ligt. We hebben toen afgesproken 30%, ik kijk even naar de voorzitter van het overleg. Uiteindelijk is het college in de brief gaan zitten op 25%. Dat is niet een vrijblijvend percentage, en daar past dus ook geen vrijblijvendheid. Nee, omdat er een resultaatverplichting ligt van 25% is het zo dat uiteindelijk we het teruggaan in de subsidie, want dat zal sowieso doorgaan, het komend jaar ook op kunnen vangen, omdat er een reguliere uitstroom is. Ik moet er wel even bij zeggen dat de werkgevers niet met alle punten blij zijn met het nieuwe model van het college, want een groot deel van werkgevers hikt ook nog steeds aan tegen die 90% en ook tegen die 1350, maar daar zal ik zo meteen nog wat meer over vertellen. Dus die resultaatverplichting is voor het college vooral reden geweest om dat nieuwe model te schetsen. Daarbij neemt het college inderdaad wel meer risico, omdat wij die beschikking voor 2003 formeel nog niet binnen hebben, en wij maken een wat positievere inschatting. Dan legt het •si jeeq^uap Tepoui Mnaxu uaa go U95(CT5| uep ua uauio>( uaxxiM axssnosxp axp qoq x9US uep abaxi09 qaq qaui 'sjaAab>(jaM ap uaqaM aq 'uabejp pxaq>{ CxxapJOOMque -J9A 5(oo axp uaCxqjed ajapue ap qep uabjoz 'uabbax aq issu >(Cxxapxnp xejoOA 39M 'uauiau aq pxaq>( CxqapJOOMquejaA iaa^ uaa ui uio jaqaq sx qan 'uapnoq uaqaoui saxxAqau qaq do pao6 XaM qoadse ^Cxxasuaui qaq peq n ua buxAaxuauies japjeMnaag ap ui qgaax J9 3B^ qaui uapnoqab qgaaq buxua^aj apuaopxoAuo n qep uapuxA Cxm :abaxx°9 19M buxqqoxj buajqs Cxja qxsqs axp 'axqoejg-vpAg ap uba qund qaq do ueebabux xB u9Cl >11 qqoejq -a6 uCxz uaiOA jeeu >(00 uaCxqjed apuaxXTMDS:t9A ap Joop axp sxeoz 'uaqund xBiUBB u" do ueebux XTM MT 'JaqqTZJO°A uauio^i qeeb eujeep qeM uaqqoeMge uep 'uaqqxz 000'01 aqsjaa ap Cxq 00T ozuo qaui jaqaq jeeui uauun)( aM jbbuj 'sx do x9US 6-19 T"M 000'01 aqsjaa ap sqe uexduaueq 000'01 apaaMq uaa uba a^exds sgqaz J9 sx qqoxxx9M •uabCxj^i uee6 xBZ ujjoa ^Cxxaqxaj )(oo uexduaueq 000'01 ^eP exA uapxeMnaaq jooa uaueq 00t 9TP 39t3b::)tput I^Aab japax ut qep uabjoz aq yoo qeeui do uio uaxx9is uaxXTM UBB jooa jeep joqeuxpjooosaoojd axp beejb >{oo Cxm qep qoxz jooa q^aajds qan 'Joqoas jad ua quauiaqjedap>{eA jeeu uapjOM q>(eeuiab buxxapjaAjapuo uaa 6ou qaoui jg 'uCxz uaxx^z >(oo ja uasqeeqd axp go do qgaaq qqoxz jaaui ^oo xBAab japax ut quio^f qsjaa qaq axM qep oz x9M ST 39H 'DNA 9P Joop ua uaquauiaqjedap qaq joop 'uapjOM q>{jaMabqxn bou qaoui qep 'ueeq jad ojna 000'li ueA uaquauiaqjedap^eA ap bta axpxsqns uba uaxz qeeb qxn ja x9(^s axaq qep aoH J9ao uaueq 6aoua6 x9M bou uep J9 uCxz ua x9US bja X99L1 TB qseb qea -uauiau buxua>faj azuo jooa uau -Bq 0001 uaxXTM ÉTM 'pbazab xB >(BZ uabxa qxn uaqqaq uiepjaq -qoy ut sjaAa6>(jaM ap queM 'vod 39m uba sauiea MnojAaui uab -aq uep baz qqoajaq 'uCxz x9us uaqaoui aM ug -uapjOM ueeb pxnAabux uaueq ooo'oi 9TP 9°M u9>(Ct>( uaxxnz yoo ua uaquaaui -ab apuaxxTMds:[9a op ua quauiaqjedap qaq qaui uauies pxoqsabux qjaaq uieaqbeeCuee uaa SNA i9M ^BP oz sx qan 'uCxz x"P:r9P -uo >(cxj qaq uba uexduaueq ooo'oi 3BP ^bui 'oj^sstus^^0 9P uauuxq qo uaqxnq 'pxaqje ajaxxnbaj jeeu axp uba uioojqs -qxn axp Cxg -uazaMjaA jeeu sja^ajds xB^uee uaa joop qpjOM jaxR 'uexduaueq ooo'oi 3bp j9ao uabbaz sqax bou XTM >11 •uabCxj>| aq x9JB3 do JbbC qxp jooa xb >l°° uoq axp >(CxxoqT9J UBP mo ua>(aoz qqnz qxaqxAxqeajo jeeu abaxxoo qaq qaui n qep peej ap uba >foo uaqqoeMjaA aM snp 'qpuxA >[Cxj -bueqoq uooMabuaqxnq qxp n qep peej ap uba uadajbaq xBAob japax ut qqaaq abaxxoo qag -uapuxA aq ut uoq jeed uaa jeep uio ua^jjnx Jeeui bou suo qaoui qaq ua 'uapjeMnaaq aquaauiab ap uba )(00 'pxaqsabqseA uCxz uabuxqojbaq axp queM 'JeeC >{Cxx -xaoui x99M u" 5(CxxJnnqeu £002 sx uep 'uaAabaoq x9M abaxxoo qaq qaoui qep ua 'oz qaq sx ueQ -ua^ajds aM jaAOJBBM 'uaqua -Xxo ap uba bueqaq qaq ut ujaaxqojd qaq uba uassoxdo qaq ut uaj(aqs qaoui axbjaua 'jaAabifjaM sqe xOJ Jaeq ut uapjeMnaaq Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 20 januari 2003 college, mevrouw De Vries, het daarmee niet op het bordje van de raad, want als het college morgen of volgende week besluit tot het nieuwe model, formeel moet dat nog in het college, dan neemt het college met dat besluit natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om daarvoor te staan. In die beleving is het risico ook aanvaardbaar. Het college zou u nimmer een voorstel durven voorleggen wat uiteindelijk niet haalbaar is, maar dat spreekt voor zich. Als die 25% uitstroom er komt - en die komt er - dan zijn er dus minder mensen die in de traditionele ID-regeling vallen. Er gaan wel meer naar reguliere arbeid met een nor male CAO. Een groot aantal partijen stelt dat ook voor. Dat betekent ook dat een groot deel van deze mensen er in hun inkomen soms wel 30% op vooruitgaan. En, een aantal van u vergeten dat, er is reeds in 2003 meer geld beschikbaar voor nieuwe trajecten om meer mensen uit de bijstand te ha len en u weet, ook diegene die het verslag hebben gelezen, dat er nog steeds 3700 mensen in die bijstand zitten. Bo vendien voorziet het collegevoorstel in het nieuwe model dat er meer verantwoordelijkheid bij de werkgevers komt te liggen en dit keer, dat mag als buitengewoon uitzonderlijk gezien worden, hebben we met betrekking tot dat punt ook ondersteuning gekregen van PEL. Dat mag toch genoemd wor den. Bovendien wordt met dat voorstel ook nog de bezuini ging ingeboekt. Een aantal van u houden nu de rekensom: als je nu 100 doet, dan zit je al op 643 en dat is dan heel mooi en dat moet dan maar zo zijn, want dan kunt u ook dat van 90% laten zitten, die 1350. Wij willen dan ook eigenlijk nog wel dat u maatwerk blijft leveren voor de kleinere instellingen en daar waar het moeilijk ligt. Die euro kan je maar één keer uitgeven en de redenering van het college is anders. Wij vinden het heel belangrijk dat die werkgevers ook in de toekomst een deel van die verant woordelijkheid overnemen. Want als je van mening bent dat de mensen die nu in de ID en WIW zitten, ook waardering be horen te krijgen, is het dan zo gek om in de toekomst te vragen - te beginnen met 2003 - om 10% daarvan door de werkgevers zelf op te laten brengen. Het college vindt dat een goed voorstel en vindt ook dat dat moet kunnen. In dat nieuwe model van het college houdt het bovendien in dat 148 mensen met een tijdelijk contract ook gewoon kunnen blijven zitten. Dat was ook een zwaar punt in de commissie, naar wij hebben begrepen van de verschillende partijen uit de raad. Maar het kan niet zo zijn, voorzitter, dat u zegt van 25%, dat is trouwens meer dan 100 plaatsen, en dan ook nog dat andere. Nee, zegt het college, als wij 25% doen, dan is er veel meer uitstroom, veel meer mensen naar een normale CAO en ook geld voor een frictiepot. Alleen in dat model is er geld om de bezuiniging op te hoesten en op maat te kunnen zorgen dat instellingen, die echt een probleem hebben met aquaauiah ap >fOO 'sjaAa65fjaM qep puxA >(x 'qaxu >(x aop axq -sa66ns axa -uaAxnqos uauun>( joop uiaaxqojd qep Cxm axM jeeu axqsa66ns uaa suaa nou n qaop 'uaAoqosab aCpjoq suo do qooq uiaaxqojd qep ua6Cxj>| Cxm :ua66az axp sjaAab^jaM >(oo uCxz jg eöajjoo qaq qau/ öuru -aui ueA uoombó aM uBijjqosjdA jeep utjeeM aqeui ap ua aqbooq ap jeeu.' 'qodarqoxjj ap jooa uCtz Cjm :uewtyaoti jaaq bq) •ua^xd qxn ja uaquaj^ ap uaaxxB 39TU u9 'ueuix^aoy jaauaui 'jee>(X3 Joop jnnsuaoqaoz *a6axx°D 39M UBA l9P0UI axeqoq qaq x9^ uep unaqs jeeui 'ueeqsaq qodaxqoxjq axp qeex ua uassox sq do uiaaxqojd qep qeeui do uio pxaqCxjA ap ua aquixnj ap abaxx" 19M jssö 'ueuix^aoy jaauaui uee beejA m *sx oz qep qep ua66az jaa>| uaa x9M 6ou XTM >(I 'u£tz peepjapux ja axp qep p6aza6 japjaa uapuooas 02 PBM >1T queM 'uaAab aq aoq qaxu qep qaoq yx 'aaN CuabaoAaoq uee -Yoo ja n qaou/ qea j3abö>(jbm butbjy ap uio qeeö qep ua ubsstw uauuny qaxu axprsqnsuaqso^uoof BjeuiTxeui ap ua uaisoy -axqesxuebjo ap axp sjbab6>(jbm Jfoo uCtz jq 'ubyeui btpajjoa feeqjaA qaq uaAa jbm iboui jBpnoqiBM bq ;ueuiTjfaojj jaaq bq) qee6uee axssnosxp6x°AJ3A axp beej6 abaxx" i9M qep qoxz jooa q>(aajds qaq ua axssnosxp6xoAJ3A ap >{oo jooa jaxqoadsjad xBAsb japax ut qpaxq qea -qsuio^aoq ap ut uee6 uaxxiM 93 mo 99UI JaTUBUI ajapue x99M uaa do jeep uaAOxaq axp sjaAa6>fjaM )(Oo uCxz jg -qazab uaqqaq qodjeeds aqjede uaa ut uajeC uadoqabqe ap -'OSE'I 3 9TP 92 3BP uaqaM suaa qaxu >(Cxxua6xa axp sjaAab>(jaM ^joo uCxz jg 'buxuuedsux a^Cxx -addeqosuaauiab uaa qbeejA qan 'qaxu >foo uiojbbm 'uabbaz qooq axp jeeui 'uassxui ueeb 05£I 9TP >1°° U9 £002 JeeC qep ut >(oo 'uabxqso>(aq uaqaoui qx9z %0I 9TP 92 1BP uapuxA >(nax oz qaxu jeeMSjxaM qaq axp sjaAab^jaM sjx9z uét2 j3 'uaxzquo aq jeep ua Jaxq saxqesxuebjo ajauxax>( ap uio uadox uaqaoui japjeq aCdeqs uaa qqoxxx9M (^Tz ^BP uaxzux paob x99M 92 '4BP sjaA -ab>fjaM ajaqojb uba qxaqxjepxxos uaa qx9z Jeep jnadsaq m •abaxx09 39M i9UI uaqoqsab uaqqaq pjoo^^e qep )(oo x9SUT^9P ut >{aaM abxJOA sjaAab^jaM axp qep pxaqjaA qsxnCoz n qaq 5(i •suxzsbxua qep aui qseeq -J3A qooq jeew -uabueAjapuo qpjOM abaxx" ^9M UBA x9POUI 9M -naxu qaq ut >(CxxJnnqeu sja-MIM ua sja-ai ap qoq bux^ajqaq qaui uiaaxqojd aqojb qaq qepuio 'uaxx9^s:tooA X9M T"P uaa jooa qep aui ue>( >(i -sjaAab^jaM ap ueA buexaq qaq Jeeu qqxnqosdo qeM >(oo jeep ua Jaxq qooq nu qep 'puoqs xBBJ^uao 'Ja-MIM 9P ua Ja-ai ap 'quaxxo ap xBI99A bou uaoq 'apjnaqab axssxunuoo ap ut ja qeM qep axssnosxp ap ut jbia ^(jaui >(x 'jaqqxzjooA •jeeqxeeq qaxu uCxz axp queM 'uauio>( uaxx9POUJ ajapue qaui qaxu ua uaunaqs x9^SJOOAabaxx°° qaq n qaoiu uep 'OVD 9P ut 5|oo uauiojqs uaqaoui joop uasuaui ap qep buxuaui ueA abaxx°° i9Ll ^9UI n iuaq 'uapjOM qaoui pjaA -aqab ^jaMqeeui ja qep buxuaui ueA abaxx°D ^9M ^9UI n 3uaq sna •ua-ua qaxu ua 'japue qaq jo uaa qaq qo sx qaq sna 'uap jom uauun^ uabueAabdo ^oo '£002 UT %06 9P bux>|>(ajqaq £002 TJBnuB£ 02 UBA buxjapebjaAspeej ap uba bexsjaA fr£ PBT9 £002 TJBnuBÊ 02 UBA buxjapebjaAspeej ap ueA bexsjaA pbi9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9