Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003
Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003
problemen en het zoeken naar passend werk. Met de oplopende
werkloosheid in combinatie met het met terugwerkende kracht
terugdraaien van de budgetten en arbeidsplaatsen is het niet
reëel te verwachten dat iedereen die nu in de bijstand zit of
in de toekomst in staat zal zijn regulier werk te vinden. Wel
is door reïntegratiebureaus de indruk gegeven dat mensen
uitzicht hebben op betere leefomstandigheden. Door reïntegra-
tiebureaus worden valse verwachtingen gewekt. Ook de wethouder
stelt dat iedereen recht heeft op het volgen van een traject,
een traject dat veelal weer eindigt bij de bijstand. De reali
teit zal zijn dat de gemeente bij weigering van het aanvaarden
van een traject een korting op de uitkering kan geven en op die
manier op de bijstand kan besparen.
Op pagina 8 staat bij de maximale verantwoordelijkheid dat een
eventueel overschot kan worden toegevoegd aan de algemene
middelen van de gemeente of de reïntegratiebudgetten in het
fonds van inkomen. Dus gaan wij er al vast vanuit dat de
gemeente Leeuwarden zijn best zal doen om overschotten te
creëren om de pot van de algemene middelen, die praktisch toch
altijd leeg is, daarmee op te vullen. Om deze reden vreest de
fractie van Leefbaar Leeuwarden dat met het nieuwe beleidsplan
Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verdere verslechtering op
zal treden van mensen in de bijstand en dan met name voor de
alleenstaande ouders, zieken en chronisch gehandicapten.
Mijn vraag is heel eenvoudig: kan de wethouder deze zorg bij
ons wegnemen?
De heer Stoker (CU)Terecht refereert de PvdA-fractie aan
opmerkingen in de commissie gemaakt aangaande de positie van
alleenstaande ouders met kinderen van 18+. Als het jongste kind
van een alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering 18 jaar
wordt, wordt het inkomen van deze ouder van de ene dag op de
ander met minimaal 20% gekort. Dat is voor veel ouders een
groot probleem. Al jaren leven met je kinderen van te weinig
geld en vervolgens nog eens soms wel 300 a 400 inleveren
zal niet meevallen. Dat is een probleem dat al vaker ook in Den
Haag is aangekaart, maar tot nu toe zonder resultaat. Misschien
dat een aantal fracties in deze raad er nog eens een paar
mailtjes aan wil wagen, denk ik dan.
Maar ook het volgende feit moet daarbij niet vergeten worden en
dat is nog niet genoemd. Behalve dat het eenoudergezin, waarvan
het kind 18 jaar wordt, achteruit gaat qua uitkering van 90%
naar 70% van het wettelijk minimum loon, valt de ouder dan ook
nog in een minder gunstige tabel voor de huursubsidie. De
achteruitgang is dus veel groter dan 20%. Ik ben benieuwd of
het college er zicht op heeft om hoeveel gezinnen het gaat in
de Leeuwarder situatie. Ik zou dat graag willen weten.
Het zal u niet bevreemden dat ik er op wijs dat dit weer zo'n
punt is waarbij het goed zou zijn indien Leeuwarden een wethou
der zou hebben die specifiek gezinszaken in de portefeuille
heeft
Voor de overige punten kunnen wij het beleidsplan ondersteunen,
maar een eventuele motie van de PvdA-fractie op dit punt zullen
wij zeker steunen.
De hear Posthumus FNP)Yn it foarste plak is us fraach oan de
wethalder oft der foldwaande omtinken wêze sil foar minsken
dy't as gefolch fan bygelyks de ferheging fan de sikefünspremy
finansjeel yn de problemen komme sille. De ferwachting is dochs
dat der hieltyd mear minsken yn de knipe komme sille dêrtroch.
Twadde fraach is dat wy ut de wiken dochs aardich wat sinjalen
krije dat minsken dy't in ID-baan hawwe yn it wykbehear fanwege
it öfskaffen fan de organisaasjesubsydzje bedrige wurde yn
harren wurkDat soe foar guon al jilde fanöf 1 juny. Earlik is
earlikfoar 3.000 soe dy baan beholden wurde kinneHat it
kolleezje dy sinjalen ek krigen en wat sil it kolleezje der oan
dwaan dy nuttige banen te behalden?
De heer Brok (weth.): Op de agenda staat het beleidsplan over
2003, maar er zijn heel veel andere vragen gesteld. Ik wil daar
natuurlijk op antwoorden, alhoewel het niet aan de orde is,
stel ik dit wel even vast.
Er zijn ook veel vragen gesteld naar aanleiding van de discus
sie, zoals wij die eerder in commissie en raad hebben gehad,
over de bezuiniging, zoals die aanstaande is op het terrein van
ID en WIWHet spreekt voor zich dat het college wil ingaan op
alle vragen die daarover gesteld worden. Ik zeg u wel, alle
antwoorden die ik op dit ogenblik geef is natuurlijk vanuit de
praktijk en ervaring, zoals ik die op dit moment heb. Het echte
werk is men inmiddels weliswaar mee begonnen, maar een echte
analyse van al datgene wat moet gebeuren en een voortgangsrap
portage krijgt u in juni. Er wordt ook hier en daar mei gezegd,
maar ik heb gezegd juni, omdat in mei ook de beschikking van
het rijk bekend is en wij dan ook precies die beschikking
kunnen vertalen naar de Leeuwarder praktijk. Dan kunnen wij u
er voor de zomervakantie in ieder geval nog uitvoering middels
een rapportage over informeren.
Een vraag die in de commissie is gesteld, de heer Florijn stelt
hem nu ook, over alleenstaande ouders met kinderen die 18 jaar
worden. Ik heb toegezegd dat ik met nadere informatie zou
komen. Ik heb vandaag in het werkoverleg een memo goedgekeurd,
die ik naar de raad zou sturen. Die krijgt u nu niet meer, want
het antwoord ga ik nu geven. Daar kunnen wij dus weer een
mailtje mee bezuinigen.
Er is inderdaad sprake, zoals mevrouw Dolstra naar voren heeft
gebracht in de commissie, dat in voorkomende gevallen mensen,
als hun kind 18 jaar geworden is er financieel op achteruit
gaan en terug klappen van 90% naar 70%. Maar het Leeuwarder
beleid voorziet daarin, dat beleid bestaat sinds 1996, die
regels heeft de raad zelf vastgesteld. Toen is vastgesteld, bij
de totstandkoming van de nieuwe Algemene Bijstandswet, dat er
garantie is dat ouder en kind in onze gemeente samen kunnen
blijven beschikken over een inkomen dat gelijk is aan het
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003
De heer Florijn (PvdA)Ik begin meteen met de afgelopen
vergadering van de commissie Welzijn. Daar hebben wij gevraagd
naar de stand van zaken rondom de garantie- en overbruggings-
toeslag voor alleenstaande ouders met kinderen die 18 worden en
van 90 naar 70% dalen in hun bijstandsniveau. De vraag was:
kunt u meer helderheid scheppen over de situatie die er in
Leeuwarden daaromtrent geldt? Daar was op dat moment de hele
commissie nieuwsgierig naar, misschien dat de wethouder daar zo
meteen op kan ingaan.
Voor de PvdA is het belangrijk dat 2003 goed benut wordt voor
het herijken van het beleid voor 2004 als het gaat om sociale
zaken. Er komt een nieuwe Bijstandswet en daar is veel onduide
lijkheid over. Wij verwachten in ieder geval dat het college zo
vroeg mogelijk aangeeft wanneer er voldoende informatie be
schikbaar is vanuit het rijk om een kaderstellende discussie
aan te gaan over het beleid voor 2004.
Dan wil ik de rest van deze termijn gebruiken om een aantal
signalen, dat wij hebben gekregen van ID-werkgevers en speci
fiek de Stichting Stadswachten toch nog aan het college voor te
leggen. Het gaat dan om de voortgang van het huidige beleid en
de huidige bezuiniging. De ID-werkgevers van het ID-platform
hebben het gevoel dat er een soort verkapte extra bezuiniging
opgelegd wordt aan de ID-werkgevers, naast namelijk de afge
sproken bezuiniging is er ook een inflatiecorrectie op het
subsidiebedrag voor het jaar 2003 niet toegepast, dit terwijl
aan de kostenkant van de werkgevers wel inflatiegevoelige
kosten staan. Kunt u hieromtrent duidelijkheid scheppen van
avond, ook naar de ID-werkgevers toe?
Verder hebben ID-werkgevers ook aangedrongen op een klankbord
groep, bestaande uit bijvoorbeeld twee ambtenaren, twee ID-
werkgevers en een procesmanager. Een klankbordgroep die op
hoofdlijnen in ieder geval meedenkt. In hoeverre kunt u daar
duidelijkheid over scheppen?
(Mevrouw De Vries: Wij hebben volgens mij afgesproken dat dit
in mei weer terug zal komen in de commissieIk denk dat het
niet zo heel veel zin heeft om hier die hele discussie al vast
te doen
Ik vind het begrijpelijk dat je zoiets zegt als het gewoon
vanuit mij zelf zou komen, maar in het kader van mijn volksver
tegenwoordigende rol en in het kader van de signalen die ik uit
de maatschappij, en die mevrouw De Vries wellicht ook krijgt
maar pas in mei op de agenda wilt hebben, wil ik dat nu hebben.
Als ik signalen krijg van mensen die onzeker zijn, van mensen
die behoefte hebben aan informatie op dit moment, dan wil ik
graag weten hoe het met de voortgang is. Kleine moeite, groot
plezier, zou ik zeggen.
(Mevrouw De Vries: Maar wij hebben in het duale stelsel ook
afgesproken dat wij de kaders ste1lenwij hebben een opdracht
meegegeven aan het college, wij hebben ook tegen ze gezegd, kom
in mei terug met de stand van zaken. Dan kunnen wij elke week
gaan vragen hoe de stand van zaken is, maar dat lijkt mij
absoluut niet zinvol om daar onze tijd mee te verdoen
Wij hebben op 1 april de bezuiniging die in werking gaat treden
en tot die tijd is er veel onzekerheid. Mei is gewoon te laat
voor een grote groep mensen.
Wij zijn op werkbezoek geweest bij de Stichting Stadswachten
naar aanleiding van onder andere de beleidsnota, die er is. Wij
maken ons ernstige zorgen om de situatie daar. Er is namelijk
wat de stichting betreft, en dat leggen wij graag nu dus ook
voor aan het college, grote kans dat er een aantal taken niet
uitgevoerd kan worden wegens een aantal onduidelijke zaken en
vanwege een aantal punten waar zij moeten wachten op reactie
van de gemeente. De stadswachten hebben dus op een zeer duide
lijke en een zeer snelle manier een beleidsvisie opgesteld, die
ligt nu ter reactie bij het college. Hierin staat een aantal
nieuwe beleidsvelden waarop de stadswachten zich kunnen gaan
richten, zoals parkeertoezichttaken en wijksurveillances
Hierdoor kunnen in ieder geval meer reguliere arbeidsplaatsen
gerealiseerd worden, echter het wachten is nu op groen licht
van de gemeente, zodat zij aanvragen voor de diensten, die zij
nu al ontvangen, kunnen honoreren. Onze vraag is: hoe staat het
college tegenover het beleidsplan: Ik heb begrepen van de
Stichting Stadswachten dat er binnen drie weken, dus deze week,
antwoord zou komen. Die popelt in ieder geval ook om rijksgel-
den in de wacht te slepen. De rijksgelden worden vrijgegeven
aan de ID-werkgevers en dan gaat het om het regulier maken van
arbeid. De aanvraagformulieren zijn ook binnen. Zij kunnen snel
handelen. De vraag is in hoeverre het college er voor kan
zorgdragen dat zij die slagvaardigheid en die daadkracht in
ieder geval ook kunnen handhaven.
De Stichting Stadswachten moet per 7 april verhuizen, vandaar
ook dat mei in beetje laat is om hierop in te gaan, van hun
huidige locatie naar elders. De grootte van het toekomstige
pand dat nu voorbereid moet worden, hangt ook af van het
standpunt ten opzichte van de beleidsvisie, die nu bij het
college ligt.
Mevrouw Dolstra (LL)Sociale Zaken en Werkgelegenheid is
voornamelijk rijksbeleid waar de gemeente helaas weinig invloed
op heeft, dat is net ook al gezegd. Het is afhankelijk van
rijkssubsidies en gemaakte afspraken met het rijk. Daarom is
het voor Leefbaar Leeuwarden moeilijk hierover een advies voor
de gemeente mee te geven.
In het beleidsplan staan veel punten waar wij ons grote zorgen
over maken en onze grootste zorg is de vrijheid die de gemeente
krijgt om in te grijpen in de uitkeringen en het terugvorderen
hiervan bij vermeende fraude en bij weigeren van werk, waaron
der ook vrijwilligerswerk en sociale participatie. Het plan is
gericht op persoonsgerichte begeleiding bij het oplossen van