Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 problemen en het zoeken naar passend werk. Met de oplopende werkloosheid in combinatie met het met terugwerkende kracht terugdraaien van de budgetten en arbeidsplaatsen is het niet reëel te verwachten dat iedereen die nu in de bijstand zit of in de toekomst in staat zal zijn regulier werk te vinden. Wel is door reïntegratiebureaus de indruk gegeven dat mensen uitzicht hebben op betere leefomstandigheden. Door reïntegra- tiebureaus worden valse verwachtingen gewekt. Ook de wethouder stelt dat iedereen recht heeft op het volgen van een traject, een traject dat veelal weer eindigt bij de bijstand. De reali teit zal zijn dat de gemeente bij weigering van het aanvaarden van een traject een korting op de uitkering kan geven en op die manier op de bijstand kan besparen. Op pagina 8 staat bij de maximale verantwoordelijkheid dat een eventueel overschot kan worden toegevoegd aan de algemene middelen van de gemeente of de reïntegratiebudgetten in het fonds van inkomen. Dus gaan wij er al vast vanuit dat de gemeente Leeuwarden zijn best zal doen om overschotten te creëren om de pot van de algemene middelen, die praktisch toch altijd leeg is, daarmee op te vullen. Om deze reden vreest de fractie van Leefbaar Leeuwarden dat met het nieuwe beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verdere verslechtering op zal treden van mensen in de bijstand en dan met name voor de alleenstaande ouders, zieken en chronisch gehandicapten. Mijn vraag is heel eenvoudig: kan de wethouder deze zorg bij ons wegnemen? De heer Stoker (CU)Terecht refereert de PvdA-fractie aan opmerkingen in de commissie gemaakt aangaande de positie van alleenstaande ouders met kinderen van 18+. Als het jongste kind van een alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering 18 jaar wordt, wordt het inkomen van deze ouder van de ene dag op de ander met minimaal 20% gekort. Dat is voor veel ouders een groot probleem. Al jaren leven met je kinderen van te weinig geld en vervolgens nog eens soms wel 300 a 400 inleveren zal niet meevallen. Dat is een probleem dat al vaker ook in Den Haag is aangekaart, maar tot nu toe zonder resultaat. Misschien dat een aantal fracties in deze raad er nog eens een paar mailtjes aan wil wagen, denk ik dan. Maar ook het volgende feit moet daarbij niet vergeten worden en dat is nog niet genoemd. Behalve dat het eenoudergezin, waarvan het kind 18 jaar wordt, achteruit gaat qua uitkering van 90% naar 70% van het wettelijk minimum loon, valt de ouder dan ook nog in een minder gunstige tabel voor de huursubsidie. De achteruitgang is dus veel groter dan 20%. Ik ben benieuwd of het college er zicht op heeft om hoeveel gezinnen het gaat in de Leeuwarder situatie. Ik zou dat graag willen weten. Het zal u niet bevreemden dat ik er op wijs dat dit weer zo'n punt is waarbij het goed zou zijn indien Leeuwarden een wethou der zou hebben die specifiek gezinszaken in de portefeuille heeft Voor de overige punten kunnen wij het beleidsplan ondersteunen, maar een eventuele motie van de PvdA-fractie op dit punt zullen wij zeker steunen. De hear Posthumus FNP)Yn it foarste plak is us fraach oan de wethalder oft der foldwaande omtinken wêze sil foar minsken dy't as gefolch fan bygelyks de ferheging fan de sikefünspremy finansjeel yn de problemen komme sille. De ferwachting is dochs dat der hieltyd mear minsken yn de knipe komme sille dêrtroch. Twadde fraach is dat wy ut de wiken dochs aardich wat sinjalen krije dat minsken dy't in ID-baan hawwe yn it wykbehear fanwege it öfskaffen fan de organisaasjesubsydzje bedrige wurde yn harren wurkDat soe foar guon al jilde fanöf 1 juny. Earlik is earlikfoar 3.000 soe dy baan beholden wurde kinneHat it kolleezje dy sinjalen ek krigen en wat sil it kolleezje der oan dwaan dy nuttige banen te behalden? De heer Brok (weth.): Op de agenda staat het beleidsplan over 2003, maar er zijn heel veel andere vragen gesteld. Ik wil daar natuurlijk op antwoorden, alhoewel het niet aan de orde is, stel ik dit wel even vast. Er zijn ook veel vragen gesteld naar aanleiding van de discus sie, zoals wij die eerder in commissie en raad hebben gehad, over de bezuiniging, zoals die aanstaande is op het terrein van ID en WIWHet spreekt voor zich dat het college wil ingaan op alle vragen die daarover gesteld worden. Ik zeg u wel, alle antwoorden die ik op dit ogenblik geef is natuurlijk vanuit de praktijk en ervaring, zoals ik die op dit moment heb. Het echte werk is men inmiddels weliswaar mee begonnen, maar een echte analyse van al datgene wat moet gebeuren en een voortgangsrap portage krijgt u in juni. Er wordt ook hier en daar mei gezegd, maar ik heb gezegd juni, omdat in mei ook de beschikking van het rijk bekend is en wij dan ook precies die beschikking kunnen vertalen naar de Leeuwarder praktijk. Dan kunnen wij u er voor de zomervakantie in ieder geval nog uitvoering middels een rapportage over informeren. Een vraag die in de commissie is gesteld, de heer Florijn stelt hem nu ook, over alleenstaande ouders met kinderen die 18 jaar worden. Ik heb toegezegd dat ik met nadere informatie zou komen. Ik heb vandaag in het werkoverleg een memo goedgekeurd, die ik naar de raad zou sturen. Die krijgt u nu niet meer, want het antwoord ga ik nu geven. Daar kunnen wij dus weer een mailtje mee bezuinigen. Er is inderdaad sprake, zoals mevrouw Dolstra naar voren heeft gebracht in de commissie, dat in voorkomende gevallen mensen, als hun kind 18 jaar geworden is er financieel op achteruit gaan en terug klappen van 90% naar 70%. Maar het Leeuwarder beleid voorziet daarin, dat beleid bestaat sinds 1996, die regels heeft de raad zelf vastgesteld. Toen is vastgesteld, bij de totstandkoming van de nieuwe Algemene Bijstandswet, dat er garantie is dat ouder en kind in onze gemeente samen kunnen blijven beschikken over een inkomen dat gelijk is aan het Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 De heer Florijn (PvdA)Ik begin meteen met de afgelopen vergadering van de commissie Welzijn. Daar hebben wij gevraagd naar de stand van zaken rondom de garantie- en overbruggings- toeslag voor alleenstaande ouders met kinderen die 18 worden en van 90 naar 70% dalen in hun bijstandsniveau. De vraag was: kunt u meer helderheid scheppen over de situatie die er in Leeuwarden daaromtrent geldt? Daar was op dat moment de hele commissie nieuwsgierig naar, misschien dat de wethouder daar zo meteen op kan ingaan. Voor de PvdA is het belangrijk dat 2003 goed benut wordt voor het herijken van het beleid voor 2004 als het gaat om sociale zaken. Er komt een nieuwe Bijstandswet en daar is veel onduide lijkheid over. Wij verwachten in ieder geval dat het college zo vroeg mogelijk aangeeft wanneer er voldoende informatie be schikbaar is vanuit het rijk om een kaderstellende discussie aan te gaan over het beleid voor 2004. Dan wil ik de rest van deze termijn gebruiken om een aantal signalen, dat wij hebben gekregen van ID-werkgevers en speci fiek de Stichting Stadswachten toch nog aan het college voor te leggen. Het gaat dan om de voortgang van het huidige beleid en de huidige bezuiniging. De ID-werkgevers van het ID-platform hebben het gevoel dat er een soort verkapte extra bezuiniging opgelegd wordt aan de ID-werkgevers, naast namelijk de afge sproken bezuiniging is er ook een inflatiecorrectie op het subsidiebedrag voor het jaar 2003 niet toegepast, dit terwijl aan de kostenkant van de werkgevers wel inflatiegevoelige kosten staan. Kunt u hieromtrent duidelijkheid scheppen van avond, ook naar de ID-werkgevers toe? Verder hebben ID-werkgevers ook aangedrongen op een klankbord groep, bestaande uit bijvoorbeeld twee ambtenaren, twee ID- werkgevers en een procesmanager. Een klankbordgroep die op hoofdlijnen in ieder geval meedenkt. In hoeverre kunt u daar duidelijkheid over scheppen? (Mevrouw De Vries: Wij hebben volgens mij afgesproken dat dit in mei weer terug zal komen in de commissieIk denk dat het niet zo heel veel zin heeft om hier die hele discussie al vast te doen Ik vind het begrijpelijk dat je zoiets zegt als het gewoon vanuit mij zelf zou komen, maar in het kader van mijn volksver tegenwoordigende rol en in het kader van de signalen die ik uit de maatschappij, en die mevrouw De Vries wellicht ook krijgt maar pas in mei op de agenda wilt hebben, wil ik dat nu hebben. Als ik signalen krijg van mensen die onzeker zijn, van mensen die behoefte hebben aan informatie op dit moment, dan wil ik graag weten hoe het met de voortgang is. Kleine moeite, groot plezier, zou ik zeggen. (Mevrouw De Vries: Maar wij hebben in het duale stelsel ook afgesproken dat wij de kaders ste1lenwij hebben een opdracht meegegeven aan het college, wij hebben ook tegen ze gezegd, kom in mei terug met de stand van zaken. Dan kunnen wij elke week gaan vragen hoe de stand van zaken is, maar dat lijkt mij absoluut niet zinvol om daar onze tijd mee te verdoen Wij hebben op 1 april de bezuiniging die in werking gaat treden en tot die tijd is er veel onzekerheid. Mei is gewoon te laat voor een grote groep mensen. Wij zijn op werkbezoek geweest bij de Stichting Stadswachten naar aanleiding van onder andere de beleidsnota, die er is. Wij maken ons ernstige zorgen om de situatie daar. Er is namelijk wat de stichting betreft, en dat leggen wij graag nu dus ook voor aan het college, grote kans dat er een aantal taken niet uitgevoerd kan worden wegens een aantal onduidelijke zaken en vanwege een aantal punten waar zij moeten wachten op reactie van de gemeente. De stadswachten hebben dus op een zeer duide lijke en een zeer snelle manier een beleidsvisie opgesteld, die ligt nu ter reactie bij het college. Hierin staat een aantal nieuwe beleidsvelden waarop de stadswachten zich kunnen gaan richten, zoals parkeertoezichttaken en wijksurveillances Hierdoor kunnen in ieder geval meer reguliere arbeidsplaatsen gerealiseerd worden, echter het wachten is nu op groen licht van de gemeente, zodat zij aanvragen voor de diensten, die zij nu al ontvangen, kunnen honoreren. Onze vraag is: hoe staat het college tegenover het beleidsplan: Ik heb begrepen van de Stichting Stadswachten dat er binnen drie weken, dus deze week, antwoord zou komen. Die popelt in ieder geval ook om rijksgel- den in de wacht te slepen. De rijksgelden worden vrijgegeven aan de ID-werkgevers en dan gaat het om het regulier maken van arbeid. De aanvraagformulieren zijn ook binnen. Zij kunnen snel handelen. De vraag is in hoeverre het college er voor kan zorgdragen dat zij die slagvaardigheid en die daadkracht in ieder geval ook kunnen handhaven. De Stichting Stadswachten moet per 7 april verhuizen, vandaar ook dat mei in beetje laat is om hierop in te gaan, van hun huidige locatie naar elders. De grootte van het toekomstige pand dat nu voorbereid moet worden, hangt ook af van het standpunt ten opzichte van de beleidsvisie, die nu bij het college ligt. Mevrouw Dolstra (LL)Sociale Zaken en Werkgelegenheid is voornamelijk rijksbeleid waar de gemeente helaas weinig invloed op heeft, dat is net ook al gezegd. Het is afhankelijk van rijkssubsidies en gemaakte afspraken met het rijk. Daarom is het voor Leefbaar Leeuwarden moeilijk hierover een advies voor de gemeente mee te geven. In het beleidsplan staan veel punten waar wij ons grote zorgen over maken en onze grootste zorg is de vrijheid die de gemeente krijgt om in te grijpen in de uitkeringen en het terugvorderen hiervan bij vermeende fraude en bij weigeren van werk, waaron der ook vrijwilligerswerk en sociale participatie. Het plan is gericht op persoonsgerichte begeleiding bij het oplossen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5