Blad 21 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 De vragen van de PvdA-fractie ben ik op ingegaan met betrekking tot het bereiken van de 18-jarige leeftijd. Ik ga nog even naar de ID-banen. De extra bezuinigingen, de inflatiecorrectie, dat gaat één op één door, maar alles wat er aan ruimte is, geven wij ook door, ook wat er aan extra ruimte komt. Als blijkt dat het rijk geen inflatiecorrectie toepast, dan moet dat ook vertaald worden, dat is 3,5%, dat weet ik. Maar ik zie ook geen andere mogelijkheid om dat op te vangen. U zegt dat bij de werkgevers is gevraagd om een klankbordgroep, is het dan niet aardig om ook met ambtenaren te praten en die suggesties te laten doen. Wij hebben afgesproken dat binnen de kaders van het gemeentelijk beleid een procesmanager aan de gang zal gaan. Die toetst, op basis van het gemeentelijk beleid, wat er moet gebeuren. Ik heb vandaag gesteld in een brief, die morgen ook bij de werkgevers ligt, dat ik het prima vind om met een aantal mensen vanuit het veld een klankbord groep te formeren, dat die samen met ambtenaren, ik zal daar zelf geen deel van uitmaken, op basis van de praktijk ook tot suggesties kunnen komen. Dus aan dat verzoek wordt tegemoet gekomen Die procesmanager is nu een paar weken aan de gang, die is heel hard bezig. Wat het aller belangrijkste is, en gelukkig noemt u dat zelf ook mijnheer Florijn in het laatste stukje van uw inbreng, is natuurlijk dat de werkgevers ook worden aangespoord om vooral datgene te doen waar wij materieel de handtekening onder gezet hebben, namelijk het doorleiden naar reguliere arbeid. U heeft kunnen lezen dat het departement heeft gesteld: wie het eerst komt, het eerst maalt. Vorige week is dat nog uitgebreid in de landelijke media gekomen. Dus als die werkge vers, laat dat duidelijk zijn, niet thuis geven in dat traject, kunnen wij die taakstelling, die wij met elkaar zijn aangegaan ook niet waar maken. Dus de werkgevers in Leeuwarden moeten allemaal ook zorgen dat zij vooraan aan de poort staan om acht uur 's morgens bij het departement om die premie te halen, anders kunnen wij die mensen niet doorleiden naar reguliere arbeid en kunnen wij die mensen niet een inkomensverbetering van 30% bezorgen. Het lijkt mij dat de raad met het college in deze hele discussie nog steeds het allerbelangrijkste vindt, dat wij die mensen ook een reguliere baan kunnen geven, conform afspraak Komt het college heel snel met een reactie op dat ook snel ingeleverde plan van de stadswacht? Collega Krol een beetje kennende is hij zeker net zo snel als mevrouw Brandsma is geweest, dus dat komt wel goed. Of aan alle vragen ook positief tegemoet gekomen kan worden, dat is natuurlijk maar de vraag, maar wij zullen met een grondige analyse komen en het college zal ook met een standpuntbepaling komen. De fractie van Leefbaar Leeuwarden vraagt: kunt u de zorg wegnemen. Ik heb net al gezegd dat ik wil proberen veel weg te nemen bij u, maar de zorg naar de toekomst, ook in relatie tot de nieuwe wetgeving die er komt, kan ik niet wegnemen op dit moment. Wij moeten eerst afwachten hoe de nieuwe wetgeving er uit komt te zien. De heer Stoker houdt nogmaals een pleidooi voor een portefeuil lehouder gezinszaken. Die discussie is geweest, maar wij kennen zijn standpunt. Ik zoek nog uit hoeveel gezinnen met betrekking tot die 20%, dat antwoord moet ik schuldig blijven, dat is ook een detail vraag De FNP-fraksje hat noch in fraach oer de sikefünspremyIt kloppet dat der mear fragen binne op dit punt op dit stuit, mar fierder kin ik der noch net safolle oer sizze. De organisaasjesubsydzje foar minsken dy't wurksum binne yn de buertakkomodaasjes is wol in gefolch fan it gemeentlik belied, dat mei düdlik wêze, mar de stellingname kloppet net, menear Posthumus, om't it sa is dat der op dit stuit noch hielendal gj in twongen üntslaggen binne, om't dat trajekt fan dy pro- seskoördinatoren noch rint nei dy ynstellings ta. Der is öfpraat dat der maatwurk komme soe en dat komt der ek. De Voorzitter: De wethouder heeft een uitgebreide beantwoording gegeven. Is er nog behoefte aan een tweede termijn? De heer Florijn vraagt een korte schorsing. De Voorzitter schorst om 20.40 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 20.50 uur de vergadering. De heer Florijn: Wij begrijpen dat het college zich maximaal inspant om zoveel mogelijk ook van deze trajecten te realiseren en zich uitermate inspant om een extra mijl te gaan als dat nodig is. Wij nemen dit graag mee naar het beleid voor 2004, dan kijken wij hier verder naar. Wij steunen de motie niet. De heer Roekiman: Wat mij betreft is de stemming helder. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie inge diend door de heer Roekiman namens de PAL/GL-fractie De motie van de heer Roekiman, medeondertekend door de heer Nicolai, namens de PAL/GL-fractie wordt verworpen met 10 tegen 25 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, D66SP en FNP Aan de orde is de stemming over punt 20. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 10 maart 2003 vroegere inkomen, dat is dus 90% van het sociaal minimum plus kinderbijslag. Daarmee is het antwoord gegeven. Mocht het zo zijn dat in een eenoudergezin een kind de leeftijd van 18 jaar behaalt, betekent dat niet een omklap, maar wordt dat gecorri geerd. Ik reken daar niet bij de eventueel extra inkomsten, die er dan nog additioneel kunnen zijn, want die kunnen daar verstorend op werken. Wij zijn dat verplicht en daar moeten wij met de toekenning ook rekening mee houden. Wij zijn er ook niet vrij in om daar licht mee om te gaan. Dus als er neveninkomsten zijn, van bijvoorbeeld de achttienjarigen door een bijbaantje, kan dat negatief uitwerken daarop. Dat loopt dan door tot de leeftijd van 21 jaar, dat wil ik er ook nog even bij zeggen. Ook voor dit punt geldt, mocht u voorvallen weten waarbij dat niet zo is, bespreek dat dan niet in raad of commissie, want dat dreigde toen ook een beetje in de commissie te gebeuren, maar dan hoor ik graag de verhalen en zal ik dat verder laten uitzoeken Het beleid, zoals dat eerder door de raad is vastgesteld voorziet er in dat er een vangnet is voor deze categorie mensen. Ik hoop dat daarmee de vragen, zoals die gesteld zijn, beantwoord zijn. Mevrouw Dames van de CDA-fractie houdt een hele beschouwing over de nieuwe Algemene Bijstandswet. Graag wil het college met haar van gedachten wisselen over hoe dat er uit moet gaan zien als die wet er komt. Ik heb u wel in de commissie ook gezegd dat vooralsnog het er naar uitziet dat die nieuwe wet ook op 1 januari 2004 er zal zijn, maar het is ook nog mogelijk dat die wet pas op 1 januari 2005 van kracht zal gaan. Het is ook maar de vraag wat het nieuwe kabinet met die nieuwe Bijstandswet doet. U schetst alle mogelijkheden die er zijn met de nieuwe wet. Dat is zo, maar dan moet u ook het woordje 'on' bijzetten, ook onmogelijkheden, want u weet dat er ook heel wat partijen zijn die de mening zijn toegedaan dat met de komst van de nieuwe Algemene Bijstandswet er ook een grote taakstelling moet komen. Dus of er nu ook feitelijk sprake kan zijn van uitzet ting van beleid, zoals u ook wenselijk acht, althans dat bemerk ik uit uw inbreng, dat is nog maar heel erg de vraag. U weet dat het huidige kabinet enkele tientallen miljoenen euro's wil bezuinigen. Het is afwachten, maar het is wel reëel om ook duidelijk te maken dat dit ook best kan betekenen dat het keiharde sanering betekent als die nieuwe wet er is. De PAL/GL-fractie dient een motie in. Ik moet heel eerlijk zijn, de gedachte in die motie is op zich niet nieuw. De heer Roekiman heeft ook bij de discussie over de ID en WIW altijd gezegd, dat moet ik hem nageven, dat hij en zijn fractie voorstander zijn dat het college ook blijft inzetten, dat ondersteunt hij ook volgaarne, op zoveel mogelijk mensen op een traject zetten en het perspectief bieden op een vaste baan of een andere plaats. Daar zijn wij het eens over. Maar de heer Roekiman heeft ook al een paar keer geprobeerd met mij de discussie aan te gaan over die 285 op bladzijde 7, in relatie tot die 950 die daar genoemd staan. Ik heb hem daar al een paar keer eerder van gezegd dat die 285 tot stand is gekomen op basis van landelijke normering en wat wij als redelijk kunnen formuleren en waar u ook het college hard op kunt afrekenen in die zin dat wij ook kunnen denken te staan voor die 285. Nu spoort de heer Roekiman vanavond middels een motie het college aan door het college op te dragen om daar veel meer in te doen en in besluit 2 staat: 'de werkprestaties tot de uitstroom van het zittend bestand naar regulier werk minimaal te verhogen met het aantal te verminderen WIW/lD-banen' Ik kan wel zeggen dat ik de motie overneem, of die beveel ik van harte bij de raad aan, alhoewel dat formeel ook niet meer schijnt te kunnen. Maar wij moeten natuurlijk op dat punt ook volstrekt eerlijk blijven, u weet hoe het er economisch op dit moment in dit land voorstaat. De heer Gülbasar heeft namens zijn fractie vanavond ook vragen gesteld van hoe die stijging er wellicht uitziet. Wij zien ons geconfronteerd met een WIW- en ID-discussieWij moeten een beleidsplan indienen waar het college van zegt: wij gaan toch ook voor die 285. Dan moet ik allemaal nog zien of wij dat halen. Daar gaan wij voor, daar mag u ons op afrekenen, maar alles wat u daar vervolgens nog aan toevoegt, ik weet niet of dat ook reëel is om dat te mogen eisen. De intentie is er natuurlijk vanzelfsprekend altijd, kijk naar het beleid van het college over de afgelopen jaren, de inspanningen zoals die daar ook geweest zijn, maar zo scherp als u het formuleert, denk ik dat het niet eerlijk is om dan te zeggen: dat doen wij even. (De heer Roekiman: Het is de wethouder zelf die in het kader van het dehat met betrekking tot de bezuinigingsmaatregelen op de gesubsidieerde arbeid dit soort zware lovende inzet heeft willen doen. Ik spreek hem daarop aan en ik wil dat hier ook in de raad als zodanig laten uitspreken. Ik zie dat het beleids plan dat absoluut niet omschrijftIk vind dat daar toch iets van in moet staan. Bovendien als wij het hebben over het verminderen van ID-banen met minimaal 200, betekent dat een instrument, dat van belang is voor deze groep, komt te verval len. Ik vraag de wethouder om minimaal 200 als taakstelling mee te nemen met betrekking tot de uitstoom van het zittend bestand naar werk. Daarover is geen verschil van mening. Alles wat wij nu natuur lijk regulier kunnen maken met de werkgevers, naar aanleiding van die actuele discussie, komt bij die 285 van de 950, maar dat is een andere discussie. Als u dat bedoelt, en dat bedoelt u begrijp ik nu, dan blijven we blij met elkaar. Dan heb ik nog het compliment aan de heer Van 01 ffen, dat wil ik hem ook geven, zelfs in deze raadsvergadering, want dat loopt los van uw functie als raadslid. Maar u heeft daar inderdaad een boeiende rol in gespeeld waardoor alles weer enigszins in balans gekomen is, waarvoor ook de dank van het college

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 6