Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Vervolgens roept u iets over Achter de Hoven, daar komt nog van alles vandaan en u roept iets over de Vrijheidswijk Collega Sluiter heeft onlangs een scan geproduceerd, waarin heel helder is omschreven hoe de risico's er in de Vrij - heidswijk uit zien en het beleidsuitgangspunt van het col lege. Vervolgens voor wat betreft Achter de Hoven gaat het college ervan uit, dat die onttrekking aan de algemene re serves van 6 miljoen middels ISV 2 terugkomt. Dat is nog niet zeker, maar ik ga er wel van uit. Dan denk ik dat ik u voldoende geantwoord heb op het feit dat er geen touw aan vast te knopen is. Met betrekking tot FNP ben ik ingegaan op de schilderijen. De ruimte voor de Hoofdwacht voor een cursus 1streetdance ik snap niet waar die motivering vandaan komt, maar ik ben er best voor dat de raad dat voor zichzelf organiseert, maar dan niet in de Hoofdwacht De Voorzitter: Een aantal van u heeft gezegd: hoe zit het nou met het besluit in relatie ook tot de motie. De motie zal eerst in stemming worden gebracht, als de motie aange nomen wordt, dan heeft die uiteraard invloed op het uitein delijke besluit en dat zal dan verder verwerkt ook worden in het besluit. Met inachtneming van de moties wordt het besluit aangepast. Dat betekent dat ik nu eerst aan de orde stel de motie van de WD-fractie. De motie van de heer Van Mourik namens de WD-fractie, mede ondertekend door mevrouw Uiterwijk Winkel namens de PAL/GL fractie, de heer Bakker namens de CDA-fractie en de heer Kruithof namens de PvdA-fractie wordt aangenomen met 31 te gen 3 stemmen. Tegen stemden de leden van de D66-fractie en de heer Zijlstra van de PvdA-fractie Aan de orde is de stemming over het amendement van de heer Posthumus namens de FNP-fractie. De motie van de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt verworpen met 4 tegen 30 stemmen. Voor stemden de leden van de FNP-fractie en de SP-fractie. Aan de orde is de stemming over het besluit Huisvesting ambtelijke en bestuurlijke organisatie. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van de aan genomen motie, met de aantekening dat de D66-fractie alsme de de heer Zijlstra van de PvdA-fractie geacht willen wor den tegen het besluit te hebben gestemd. Punt 5 (bijlage nr. 30). Zelfevaluatie bestuurskwaliteit Mevrouw Dikken (PvdA)Ik wil hier kort nog even een paar opmerkingen over maken. Wat ons betreft is het initiatief en de verantwoordelijk heid van de provincie en het lijkt ons ook uitstekend dat de gemeente Leeuwarden hier aan meewerkt, maar wel moet zij gebruik maken van de gegevens die we al hebben, dus dat ook verwerken in de zelfevaluatie. Het is wat ons betreft een zelfevaluatie, maar wij willen deze zelfevaluatie toch nog gebruiken om wat externen erbij te gebruiken en ook wat extra informatie daarover te krij gen. Dus wat ons betreft kiezen we voor variant twee met wat extra's. Dat houdt concreet wat ons betreft in, één - twee avonden met partners. De wethouder heeft gevraagd, wie dan. Wat ons betreft mensen uit het bedrijfsleven, maat schappelijke organisaties, onderwijs, burgers en wat ons betreft ook een soort van rondetafelgesprekken. De organi satie kan liggen bij de ambtenaar, die hier trekker van is en de griffie. We willen dan als raad op die avonden een actieve rol, meediscussiëren en ook vragen kunnen stellen. Kortom, variant 2 met wat extra's. Mevrouw Haitsma (CDA)Het college heeft aangegeven mee te willen doen aan een zelfevaluatie op grond van een initia tief van de provincie. Het gaat om een project dat van be lang is voor de toekomstige bestuurlijke organisatie van Fryslên. Leeuwarden doet mee op inhoudelijke en politiek bestuurlijke gronden. U heeft het allemaal kunnen lezen. Het college kan kiezen uit drie varianten van onderzoek en het college heeft gekozen voor variant B, waarbij geen bur gers en maatschappelijke organisaties en partners recht streeks worden betrokken. In de commissie hebben wij aange geven dat wij het wel belangrijk vinden om ook rechtstreeks burgers en maatschappelijke partners bij die zelfevaluatie te betrekken. In de tweede ronde in de commissie hebben wij wel benadrukt dat het ons niet hoeft te gaan om een uitge breid onderzoek met intensieve telefonische enquêtes onder willekeurige burgers. Het college zegt dat er al veel rap portages en onderzoeken zijn, waarin burgers ook iets ge vonden hebben van een aantal aspecten van de gemeente, bij voorbeeld uit het wijksignaleringssysteem. Prima, daar moe ten we natuurlijk uit putten. Maar het gaat ons nu wel om een beperkt onderzoek onder burgers en maatschappelijke or ganisaties, die een aardig hebben hoe de gemeente werkt, omdat ze zelf met die gemeente te maken hebben of hebben gehad. Dat kan wellicht een aantal actuele adviezen en tips opleveren, waar de gemeente iets goeds mee kan doen en ook moet doen. Het houden van een paar rondetafel gesprekken Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 20 03 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 licht goed bedoelt, op formele gronden tegen deze motie moeten stemmen. Dat was meteen de stemverklaring. Mevrouw Inberg (D66)Het financiële verhaal blijft toch het zwaarste. Architectonisch blijven wij toch van mening verschillen en over de personeelsplekken ook. Als het dan erop aankomt hoe dit allemaal betaald moet worden vinden we het verhaal nog erg zwak en zou het niet op deze manier aan de raad voorgelegd moeten worden. U stelt voor om de 6 mil joen, die meevaller, dat we het van daaruit in één keer af boeken. Nu blijkt ook dat we in 2003 waarschijnlijk weer grote risico's lopen en dat we een meevaller, die er haast tegen opweegt tegemoet kunnen zien. Tegelijkertijd hebben we berichten dat uit de Vrijheidswijk de financiële risi co's groot lijken. We weten helemaal niet hoe het daar komt op dit moment. Op de Vegelinwijk rusten nog grote risico's. Wij vinden dat dit college veel te veel risico's op zich neemt. Wij bepleiten nogmaals dat u niet in zee gaat als raad met het aanhouden van de Hoofdwacht, want het is een te groot financieel avontuur. Het is ook om die reden dat we niet met de WD-motie kunnen instemmen, alhoewel we het verhaal heel goed onderbouwd vinden, alleen het houdt wel in dat we akkoord gaan met het verhaal vanavond, dat u pas de dekking bij de kader- en sturingsbrief aan de orde stelt. Dan ben ik het eens met de heer Jacobse dat we de zwarte piet hier weer terugleggen, die besparing kan het college onmogelijk waarmaken. Als ze dat nu niet doet, dan kan ze het de volgende keer ook niet. Ze doet het nu niet, dus we kunnen daar niet mee instemmen. Ik zou voor wat betreft de FNP motie een stemverklaring van de democraten willen geven. Wij vinden echt dat er inder daad vanuit de OR een goed advies eerst moet liggen voordat je hier verder mee kunt gaan, alleen de motie is zo inge kleed dat we verder met het voorstel akkoord moeten gaan. Daarom wou ik het even bij deze stemverklaring laten. De hear Posthumus (FNP)Earst noch even oer dat punt fan it advys fan de ündernimmingsrieIk begryp dat de wethal- der der yn prinsipe net negatyf tsjinoer stiet. Der stiet seis yn it stik fan it kolleezje rjochting de ündernim mingsrie 'dat de gemeenteraad eenzelfde voorgenomen besluit kan nemen, waarbij dan een voorbehoud voor het advies van de OR wordt gemaakt'Dus prosedueriel is it hiel goed mooglik, yn antwurd op de fraach fan de hear Bakker. Dan die 210.000 ekstra foar it Stedhüs fine wy echt fier- stentefolle. Wy sizze no net drekst dat dy keunstwurken fuort moatte, mar dit fine wy echt tefolle jild. As léste, as der op in gegeven momint romte oer is yn dy nije Hoofdwacht, dan is it miskien in idee om it ekstern te ferhieren, bygelyks oan Parnas foar in kursus 'streetdan ce' De heer Krol (weth.): Ik geef toe, meneer Kruithof, dat had steviger onderbouwd kunnen worden met betrekking tot invul ling raadzaal, gebruik raadzaal, voor ook vergaderingen van ambtenaren, projectgroepen en zo. Dat is een welkome aan vulling Met betrekking tot het BCL blijven wij op het standpunt staan dat wij het willen afstoten, marktconform en onder zoek willen wat wij nou precies ermee willen. Dat heeft te maken met de bestemming, dat leggen wij u uiteraard voor. Uit het feit dat u eerst een vraag stelde over de exploita tielasten en ik daar een antwoord op gaf, heb ik de indruk dat we het met elkaar eens zijn. Op het moment dat de WD nog een vraag stelt over exploitatielastenbespreking in de commissie Bestuur en Middelen ga ik ervan uit, en ik sta nog steeds op hetzelfde standpunt, dat dat op zich kan bin nen de kaders, die wij nu hebben aangegeven, dat we dus wel de beslissing nemen, dat we hooguit nog een keer kritisch kijken naar 'kan het ook minder of moet het misschien zelfs meer zijn' Dan kom ik ook bij de heer Posthumus met betrekking tot de schilderijen. Als je ziet wat daar hangt, historische waar de heeft, dan moet je daar natuurlijk heel goed op passen en ik vind dat je over 20 jaar niet weer voor het feit moet komen te staan dat je het dan weer opnieuw moet opknappen en dat we daar heel veel geld voor over moeten hebben. Ove rigens, nog een kleine toevoeging, ik riep over die exploi tatielasten lager dan wel hoger, ik ga ervan uit dat wij op tafel hebben gelegd het reële bedrag en dat dat niet hoger wordt CDA heeft een stemverklaring gegeven. Mevrouw Inberg, ik kan echt geen touw meer vastknopen aan uw bijdrage. In eerste termijn roept u 'ik vertrouw u niet, u moet het zwart op wit doen'kennelijk is het verslag daarvoor niet voldoende. Vervolgens roept u 'wij lopen ri sico's in 2003, gelet op de uitspraken van de wethouder'. Dat zijn geen risico's, dat is een werkelijkheid, die over ons komt met betrekking tot het regeringsbeleid, waarvan wij nu al aan zien komen dat er slecht weer op komst is. Dat is niet een risico, want dan lijkt het wel alsof wij bewust dingen doen, die we later zelf moeten betalen. Zo leg ik dat dus niet uit. (Mevrouw Inberg: U zegt 'er is geen touw meer aan vast te knopen', het is toch gewoon zo dat we eerst een meevaller gebruiken en dat er dan nu een tegenvaller zit aan te ko men. Dat is toch een heel helder verhaal? Dat zult u dan toch tegen elkaar moeten afwegen?) Dat hebben we gedaan en u voorgelegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10