Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 voor kapitaalslasten van 266.000 euro ingaande 2004; dat er daarnaast diverse besparingen kunnen worden geboekt op de kosten van het BCL en het Bildthuys, uitmondend in een structurele besparing in 2006 van 242.000 euro; voorts overwegende: dat het noodzakelijk is de kostentoerekening helder en transparant te houden; dat moet worden voorkomen dat er meerkosten ont staan en dat deze ten laste van overige posten van de begroting worden gebracht; dat het hierbij noodzakelijk is het zogenaamde werkplektarief als raad goed te monitoren, omdat hiermee in feite de kostprijs van alle gemeentelij ke producten wordt bepaald; besluit het college op te dragen om: I. de verschillende bedragen uit de voorstellen te salderen, zodat de besparingen op Bildthuys en BCL direct in mindering worden gebracht op de investe ringen in de Hoofdwacht en de exploitatielasten van het nieuwe stadhuiscomplex, zodat er uiteinde lijk in 2006 kan worden uitgegaan van een vermin derde structurele uitzetting t.o.v. de voorstellen tot een totaalbedrag van minimaal 242.000 euro; II. bij de behandeling van de rekening over het jaar 2002 en/of de sturings/kaderbrief aan te geven welk deel van de investeringskosten va de restau ratie van de Hoofdwacht éénmalig ten laste van het rekeningresultaat 2002 kan worden gebracht; III. jaarlijks bij de begroting inzicht te geven in de ontwikkeling met betrekking tot het werkplektarief en daarbij aan te geven met welke bedragen en voor welke doeleinden dit tarief is verhoogd of ver laagd; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede ondertekend door mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)de heer Bakker (CDA) en de heer Kruithof (PvdA) De motie heeft nadrukkelijk als bedoeling om tot een netto investering te komen waarbij duidelijk is dat andere vrij vallende posten nu van de gevraagde kredieten moeten worden afgetrokken. Daarnaast moet er voor ons als raad zicht ko men op de ontwikkeling van het werkplektarief om te kunnen beoordelen welke kosten ten laste van dit tarief worden ge bracht Ten aanzien van de opmerkingen die het college in de raads- brief maakt over de kosten die gemaakt zijn bij de Willems kade, het college spreekt nu uit dat ze willen proberen om binnen de begroting zelf dekking te vinden voor die kosten, daar zijn wij blij mee want wij voelen ons als WD-fractie minder aansprakelijk voor die uitgave. De heer Bakker (CDA)In de commissievergadering beoordeel de het CDA de vraag of wij de Hoofdwacht zouden willen of moeten aanhouden vanuit de twee aspecten: 1. realiseren van een Raadszaal waarin op adequate wijze door de raad kan worden vergaderd met voldoende ruim te voor publiek (burgers) en de pers; 2. verminderen van dislocaties. Wij gaven gemotiveerd aan dat de keuze voor aanhouden en verbouw op zich, deze aspecten beoordelend, in alle objec tiviteit het meest reëel is en beantwoorden de vraag, of het verantwoord is de middelen welke vrijkomen bij afstoten van de dislocaties als dekking voor de kosten van de ver bouw aan te wenden, positief. Ik herhaal hierbij voor de goede orde nog wel even de voor waarde dat het BCL tegen marktconforme voorwaarden op de markt wordt gebracht. Op zich heeft de CDA-fractie daarbij geen bezwaar tegen een eventuele bestemmingswijziging op grond waarvan meer middelen zouden kunnen worden gereali seerd dan bij het op de markt brengen van het BCL met de huidige bestemming. Van de toezegging dat het budget voor de verbouw van 2,8 net zo hard is als het budget van het Stadhuis zelf, namen wij met genoegen kennis. Wij hebben dus ook vertrouwen in het feit dat het niet meer geld kost dan die 2,8 miljoen. De vraag is thans of de beantwoording van de in de commis sie gestelde vragen omtrent exploitatielasten etc. voor het CDA zodanige nieuwe gezichtspunten oplevert dat ons stand punt anders wordt Het antwoord is neen. Wij constateren dat het tekort van 24.000 op de kapi- taalslasten van de Hoofdwacht, rekening houdend met de ex tra exploitatielasten vanaf 2006, oploopt tot 71.000 voor het geheel. Deze kleine budgettaire tegenvaller nemen wij voor lief en is voor ons geen aanleiding om alsnog met be zuinigingsvoorstellen te komen. Uitgangspunt voor de CDA-fractie is dat wanneer je iets doet je het goed moet doen: derhalve moet je geen halve keuzes maken. Op situaties als bij het Stadskantoor en de Harmonie (waar bij aangebrachte bezuinigingen later bleken goud geld extra te moeten kosten) zitten wij niet te wachten. Wij doen dan ook een dringend beroep op die raadsleden die in beginsel wel voor aanhouden van de Hoofdwacht zijn, maar nog niet alle gepresenteerde investeringsplannen willen uitvoeren, om hun standpunt te heroverwegen. Het Stadhuis zelf kost vanaf 2005 qua exploitatie circa 200.000 meer dan gebudgetteerd. Ik heb begrepen dat het college daarvan wel een beetje is geschrokken. Wij schrik- Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 zijn we hopelijk aan het laatste hoofdstuk toegekomen van de wijze waarop dit project gestalte heeft gekregen. Een moeizame kredietstelling in verschillende etappes. Een mo- dellendiscussie waarbij de toenmalige portefeuillehouder maar niet te bewegen bleek om klare wijn te schenken over het bebouwingsmodel, waarvoor gekozen moet worden en een discussie over de totale visie over de huisvesting van ons ambtelijk apparaat, die maar niet van de grond wilde komen. Die elementen vormen belangrijke ingrediënten van die voor geschiedenis. Die voorgeschiedenis ligt ons als WD-fractie toch wel zwaar op de maag. Vanaf het moment dat er haastje- repje besloten werd om het Stadhuis te verlaten heeft de plannenmakerij eerst geruime tijd stilgelegen, omdat in brede zin gestudeerd werd op alternatieven. Normaal wordt een situatie van tijdelijke huisvesting door een organisa tie in de tijd zo krap mogelijk geregeld. Daar was hier echter geen sprake van. Het college moest door middel van een motie tot spoed worden gemaand om in ieder geval een streefdatum te noemen waarbinnen de terugkeer in het Stad huis een feit zou kunnen zijn. Zoals het nu staat zullen we in de zomer van 2004 terug kunnen keren. We zijn dan vijf jaar weggeweest, terwijl de feitelijke restauratie in het oude Stadhuis ongeveer een tijdsbeslag van 20 maanden vraagt. De discussie rond de Hoofdwacht heeft hierbij onte genzeggelijk een vertragende werking gehad. De financiering, wie het nog kan volgen mag het zeggen. Een restauratiekrediet voor een Stadhuis dat in etappes be schikbaar wordt gesteld. Eerst eenmalige financiering, la ter wordt er een structurele last geraamd. Een restauratie bedrag voor de Hoofdwacht, dat eerst structureel wordt ge raamd en dat nu eenmalig moet worden gefinancierd, omdat de exploitatielasten nu structureel moeten worden verwerkt. Exploitatielasten die zichtbaar worden gemaakt op het mo ment dat wij daar in de commissie om hebben gevraagd en die het aanvankelijk gevraagde krediet in feite verdubbelen. Een exploitatiebedrag voor het BCL, dat wordt geraamd als investeringskrediet voor de Hoofdwacht, waardoor er een ex ploitatietekort voor het Stadhuis ontstaat. Een investering in het Bildthuys, die ons anderhalf jaar geleden als tijde lijk en budgettair neutraal wordt voorgehouden en die nu een forse besparing blijkt op te leveren. Allemaal zaken waar we uren over zouden kunnen delibereren, maar die aan de voorstellen niets veranderen, want ook nu moet onder druk van de tijd een knoop worden doorgehakt. Ik ben in dat verband ook wel benieuwd naar het antwoord van het college op de vragen van de heer Kruithof, wat de motivering nu is om nu heel snel een knoop door te moeten hakken. Het is op zich wel typisch dat ónze ruimte als raad om be slissingen te nemen bij dit onderwerp aan zeer nauwe ter mijnen zijn onderworpen, omdat de zaken verder moeten. Ter wijl het verschil tussen die vijf jaar en die twintig maan den, die ik zo-even noemde, op zich toch heel veel ruimte zouden moeten kunnen bieden voor een goede discussie en een gedegen afweging van feiten en omstandigheden. Toch ontkomen wij er als WD-fractie niet aan en dat willen we ook niet, om de zaak zoals die nu voorligt, afgezien van de voorgeschiedenis, puur op haar merites te beoordelen. Een paar zaken springen er dan uit. Een oude raadzaal die, hoe mooi ook, te klein is om het middelpunt te kunnen zijn van het locale publieke debat. Een college dat niet geïsoleerd wil zijn, maar dat een aan tal mensen om zich heen wil en moet hebben en deze ook op een verantwoorde manier wil huisvesten. Ik verwijs daarbij naar een tweetal voormalige burgemeesters, die hebben aan gegeven zich destijds in het oude Stadhuis in hoge mate ge- isoleerd te hebben gevoeld. Ik citeer dan burgemeester Apo theker, die eens een keer heeft gezegd 'ik zat aan het eind van een doorlopende weg' en ook zijn opvolger heeft zich min of meer in dat soort bewoordingen uitgelaten. Naast het argument van de raadzaal zijn dit ook aspecten die een rol moeten spelen bij de beoordeling van de voor stellen van het college. Maar wij blijven als WD-fractie een dubbel gevoel houden bij de voorstellen en ik vind dat de heer Kruithof dat in zijn eerste termijn voortreffelijk heeft verwoord. Het college stelt nu voor, eigenlijk in afwijking van de voorstellen zoals die er liggen, om de definitieve financi ële verwerking van de cijfers te behandelen bij de kader- sturingsbriefwaarbij ook de aanwending van het rekenings resultaat betrokken moet worden. Die verwerking is puur fi nancieel van aard, daar gaan we tenminste van uit. Want het WD-fractie vindt, het college geeft dat ook aan, dat alle investeringen met betrekking tot de restauratie, de inrich ting en de exploitatie van het hele complex nu op tafel liggen, op bestekniveau, er vallen geen afwijkingen meer te verwachten. Om de financiële inzichtelijkheid van de opera tie voor ons als raad te vergroten, wil ik graag de volgen de motie indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering op 24 maart 2003, behandelend de voorstellen met betrekking tot de huis vesting van het bestuur; overwegende dat het college in haar voorstellen aangeeft dat er definitief zicht is op de kosten van de verbouw van de Hoofdwacht en dat er wordt verwezen naar de ko mende sturings-/kaderbrief dat wordt voorgesteld om de investering met betrek king tot de verbouw van de Hoofdwacht te putten uit het rekeningsresultaat 2002 en de thans aan het licht gekomen exploitatiekosten te dekken uit het in het raadsvoorstel aangegeven structurele budget

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 4