Blad 17 Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
nen we niet in het raadsbesluit terug vinden. Wij gaan er
vanuit dat de voorstellen, zoals die door het college onder
punt 2 en 3 geformuleerd en gedateerd zijn op 27 februari,
vervallen. Graag willen wij hier duidelijkheid over.
Een overzicht van de definitieve kosten van de verbouw van
de Hoofdwacht krijgen we nog in een sturingsbrief
Wat wel zeker is zijn de besparingen op de exploitatiekos
ten van het Bildthuys en het Bestuurscentrum, die vanaf
2006 niet meer nodig zijn voor een bedrag van 242.000.
De WD-fractie heeft in haar motie al meer duidelijkheid
aangegeven en gevraagd m.b.t. de financiën, wij hebben deze
motie medeondertekend en wachten de beantwoording af.
De heer Van der Wal (SP)Binnen de fractie hebben wij uit
voerig overlegd over onderliggend voorstel. Wij vinden het
vreemd en vervelend dat er aangaande de verbouwing van het
Stadhuis en aanverwante zaken steeds nieuwe plannen op ta
fel komen met nieuwe afwegingen en argumenten, waarbij
meestal redenen gegeven worden die van tevoren ook bedacht
hadden kunnen worden. Het is toch op z'n minst merkwaardig
dat de oude raadszaal nu ineens te klein blijkt, terwijl
daar eerder nooit over gesproken is. In dit plan is een be
langrijk argument wat voor een nieuwe raadzaal en Hoofd
wacht pleit, waar we niet omheen kunnen, dat is de publieke
tribune. Het feit dat er een publieke tribune moet komen
die voldoende ruimte biedt om op z'n minst plaats te bieden
aan 20-30 mensen heeft voor ons de doorslag gegeven. Andere
argumenten die we tot nu toe gehoord hebben vinden we van
minder belang.
Waar we verder de nadruk op willen leggen is dat bij verde
re uitvoering de aankleding en voorzieningen wat ons be
treft sober mogen zijn. Wij willen een praktische, werkbare
raadzaal, geen pronkkamer, waar we in de toekomst prettig
in kunnen zitten, zonder dat we steeds in ons achterhoofd
hebben wat dat allemaal wel niet gekost heeft of erger nog,
terug moeten denken aan financiële tekorten bij de uitvoe
ring. Wat dat betreft steunen wij ook de motie van de WD-
fractie
Samenvattend zijn we bij de beoordeling van de noodzaak
uitgegaan, maar zijn benieuwd naar de toelichting van het
college ten aanzien van de vragen in eerste termijn.
Mevrouw Inberg (D66)Wij besluiten dus vanavond in feite
over de aankoop en het behoud van de Hoofdwacht. We moeten
voor dit jaar al extra een half miljoen gulden minstens be
schikbaar stellen en dan nog de komende tien jaar. Wij vin
den dat als democraten een enorme aanslag op onze financië
le middelen en wij hebben daar grote moeite mee. Wij hebben
steeds bezwaar gemaakt tegen het bijtrekken van de Hoofd
wacht. Eerst moest die er alleen bij voor het maken van de
lift, nu moet het hele pand erbij getrokken worden om rede
nen van ruimtegebrek. Ineens ligt er een huisvestingsnota
waar we twee jaar op gewacht hebben, die kon binnen twee
weken geleverd worden. Ik zou die argumenten toch even na
willen lopen, want wij hebben grote twijfels over de argu
menten die gebruikt worden op dit moment voor het ruimtege
brek. In de eerste plaats past, wat nu in het bestuurscen
trum zit, prima in het nieuwe Stadhuis, het verbouwde Stad
huis. In het bestuurscentrum komt men op 20 personen - wij
tellen er overigens maar 16 - die 20 personen kunnen zeker
in het verbouwde Stadhuis, want daar zijn nu twee enorme
ruimtes bijgekomen ten opzichte van voorheen.
Ten tweede, wij hebben ook contact gehad met de onderne
mingsraad, die overigens niet uitgenodigd is voor het huis
vestingswerkgroepje, zoals eerder is gesteld door de wet
houder. Zij zijn niet op de hoogte van hoe het precies met
de formatieplaatsen zit. Volgens de OR is er steeds uitge
gaan van een krimpende organisatie en blijkbaar is dat dan
nu losgelaten. Ook vraagt men zich wat af hoe het kabinet,
dat genoemd wordt voor de burgemeester, men zich dat voor
stelt. Misschien zou daar de organisatie ontwikkeling en
representatie in moeten. Wij vinden dat echt een discussie
die in de raad thuishoort en die hier zeker gevoerd zal
moeten worden, alvorens we besluiten om inderdaad een echt
kabinet voor de burgemeester te vormen in het vernieuwde
Stadhuis. Daar is onduidelijkheid over.
Tevens wordt in deze nota ook voor ons beslist dat Sociale
Zaken niet naar het CWI zou kunnen. Daar worden een paar
argumenten voor gegeven. Sociale Zaken zou daar geïsoleerd
zijn. Wij hebben daar in deze raad bij mijn weten nooit
over gesproken en ik vind dat wij dat met een huisvestings-
nota apart aan de orde hadden moeten stellen.
Nog een argument, dat gebruikt is en wat nadrukkelijk door
meerdere fractievoorzitters ook in het presidium is weer
sproken, is dat wij fractieruimtes nodig zouden hebben en
dat zou in dit vernieuwde Stadhuis en in de Hoofdwacht moe
ten. Het Stadskantoor heeft vergaderruimte genoeg
's avonds. Het enige punt is dat er 's avonds geen bode is.
Als je daar een bode zou kunnen aanstellen dan kun je
s avonds al die vergaderruimtes gebruiken, die nu leeg
staan. Want alle fracties vergaderen bij mijn weten na vijf
uur. Dat is voor ons toch wel één van de hoofdpunten, waar
om wij erg met dit voorstel in onze maag zitten.
Het ging uiteindelijk bij de hele verbouw ook om de toegan
kelijkheid voor rolstoelers, de bodes moesten altijd met
grote bakken de trappen oplopen, daar zou een einde aan ko
men. Nu blijkt dat die lift, waar de hele aankoop van de
Hoofdwacht om begonnen is, niet het Blanke Ruim en de Nieu
we Zaal, twee grote zalen, kan bereiken. De vergaderzalen
daarboven ook trouwens. Wat is nu dan bedacht? Een tweede
lift en die moet dan vanaf de zolder naar het Blanke Ruim.
Deze lift, en dan helemaal naar beneden doorgetrokken, is
in het begin ook een optie geweest. Wij hebben vreselijk
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
ken echter meer van de schrik van het college. Immers, het
is toch logisch dat de exploitatie van een eeuwenoud stad
huis wel iets meer kost dan het tot nu toe gebudgetteerde
bedrag van 19.000. Hier had dan ook wel wat eerder naar
kunnen worden gekeken, of liever dit had eerder moeten wor
den geconstateerd.
De opmerking van het college dat het college er aan hecht
er op te wijzen dat het probleem van de twee ton meer zich
ook voordoet zonder het betrekken van de Hoofdwacht, hoewel
op zich juist, geeft ons dan ook aanleiding op te merken
dat de CDA-fractie er aan hecht het college er op te wijzen
dat in de toekomst door het college voorstellen worden ge
daan waarbij alle relevante aspecten vóór de indiening van
het voorstel zijn en worden bekeken.
Het college geeft als voorzet, vooruitlopend op een te ver
wachten positief rekening-resultaat 2002, om de investering
in de Hoofdwacht van 2.800.000 in éénmaal af te boeken,
in feite ten laste van de Algemene Reserve, die anders in
beginsel met het positieve rekening-resultaat zou zijn ver
hoogd. Naar wij hebben begrepen zal in deze vergadering
meer informatie over de hoogte van het bedrag worden gege
ven. Wellicht dat dan ook kan worden aangegeven hoe dit be
drag opeens uit de lucht is komen vallen. Ik herinner mij
nog een Turap-vergadering waar wij tot en met september nog
90.000 in de min waren en waarbij de wethouder zei: dat
zal misschien iets meer worden of iets minder, maar wij
zitten toch redelijk op koers. Overigens wacht de CDA-
fractie op het punt van de eventuele afboeking, alsmede op
het punt van de dekking van de tekorten in 2004 en 2005, de
Kaderbrief af. Ik teken daar meteen bij aan dat de beide
voorgaande sprekers het een en ander al gevraagd en gezegd
hebben, daar kan ik mij wel in vinden.
In de commissievergadering heeft de CDA-fractie de vraag of
het verantwoord is de bij afstoten van BCL en Bildthuys
vrijkomende middelen ad 242.000 als dekking voor de kos
ten van verbouw van de Hoofdwacht aan te wenden, positief
beantwoord
Hiermee hebben wij impliciet aangegeven dat wij, evenals de
WD, willen salderen.
Dit vloeit ons inziens overigens ook uit het in de commis
sie behandelde voorstel zelf voort, waarin door het college
benadrukt werd dat de verbouw van de Hoofdwacht na 2006
bijna geheel uit de genoemde besparingen kan worden gefi
nancierd. Formele koppeling lijkt ons dan ook voor de hand
te liggen. De toezegging in de Raadsbrief op blz. 6 vinden
wij op dit punt te mager.
Wij hebben dan ook hierom de motie van de WD mee onderte
kend
Resumerend
De CDA-fractie kan zich vinden in het raadsvoorstel, met
dien verstande dat de vorengenoemde besparingen structureel
in mindering worden gebracht op het bedrag van 266.000
kapitaalslasten c.q. de exploitatielasten van het gehele
Stadhuiscomplex
Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Mijn fractie is altijd
een voorstander geweest om de Hoofdwacht te betrekken bij
de verbouw van het Stadhuis.
Toen het er een jaar geleden op leek dat de politie er
niets voor voelde om uit de Hoofdwacht te vertrekken, had
de PAL/GroenLinks-fractie, eerlijk gezegd, flink de smoor
in dat raad de Hoofdwacht en het Stadhouderlijk Hof in het
verleden had afgestoten. Verdere versnippering van het ge
meentelijk apparaat lag een jaar geleden nog voor de hand.
Dualisme kan ook te ver gaan.
Gelukkig is het goed gekomen en hebben wij nu de unieke
kans om twee prachtige historische gebouwen tot één spraak
makend geheel te verbouwen met Marc van Roosmaalen als in
spirator en architect. Om in de Hoofdwacht een nieuwe
raadszaal te creëren is naar onze mening voor de hand lig
gend.
Persoonlijk heb ik als lid van de klankbordgroep Stadhuis,
gezien, dat wij weliswaar een prachtige raadszaal hebben,
maar te klein om aan alle eisen voor een goed geoutilleerde
raadszaal te voldoen. Wat de architect ook bedacht, er was
eigenlijk geen plaats voor een publiek tribune en een plek
voor de wethouders. Toch twee niet onbelangrijke ingrediën
ten voor een boeiende raadsvergadering.
Wat de PAL/GL-fractie betreft komt er een nieuwe raadszaal,
die tevens is voorzien van alle multimedia voorzieningen.
Waar we voor pleiten is dat de oude raadszaal multifunctio
neel wordt ingericht, zodat er ook commissie- en andere
vergaderingen kunnen plaatsvinden. Dat is ook belangrijk
als de gemeente congressen en symposia wil gaan organise
ren
Het zal duidelijk zijn dat de andere scenario's wat ons be
treft niet aan de orde zijn.
In de toekomst moeten we ons beperken tot 2 locaties:
1 voor het bestuur en 1 voor het ambtelijk apparaat.
Het Leeuwarder archief mag een uitzondering blijven,
evenals een frontoffice bij het CWI.
De gemeente heeft ook nog een miniafdeling van de burger
lijke stand in MCL-NoordWordt deze opgeheven als MCL-
Noord sluit?
In de raadsbrief stelt het college voor om vooruitlopend op
een positief rekeningresultaat 2,8 miljvoor de investe
ringen in de Hoofdwacht in één keer af te boeken. Dit kun-