Blad 17 Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 nen we niet in het raadsbesluit terug vinden. Wij gaan er vanuit dat de voorstellen, zoals die door het college onder punt 2 en 3 geformuleerd en gedateerd zijn op 27 februari, vervallen. Graag willen wij hier duidelijkheid over. Een overzicht van de definitieve kosten van de verbouw van de Hoofdwacht krijgen we nog in een sturingsbrief Wat wel zeker is zijn de besparingen op de exploitatiekos ten van het Bildthuys en het Bestuurscentrum, die vanaf 2006 niet meer nodig zijn voor een bedrag van 242.000. De WD-fractie heeft in haar motie al meer duidelijkheid aangegeven en gevraagd m.b.t. de financiën, wij hebben deze motie medeondertekend en wachten de beantwoording af. De heer Van der Wal (SP)Binnen de fractie hebben wij uit voerig overlegd over onderliggend voorstel. Wij vinden het vreemd en vervelend dat er aangaande de verbouwing van het Stadhuis en aanverwante zaken steeds nieuwe plannen op ta fel komen met nieuwe afwegingen en argumenten, waarbij meestal redenen gegeven worden die van tevoren ook bedacht hadden kunnen worden. Het is toch op z'n minst merkwaardig dat de oude raadszaal nu ineens te klein blijkt, terwijl daar eerder nooit over gesproken is. In dit plan is een be langrijk argument wat voor een nieuwe raadzaal en Hoofd wacht pleit, waar we niet omheen kunnen, dat is de publieke tribune. Het feit dat er een publieke tribune moet komen die voldoende ruimte biedt om op z'n minst plaats te bieden aan 20-30 mensen heeft voor ons de doorslag gegeven. Andere argumenten die we tot nu toe gehoord hebben vinden we van minder belang. Waar we verder de nadruk op willen leggen is dat bij verde re uitvoering de aankleding en voorzieningen wat ons be treft sober mogen zijn. Wij willen een praktische, werkbare raadzaal, geen pronkkamer, waar we in de toekomst prettig in kunnen zitten, zonder dat we steeds in ons achterhoofd hebben wat dat allemaal wel niet gekost heeft of erger nog, terug moeten denken aan financiële tekorten bij de uitvoe ring. Wat dat betreft steunen wij ook de motie van de WD- fractie Samenvattend zijn we bij de beoordeling van de noodzaak uitgegaan, maar zijn benieuwd naar de toelichting van het college ten aanzien van de vragen in eerste termijn. Mevrouw Inberg (D66)Wij besluiten dus vanavond in feite over de aankoop en het behoud van de Hoofdwacht. We moeten voor dit jaar al extra een half miljoen gulden minstens be schikbaar stellen en dan nog de komende tien jaar. Wij vin den dat als democraten een enorme aanslag op onze financië le middelen en wij hebben daar grote moeite mee. Wij hebben steeds bezwaar gemaakt tegen het bijtrekken van de Hoofd wacht. Eerst moest die er alleen bij voor het maken van de lift, nu moet het hele pand erbij getrokken worden om rede nen van ruimtegebrek. Ineens ligt er een huisvestingsnota waar we twee jaar op gewacht hebben, die kon binnen twee weken geleverd worden. Ik zou die argumenten toch even na willen lopen, want wij hebben grote twijfels over de argu menten die gebruikt worden op dit moment voor het ruimtege brek. In de eerste plaats past, wat nu in het bestuurscen trum zit, prima in het nieuwe Stadhuis, het verbouwde Stad huis. In het bestuurscentrum komt men op 20 personen - wij tellen er overigens maar 16 - die 20 personen kunnen zeker in het verbouwde Stadhuis, want daar zijn nu twee enorme ruimtes bijgekomen ten opzichte van voorheen. Ten tweede, wij hebben ook contact gehad met de onderne mingsraad, die overigens niet uitgenodigd is voor het huis vestingswerkgroepje, zoals eerder is gesteld door de wet houder. Zij zijn niet op de hoogte van hoe het precies met de formatieplaatsen zit. Volgens de OR is er steeds uitge gaan van een krimpende organisatie en blijkbaar is dat dan nu losgelaten. Ook vraagt men zich wat af hoe het kabinet, dat genoemd wordt voor de burgemeester, men zich dat voor stelt. Misschien zou daar de organisatie ontwikkeling en representatie in moeten. Wij vinden dat echt een discussie die in de raad thuishoort en die hier zeker gevoerd zal moeten worden, alvorens we besluiten om inderdaad een echt kabinet voor de burgemeester te vormen in het vernieuwde Stadhuis. Daar is onduidelijkheid over. Tevens wordt in deze nota ook voor ons beslist dat Sociale Zaken niet naar het CWI zou kunnen. Daar worden een paar argumenten voor gegeven. Sociale Zaken zou daar geïsoleerd zijn. Wij hebben daar in deze raad bij mijn weten nooit over gesproken en ik vind dat wij dat met een huisvestings- nota apart aan de orde hadden moeten stellen. Nog een argument, dat gebruikt is en wat nadrukkelijk door meerdere fractievoorzitters ook in het presidium is weer sproken, is dat wij fractieruimtes nodig zouden hebben en dat zou in dit vernieuwde Stadhuis en in de Hoofdwacht moe ten. Het Stadskantoor heeft vergaderruimte genoeg 's avonds. Het enige punt is dat er 's avonds geen bode is. Als je daar een bode zou kunnen aanstellen dan kun je s avonds al die vergaderruimtes gebruiken, die nu leeg staan. Want alle fracties vergaderen bij mijn weten na vijf uur. Dat is voor ons toch wel één van de hoofdpunten, waar om wij erg met dit voorstel in onze maag zitten. Het ging uiteindelijk bij de hele verbouw ook om de toegan kelijkheid voor rolstoelers, de bodes moesten altijd met grote bakken de trappen oplopen, daar zou een einde aan ko men. Nu blijkt dat die lift, waar de hele aankoop van de Hoofdwacht om begonnen is, niet het Blanke Ruim en de Nieu we Zaal, twee grote zalen, kan bereiken. De vergaderzalen daarboven ook trouwens. Wat is nu dan bedacht? Een tweede lift en die moet dan vanaf de zolder naar het Blanke Ruim. Deze lift, en dan helemaal naar beneden doorgetrokken, is in het begin ook een optie geweest. Wij hebben vreselijk Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 ken echter meer van de schrik van het college. Immers, het is toch logisch dat de exploitatie van een eeuwenoud stad huis wel iets meer kost dan het tot nu toe gebudgetteerde bedrag van 19.000. Hier had dan ook wel wat eerder naar kunnen worden gekeken, of liever dit had eerder moeten wor den geconstateerd. De opmerking van het college dat het college er aan hecht er op te wijzen dat het probleem van de twee ton meer zich ook voordoet zonder het betrekken van de Hoofdwacht, hoewel op zich juist, geeft ons dan ook aanleiding op te merken dat de CDA-fractie er aan hecht het college er op te wijzen dat in de toekomst door het college voorstellen worden ge daan waarbij alle relevante aspecten vóór de indiening van het voorstel zijn en worden bekeken. Het college geeft als voorzet, vooruitlopend op een te ver wachten positief rekening-resultaat 2002, om de investering in de Hoofdwacht van 2.800.000 in éénmaal af te boeken, in feite ten laste van de Algemene Reserve, die anders in beginsel met het positieve rekening-resultaat zou zijn ver hoogd. Naar wij hebben begrepen zal in deze vergadering meer informatie over de hoogte van het bedrag worden gege ven. Wellicht dat dan ook kan worden aangegeven hoe dit be drag opeens uit de lucht is komen vallen. Ik herinner mij nog een Turap-vergadering waar wij tot en met september nog 90.000 in de min waren en waarbij de wethouder zei: dat zal misschien iets meer worden of iets minder, maar wij zitten toch redelijk op koers. Overigens wacht de CDA- fractie op het punt van de eventuele afboeking, alsmede op het punt van de dekking van de tekorten in 2004 en 2005, de Kaderbrief af. Ik teken daar meteen bij aan dat de beide voorgaande sprekers het een en ander al gevraagd en gezegd hebben, daar kan ik mij wel in vinden. In de commissievergadering heeft de CDA-fractie de vraag of het verantwoord is de bij afstoten van BCL en Bildthuys vrijkomende middelen ad 242.000 als dekking voor de kos ten van verbouw van de Hoofdwacht aan te wenden, positief beantwoord Hiermee hebben wij impliciet aangegeven dat wij, evenals de WD, willen salderen. Dit vloeit ons inziens overigens ook uit het in de commis sie behandelde voorstel zelf voort, waarin door het college benadrukt werd dat de verbouw van de Hoofdwacht na 2006 bijna geheel uit de genoemde besparingen kan worden gefi nancierd. Formele koppeling lijkt ons dan ook voor de hand te liggen. De toezegging in de Raadsbrief op blz. 6 vinden wij op dit punt te mager. Wij hebben dan ook hierom de motie van de WD mee onderte kend Resumerend De CDA-fractie kan zich vinden in het raadsvoorstel, met dien verstande dat de vorengenoemde besparingen structureel in mindering worden gebracht op het bedrag van 266.000 kapitaalslasten c.q. de exploitatielasten van het gehele Stadhuiscomplex Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Mijn fractie is altijd een voorstander geweest om de Hoofdwacht te betrekken bij de verbouw van het Stadhuis. Toen het er een jaar geleden op leek dat de politie er niets voor voelde om uit de Hoofdwacht te vertrekken, had de PAL/GroenLinks-fractie, eerlijk gezegd, flink de smoor in dat raad de Hoofdwacht en het Stadhouderlijk Hof in het verleden had afgestoten. Verdere versnippering van het ge meentelijk apparaat lag een jaar geleden nog voor de hand. Dualisme kan ook te ver gaan. Gelukkig is het goed gekomen en hebben wij nu de unieke kans om twee prachtige historische gebouwen tot één spraak makend geheel te verbouwen met Marc van Roosmaalen als in spirator en architect. Om in de Hoofdwacht een nieuwe raadszaal te creëren is naar onze mening voor de hand lig gend. Persoonlijk heb ik als lid van de klankbordgroep Stadhuis, gezien, dat wij weliswaar een prachtige raadszaal hebben, maar te klein om aan alle eisen voor een goed geoutilleerde raadszaal te voldoen. Wat de architect ook bedacht, er was eigenlijk geen plaats voor een publiek tribune en een plek voor de wethouders. Toch twee niet onbelangrijke ingrediën ten voor een boeiende raadsvergadering. Wat de PAL/GL-fractie betreft komt er een nieuwe raadszaal, die tevens is voorzien van alle multimedia voorzieningen. Waar we voor pleiten is dat de oude raadszaal multifunctio neel wordt ingericht, zodat er ook commissie- en andere vergaderingen kunnen plaatsvinden. Dat is ook belangrijk als de gemeente congressen en symposia wil gaan organise ren Het zal duidelijk zijn dat de andere scenario's wat ons be treft niet aan de orde zijn. In de toekomst moeten we ons beperken tot 2 locaties: 1 voor het bestuur en 1 voor het ambtelijk apparaat. Het Leeuwarder archief mag een uitzondering blijven, evenals een frontoffice bij het CWI. De gemeente heeft ook nog een miniafdeling van de burger lijke stand in MCL-NoordWordt deze opgeheven als MCL- Noord sluit? In de raadsbrief stelt het college voor om vooruitlopend op een positief rekeningresultaat 2,8 miljvoor de investe ringen in de Hoofdwacht in één keer af te boeken. Dit kun-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5