Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Dan even iets over de exploitatiekosten. Aanvankelijk had den we de bedoeling om die exploitatiekosten in de bestaan de begrotingen te realiseren. Dat bleek absoluut niet moge lijk. Ik moet u zeggen, en dan gaat het om wie schrikt nu precies van wie, maar ik schrok wel even van de bedragen die naar voren kwamen met betrekking tot die exploitatie kosten. Daar hebben we flink aan zitten rekenen. Was het reëel, is het reëel? Moeten we het op deze manier doen? Kunnen we hiermee naar de raad toe met betrekking tot de financiën? Er was maar één conclusie mogelijk, dat dit de reële cijfers waren. Waarom? We willen een constante tempe ratuur met betrekking tot kunstwerken. We willen een con stante luchtvochtigheid, ook met betrekking tot die kunst werken. Als je dat niet doet, dan bespaar je op de korte termijn, maar over 10-20 jaar kom je jezelf tegen als je die historische zaken in het Stadhuis wilt bewaren. Ik denk dat we daar op zich voor zijn. Dat kost meer energie, dat klopt. Op het moment dat je die zaken omlaag drukt, op het moment dat je je historische zaken laat verwaarlozen, dan kom je op de korte termijn beter uit, maar op de langere termijn heb je een probleem. Dan is door de PvdA-fractie gevraagd of het mogelijk is die exploitatiekosten nog een keer te gaan bekijken in de com missie Bestuur en Middelen. Ik heb daar op zich geen be zwaar tegen, als we vanavond het besluit als zodanig nemen, als uitgangspunt nemen die exploitatiekosten, die nu heel reëel door het college zijn ingeschat. Op het moment dat we tot de conclusie komen dat daarin misschien een bijstelling naar beneden zou kunnen, dan wel moeten, plaatsvinden of een verhoging, want dat zou dan ook kunnen als we gaan dis cussiëren, maar ik geef u de verzekering dat dit de kosten wat ons betreft zijn, dan heb ik geen bezwaar om daar nog een keer met u over te praten in de klankbordgroep dan wel in de commissie Bestuur en Middelen. Wanneer we dat besluit als zodanig wel nemen, met als uitgangspunt dat dit de kos ten als zodanig zijn en dat deze als zodanig gedekt moeten worden. Dan gaat het hooguit over, denk ik, willen we de historische kunstwerken op deze manier bewaren, willen we dat iets naar beneden doen. Dat zijn dan denk ik de gege vens waar we over kunnen discussiëren. Maar ik kan op dit moment u geen andere cijfers aanleveren. (De heer KruithofIk snap best, die toestand rond die kunstwerken is denk ik het enige sterke punt in de onder bouwing. Als u nou ook op dit moment even sterk kunt onder bouwen waarom in die exploitatiekosten voor onderhoud van ICT-apparatuur die bedragen zijn opgenomen, dan zou ik mis schien denken dat die discussie overbodig zou zijn.) Twee opmerkingen nog. Voor het eerst zijn in de exploita tiekosten van een bepaald pand ook de onderhoudskosten ge rekend, dat wil ik u ook nog een keer vertellen, zowel van preventief onderhoud als van groot onderhoud. Op het moment Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 dat we daarmee instemmen, hebben we natuurlijk over 20 jaar niet weer eenzelfde type probleem, omdat we dan de zaken keurig netjes onderhouden. We hebben ook gemeend met be trekking tot de ICT-afschrijving van de voorzieningen, die we hier aanbrengen en dan gaat het om ICT-voorzieningen op de werkplekken, ICT-voorzieningen voor zover dat nodig is in de raadzaal in ieder geval qua aanleg en dan hebben we het over de afschrijving van dat hele verhaal. Het leek ons ook handig om dat op te nemen, want anders kom je elkaar over een aantal jaren qua investering opnieuw tegen. Het lijkt ons beter dat dan in de exploitatiekosten goed te kunnen afschrijven. Voorzitter, dan kom ik bij het voorstel dat tussen de re gels door dan wel heel erg letterlijk in het voorstel staat, om de investeringskosten eenmalig af te boeken. Sommigen van u hebben daar naar gevraagd. Zoals het er nu voorstaat, met de gegevens die we op dit moment hebben en dat is nog geen zekerheid van 100%, maar we naderen de 99, zal 2002 een positief rekeningresultaat opleveren van 6 miljoen. Sommigen van u hebben de vraag gesteld, hoe kan dat nou, de Turap van september, behandeld in februari 2003, ging uit van ongeveer een weergave van zo'n 90.000 euro in de min. Dat komt door een aantal redenen. 3,6 miljoen komt uit het Gemeentefonds, dat is een incidentele meevaller vanuit het Gemeentefonds. 1,4 miljoen komt van uit een meerdere renteopbrengst, totaal zo'n 5 miljoen en 1 miljoen daar zitten allerlei andere oorzaken bij, waar onder onderuitputting. Dus bij die 1 miljoen zit onder uitputting, niet voor het volle bedrag, omdat er ook aller lei andere zaken in zitten, nadere detaillering volgt, en 5 miljoen, daar hebben we het over incidenteel Gemeente fonds en incidenteel renteopbrengst. Dat leidt ertoe voor het college om te zeggen van zou het dienstig zijn aan de raad voor te stellen om die 2,8 van die 5 miljoen af te boeken in één keer. Daar hebben wij sterke voorkeur voor en wij zullen u dan ook bij de kader brief dan wel bij de begroting dat voorstel doen. Dan kom ik bij het structurele verhaal. Want ook daar zijn vragen over gesteld door de PvdA-fractie Op dit moment kunnen geen concrete cijfers worden gegeven met betrekking tot wat er gaat gebeuren bij het rijk. U weet dat het duo B B (Balkenende en Bos) op dit moment aan het vergaderen zijn en er tot op dit moment niet uitko men. Dus het tempo waarin wij graag zouden willen weten hoe het met de financiën komt, zit er niet goed in. Wij denken dan ook dat de meicirculaire nietszeggend wordt, omdat de uitkomsten met betrekking tot begroting nog niet bekend zijn. Wellicht komt er een duidelijker septembercirculaire, maar als het tempo hetzelfde blijft als nu, dan zijn we bang dat ook die septembercirculaire tot niet al te veel Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 lijkheid tot het herstructureren van een aantal ambtelijke werkplekken Wij zijn overtuigd van de noodzaak van een nieuwe raadszaal en het aanhouden van de Hoofdwacht. Voor wat betreft de moeilijke keuze omtrent de plaatsing van de lift versus het enigszins aantasten van een monumentaal gebouw zijn wij van mening dat dit een moeilijke keuze is en blijft, maar wij kunnen ons wel vinden in hetgeen het college hieromtrent voorstelt In de commissie werd dit plan en de voorliggende keuzes te ruggebracht tot de kreet 'je doet het of je doet het niet' Wij denken dat het door moet gaan. De motie, ingediend door de WD-fractie, lijkt ons verstandig en het is goed om zicht te houden op de ontwikkelingen met betrekking tot het werkplektarief. Immers de controlerende taak van deze raad moeten we met elkaar gestalte aan geven. Ik denk dat de mo tie van de WD ons een aantal dingen aanreikt, waarbij wij daar op een goede manier voor wat betreft dit onderwerp in vulling aan kunnen geven. De Voorzitter schorst de vergadering om 21.40 uur. De Voorzitter heropent de vergadering om 21.50 uur. De heer Krol (weth)Voorzitter, eerst wat algemene opmer kingen met betrekking tot het voorstel als zodanig. Vervol gens een aantal specifieke antwoorden met betrekking tot vragen van diverse partijen. Het zal u duidelijk zijn dat het college kiest voor behoud van de Hoofdwacht en voor verbouw van die Hoofdwacht, in clusief een nieuwe raadszaal. Sommigen van u hebben te recht, denk ik, opmerkingen gemaakt over de procedure vanaf het begin tot nu toe en het ware denk ik verstandiger ge weest om in een keer zo'n voorstel op tafel te leggen in clusief dekking, financiën, alles erop en eraan. Dan hadden wij niet zovaak inderdaad hier besluiten hoeven te nemen. Anderzijds denk ik dat het ook zo is dat wij nu heel welbe wust en weloverwogen iedere keer een stapje hebben genomen op grond waarvan wij kunnen zeggen dat het niet hals over kop is gebeurd, maar dat we er uitvoerig bij stil hebben gestaan en dat ik daarmee ook hoop dat door middel van die uitvoerigheid wij ook niet voor verrassingen komen te staan met betrekking tot verbouw dan wel restauratie. Waarom dat tweelocatiemodel? Even op hoofdlijnen. Concen tratie van bestuur, griffie en bestuursondersteuning in één gebouw, realisering van een historisch verantwoord complex, Stadhuis-Hoofdwacht samen, waar we nog heel veel jaren, ik denk tot in lengte van jaren, met elkaar gebruik van kunnen maken. Een nieuwe raadszaal met voldoende ruimte voor het publiek en dan hebben we het over tenminste 60 zitplaatsen en zo u wilt, en daar gaan we het nog met elkaar over heb ben, kan dat worden uitgebreid tot ongeveer 80. Natuurlijk is dat niet voldoende voor een publieke belangstelling, zo als we die gehad hebben wij WIW en ID-banen. Daar hadden we 400-500, maar dat zijn dan ook uitzonderingen en daar moet een aparte oplossing voor gezocht worden. Maar met 60-80 zitplaatsen voor belangstellenden in de raadszaal voldoen wij meer dan genoeg voor de belangstelling die er eventueel zou zijn. 'Waarom zo'n nieuwe raadszaal', hebben sommigen zich ook nog afgevraagd. Ik denk dat als je daar de onderbouwing van wilt hebben, dan gaat het met name om die publieke tribune en dan gaat het om het aantal raadszetels dat moet worden ingenomen na het dualisme en met een mogelijke uitbreiding, die we toch met elkaar voorstaan. Dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de nieuwe raadszaal getekend is twee keer zo groot als de huidige en dan kom je tot de conclusie, natuurlijk passen we erin als we dat willen, dan 'proppen' we onszelf plus de burgers erin, maar ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Dat is de onderbouwing waarvoor het college, hoewel het niet de bedoeling was, dat wil ik u eerlijk zeggen, maar de mogelijkheid doet zich nu voor, de architect heeft ons dat aangereikt en wij hebben gemeend om op dit moment te zeggen het is nu of nooit, dit is onze kans en die moeten we waarmaken. Kortom, een aantal zaken, die we nu kunnen regelen, in één klap goed kunnen regelen, sober, zoals sommigen hebben ge vraagd. Ik denk niet dat het geld eraf moet spatten in de zin van, nou maken we het ook zo geweldig dat we daar nog jaren last van zullen hebben. Nee, sober, doelmatig reali seren we die nieuwe raadszaal, inclusief die werkplekken. Het zal u duidelijk zijn, maar dat bleek ook uit mijn ver haal, denk ik, bij de commissie Bestuur en Middelen, dat het college het voornoemde met meer dan normale argumenten bij u aanbeveelt om nu die beslissing te nemen. Op het moment dat we dat niet zouden doen, denk ik dat er een aantal andere zaken in beeld komt. Dan zullen we, dat is mijn stellige overtuiging, het BCL aan moeten houden en dan zullen we ook moeten kijken naar die kelder, die we hebben laten vervallen, die moet dan denk ik opnieuw in beeld komen met betrekking tot én financiering én multime diagebruik, dat we ook in die nieuwe raadszaal willen in bouwen. Trouwens, dat vergat ik u nog te zeggen maar dat begrijpt u natuurlijk wel, als je de combinatie maakt van nieuwe plus oude raadszaal, historisch, dan heb je de ruim te voor minicongressen dan wel iets grotere congressen en die oude raadszaal wordt natuurlijk gebruikt voor trouw zaal, vergaderingen, andere bijeenkomsten. Dus het is niet zo dat we daar nu definitief afscheid van nemen, integen deel, ik zou daar ook tegenstander van zijn, ik heb daar jaren vergaderd en dat is mij prima bevallen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7