Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 0 03 Er worden in de notitie enkele zaken genoemd, zoals een succesvolle FEC-City-bus en toekomstige transferia. Dat sluit aan bij de motie van de FNP en die zullen we ook ze ker steunen. We willen van de wethouder graag weten hoe men deze alter natieven concreet denkt te gaan faciliteren en op welke schaal. En wij willen de toezegging dat dat onderdeel wordt meegenomen in de uitwerking van het definitieve plan. De heer Feddema (WD)Dit onderwerp, essentie parkeerbe leid, is heel uitgebreid, voor wat de vragen en opmerkingen betreft in de commissie aan de orde geweest. Door het late tijdstip op die avond (31 maart 2 0 03) en de veelheid aan vragen, ook van onze fractie, werd die avond besloten om de vragen en opmerkingen vanuit de commissie schriftelijk te beantwoorden. Uiteindelijk is deze toezegging helaas niet uitgevoerd en er werd gekozen om het oorspronkelijke stuk: "essentie parkeerbeleid" aan te passen, rekening houdende met de veelheid aan vragen en opmerkingen. Dat vindt mijn fractie jammer. Natuurlijk kunnen wij de 'nieuwe, aangepaste toon' ontdek ken in het voorliggende stuk, maar het door ons gevraagde evenwicht tussen economie en redelijkheid parkeerbeleid is in woord wel beter, aangenamer van toon, echter de denk richtingen van het college zijn geenszins veranderd. Deze nota is een kadernota en dat wil zeggen dat wanneer we deze nu vaststellen de kans bestaat dat de wethouder bij de behandeling van de uitvoeringsplannen zegt: "u kunt nu na vaststelling geen bezwaren maken of een andere koers wen sen, het kader is immers vastgesteld"Klopt die visie en wil de wethouder daar straks op reageren? Want wij hebben toch een paar problemen met een aantal voorstellen, waarvan wij in ieder geval met een flinke slag om de arm de discus sie zouden willen ingaan. De denkrichting is duidelijk, maar wij hebben als fractie toch hier en daar een wat an ders koersIk zal een paar punten noemen waar wij toch wel wat moeite mee hebben. 1. Wij hebben moeite, we zijn nog niet zover, om betaald parkeren in de schilwijken in te voeren, maar ook het avond- en het nachtparkerenWe willen de mogelijk heid ons voorbehouden om in de loop van het debat met het voortschrijdend inzicht onze ideeën kenbaar te maken 2. Bij benchmark in de vergelijking met centra als Gro ningen, Zwolle, Amersfoort willen wij niet alleen vergelijkbare gemeenten met elkaar spiegelen maar vooral ook de regiokoopcentra en dus onze eerste con currenten n.l. Sneek, Heerenveen en Drachten. 3Juridische toetsing van de pilot "parkeervoorzienin gen kantorengebied"Er mag geen rechtsongelijkheid optreden tussen zittende en toekomstige bedrijven. Wij vinden dat er alles aan gedaan moet worden bij Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 dit thema dat het imago van onze stad niet een ver keerde, dus ongewenste richting op gaat. 4. Over de afkoopsommen parkeerplaatsen door bedrijven vinden wij kostendekkendheid zeker geen voorwaarde. Dat doen we ook niet bij openbaarvervoer en zaken als de Harmonie, Parnas en zo zijn er veel meer voorbeel den 5Parkeren op maaiveld door bewoners duurder maken dan een jaarhuur in de parkeergarage, gaat ons veel te ver. We hebben eerst uit alle macht de mensen naar de binnenstad getrokken, dan mag je ze ons inziens nu niet zo zwaar belasten. Voorbeeld is nu: garage voor heel jaar 1140,00 euro in vergelijk nu op maaiveld nu 72,00 euro in een M-code gebied en 145,00 euro in een L-code. Dat zou een verschil van kosten voor de bin nenstadbewoner van meer dan 1000,00 euro zijn en ook al doe je dat in 3 stappen, dat gaat ons veel te ver. Zo zijn er nog wat meer bezwaren te maken, maar die wil ik afdoen met de volgende opmerking: Leeuwarden heeft een prachtige binnenstad met veel func ties, daar moeten we samen leven, wonen, werken, zakendoen en vooral ook genieten. Wij begrijpen uw "essentie voor parkeren", maar zeggen ook, ga je niet isoleren, je buiten de werkelijkheid zetten of plaatsen, je uit de markt prij zen dus. Dat verdienen de hardwerkende ondernemers, enthou siaste bewoners, kortom de gebruikers en vooral de consu menten niet Ook in dit stuk wordt er gesproken over de verdwenen par keerplaatsen op het maaiveld en de nog op te ruimen plaat sen van ongeveer 600-800 stuks. Wij vinden dat die plaatsen eerst weer terug gegeven moeten worden, dat is al meerdere malen beloofd, al ten tijde vaststelling VMP en de autoluwe binnenstad in relatie tot de herinrichting van de binnen stad. Die ongeveer 6 tot 8 00 parkeerplaatsen moeten we zon der gezeur en gemor terug geven. Gewoon doen wat er inder tijd beloofd is. (De heer Ten Hoeve: Op dezelfde manier als in de commissie word ik weer kriegeligVooral als ik aan het eind van zo'n verhaal hoor: onze goede stad, ons pareltje, en al die mooie dingen.en dan komt er zo'n verhaaltoch meer par keerplaatsen op het maaiveld houden, de tarieven niet om hoog. Dat gaat helemaal voorbij aan het grote tekort en de groei van het autoverkeer. Dat verdraagt zich niet met el kaar. Dat standpunt respecteer ik van de WD, maar hou dan op met het roepen van onze mooie binnenstad, het pareltje Elke keer wanneer er keuzes gemaakt moeten worden en het gaat om de schoonheid van de binnenstad, kiest de WD erte gen. Dat mag, maar verdoezel het dan niet elke keer.) De mooie binnenstad is niet alleen een cultuurhistorische binnenstad, maar ook een binnenstad die moet leven, moet bruisen, waar veel mensen moeten zijn. Als je 'm alleen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10