Blad 2 0
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
maar beschouwt dat het mooi moet zijn, wat betreft de ui
terlijkheden, het Anton Pieck-achtige, dan zijn wij het
niet met elkaar eens.
(De heer Ten Hoeve: Elke keer als het om kwaliteit gaat, of
het nu de toegang van een parkeergarage onder het OHK is,
de betonnen blokkendozen in de Prinsentuin, de sloop van
een deel van de Vijverschoolzo kan ik nog een tijd door
gaan, is het de WD die voor de slechte oplossing kiest,
vind ik. Dat mag u doen, maar dan zeg dan niet elke keer:
pareltje, onze mooie binnenstad, onze schone binnenstad.
Dat vind ik hypocriet.)
Ik kan het afdoen door te zeggen dat dat waarschijnlijk uw
perceptie van kwaliteit is, mijnheer Ten Hoeve. Daarover
verschillen we van mening. U spreekt over extra plaatsen in
de binnenstad en wij praten over plaatsen die weg- afgeno
men zijn. Die er minder zijn in verband met de herinrich
ting en het autoluw maken van de stad. Die 600 willen we
compenseren en teruggeven aan de binnenstad.
Daar heeft de binnenstad van Leeuwarden recht op. De WD-
fractie wil daar alle prioriteit aan geven.
Tot slot voorzitter, ik ben blij dat, na meerdere malen
door mij gevraagd, er op het maaiveld van de Zaailandgarage
geparkeerd kan gaan worden. Ik kan mij voorstellen dat dat
een tijdelijke periode is, maar ik ben er blij om, om de
eerste extra lucht voor het parkeren in de binnenstad te
gaan verbeteren. Dat snijdt op korte termijn tenminste hout
en zal veel frustraties wegnemen bij de bezwaarmakers van
o.a. bouwproducties van parkeerplaatsen, zoals het Ge
rechtshof op het Zaailand, maar ook de mogelijke plannen
voor de uitbreiding van de Zaailandgarage.
Ik denk dat ik voldoende duidelijk ben geweest dat met een
aantal slagen om de arm wij toch met een aantal punten zit
ten. Ik wil graag eerst de reactie van de wethouder afwach
ten
Mevrouw Koster (CDA)Leeuwarden is de hoofdstad van Frys-
lan en dient haar positie in de regio te handhaven en uit
te bouwen. Deze veronderstelling wordt ook in het stuk, dat
voor ons ligt, als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat
Leeuwarden aantrekkelijk moet zijn voor het winkelend pu
bliek, bedrijven, als woonomgeving en voor culturele evene
menten. Wanneer we uitgaan van de functies die Leeuwarden
in zich moet hebben, is het van belang te analyseren in
hoeverre de voorgestelde maatregelen in deze kaderstelling
hierbij aansluiten. De CDA-fractie kan zich in een groot
aantal lijnen goed vinden, maar ziet op een aantal punten
discrepantie tussen de functie van Leeuwarden en de uitge
werkte maatregelen. Ik zal ingaan op deze punten, die vol
gens ons niet ten goede komen aan de verschillende belang
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
rijke functies waarin Leeuwarden haar bezoekers, bewoners
en bedrijven zal moeten voorzien.
Ten eerste: de Leeuwarder binnenstad moet aantrekkelijk
worden gemaakt c.q. blijven voor haar bewoners. In het col
legeprogramma wordt als belangrijk uitgangspunt genomen het
stimuleren en faciliteren van woonprojecten in of nabij de
binnenstad. Het college kiest ervoor om wonen in de binnen
stad te stimuleren en uit te bouwen. De maatregel om bewo
ners in de binnenstad te plaatsen voor een exorbitant hoge
tarieven voor een vergunning, sluit daarbij niet aan. Mo
menteel kost een vergunning op maaiveldniveau 145 euro. De
kosten voor een vergunning zouden door dit plan hoger moe
ten liggen dan een abonnement op een parkeergarage, wat 8 0
euro per maand kost. Dit betekent dat de kosten voor een
vergunning op maaiveldniveau zullen stijgen van 14 5 euro
per jaar naar plusminus 1100 euro per jaar.
Het college wil hiermee stimuleren dat mensen een vergun
ning aanvragen voor het parkeren in parkeergarages voor 8 0
euro per maand. Dat ligt dus iets lager dan parkeren op
maaiveldniveau. Ook dit is een hoger bedrag waar in feite
weinig service tegenover staat. Welke bewoner wil, voor 8 0
euro in de maand, elke keer als hij zijn auto nodig heeft,
bijvoorbeeld van de Bollemansteeg naar het Zaailand lopen?
Denk hierbij ook aan de veiligheid 's nachts. Wij vinden
dat het wonen in de binnenstad op deze manier juist ontmoe
digd wordt. Structurele kosten van 80 tot 100 euro per
maand kunnen een barrière zijn voor mensen die zich willen
vestigen in onze mooie binnenstad.
Ten tweede: de woonfunctie van schilwijken is volgens ons
van groot belang. In de schilwijken rond de binnenstad moet
de woonfunctie gestimuleerd worden. Maatregelen, zoals het
betaald parkeren in schilwijken, vinden wij hier niet in
passen. Het geeft de wijk een geheel ander karakter.
Daarnaast vragen wij ons af of dit echt nodig is. Alleen
ten tijde van piek-winkelmomenten zijn er mensen die hun
auto in deze schilwijken parkeren. Moet je het beleid al
leen op deze momenten af willen stemmen? En bieden de blau
we zones, zoals die op dit moment uitgebouwd worden, niet
genoeg soelaas om deze momenten tegen te gaan. Kan het col
lege dit aantonen?
Leeuwarden moet een aantrekkelijke vestigingsplaats blijven
voor bedrijven. De CDA-fractie begrijpt dat het nodig is om
met bestaande en nieuwe bedrijven in Leeuwarden in samen
spraak met de gemeente na te denken over een vervoersplan.
Op die manier kan de parkeerdruk, die bedrijven met zich
meebrengen, opgevangen worden.
We willen benadrukken dat Leeuwarden niet uit het oog moet
verliezen dat wij ten opzichte van andere steden in de re
gio, denk aan Drachten en Heerenveen, onze aantrekkelijk-