Blad 2 0 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 maar beschouwt dat het mooi moet zijn, wat betreft de ui terlijkheden, het Anton Pieck-achtige, dan zijn wij het niet met elkaar eens. (De heer Ten Hoeve: Elke keer als het om kwaliteit gaat, of het nu de toegang van een parkeergarage onder het OHK is, de betonnen blokkendozen in de Prinsentuin, de sloop van een deel van de Vijverschoolzo kan ik nog een tijd door gaan, is het de WD die voor de slechte oplossing kiest, vind ik. Dat mag u doen, maar dan zeg dan niet elke keer: pareltje, onze mooie binnenstad, onze schone binnenstad. Dat vind ik hypocriet.) Ik kan het afdoen door te zeggen dat dat waarschijnlijk uw perceptie van kwaliteit is, mijnheer Ten Hoeve. Daarover verschillen we van mening. U spreekt over extra plaatsen in de binnenstad en wij praten over plaatsen die weg- afgeno men zijn. Die er minder zijn in verband met de herinrich ting en het autoluw maken van de stad. Die 600 willen we compenseren en teruggeven aan de binnenstad. Daar heeft de binnenstad van Leeuwarden recht op. De WD- fractie wil daar alle prioriteit aan geven. Tot slot voorzitter, ik ben blij dat, na meerdere malen door mij gevraagd, er op het maaiveld van de Zaailandgarage geparkeerd kan gaan worden. Ik kan mij voorstellen dat dat een tijdelijke periode is, maar ik ben er blij om, om de eerste extra lucht voor het parkeren in de binnenstad te gaan verbeteren. Dat snijdt op korte termijn tenminste hout en zal veel frustraties wegnemen bij de bezwaarmakers van o.a. bouwproducties van parkeerplaatsen, zoals het Ge rechtshof op het Zaailand, maar ook de mogelijke plannen voor de uitbreiding van de Zaailandgarage. Ik denk dat ik voldoende duidelijk ben geweest dat met een aantal slagen om de arm wij toch met een aantal punten zit ten. Ik wil graag eerst de reactie van de wethouder afwach ten Mevrouw Koster (CDA)Leeuwarden is de hoofdstad van Frys- lan en dient haar positie in de regio te handhaven en uit te bouwen. Deze veronderstelling wordt ook in het stuk, dat voor ons ligt, als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat Leeuwarden aantrekkelijk moet zijn voor het winkelend pu bliek, bedrijven, als woonomgeving en voor culturele evene menten. Wanneer we uitgaan van de functies die Leeuwarden in zich moet hebben, is het van belang te analyseren in hoeverre de voorgestelde maatregelen in deze kaderstelling hierbij aansluiten. De CDA-fractie kan zich in een groot aantal lijnen goed vinden, maar ziet op een aantal punten discrepantie tussen de functie van Leeuwarden en de uitge werkte maatregelen. Ik zal ingaan op deze punten, die vol gens ons niet ten goede komen aan de verschillende belang Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 rijke functies waarin Leeuwarden haar bezoekers, bewoners en bedrijven zal moeten voorzien. Ten eerste: de Leeuwarder binnenstad moet aantrekkelijk worden gemaakt c.q. blijven voor haar bewoners. In het col legeprogramma wordt als belangrijk uitgangspunt genomen het stimuleren en faciliteren van woonprojecten in of nabij de binnenstad. Het college kiest ervoor om wonen in de binnen stad te stimuleren en uit te bouwen. De maatregel om bewo ners in de binnenstad te plaatsen voor een exorbitant hoge tarieven voor een vergunning, sluit daarbij niet aan. Mo menteel kost een vergunning op maaiveldniveau 145 euro. De kosten voor een vergunning zouden door dit plan hoger moe ten liggen dan een abonnement op een parkeergarage, wat 8 0 euro per maand kost. Dit betekent dat de kosten voor een vergunning op maaiveldniveau zullen stijgen van 14 5 euro per jaar naar plusminus 1100 euro per jaar. Het college wil hiermee stimuleren dat mensen een vergun ning aanvragen voor het parkeren in parkeergarages voor 8 0 euro per maand. Dat ligt dus iets lager dan parkeren op maaiveldniveau. Ook dit is een hoger bedrag waar in feite weinig service tegenover staat. Welke bewoner wil, voor 8 0 euro in de maand, elke keer als hij zijn auto nodig heeft, bijvoorbeeld van de Bollemansteeg naar het Zaailand lopen? Denk hierbij ook aan de veiligheid 's nachts. Wij vinden dat het wonen in de binnenstad op deze manier juist ontmoe digd wordt. Structurele kosten van 80 tot 100 euro per maand kunnen een barrière zijn voor mensen die zich willen vestigen in onze mooie binnenstad. Ten tweede: de woonfunctie van schilwijken is volgens ons van groot belang. In de schilwijken rond de binnenstad moet de woonfunctie gestimuleerd worden. Maatregelen, zoals het betaald parkeren in schilwijken, vinden wij hier niet in passen. Het geeft de wijk een geheel ander karakter. Daarnaast vragen wij ons af of dit echt nodig is. Alleen ten tijde van piek-winkelmomenten zijn er mensen die hun auto in deze schilwijken parkeren. Moet je het beleid al leen op deze momenten af willen stemmen? En bieden de blau we zones, zoals die op dit moment uitgebouwd worden, niet genoeg soelaas om deze momenten tegen te gaan. Kan het col lege dit aantonen? Leeuwarden moet een aantrekkelijke vestigingsplaats blijven voor bedrijven. De CDA-fractie begrijpt dat het nodig is om met bestaande en nieuwe bedrijven in Leeuwarden in samen spraak met de gemeente na te denken over een vervoersplan. Op die manier kan de parkeerdruk, die bedrijven met zich meebrengen, opgevangen worden. We willen benadrukken dat Leeuwarden niet uit het oog moet verliezen dat wij ten opzichte van andere steden in de re gio, denk aan Drachten en Heerenveen, onze aantrekkelijk-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 11