Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
heid niet van onze ligging moeten hebben, maar van de faci
liteiten, die wij als hoofdstad te bieden hebben. Bedrijven
moeten geen grote barrières ondervinden bij het kiezen voor
Leeuwarden als vestigingsplaats. Leeuwarden moet aantrekke
lijk zijn. Wij denken dat bedrijven samen met de gemeente
moeten zoeken naar een oplossing voor deze parkeerdruk.
Maar wij vragen ons af of je bedrijven op deze manier, zo
als voorgesteld in het plan, zou moeten dwingen in hun ei
gen parkeerbehoefte te voorzien. Wij denken dat dit een be
lemmering kan vormen voor bedrijven bij de overweging om
zich in Leeuwarden te gaan vestigen. We vinden de maatrege
len, zoals neergelegd in deze nota, ietwat ongenuanceerd.
Er zou misschien gekeken moeten worden naar een pakket,
waarin het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, met een
fietsstimuleringsregeling enzovoort
Leeuwarden moet de aantrekkingskracht behouden voor winke
lend en uitgaand publiek. Wij zijn geen voorstander van be
taald parkeren in de nachtelijke uren. Wij denken dat de
noodzaak hiervoor nog niet aanwezig is. Wel is het open
stellen van de Zaailandgarage 's nachts een goede zaak. Wat
de tarieven voor parkeren overdag betreft kunnen wij ons
voorstellen dat de verhoging het winkelend publiek niet te
gen zal houden voor Leeuwarden te kiezen, zolang Leeuwarden
maar zorgt dat ze ontzettend veel te bieden heeft. Wanneer
Leeuwarden zowel cultureel als anderzijds aantrekkelijk is
voor bezoekers, zullen zij hun keuze niet af laten hangen
van tarieven. Er moet genoeg aanbod zijn van parkeerruimte,
afgestemd op de piekmomenten, zodat mensen op elk moment
hun auto kwijt kunnen. Dit is de service die mensen ver
wachten voor hogere tarieven. De laatste jaren zijn een
groot aantal plaatsen verdwenen, maar die moeten zeker weer
terugkomen in de vorm van extra plaatsen in parkeergarages
Op een aantal punten hebben wij een andere zienswij ze dan
het college en zullen hier ook bij de bespreking van het
parkeerbeleidsplan nog nader op terug komen.
Mevrouw Waanders (wethouder)Waar in ieder geval het col
lege blij mee is, is dat een heleboel fracties hebben aan
gegeven dat ze op hoofdlijnen wel akkoord kunnen gaan met
de uitspraken en de keuzes die gemaakt zijn. Vervolgens
zijn er wel een aantal fracties die op een aantal essentië
le onderdelen, een aantal belangrijke uitspraken over keu
zes zoals die worden voorgelegd in de notitie, in ieder ge
val een voorbehoud maken en een aantal fracties, met name
de NLP-fractie, op een aantal punten een hele duidelijke
uitspraak heeft gedaan.
De WD-fractie heeft de vraag gesteld of dit stuk, met in
achtneming van de opmerkingen zoals die vanavond gemaakt
zijn, de kaderstelling is. Dan zeg ik: ja, want daarvoor
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
was het nu bedoeld, dat het college een indruk krijgt van
hoe u aankijkt tegen de inrichting van het nieuwe parkeer
beleid, dat aan herziening toe is. De raad is als eerste
aan zet, om vervolgens in overleg met allerlei betrokkenen
toe te gaan naar de uitwerking van het concept-beleidsplan.
Als u vanavond zich echt wilt keren tegen een aantal rich
tinggevende uitspraken, zoals die worden gedaan, dan zou
het college het wel op prijs stellen dat u dat duidelijk
aangeeft. Maar de koers wordt aanzienlijk bepaald door wat
vanavond ter sprake wordt gebracht en uitgesproken wordt
door de raad. Anders beginnen we de twijfel vanaf het eer
ste moment in te bouwen en kun je gedurende het hele proces
op van alles en nog wat terugkomen. Maar dan heeft kader
stelling niet zoveel zin.
Ik loop een aantal opmerkingen bij langs. Verschillende
fracties hebben ook op dezelfde punten gereageerd.
Het bewonersparkeren in de binnenstad. Een aantal fracties
maken zich zorgen over de volgorde die wordt aangegeven in
de notitie: voorrang geven aan de bezoekers van de binnen
stad met name als het gaat om het kort parkeren en dan pas
het bewonersparkeren. Daarvan wordt gezegd dat we het wonen
in de binnenstad gepropageerd hebben, we doen dat nog
steeds, dus zorg er dan voor dat het parkeren in het maai
veld betaalbaar wordt. Of dat zou moeten leiden tot ta
riefsverhoging zoals hier staat aangegeven, je zou ook kun
nen zoeken naar een nieuw evenwicht tussen tarieven in ga
rages en tarieven op het maaiveld. Er zijn wel grenzen aan
wat je van mensen kunt vragen, maar we gaan er wel vanuit
vooralsnog dat het om een keuze gaat die je aan mensen
voorlegt. Ze worden niet gedwongen om in garages te parke
ren, maar met die tarifering probeer je daar wel sturing
aan te geven. Als je dat niet wilt, omdat het tot te hoge
tarieven leidt, dan geeft dat de spanning aan die er be
staat. Het maaiveld-parkeren is voor een belangrijk deel
verdwenen in de binnenstad, met name vanwege de herinrich
ting. Die maaiveldplekken komen ook niet terug, meneer Fed-
dema. We hebben wel een opdracht om elders, en dan met name
in garages en bebouwde voorzieningen, parkeerplaatsen terug
te bouwen, dat ben ik met u eens. Maar dat maaiveldparkeren
zal in de toekomst afnemen. Het aantal bezoekers aan de
binnenstad neemt hopelijk nog steeds toe. Bezoekers aan al
lerlei voorzieningen. Zowel de bewoners als de bezoekers
moeten strijden om die plek. Dan is de vraag: wat doe je op
het moment dat die spanning bestaat, dat je constateert dat
er niet voldoende parkeerplaats is om in al die behoefte te
voorzien? Daarvoor geeft het college een richting aan waar
voor je zou kunnen kiezen. Dat hoeft niet, maar je moet dan
wel aangeven wat je voor mensen doet die in toenemende mate
de stad bezoeken en voor een kort bezoek ergens moeten
zijn. Dirigeert u die naar een garage, wat we sowieso wil-