Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 heid niet van onze ligging moeten hebben, maar van de faci liteiten, die wij als hoofdstad te bieden hebben. Bedrijven moeten geen grote barrières ondervinden bij het kiezen voor Leeuwarden als vestigingsplaats. Leeuwarden moet aantrekke lijk zijn. Wij denken dat bedrijven samen met de gemeente moeten zoeken naar een oplossing voor deze parkeerdruk. Maar wij vragen ons af of je bedrijven op deze manier, zo als voorgesteld in het plan, zou moeten dwingen in hun ei gen parkeerbehoefte te voorzien. Wij denken dat dit een be lemmering kan vormen voor bedrijven bij de overweging om zich in Leeuwarden te gaan vestigen. We vinden de maatrege len, zoals neergelegd in deze nota, ietwat ongenuanceerd. Er zou misschien gekeken moeten worden naar een pakket, waarin het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, met een fietsstimuleringsregeling enzovoort Leeuwarden moet de aantrekkingskracht behouden voor winke lend en uitgaand publiek. Wij zijn geen voorstander van be taald parkeren in de nachtelijke uren. Wij denken dat de noodzaak hiervoor nog niet aanwezig is. Wel is het open stellen van de Zaailandgarage 's nachts een goede zaak. Wat de tarieven voor parkeren overdag betreft kunnen wij ons voorstellen dat de verhoging het winkelend publiek niet te gen zal houden voor Leeuwarden te kiezen, zolang Leeuwarden maar zorgt dat ze ontzettend veel te bieden heeft. Wanneer Leeuwarden zowel cultureel als anderzijds aantrekkelijk is voor bezoekers, zullen zij hun keuze niet af laten hangen van tarieven. Er moet genoeg aanbod zijn van parkeerruimte, afgestemd op de piekmomenten, zodat mensen op elk moment hun auto kwijt kunnen. Dit is de service die mensen ver wachten voor hogere tarieven. De laatste jaren zijn een groot aantal plaatsen verdwenen, maar die moeten zeker weer terugkomen in de vorm van extra plaatsen in parkeergarages Op een aantal punten hebben wij een andere zienswij ze dan het college en zullen hier ook bij de bespreking van het parkeerbeleidsplan nog nader op terug komen. Mevrouw Waanders (wethouder)Waar in ieder geval het col lege blij mee is, is dat een heleboel fracties hebben aan gegeven dat ze op hoofdlijnen wel akkoord kunnen gaan met de uitspraken en de keuzes die gemaakt zijn. Vervolgens zijn er wel een aantal fracties die op een aantal essentië le onderdelen, een aantal belangrijke uitspraken over keu zes zoals die worden voorgelegd in de notitie, in ieder ge val een voorbehoud maken en een aantal fracties, met name de NLP-fractie, op een aantal punten een hele duidelijke uitspraak heeft gedaan. De WD-fractie heeft de vraag gesteld of dit stuk, met in achtneming van de opmerkingen zoals die vanavond gemaakt zijn, de kaderstelling is. Dan zeg ik: ja, want daarvoor Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 was het nu bedoeld, dat het college een indruk krijgt van hoe u aankijkt tegen de inrichting van het nieuwe parkeer beleid, dat aan herziening toe is. De raad is als eerste aan zet, om vervolgens in overleg met allerlei betrokkenen toe te gaan naar de uitwerking van het concept-beleidsplan. Als u vanavond zich echt wilt keren tegen een aantal rich tinggevende uitspraken, zoals die worden gedaan, dan zou het college het wel op prijs stellen dat u dat duidelijk aangeeft. Maar de koers wordt aanzienlijk bepaald door wat vanavond ter sprake wordt gebracht en uitgesproken wordt door de raad. Anders beginnen we de twijfel vanaf het eer ste moment in te bouwen en kun je gedurende het hele proces op van alles en nog wat terugkomen. Maar dan heeft kader stelling niet zoveel zin. Ik loop een aantal opmerkingen bij langs. Verschillende fracties hebben ook op dezelfde punten gereageerd. Het bewonersparkeren in de binnenstad. Een aantal fracties maken zich zorgen over de volgorde die wordt aangegeven in de notitie: voorrang geven aan de bezoekers van de binnen stad met name als het gaat om het kort parkeren en dan pas het bewonersparkeren. Daarvan wordt gezegd dat we het wonen in de binnenstad gepropageerd hebben, we doen dat nog steeds, dus zorg er dan voor dat het parkeren in het maai veld betaalbaar wordt. Of dat zou moeten leiden tot ta riefsverhoging zoals hier staat aangegeven, je zou ook kun nen zoeken naar een nieuw evenwicht tussen tarieven in ga rages en tarieven op het maaiveld. Er zijn wel grenzen aan wat je van mensen kunt vragen, maar we gaan er wel vanuit vooralsnog dat het om een keuze gaat die je aan mensen voorlegt. Ze worden niet gedwongen om in garages te parke ren, maar met die tarifering probeer je daar wel sturing aan te geven. Als je dat niet wilt, omdat het tot te hoge tarieven leidt, dan geeft dat de spanning aan die er be staat. Het maaiveld-parkeren is voor een belangrijk deel verdwenen in de binnenstad, met name vanwege de herinrich ting. Die maaiveldplekken komen ook niet terug, meneer Fed- dema. We hebben wel een opdracht om elders, en dan met name in garages en bebouwde voorzieningen, parkeerplaatsen terug te bouwen, dat ben ik met u eens. Maar dat maaiveldparkeren zal in de toekomst afnemen. Het aantal bezoekers aan de binnenstad neemt hopelijk nog steeds toe. Bezoekers aan al lerlei voorzieningen. Zowel de bewoners als de bezoekers moeten strijden om die plek. Dan is de vraag: wat doe je op het moment dat die spanning bestaat, dat je constateert dat er niet voldoende parkeerplaats is om in al die behoefte te voorzien? Daarvoor geeft het college een richting aan waar voor je zou kunnen kiezen. Dat hoeft niet, maar je moet dan wel aangeven wat je voor mensen doet die in toenemende mate de stad bezoeken en voor een kort bezoek ergens moeten zijn. Dirigeert u die naar een garage, wat we sowieso wil-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 12