Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 003 len met mensen die de stad bezoeken en wat langer parkeren. Die moeten echt naar de garage gestuurd worden. Daar moet je de tarifering op instellen. Maar het kort- parkerenprobleem neemt toe. Dan moet daar aangegeven worden hoe je met dat probleem om wilt gegaan. Als je bewoners de keuze niet wilt voorleggen, als je wilt dat het altijd mo gelijk moet zijn dat iedereen op het maaiveld parkeert, dan zeg ik: dat gaat niet. Er moeten keuzes gemaakt worden. (De heer FeddemaU zegt het is een keuze, die voorgelegd wordt aan de bewoner. Maar ik vind dat als je de keuze zo danig doet dat het duurder moet zijn dan een plaats in de garage, dan betekent dat dus dat men ongeveer 1000 euro duurder uit zal zijn dan thans. Op jaarbasis is dat een te grote sprong. Dan spreek je niet meer over een keuze, maar bijna over het mes op de keel.) Het zullen forse stijgingen zijn, als je uitgaat van dat wat het college voorlegt, maar ik neem natuurlijk ook ken nis van wat hier gezegd is over als dat zou leiden tot dit soort tariefverschillen, wat door een aantal fracties als probleem ervaren wordt. Daar neem ik kennis van. Maar ik blijf het belangrijk vinden dat, wetende dat er een pro bleem bestaat, de raad ook aangeeft hoe je bij voorkeur het probleem zou moeten oplossen en aan wie er voorrang gegeven zou moeten worden. Een aantal fracties geeft aan de noodzaak van een blauwe zone nu nog niet in te zien. De CDA-fractie zegt dat het probleem van het schilparkeren zich alleen voordoet bij winkelpiekmomenten. Dat is absoluut niet waar. U zou eens moeten praten met bewoners van bijvoorbeeld de Vosse- parkwijk, waar het probleem zich manifest voordoet. Als u kijkt naar de kaart van het blauwe-zone-parkeren van een aantal jaren geleden en hoe dat er nu uitziet, dan ziet u hoe die uitbreiding is geweest. Dat geeft tegelijkertijd ook aan dat er iets goed fout zit met het werknemersparke- ren. Dat parkeren voor eigen behoefte, wat bestaand beleid is maar gebaseerd op het oude ABC-locatiebeleid zoals dat door het rijk is voorgeschreven, dat heeft niet voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Dat was aan strenge beperkin gen gebonden. Bedrijven konden maar een beperkt aantal plaatsen realiseren volgens dat beleid. Daardoor zijn er te weinig parkeerplaatsen en dan krijg je het schilparkeren. Het heeft absoluut niet alleen met de winkelpiekmomenten te maken (Mevrouw Koster (CDA)Het gaat mij niet om het feit dat de blauwe zones niet uitgebreid mogen of moeten worden, maar het gaat me om het betaald parkeren, dat u in de schilwij- ken wilt invoeren.. Ik vraag me af of een uitbreiding van die blauwe zone, zoals die momenteel plaatsvindtniet toe reikend is om dit op te vangen.) Er zitten grenzen aan de blauwe zone. Dat geldt ook voor betaald parkeren. Dat heeft te maken met de integraliteit Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 0 03 van dit beleid. Je moet niet alleen kijken hoe je de uit breiding van het ongewenste schilparkeren tegengaat, want in wezen is die blauwe zone een maatregel tegen ongewenst parkeergedragWil je nog een andere maatregel om het par keren in de schilwijken te ontmoedigen, bijvoorbeeld het betaald parkeren, dan zul je tegelijkertijd iets moeten doen aan het feit dat er zoveel ongewenst parkeergedrag is. Dat heeft te maken met een gebrek aan capaciteit. Beide zijn vertegenwoordigd in het stuk. Van beide kunt u iets vinden Wat het overwegen waard zou zijn volgens het college om op enig moment over te gaan tot betaald parkeren, is dat er nu regelmatig in de blauwe zone gesjoemeld wordt met die maat regel Dat er om de twee uur gaat er iemand van een onder neming of instelling naar buiten om de parkeerschijf twee uur vooruit te zetten. Dat soort gedrag ontmoedig je verder door er betaald parkeren van te maken. Om elke keer met de portemonnee naar buiten te gaan om bij te vullen is toch een stuk onaantrekkelijker. Ik heb het over de overlast voor bewoners in die wijk, ik heb het niet over het spekken van de gemeentekas. Misschien is het goed om te zeggen dat alle parkeervoorzieningen, ook het flankerend beleid, ook fietsenstallingen bijvoorbeeld, die betalen we uit het parkeerfondsHet parkeergeld dat we innen wordt op geen enkele manier gebruikt om een willekeu rig gat in de begroting te dekken. Daarvoor moeten we par keervoorzieningen realiseren. Gebied Rengerspark en het parkeerterrein bij het uitvaart centrum, maar ook andere plekken in de stad waar geparkeerd kan worden, zorgen dat die niet te snel verdwijnen. Wel licht wel overwegen om daar een vorm van tarifering op te zetten. Dat nemen wij mee. Overigens komt dat specifieke terreintje terug bij het bestemmingsplan Rengerspark. OldehoofsterkerkhofDe vraag: kunt u in beeld brengen wat nog mogelijk is op het moment dat het OHK gerealiseerd zal worden? Dat kan, maar dan moeten we wat verder zijn met het model van het OldehoofsterkerkhofEr moet een goede stand van zaken zijn van wat dat kost en wat de kosten zijn van een derde laag op de Klanderij en het dubbelgebruik van de Aegon-garageDie kosten kunnen we nu nog niet in beeld brengen, maar we kunnen er wel in het verlengde van deze discussie en gerelateerd aan de verdere discussie over het OHK op terug komen. Ze kunnen in beeld gebracht worden, maar op een iets later moment De NLP-fractie zegt dat er een heel zwaar accent ligt op de tarieven en de verhoging van de tarieven, denk aan de con currentiepositie van Leeuwarden. Met name ook CDA- en WD- fractie hebben daarnaar verwezen. Voor Christenunie reden om deze moties van de NLP-fractie te ondersteunen. Ik zal

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 13