Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 003
len met mensen die de stad bezoeken en wat langer parkeren.
Die moeten echt naar de garage gestuurd worden. Daar moet
je de tarifering op instellen. Maar het kort-
parkerenprobleem neemt toe. Dan moet daar aangegeven worden
hoe je met dat probleem om wilt gegaan. Als je bewoners de
keuze niet wilt voorleggen, als je wilt dat het altijd mo
gelijk moet zijn dat iedereen op het maaiveld parkeert, dan
zeg ik: dat gaat niet. Er moeten keuzes gemaakt worden.
(De heer FeddemaU zegt het is een keuze, die voorgelegd
wordt aan de bewoner. Maar ik vind dat als je de keuze zo
danig doet dat het duurder moet zijn dan een plaats in de
garage, dan betekent dat dus dat men ongeveer 1000 euro
duurder uit zal zijn dan thans. Op jaarbasis is dat een te
grote sprong. Dan spreek je niet meer over een keuze, maar
bijna over het mes op de keel.)
Het zullen forse stijgingen zijn, als je uitgaat van dat
wat het college voorlegt, maar ik neem natuurlijk ook ken
nis van wat hier gezegd is over als dat zou leiden tot dit
soort tariefverschillen, wat door een aantal fracties als
probleem ervaren wordt. Daar neem ik kennis van. Maar ik
blijf het belangrijk vinden dat, wetende dat er een pro
bleem bestaat, de raad ook aangeeft hoe je bij voorkeur het
probleem zou moeten oplossen en aan wie er voorrang gegeven
zou moeten worden.
Een aantal fracties geeft aan de noodzaak van een blauwe
zone nu nog niet in te zien. De CDA-fractie zegt dat het
probleem van het schilparkeren zich alleen voordoet bij
winkelpiekmomenten. Dat is absoluut niet waar. U zou eens
moeten praten met bewoners van bijvoorbeeld de Vosse-
parkwijk, waar het probleem zich manifest voordoet. Als u
kijkt naar de kaart van het blauwe-zone-parkeren van een
aantal jaren geleden en hoe dat er nu uitziet, dan ziet u
hoe die uitbreiding is geweest. Dat geeft tegelijkertijd
ook aan dat er iets goed fout zit met het werknemersparke-
ren. Dat parkeren voor eigen behoefte, wat bestaand beleid
is maar gebaseerd op het oude ABC-locatiebeleid zoals dat
door het rijk is voorgeschreven, dat heeft niet voldoende
parkeerplaatsen gerealiseerd. Dat was aan strenge beperkin
gen gebonden. Bedrijven konden maar een beperkt aantal
plaatsen realiseren volgens dat beleid. Daardoor zijn er te
weinig parkeerplaatsen en dan krijg je het schilparkeren.
Het heeft absoluut niet alleen met de winkelpiekmomenten te
maken
(Mevrouw Koster (CDA)Het gaat mij niet om het feit dat de
blauwe zones niet uitgebreid mogen of moeten worden, maar
het gaat me om het betaald parkeren, dat u in de schilwij-
ken wilt invoeren.. Ik vraag me af of een uitbreiding van
die blauwe zone, zoals die momenteel plaatsvindtniet toe
reikend is om dit op te vangen.)
Er zitten grenzen aan de blauwe zone. Dat geldt ook voor
betaald parkeren. Dat heeft te maken met de integraliteit
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 0 03
van dit beleid. Je moet niet alleen kijken hoe je de uit
breiding van het ongewenste schilparkeren tegengaat, want
in wezen is die blauwe zone een maatregel tegen ongewenst
parkeergedragWil je nog een andere maatregel om het par
keren in de schilwijken te ontmoedigen, bijvoorbeeld het
betaald parkeren, dan zul je tegelijkertijd iets moeten
doen aan het feit dat er zoveel ongewenst parkeergedrag is.
Dat heeft te maken met een gebrek aan capaciteit. Beide
zijn vertegenwoordigd in het stuk. Van beide kunt u iets
vinden
Wat het overwegen waard zou zijn volgens het college om op
enig moment over te gaan tot betaald parkeren, is dat er nu
regelmatig in de blauwe zone gesjoemeld wordt met die maat
regel Dat er om de twee uur gaat er iemand van een onder
neming of instelling naar buiten om de parkeerschijf twee
uur vooruit te zetten. Dat soort gedrag ontmoedig je verder
door er betaald parkeren van te maken. Om elke keer met de
portemonnee naar buiten te gaan om bij te vullen is toch
een stuk onaantrekkelijker.
Ik heb het over de overlast voor bewoners in die wijk, ik
heb het niet over het spekken van de gemeentekas. Misschien
is het goed om te zeggen dat alle parkeervoorzieningen, ook
het flankerend beleid, ook fietsenstallingen bijvoorbeeld,
die betalen we uit het parkeerfondsHet parkeergeld dat we
innen wordt op geen enkele manier gebruikt om een willekeu
rig gat in de begroting te dekken. Daarvoor moeten we par
keervoorzieningen realiseren.
Gebied Rengerspark en het parkeerterrein bij het uitvaart
centrum, maar ook andere plekken in de stad waar geparkeerd
kan worden, zorgen dat die niet te snel verdwijnen. Wel
licht wel overwegen om daar een vorm van tarifering op te
zetten. Dat nemen wij mee. Overigens komt dat specifieke
terreintje terug bij het bestemmingsplan Rengerspark.
OldehoofsterkerkhofDe vraag: kunt u in beeld brengen wat
nog mogelijk is op het moment dat het OHK gerealiseerd zal
worden? Dat kan, maar dan moeten we wat verder zijn met het
model van het OldehoofsterkerkhofEr moet een goede stand
van zaken zijn van wat dat kost en wat de kosten zijn van
een derde laag op de Klanderij en het dubbelgebruik van de
Aegon-garageDie kosten kunnen we nu nog niet in beeld
brengen, maar we kunnen er wel in het verlengde van deze
discussie en gerelateerd aan de verdere discussie over het
OHK op terug komen. Ze kunnen in beeld gebracht worden,
maar op een iets later moment
De NLP-fractie zegt dat er een heel zwaar accent ligt op de
tarieven en de verhoging van de tarieven, denk aan de con
currentiepositie van Leeuwarden. Met name ook CDA- en WD-
fractie hebben daarnaar verwezen. Voor Christenunie reden
om deze moties van de NLP-fractie te ondersteunen. Ik zal