Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
wilt pinnen dat het persé buiten de rondweg moet zijn, dan
is dat een verenging, die ik u af zou willen raden, omdat
die voorzieningen misschien ook heel goed aan de rondweg of
net binnen de rondweg kunnen. Het onderzoek loopt, maakt
ook deel uit, als het gaat om het parkeerbeleid, van het
flankerend beleid. De resultaten zullen wij aan u voorleg
gen. De verenging die u voorstelt, zou ik u af willen ra
den
Exploitatie van de garages moet bij de stichting Parkeerga
rages blijven, vindt de FNP-fractie. Het is misschien het
overwegen waard om te kijken naar alternatieven. We zullen
in ieder geval gesprekken gaan voeren met gemeenten, die
het op een andere manier geregeld hebben, maar ook met ge
meenten die het bijvoorbeeld uitbesteed hebben, maar nu
weer bezig zijn het weer binnen de deur te halen, omdat
daar kennelijk ook goede redenen voor zijn. Daar komen we
later op terug.
De D66-fractie wil de milieuparagraaf graag toegevoegd
zien. De reden daarvoor doet me heel erg denken aan wat we
in het kader van het GWP hebben besproken. Of dat hier nog
eens opnieuw opgenomen zou moeten worden, als je de keuzes
maakt zoals je in het GWP hebt gedaan, betekent dat ook
dat je voor een toenemend aantal auto's in de stad voorzie
ningen moet hebben op het terrein van parkeren. Het rond
rijden van auto's moet voorkomen worden, dat ben ik met u
eensDat betekent dus wel iets voor het pakket aan voor
zieningen, zowel als het gaat om parkeerplaatsen, als dat
het gaat om flankerend beleid. Dat heeft het college in
richtlijnen aangegeven.
U wilt ook een goede cijfermatige onderbouwing bij een ver
volgstuk bij het concept-beleidsplan. Daar waar dit nodig
is, zullen wij dat ook zeker doen.
De SP-fractie vraag het college om een toezegging over de
flankerende voorzieningen.
(De heer Dekker (SP)Met name om alternatieven voor de au
to en de concurrentiepositie van het openhaar vervoer.)
We gaan daar nader op in. Als het gaat om openbaar
vervoersvoorzieningen, die ook tegemoet kunnen komen aan
het ontlasten van de stad van parkeerdruk, dan zullen wij
daar in een later stadium op terug komen. Als u wilt dat we
concreet aangeven hoe we dat gaan doen, dan zeg ik dat we
er op dit moment onderzoek naar doen. Dat kan ik nu niet
aangeven. Ik vind het ook niet passen in een kadernota,
waarin je aangeeft dat je wel die richting op wilt, ook met
dat soort voorzieningen. Dan is het iets waar je in een la
ter stadium op terug zult moeten komen als college en daar
mag u ons ook aan houden.
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
De WD-fractie vraagt in hoeverre de koers vastligt na de
vaststelling van dit stuk. Hier ben ik op ingegaan.
U maakt een aantal kanttekeningen en bezwarende opmerkingen
waarvan ik de meeste aspecten behandeld heb. Het parkeren
in de nacht en avond en daarvoor tarieven heffen, wordt
voor de eerste keer aan de raad voorgelegd. Het gaat hier
niet zozeer om het binnenhalen van extra inkomsten. Het
gaat in eerste instantie om iets doen aan die parkeerdruk
en die parkeerlast in de avonduren en nacht. De CDA-fractie
zegt dat ze het prima vinden een garage open te stellen. Ik
wijs op de huidige proef, die gedaan wordt voor het binnen-
stadsverkeerlopend van donderdagavond tot zondagochtend,
als de Zaailandgarage open is. Daar kan men z'n auto parke
ren. Tegelijkertijd wordt er flinker bekeurd bij het fout
parkeren. Maar we hebben we van meet af aan gezegd: eigen
lijk zou je, als je wilt stimuleren dat er in de avonduren
vanwege de parkeerdruk in de garages geparkeerd wordt, dan
moet je dat wel gaan stimuleren door iets met de tarieven
doen. We moeten nu als gemeente jaarlijks een behoorlijk
bedrag bijleggen ten behoeve van de openstelling van de
parkeergarage, omdat zolang men gratis op het maaiveld kan
parkeren in de avonduren, mensen met de nodige tegenzin
naar zo'n garage toe gaan. Het één hangt met het ander sa
men
(Mevrouw Koster (CDA) .- Ik zou graag het onderscheid maken
tussen avonduren en nachtelijke uren. Wij zijn tegen be
taald parkeren in de nachtelijke uren. In de avonduren is
wat ons betreft een andere zaak, omdat we ons dan voor kun
nen stellen dat er regulatie moet zijn.)
Het is duidelijk hoe de CDA-fractie hierin staat.
De WD-fractie zegt, geen rechtsongelijkheid tussen be
staande en zittende bedrijven. Bij beleidswijzingen ontkom
je er vaak niet aan dat de situatie voor nieuwe gevallen
ook wijzigt. Je kunt niet met terugkerende kracht het ver
leden rechtzetten.
Bovendien hebben we volgens mij ook altijd instemming gege
ven aan het idee van die autoluwe binnenstad, met parkeer
voorzieningen op plekken waar ze ook horen in geboden voor
zieningen
Parkeren op het Zaailanddek: ik vrees dat ik met pijn in
het hart op korte termijn met een voorstel zal komen om
toch tegemoet te komen aan het gebrek aan capaciteit in de
binnenstad op dit moment. Dat vergt een aparte discussie en
dat moet goed gemotiveerd zijn. Het leek me wel goed om dat
in het lijstje mee te nemen.
(De heer Ten Hoeve (PvdA): Dan bedoelt u tijdelijk.
Absoluut tijdelijk. Er zitten een aantal nadelen aan. Nog
maals, ik doe dat niet van harte, maar we moeten wel wat om
dat capaciteitsprobleem, dat zich op korte termijn en ook