Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 wilt pinnen dat het persé buiten de rondweg moet zijn, dan is dat een verenging, die ik u af zou willen raden, omdat die voorzieningen misschien ook heel goed aan de rondweg of net binnen de rondweg kunnen. Het onderzoek loopt, maakt ook deel uit, als het gaat om het parkeerbeleid, van het flankerend beleid. De resultaten zullen wij aan u voorleg gen. De verenging die u voorstelt, zou ik u af willen ra den Exploitatie van de garages moet bij de stichting Parkeerga rages blijven, vindt de FNP-fractie. Het is misschien het overwegen waard om te kijken naar alternatieven. We zullen in ieder geval gesprekken gaan voeren met gemeenten, die het op een andere manier geregeld hebben, maar ook met ge meenten die het bijvoorbeeld uitbesteed hebben, maar nu weer bezig zijn het weer binnen de deur te halen, omdat daar kennelijk ook goede redenen voor zijn. Daar komen we later op terug. De D66-fractie wil de milieuparagraaf graag toegevoegd zien. De reden daarvoor doet me heel erg denken aan wat we in het kader van het GWP hebben besproken. Of dat hier nog eens opnieuw opgenomen zou moeten worden, als je de keuzes maakt zoals je in het GWP hebt gedaan, betekent dat ook dat je voor een toenemend aantal auto's in de stad voorzie ningen moet hebben op het terrein van parkeren. Het rond rijden van auto's moet voorkomen worden, dat ben ik met u eensDat betekent dus wel iets voor het pakket aan voor zieningen, zowel als het gaat om parkeerplaatsen, als dat het gaat om flankerend beleid. Dat heeft het college in richtlijnen aangegeven. U wilt ook een goede cijfermatige onderbouwing bij een ver volgstuk bij het concept-beleidsplan. Daar waar dit nodig is, zullen wij dat ook zeker doen. De SP-fractie vraag het college om een toezegging over de flankerende voorzieningen. (De heer Dekker (SP)Met name om alternatieven voor de au to en de concurrentiepositie van het openhaar vervoer.) We gaan daar nader op in. Als het gaat om openbaar vervoersvoorzieningen, die ook tegemoet kunnen komen aan het ontlasten van de stad van parkeerdruk, dan zullen wij daar in een later stadium op terug komen. Als u wilt dat we concreet aangeven hoe we dat gaan doen, dan zeg ik dat we er op dit moment onderzoek naar doen. Dat kan ik nu niet aangeven. Ik vind het ook niet passen in een kadernota, waarin je aangeeft dat je wel die richting op wilt, ook met dat soort voorzieningen. Dan is het iets waar je in een la ter stadium op terug zult moeten komen als college en daar mag u ons ook aan houden. Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 De WD-fractie vraagt in hoeverre de koers vastligt na de vaststelling van dit stuk. Hier ben ik op ingegaan. U maakt een aantal kanttekeningen en bezwarende opmerkingen waarvan ik de meeste aspecten behandeld heb. Het parkeren in de nacht en avond en daarvoor tarieven heffen, wordt voor de eerste keer aan de raad voorgelegd. Het gaat hier niet zozeer om het binnenhalen van extra inkomsten. Het gaat in eerste instantie om iets doen aan die parkeerdruk en die parkeerlast in de avonduren en nacht. De CDA-fractie zegt dat ze het prima vinden een garage open te stellen. Ik wijs op de huidige proef, die gedaan wordt voor het binnen- stadsverkeerlopend van donderdagavond tot zondagochtend, als de Zaailandgarage open is. Daar kan men z'n auto parke ren. Tegelijkertijd wordt er flinker bekeurd bij het fout parkeren. Maar we hebben we van meet af aan gezegd: eigen lijk zou je, als je wilt stimuleren dat er in de avonduren vanwege de parkeerdruk in de garages geparkeerd wordt, dan moet je dat wel gaan stimuleren door iets met de tarieven doen. We moeten nu als gemeente jaarlijks een behoorlijk bedrag bijleggen ten behoeve van de openstelling van de parkeergarage, omdat zolang men gratis op het maaiveld kan parkeren in de avonduren, mensen met de nodige tegenzin naar zo'n garage toe gaan. Het één hangt met het ander sa men (Mevrouw Koster (CDA) .- Ik zou graag het onderscheid maken tussen avonduren en nachtelijke uren. Wij zijn tegen be taald parkeren in de nachtelijke uren. In de avonduren is wat ons betreft een andere zaak, omdat we ons dan voor kun nen stellen dat er regulatie moet zijn.) Het is duidelijk hoe de CDA-fractie hierin staat. De WD-fractie zegt, geen rechtsongelijkheid tussen be staande en zittende bedrijven. Bij beleidswijzingen ontkom je er vaak niet aan dat de situatie voor nieuwe gevallen ook wijzigt. Je kunt niet met terugkerende kracht het ver leden rechtzetten. Bovendien hebben we volgens mij ook altijd instemming gege ven aan het idee van die autoluwe binnenstad, met parkeer voorzieningen op plekken waar ze ook horen in geboden voor zieningen Parkeren op het Zaailanddek: ik vrees dat ik met pijn in het hart op korte termijn met een voorstel zal komen om toch tegemoet te komen aan het gebrek aan capaciteit in de binnenstad op dit moment. Dat vergt een aparte discussie en dat moet goed gemotiveerd zijn. Het leek me wel goed om dat in het lijstje mee te nemen. (De heer Ten Hoeve (PvdA): Dan bedoelt u tijdelijk. Absoluut tijdelijk. Er zitten een aantal nadelen aan. Nog maals, ik doe dat niet van harte, maar we moeten wel wat om dat capaciteitsprobleem, dat zich op korte termijn en ook

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 15