Blad 3 0 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 nu al voordoet, het hoofd te bieden. We komen daar apart op terug De CDA-fractie. Misschien is het goed als het gaat om het bewonersparkeren om te wij zen op een enquête die gehouden is onder binnenstadsbewoners om te kijken of er ook behoef te is aan het parkeren in garages. Dat bleek zo te zijn. Ik heb alle uitslagen nog niet gezien. Om te zeggen dat er geen animo voor zou zijn, omdat je dan elke keer de auto uit de garage moet halen, denk ik dat dat mee zou kunnen vallen. De enquête zal meer uitwijzen, dus kunnen we erop terug komen. Ik wijs er wel op dat het een bewaakte garage is en de auto staat onder dak. Dat zijn een aantal voorde len die er toe kunnen doen. U plaatste ook een kanttekening bij het betaald parkeren in de schilwijken. Voor bedrijven geldt het principe dat ze in eigen behoefte moeten voorzien, alleen dat wat de norm is, voldoet niet aan de behoefte die er vervolgens blijkt te zijn, met alle gevolgen van dien. Daar zullen wij aan moe ten werken. Die normen moeten veranderd worden. Een goed overleg met het bedrijfsleven is nodig, dat ben ik met u eens. Maar ik zou het probleem niet bij voorbaat alleen bij de gemeente leggen. De Voorzitter: De tweede termijn. Ik vraag u dringend al leen de dingen te zeggen die gezegd moeten worden, opdat u tot een standpuntbepaling kunt komen. Geen commissieachtige beschouwingen meer, want anders komen we echt in tijdsnood. De heer Ten Hoeve (PvdA)Eens met de kadernota, tegen mo tie één en twee en voor de motie van de FNP-fractie. De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik sluit me bij de heer Ten Hoeve aan. Alleen ga ik ervan uit dat in de motie van de FNP-fractie we van 'binnen de rondweg' 'aan de rondweg' ma ken. Dan zit de Anne Vondelingweg er ook bij De heer Posthumus (FNP)Wy slute fansels neat üt De moasjes fan de NLP-fraksje sil ik net stypje. Oangeande dy transferia is it hiel düdlik neamd yn it ge- meentlike ferkearsplan, dan tink ik dat it ek in fertaling krije moat yn sokke notysjes. It moat net allinnich in los se flodder wêze. Oangeande de ynterrupsjeshoopje ik dat de opposysjepar- tijen dêr ek de gelegenheid ta krije kinne. Oars kom ik dêr yn it presidium op werom. De Voorzitter: Er is hier geen verschil tussen coalitie- en oppositiepartijen. De voorzitter staat boven de partijen. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 De heer Van den Brug (NLP)We hebben die moties ingediend. Van het verkeersplanbeleid kan ik zeggen dat we de overwe gingen redelijk vonden. We hadden toch wel die zorgen over dat geld. Ik heb zelf nog gezegd, toen wij dat in de frac tie bespraken, of we een noot aan deze motie moesten toe voegen, dat het opnieuw bekeken zou moeten worden als er 800 parkeerplaatsen erbij gekomen zijn. Want dan is er rui me parkeergelegenheid om uit te kiezen. Verder zijn er wat het instellen van de avond- en nachtta rieven betreft ook eventueel nog andere methoden dan geld alleen om daar sturing in te brengen. Ik noem parkeerverbo den en zo meer. U hebt wel in de notitie geschreven dat de maatschappelijke kosten van het parkeren door de parkeerders moeten worden opgebrachtDat vond ik toen ook wel prachtig en stoer klinken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de maatschappe lijke kosten voor bijvoorbeeld de horeca. Die moeten dan ook door de horeca worden opgebracht. Dat je dat alleen voor het verkeer zo naar voren brengt, er moet natuurlijk geïnvesteerd worden, maar er moet ook ruimte zijn om te parkeren en anders loopt het met de concurrentiepositie verkeerd af Daarvoor hebben wij de moties ingediend. U moet dat niet zozeer zien als verwerping van de hele parkeersproblema- tiek. We wilden toch onze zorgen onder woorden brengen. De heer Stoelinga (LL)Mevrouw Dolstra zou dit onderwerp voor ons behandelen en is helaas vijf voor twaalf uitgeval len. Maar ik heb een paar opmerkingen. Wij waren en blijven tegen de OHK-garage. Verder staat er de tarieven op bewoners dan wel bezoekers te verhalen. Wij willen de bezoekers laten betalen en niet de bewoners de garage insturen. Wij zijn ervoor de eerste prioriteit van het parkeren in de binnenstad aan de bewo ners te geven en de bezoekers naar de garage te dirigeren. Wij zijn een voorstander van de 24-uurs-openstelling van parkeergarages, dat moet wel haalbaar zijn en dat moet ook gebruikt worden. Daar zul je repressieve maatregelen moeten nemen Blauwe zones, betaald parkeren omzetten in de schilwijken. U haalt weer de Westerparkwijk aan en dat is de eerste wijk waarom de blauwe zone is ingesteld. Wij zijn tegen het om zetten. We zijn ook tegen het afstemmen op piekmomenten. We vragen ons af waarom er geen beleid wordt gemaakt op indu strieterreinen. Die worden vrijgelaten, terwijl je daar ook een beleid zou moeten voeren van: breng zoveel mogelijk au to's bijelkaar, laat de werkgevers die voorziening gezamen lijk betalen, dan ben je daar ook het blik op de weg en in de omgeving kwijt. Wat de moties betreft, ik sluit me aan bij de FNP-fractie maar vraag me af waarom op grutte parkearterreinenIk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 16