Blad 3 0
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
nu al voordoet, het hoofd te bieden. We komen daar apart op
terug
De CDA-fractie. Misschien is het goed als het gaat om het
bewonersparkeren om te wij zen op een enquête die gehouden
is onder binnenstadsbewoners om te kijken of er ook behoef
te is aan het parkeren in garages. Dat bleek zo te zijn. Ik
heb alle uitslagen nog niet gezien. Om te zeggen dat er
geen animo voor zou zijn, omdat je dan elke keer de auto
uit de garage moet halen, denk ik dat dat mee zou kunnen
vallen. De enquête zal meer uitwijzen, dus kunnen we erop
terug komen. Ik wijs er wel op dat het een bewaakte garage
is en de auto staat onder dak. Dat zijn een aantal voorde
len die er toe kunnen doen.
U plaatste ook een kanttekening bij het betaald parkeren in
de schilwijken. Voor bedrijven geldt het principe dat ze in
eigen behoefte moeten voorzien, alleen dat wat de norm is,
voldoet niet aan de behoefte die er vervolgens blijkt te
zijn, met alle gevolgen van dien. Daar zullen wij aan moe
ten werken. Die normen moeten veranderd worden. Een goed
overleg met het bedrijfsleven is nodig, dat ben ik met u
eens. Maar ik zou het probleem niet bij voorbaat alleen bij
de gemeente leggen.
De Voorzitter: De tweede termijn. Ik vraag u dringend al
leen de dingen te zeggen die gezegd moeten worden, opdat u
tot een standpuntbepaling kunt komen. Geen commissieachtige
beschouwingen meer, want anders komen we echt in tijdsnood.
De heer Ten Hoeve (PvdA)Eens met de kadernota, tegen mo
tie één en twee en voor de motie van de FNP-fractie.
De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik sluit me bij de heer Ten
Hoeve aan. Alleen ga ik ervan uit dat in de motie van de
FNP-fractie we van 'binnen de rondweg' 'aan de rondweg' ma
ken. Dan zit de Anne Vondelingweg er ook bij
De heer Posthumus (FNP)Wy slute fansels neat üt
De moasjes fan de NLP-fraksje sil ik net stypje.
Oangeande dy transferia is it hiel düdlik neamd yn it ge-
meentlike ferkearsplan, dan tink ik dat it ek in fertaling
krije moat yn sokke notysjes. It moat net allinnich in los
se flodder wêze.
Oangeande de ynterrupsjeshoopje ik dat de opposysjepar-
tijen dêr ek de gelegenheid ta krije kinne. Oars kom ik dêr
yn it presidium op werom.
De Voorzitter: Er is hier geen verschil tussen coalitie- en
oppositiepartijen. De voorzitter staat boven de partijen.
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
De heer Van den Brug (NLP)We hebben die moties ingediend.
Van het verkeersplanbeleid kan ik zeggen dat we de overwe
gingen redelijk vonden. We hadden toch wel die zorgen over
dat geld. Ik heb zelf nog gezegd, toen wij dat in de frac
tie bespraken, of we een noot aan deze motie moesten toe
voegen, dat het opnieuw bekeken zou moeten worden als er
800 parkeerplaatsen erbij gekomen zijn. Want dan is er rui
me parkeergelegenheid om uit te kiezen.
Verder zijn er wat het instellen van de avond- en nachtta
rieven betreft ook eventueel nog andere methoden dan geld
alleen om daar sturing in te brengen. Ik noem parkeerverbo
den en zo meer.
U hebt wel in de notitie geschreven dat de maatschappelijke
kosten van het parkeren door de parkeerders moeten worden
opgebrachtDat vond ik toen ook wel prachtig en stoer
klinken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de maatschappe
lijke kosten voor bijvoorbeeld de horeca. Die moeten dan
ook door de horeca worden opgebracht. Dat je dat alleen
voor het verkeer zo naar voren brengt, er moet natuurlijk
geïnvesteerd worden, maar er moet ook ruimte zijn om te
parkeren en anders loopt het met de concurrentiepositie
verkeerd af
Daarvoor hebben wij de moties ingediend. U moet dat niet
zozeer zien als verwerping van de hele parkeersproblema-
tiek. We wilden toch onze zorgen onder woorden brengen.
De heer Stoelinga (LL)Mevrouw Dolstra zou dit onderwerp
voor ons behandelen en is helaas vijf voor twaalf uitgeval
len. Maar ik heb een paar opmerkingen.
Wij waren en blijven tegen de OHK-garage.
Verder staat er de tarieven op bewoners dan wel bezoekers
te verhalen. Wij willen de bezoekers laten betalen en niet
de bewoners de garage insturen. Wij zijn ervoor de eerste
prioriteit van het parkeren in de binnenstad aan de bewo
ners te geven en de bezoekers naar de garage te dirigeren.
Wij zijn een voorstander van de 24-uurs-openstelling van
parkeergarages, dat moet wel haalbaar zijn en dat moet ook
gebruikt worden. Daar zul je repressieve maatregelen moeten
nemen
Blauwe zones, betaald parkeren omzetten in de schilwijken.
U haalt weer de Westerparkwijk aan en dat is de eerste wijk
waarom de blauwe zone is ingesteld. Wij zijn tegen het om
zetten. We zijn ook tegen het afstemmen op piekmomenten. We
vragen ons af waarom er geen beleid wordt gemaakt op indu
strieterreinen. Die worden vrijgelaten, terwijl je daar ook
een beleid zou moeten voeren van: breng zoveel mogelijk au
to's bijelkaar, laat de werkgevers die voorziening gezamen
lijk betalen, dan ben je daar ook het blik op de weg en in
de omgeving kwijt.
Wat de moties betreft, ik sluit me aan bij de FNP-fractie
maar vraag me af waarom op grutte parkearterreinenIk