Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 hebben wij in het verleden slechts schoorvoetend gevolgd. Wij zullen daarom publiekprivate constructies in de toe komst echt niet als laatste partij verdedigen. Er zitten uiteraard risico's aan in het geval van faillissement van een marktpartij. Die risico's zijn ook goed beschreven in de B&W-nota rond het voorstel en daardoor goed te overzien. Er blijft ook gewoon een risico op succes, laten we dat ook niet vergeten. Kortom, wij vinden van alles, maar wij zijn ook voor een consistent beleid. De overheid moet niet gaan zwalken. Als wij nu het idee van vrije en openbare projectaanbesteding als kroonjuweel willen laten prevaleren boven de samenwer king met marktpartijen rond plan- en accommodatievorming, dan zijn wij gaarne bereid hierover te discussiëren. Wel licht komen we dan tot andere afspraken en een andere ka derstelling Maar er is nu wel een BV-sport, er is een Pelikaan, er is publiekprivate samenwerking, voortgekomen uit het project Sportboulevard KalverdijkjeDaar is de raad ook medever antwoordelijk voor. Het wordt allemaal geëvalueerd, we gaan van alles opnieuw vastleggen in de kadernota's. Maar nog maals. We moeten daarom nog wel zorgvuldig met de ontstane situatie omgaan en goed omgaan met de gegevens uit het ver leden. Wij vinden het daarom geen goed idee om nu een hernieuwde openbare projectaanbesteding te doen. Daar is het gewoon te laat voor. Hoe kun je met de kennis van nu nog een eerlijke echte openbare aanbesteding doen? De kaarten liggen immers al lang op tafel. De budgetten zijn openbaar. De berekenin gen van BV Sport zijn voor een ieder toegankelijk. Een wel erg letterlijke interpretatie van het begrip transparante openbare aanbesteding. Ik zou er als commerciële ondernemer een euro onder gaan zitten. Mijn zakelijk instinct is be perkt, maar dat durf ik nog wel te adviseren. Dit aanbeste den wordt zo een echte voorkenniszaak. Kennis is onomkeer baar. We kunnen het verleden niet terugdraaien en met een schone lei beginnen. Straks trekken we met dit voorkennis- spel alsnog malafide bedrijven aan. Een hernieuwd openbaar aanbesteden in de huidige omstandigheden bij dit project vinden wij daarom een overbodig en tijdverslindend ritueel. De samenwerking tussen overheid en commerciële partners verdient naar ons inzicht een betere evaluatie. Er ligt een inspanningsverplichting met een bonafide be drijf. Moeten we ons dan laten verblinden en volledig laten leiden door het heden? Nee, natuurlijk niet. We moeten ge woon het voorstel beoordelen. Er ligt volgens de PAL/GroenLinks-fractie een goed voorstel, gemaakt met een partij waarmee wij een commitment zijn aangegaan. De aanbe steding wordt nog bekeken en beklopt van alle kanten mid dels accountantscontrole. Ook de juridische constructie Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 0 03 wordt nog tegen het licht gehouden, eventueel zelfs door de raad Dan de eventuele claim van Pelikaan Of het nu om zaken of het meisje gaat, breken kost waarschijnlijk geld. En het is in zaken net als in andere relaties, als je elkaar zwart gaat maken, zoals de rapportage van Leefbaar Leeuwarden be oogt, kost het nog meer geld. Maar we hoeven daar ook weer niet bang voor te zijn. De eventuele claim compenseert zich waarschijnlijk met een la tere bouw van het Kalverdijkje Dan nog de gesubsidieerde marktwerking die in de publiek private samenwerking verscholen zou zitten. Het is natuur lijk niet voor niets dat bedrijven graag willen samenwerken met de overheid. Het eerder gememoreerde rapport van Leef baar Leeuwarden toont dat ook aan. (Dit is echt de laatste keer dat ik dit aanhaal.) Het levert kennelijk voordeel op, partner te zijn van de overheid. Maar moeten we om die re den alle publiekprivate constructies dan maar afblazen? Er liggen nog voldoende PPS-constructies op de plank, bijvoor beeld in Leeuwarden-Zuid, waarbij het voordeel voor de com merciële partners en de risico's voor de overheid vele ma len groter zijn dan bij het toch vrij overzichtelijke pro ject KalverdijkjeDat moet ook allemaal kritisch gevolgd worden (De heer Van Mourik (WD) Bij het project Leeuwarden-Zuid zijn de commissie en de gemeenteraad helemaal betrokken ge weest bij de selectie van de marktpartijen. Daar is breed advies over ingewonnen door de toenmalige wethouder Den Oudsten, op dat stramien wordt voortgewerktDat is juist een stap die hier niet gepleegd is.) Bij de Sportboulevard Kalverdijkje is volgens mij ook inge tekende door marktpartijen en het gaat hier om de gesubsi dieerde marktwerking. Die marktpartijen Leeuwarden-Zuid hebben er ook groot voordeel bij (De heer Van Mourik: Als u nu een goed voorbeeld zou willen noemen, dan zou ik de voorgenomen samenwerking met de Cor poratie Holding Friesland moeten noemen, want daar heeft geen selectie plaatsgevonden. Die doen volgens mij ook aan Leeuwarden-Zuid mee. (De heer Van Mourik: Het gaat om de voorgenomen aanpak van binnenstedelijke bouwlocatieswaarbij de gemeente een BV opricht, zonder dat er een voorafgaande openbare selectie heeft plaatsgevonden. Dat is ook een voorbeeld. Dat zijn voldoende PPS-construc- ties die er zijn geweest of nog komen. Maar laten we de consequenties voor de stads- en accommoda tieontwikkeling en voor de samenwerking met commerciële partners goed doorzien, voordat we een publiekprivate con structie afblazen. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het "Blauwe Golf-gebied?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 25