Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
hebben wij in het verleden slechts schoorvoetend gevolgd.
Wij zullen daarom publiekprivate constructies in de toe
komst echt niet als laatste partij verdedigen. Er zitten
uiteraard risico's aan in het geval van faillissement van
een marktpartij. Die risico's zijn ook goed beschreven in
de B&W-nota rond het voorstel en daardoor goed te overzien.
Er blijft ook gewoon een risico op succes, laten we dat ook
niet vergeten.
Kortom, wij vinden van alles, maar wij zijn ook voor een
consistent beleid. De overheid moet niet gaan zwalken. Als
wij nu het idee van vrije en openbare projectaanbesteding
als kroonjuweel willen laten prevaleren boven de samenwer
king met marktpartijen rond plan- en accommodatievorming,
dan zijn wij gaarne bereid hierover te discussiëren. Wel
licht komen we dan tot andere afspraken en een andere ka
derstelling
Maar er is nu wel een BV-sport, er is een Pelikaan, er is
publiekprivate samenwerking, voortgekomen uit het project
Sportboulevard KalverdijkjeDaar is de raad ook medever
antwoordelijk voor. Het wordt allemaal geëvalueerd, we gaan
van alles opnieuw vastleggen in de kadernota's. Maar nog
maals. We moeten daarom nog wel zorgvuldig met de ontstane
situatie omgaan en goed omgaan met de gegevens uit het ver
leden.
Wij vinden het daarom geen goed idee om nu een hernieuwde
openbare projectaanbesteding te doen. Daar is het gewoon te
laat voor. Hoe kun je met de kennis van nu nog een eerlijke
echte openbare aanbesteding doen? De kaarten liggen immers
al lang op tafel. De budgetten zijn openbaar. De berekenin
gen van BV Sport zijn voor een ieder toegankelijk. Een wel
erg letterlijke interpretatie van het begrip transparante
openbare aanbesteding. Ik zou er als commerciële ondernemer
een euro onder gaan zitten. Mijn zakelijk instinct is be
perkt, maar dat durf ik nog wel te adviseren. Dit aanbeste
den wordt zo een echte voorkenniszaak. Kennis is onomkeer
baar. We kunnen het verleden niet terugdraaien en met een
schone lei beginnen. Straks trekken we met dit voorkennis-
spel alsnog malafide bedrijven aan. Een hernieuwd openbaar
aanbesteden in de huidige omstandigheden bij dit project
vinden wij daarom een overbodig en tijdverslindend ritueel.
De samenwerking tussen overheid en commerciële partners
verdient naar ons inzicht een betere evaluatie.
Er ligt een inspanningsverplichting met een bonafide be
drijf. Moeten we ons dan laten verblinden en volledig laten
leiden door het heden? Nee, natuurlijk niet. We moeten ge
woon het voorstel beoordelen. Er ligt volgens de
PAL/GroenLinks-fractie een goed voorstel, gemaakt met een
partij waarmee wij een commitment zijn aangegaan. De aanbe
steding wordt nog bekeken en beklopt van alle kanten mid
dels accountantscontrole. Ook de juridische constructie
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2 0 03
wordt nog tegen het licht gehouden, eventueel zelfs door de
raad
Dan de eventuele claim van Pelikaan Of het nu om zaken of
het meisje gaat, breken kost waarschijnlijk geld. En het is
in zaken net als in andere relaties, als je elkaar zwart
gaat maken, zoals de rapportage van Leefbaar Leeuwarden be
oogt, kost het nog meer geld.
Maar we hoeven daar ook weer niet bang voor te zijn. De
eventuele claim compenseert zich waarschijnlijk met een la
tere bouw van het Kalverdijkje
Dan nog de gesubsidieerde marktwerking die in de publiek
private samenwerking verscholen zou zitten. Het is natuur
lijk niet voor niets dat bedrijven graag willen samenwerken
met de overheid. Het eerder gememoreerde rapport van Leef
baar Leeuwarden toont dat ook aan. (Dit is echt de laatste
keer dat ik dit aanhaal.) Het levert kennelijk voordeel op,
partner te zijn van de overheid. Maar moeten we om die re
den alle publiekprivate constructies dan maar afblazen? Er
liggen nog voldoende PPS-constructies op de plank, bijvoor
beeld in Leeuwarden-Zuid, waarbij het voordeel voor de com
merciële partners en de risico's voor de overheid vele ma
len groter zijn dan bij het toch vrij overzichtelijke pro
ject KalverdijkjeDat moet ook allemaal kritisch gevolgd
worden
(De heer Van Mourik (WD) Bij het project Leeuwarden-Zuid
zijn de commissie en de gemeenteraad helemaal betrokken ge
weest bij de selectie van de marktpartijen. Daar is breed
advies over ingewonnen door de toenmalige wethouder Den
Oudsten, op dat stramien wordt voortgewerktDat is juist
een stap die hier niet gepleegd is.)
Bij de Sportboulevard Kalverdijkje is volgens mij ook inge
tekende door marktpartijen en het gaat hier om de gesubsi
dieerde marktwerking. Die marktpartijen Leeuwarden-Zuid
hebben er ook groot voordeel bij
(De heer Van Mourik: Als u nu een goed voorbeeld zou willen
noemen, dan zou ik de voorgenomen samenwerking met de Cor
poratie Holding Friesland moeten noemen, want daar heeft
geen selectie plaatsgevonden.
Die doen volgens mij ook aan Leeuwarden-Zuid mee.
(De heer Van Mourik: Het gaat om de voorgenomen aanpak van
binnenstedelijke bouwlocatieswaarbij de gemeente een BV
opricht, zonder dat er een voorafgaande openbare selectie
heeft plaatsgevonden.
Dat is ook een voorbeeld. Dat zijn voldoende PPS-construc-
ties die er zijn geweest of nog komen.
Maar laten we de consequenties voor de stads- en accommoda
tieontwikkeling en voor de samenwerking met commerciële
partners goed doorzien, voordat we een publiekprivate con
structie afblazen. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de
ontwikkeling van het "Blauwe Golf-gebied?