Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 als ik iets zou moeten verdedigen de ketting zou willen overnemen. Er is nu een hele discussie in gemeenteland of dat wel juist is en of het niet zo is dat de voorzitter van de raad, de burgemeester, altijd, ook al moet zij of hij een onderwerp verdedigen, toch die verantwoordelijkheid blijft dragen. Hangende die discussie hebben wij vanavond in overleg met de vice-voorzitter besloten dat ik in ieder geval vanavond nog een keer het correctief raadgevend referendum met u mag bediscussiëren De heer Jacobse (NLP)In oktober 2001 heeft de raad, op ons initiatief, besloten het college te verzoeken te komen tot een nieuwe referendumverordening, die binnen de wette lijke mogelijkheden meer mogelijkheden zou bieden dan de huidige Het college, bij monde van uw voorgangster, heeft toen toe gezegd met een zodanig voorstel te zullen komen. Nu hebben we er alle begrip voor dat u, nadat u twee weken later haar taken overnam, aan zulks voorstel niet direct de hoogste prioriteit gegeven hebtEchter we hadden toch ver wacht dat u het voorstel dat thans voor ons ligt had aange grepen om enige woorden te wijden aan de stand van zaken rond die toezegging. Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken in een van de eerst volgende vergaderingen van de commissie Bestuur en Middelen meer duidelijkheid te geven over hoever u met bent als het gaat om uitvoering te geven aan deze toezegging. Mevrouw Crijns (D66)In het stuk wordt gezegd dat het hui dige kabinet heeft aangegeven geen initiatieven te zullen nemen om bindende referenda mogelijk te maken en aangegeven de TWR vervroegd in te trekken. In de notulen van de raad van 25 en 16 oktober 2001, zoals toegezonden door de heer Jacobse, staan de woorden van de heer Krol. Ik citeer: "Breng die Leeuwarder referendumverordening in overeenstem ming met die tijdelijke referendumwetMaak een raadgevend niet bindend referendum, dat op initiatief van de burgers gehouden wordt, mogelijk." Als ik dit stuk goed lees, is aan die wens tegemoetgekomen en is het enige wat wij bij deze verordening loslaten in algemene zin onder artikel 1, het bindende karakter van de uitkomst van het referendum. Raadgevende en raadplegende referenda zijn beiden mogelijk Het enige wat vervalt, is de bindende uitspraak. Maar dat is landelijk ook niet mogelijk en passen wij in algemene zin de TWR toe. Dit houdt in dat wij en de bevolking de vrijheid hebben een referendum te organiseren rondom bijvoorbeeld de burgemees tersbenoeming. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeg Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 gen dat wij dat niet moeten willen, maar met deze verorde ning kan dat wel Aangezien wij geen commissievergadering gehad hebben, moet ik nog een vraag naar voren brengen betreffende artikel 2, de uitzonderingen. Dat u ervoor kiest om geen referendum mogelijk te maken over het onderwerp gemeentelijke Belastingen, kan ik be grijpen. Ik begrijp echter niet de strekking van de uitzon deringen in artikel 2b. Hier zou ik graag enige toelichting op ontvangen De Voorzitter: U bedoelt met 2b ongetwijfeld de Wet gemeen schappelijke regelingen. Ik denk dat het een buitengewoon charmante handreiking van de heer Jacobse is om te zeggen dat u het ook mag behandelen in de commissievergadering. Laat ik een poging wagen om het nu af te handelen. Dan hoeft het ook niet meer naar een commissie. Meneer Jacobse, ik heb nu pas kennisgenomen van uw voor stel, dus wat dat betreft heeft u enig recht van spreken als u zegt dat het ietwat laat is en u er iets begin 2002 over had moeten horen. Het komt allemaal wel op z'n pootjes terecht. Want bij de invoering nu van de tijdelijke refe- rendumwet hebben wij een systeem binnengehaald waar wij enerzijds aan gehouden waren - want die wet is bindend - maar waar wij anderzijds van kunnen zeggen dat er een aan tal zaken uitgehaald kunnen worden. Dat is bijvoorbeeld een referendum op de belastingen, maar het is ook een referen dum op basis van een zaak die geregeld zou moeten worden in het kader van een wet gemeenschappelijke regelingen. Terugkomend op uw voorstel, als ik in mag gaan op wat me vrouw Crijns ook net aan de orde heeft gesteld, dan lenen zich een aantal aspecten van het openbaar bestuur niet goed voor een referendum. De wet geeft ons ook de mogelijkheid om die uit te sluiten, sterker nog, het wordt ook aanbevo len door bijvoorbeeld de VNG. Eén van die aspecten is de samenwerking op het gebied van de wet gemeenschappelijke regelingen en dat gebeurt, omdat we daar altijd te maken hebben met meerdere gemeenten. Het is buitengewoon ingewik keld om op een gegeven ogenblik een situatie te hebben, waarbij één gemeente een referendum zou hanteren, waarbij de raad later nauwelijks een mogelijkheid heeft om dat be sluit terug te draaien, als andere raden akkoord zouden gaan met dat besluit. Kortom, bij een referendum dat je zou houden bij een voor stel in het kader van de wet gemeenschappelijke regelingen, pretendeer je iets aan de burgerij waar je eigenlijk in de praktijk heel weinig mee kunt doen. Ik vind inderdaad dat het VNG ons terecht adviseert om dat artikel er buiten te houden Is het nu zo dat bij het invoeren van deze tijdelijke refe- rendumwet wij een aantal zaken voor burgers, die we tot nu

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5