Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 re parkeerplaatsen mee bevorderd wordt. Dan puur als com pensatie misschien een vergunning voor een groter gebied geven Buiten de piekuren is er nog redelijk ruimte wat parkeren betreft, wat ons betreft hoeft de parkeerbehoefte niet af gestemd te worden op de piekuren. We willen graag meer projecten als de FEC-lijn ook uit an dere hoeken van de stad. We staan positief tegenover betaald parkeren in de avond uren. Verder moet er wel een goede verhouding zijn tussen de handhaving en de opbrengsten. Er moet een verdere studie komen of het nu negen of elf uur wordt. We hebben wel een aantal jaren ervaring met de blauwe zone in de schilwijken. We gaan nog steeds over tot uitbreiding. Wat ons betreft bevalt het goed. In het begin was er wat tegenstand van de bewoners, die voor hun ontheffing een klein bedrag moesten betalen. Nu heb ik het gevoel dat ver reweg de meeste mensen er content mee zijn. Die ontheffing betekent vaak dat je een plek hebt. Wat ons betreft is er nu geen noodzaak om die blauwe zone te veranderen in be taald parkeren. We willen ook aandacht vragen voor een aantal wat grotere terreinen buiten de binnenstad, bijvoorbeeld het gebied bij het Rengerspark achter het uitvaartcentrum. Er is sprake geweest om daar bebouwing neer te zetten, omdat het par keerterrein voor het grootste deel leeg lag. Nu de druk groter wordt, is de bezetting ontzettend toegenomen. Dat soort terreinen zijn heel geschikt voor mensen die wat lan ger willen parkeren aan de rand van de binnenstad. Je kunt dan ook nog overwegen - het is nu gratis - om voor middel lang en lang een bepaald tarief in te voeren. Het is aan trekkelijk om niet alleen daar, maar ook op andere punten rond de binnenstad, dit soort terreinen te houden. We zijn erg voor het dubbelgebruik van parkeergarages: Ae- gon, provinciehuis, maar ook de kelder van het provincie huis achter het oude postkantoor ligt ook nog een parkeer garage, waarvan onduidelijk is wat er in de toekomst mee gaat gebeuren. Hoewel er allemaal onderhandelingen zijn, willen we hier ook nog de parkeergarage onder de nieuwbouw van het gerechtsgebouw noemen. Na de vragen die gesteld zijn in de commissie heb ik nog één andere vraag als afsluiting. We praten op het ogenblik nog steeds over een parkeergarage onder het OldehoofsterkerkhofDie moet er ook komen wat ons betreft, maar we willen graag inzicht, als dat vanavond niet kan dan graag in de parkeernota, hoe de verhoudingen zijn tussen het aanleggen van extra parkeerplaatsen op de parkeergarage Klanderij (in de stukken is nu sprake van 13 0 plaatsen, terwijl het steeds 100 waren), en het Oldehoof- sterkerkhof. De financiële consequenties willen wij graag op een rijmaar vooral de keuze voor het Oldehoofsterkerk hof, maar er is gezegd dat aanleg daarvan die 100-130 Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 plaatsen op de Klanderijgarage niet meer kunnen. Daar wil len wij duidelijkheid over. De heer Van der Brug (NLP)De eerste regel van het stuk 'Essentie verkeersbeleidsplan' luidt: 'In deze notitie wordt de essentie van het nog te formuleren parkeerbeleid van Leeuwarden beschreven'Als we dus het parkeerbeleids- plan bestuderen klinken de overwegingen toch tamelijk rede lijk. Het probleem is duidelijk: Leeuwarden moet niet ver stikken in de parkeerdruk en toch moet de bereikbaarheid vergemakkelijkt worden, wil de stad aantrekkelijk blijven of nog meer worden. We maken ons toch echter zorgen dat in dit parkeerbeleidsplan zo'n bijzonder zwaar accent wordt gelegd op de tariefstelling. Zo voorspelt de zinsnede 'de kosten van het parkeren dienen door de gebruiker van die parkeerplaats te worden betaald' een verzwakking van de concurrentiepositie van Leeuwarden. Wanneer we de concur rentiepositie afwegen tegen financiën, bereikbaarheid en aantrekkelijkheid, zijn wij de mening toegedaan dat aan de financiële invloed het meeste gewicht moet worden toege kend. Daarom willen wij twee moties indienen. "De gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden, gehoord de beraadslaging, overwegende - dat het parkeerbeleidsplan in het belang moet zijn van de economische motor van de gemeente; - dat de concurrentiepositie en economische dynamiek van de gemeente schade zal ondervinden door de voor gestelde invoering van het betaald parkeren op de avond en in de nacht besluit geen nacht en avond parkeertarieven in te voeren; en gaat over tot de orde van de dag "De gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden, gehoord de beraadslaging; overwegende - dat het parkeerbeleidsplan in het belang moet zijn van de economische motor van de gemeente; - dat de concurrentiepositie en economische dynamiek van de gemeente schade zal ondervinden door de voor gestelde belangrijke prijsverhogingen; besluit de gemiddelde parkeertarieven niet hoger te laten stijgen dan de afgesproken 10% in 3 jaar; en gaat over tot de orde van de dag De moties zijn ondertekend door K.S. v.d. Brug.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7