Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
re parkeerplaatsen mee bevorderd wordt. Dan puur als com
pensatie misschien een vergunning voor een groter gebied
geven
Buiten de piekuren is er nog redelijk ruimte wat parkeren
betreft, wat ons betreft hoeft de parkeerbehoefte niet af
gestemd te worden op de piekuren.
We willen graag meer projecten als de FEC-lijn ook uit an
dere hoeken van de stad.
We staan positief tegenover betaald parkeren in de avond
uren. Verder moet er wel een goede verhouding zijn tussen
de handhaving en de opbrengsten. Er moet een verdere studie
komen of het nu negen of elf uur wordt.
We hebben wel een aantal jaren ervaring met de blauwe zone
in de schilwijken. We gaan nog steeds over tot uitbreiding.
Wat ons betreft bevalt het goed. In het begin was er wat
tegenstand van de bewoners, die voor hun ontheffing een
klein bedrag moesten betalen. Nu heb ik het gevoel dat ver
reweg de meeste mensen er content mee zijn. Die ontheffing
betekent vaak dat je een plek hebt. Wat ons betreft is er
nu geen noodzaak om die blauwe zone te veranderen in be
taald parkeren.
We willen ook aandacht vragen voor een aantal wat grotere
terreinen buiten de binnenstad, bijvoorbeeld het gebied bij
het Rengerspark achter het uitvaartcentrum. Er is sprake
geweest om daar bebouwing neer te zetten, omdat het par
keerterrein voor het grootste deel leeg lag. Nu de druk
groter wordt, is de bezetting ontzettend toegenomen. Dat
soort terreinen zijn heel geschikt voor mensen die wat lan
ger willen parkeren aan de rand van de binnenstad. Je kunt
dan ook nog overwegen - het is nu gratis - om voor middel
lang en lang een bepaald tarief in te voeren. Het is aan
trekkelijk om niet alleen daar, maar ook op andere punten
rond de binnenstad, dit soort terreinen te houden.
We zijn erg voor het dubbelgebruik van parkeergarages: Ae-
gon, provinciehuis, maar ook de kelder van het provincie
huis achter het oude postkantoor ligt ook nog een parkeer
garage, waarvan onduidelijk is wat er in de toekomst mee
gaat gebeuren. Hoewel er allemaal onderhandelingen zijn,
willen we hier ook nog de parkeergarage onder de nieuwbouw
van het gerechtsgebouw noemen.
Na de vragen die gesteld zijn in de commissie heb ik nog
één andere vraag als afsluiting.
We praten op het ogenblik nog steeds over een parkeergarage
onder het OldehoofsterkerkhofDie moet er ook komen wat
ons betreft, maar we willen graag inzicht, als dat vanavond
niet kan dan graag in de parkeernota, hoe de verhoudingen
zijn tussen het aanleggen van extra parkeerplaatsen op de
parkeergarage Klanderij (in de stukken is nu sprake van 13 0
plaatsen, terwijl het steeds 100 waren), en het Oldehoof-
sterkerkhof. De financiële consequenties willen wij graag
op een rijmaar vooral de keuze voor het Oldehoofsterkerk
hof, maar er is gezegd dat aanleg daarvan die 100-130
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
plaatsen op de Klanderijgarage niet meer kunnen. Daar wil
len wij duidelijkheid over.
De heer Van der Brug (NLP)De eerste regel van het stuk
'Essentie verkeersbeleidsplan' luidt: 'In deze notitie
wordt de essentie van het nog te formuleren parkeerbeleid
van Leeuwarden beschreven'Als we dus het parkeerbeleids-
plan bestuderen klinken de overwegingen toch tamelijk rede
lijk. Het probleem is duidelijk: Leeuwarden moet niet ver
stikken in de parkeerdruk en toch moet de bereikbaarheid
vergemakkelijkt worden, wil de stad aantrekkelijk blijven
of nog meer worden. We maken ons toch echter zorgen dat in
dit parkeerbeleidsplan zo'n bijzonder zwaar accent wordt
gelegd op de tariefstelling. Zo voorspelt de zinsnede 'de
kosten van het parkeren dienen door de gebruiker van die
parkeerplaats te worden betaald' een verzwakking van de
concurrentiepositie van Leeuwarden. Wanneer we de concur
rentiepositie afwegen tegen financiën, bereikbaarheid en
aantrekkelijkheid, zijn wij de mening toegedaan dat aan de
financiële invloed het meeste gewicht moet worden toege
kend. Daarom willen wij twee moties indienen.
"De gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden,
gehoord de beraadslaging,
overwegende
- dat het parkeerbeleidsplan in het belang moet zijn
van de economische motor van de gemeente;
- dat de concurrentiepositie en economische dynamiek
van de gemeente schade zal ondervinden door de voor
gestelde invoering van het betaald parkeren op de
avond en in de nacht
besluit
geen nacht en avond parkeertarieven in te voeren;
en gaat over tot de orde van de dag
"De gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden,
gehoord de beraadslaging;
overwegende
- dat het parkeerbeleidsplan in het belang moet zijn
van de economische motor van de gemeente;
- dat de concurrentiepositie en economische dynamiek
van de gemeente schade zal ondervinden door de voor
gestelde belangrijke prijsverhogingen;
besluit
de gemiddelde parkeertarieven niet hoger te laten
stijgen dan de afgesproken 10% in 3 jaar;
en gaat over tot de orde van de dag
De moties zijn ondertekend door K.S. v.d. Brug.