Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 De heer P. v.d. Wal (PAL/GL): Mijn fractie kan in essentie akkoord gaan met de essentie parkeerbeleidsplanHet nog uit te werken Parkeerbeleidsplan is eigenlijk onderdeel van het GWP en de parkeerproblematiek moet uiteraard inter graal benaderd worden. Persoonlijk was ik mij er niet van bewust dat er een parkeerbeleid bestond dat parkeerfacili- teiten voor aparte doelgroepen nastreefde. Lijkt me wel heel inefficiënt maar goed, daar stappen we dus vanaf en we gaan het dubbelgebruik van parkeefaciliteiten onderzoeken. Hiervan uitgezonderd natuurlijk de gebruikersgroep gehandi capten, waarvoor ook in de nota wel een apart beleid wordt voorgestaan. Deze nota staat eigenlijk bol van de voor de hand liggende beleidsvoornemens Ieder gebied/complex in eigen behoefte voorzien; Parkeren in een voorziening die past in omgeving; Terughoudend parkeren in gebieden waar de ruimte be perkt of te kostbaar is; Kosten zoveel mogelijk verhalen op gebruikers; Per gebied en activiteit parkeernorm opstellen; Daarbij de concurrentiepositie in de gaten houden; Binnenstad een aparte benadering Enzenz Op zich een aardige poging de parkeerproblematiek in alge mene beleidstermen te reguleren, want zo hoort dat in een beleidsnota. Je kan het probleem natuurlijk ook van de praktische kant benaderen Met de bouw van de Oldehoofster parkeerkelder met 500 par keerplaatsen, een extra dek op de Klanderij-garage en even tueel een parkeergarage ergens in de omgeving van de Sne- kertrekweg, het dubbelgebruik van de Aegon-garage en even tueel de parkeergarages van het Provinciehuis, is naar onze mening de parkeercapaciteit in en om de binnenstad bereikt. Ook de capaciteit van het wegennet kan een grotere toename niet aan. Is er, buiten de piekuren, een aantoonbare be hoefte aan meer parkeerplaatsen voor winkelaars en werkers, dan moet dat worden gevonden in transferia aan de rand van de stad, met goedkoop en snel openbaar vervoer naar het centrum Wij zijn het eens met het verschuiven bewonersparkeren bin nenstad naar parkeergarages, die dan wel 24 uur per dag ge opend moeten zijn. Hieruit volgt dat je dan ook moet over gaan op betaald maaiveld-parkeren in de binnenstad in de avonduren. Akkoord met onderzoek betaald parkeren in de schilwijken, onder voorwaarde dat bewoners en bezoekers van de bewoners via een vergunningregeling worden uitgezonderd. Bedrijven in en rond de binnenstad moeten in eigen parkeer- behoefte voorzien, of deze huren in publieke parkeergele Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 genheid en een mobiliteitsplan opstellen. Zijn wij van har te mee eens, maar kan de wethouder aangeven wat dat voor de gemeente als werkgever zelf betekent, met het oog op het stadskantoor en straks ook het vernieuwde stadhuis? Hoeveel geld gaat het bij benadering kosten als we deze be leidslijnen ook op onszelf toepassen? Wij zijn een groot tegenstander van het opofferen van groen in particuliere binnentuinen voor parkeergelegenheid. On langs lazen we daarover een voorstel in de krantIn het verleden hebben we, nog als uitvloeisel van het structuur plan binnenstad uit 1974, een beleid gehad om zoveel moge lijk groen in de binnentuinen terug te brengen. Ik zou het een slechte omkering van dat beleid vinden als we daarin zouden toestemmen. Hoe staat het college daar tegenover? Gelukkig wordt de voorliggende beleidsnota op het eind ook heel praktisch. Onder de kopjes "Concrete acties en voorne mens" en "Op welke wijze te operationaliseren" staan de haalbare mogelijkheden en nader uit te werken aspecten keu rig opgesomd en dat lijkt ons een goed uitgangspunt voor een uitwerking van een pakket samenhangende parkeermaatre- gelen in Leeuwarden. De heer Stoker (Christenunie)Men wil het blik van de straat de garage in dwingen. De koeien mogen ook al niet meer naar buiten. Datgene wat door sommigen als de heilige koe wordt beschouwd, moet nu ook gedwongen naar binnen. De tarieven gaan volgens dit voorstel flink omhoog. Er is hier duidelijk sprake van melkkoeien. Wat ons betreft wordt er overigens wel haast gemaakt met de aanleg van de parkeerga rage Oldehoofsterkerkhof [De heer Ten Hoeve: Hoe kunt u nou melkkoeien zeggen, wan neer blijkt dat een parkeerplaats maar deel van de kosten opbrengt Als u het voorstel volgt bij het uitbreiden van de blauwe zone naar betaald parkeren, dan meen ik dat wel te mogen stellen. Er zijn ook andere terreinen waar wij niet volko men kostendekkend werken, dus waarom hier dan wel. Ik heb dat liever niet, omdat ik ook wil letten op de concurren tiepositie van Leeuwarden ten opzichte van de omliggende gemeenten. Er is ook nog een bedrijfsleven in de binnenstad en dat wil ik graag zo houden. Ook de bewoners van de bin nenstad en bedrijven krijgen het moeilijk, omdat men het vergunningsstelsel wil opschonen. Wij stemmen van harte in met de motie die de NLP-fractie zojuist heeft ingediend vanwege de tarifering. Wij zijn verder tegen het voorstel, zoals dat voor ons ligt. De hear Posthumus (FNP)We prate hjir oer in parkearbe- liedsplan. It kolleezje is der yn har tinken fanüt gongen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8