Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
De heer P. v.d. Wal (PAL/GL): Mijn fractie kan in essentie
akkoord gaan met de essentie parkeerbeleidsplanHet nog
uit te werken Parkeerbeleidsplan is eigenlijk onderdeel van
het GWP en de parkeerproblematiek moet uiteraard inter
graal benaderd worden. Persoonlijk was ik mij er niet van
bewust dat er een parkeerbeleid bestond dat parkeerfacili-
teiten voor aparte doelgroepen nastreefde. Lijkt me wel
heel inefficiënt maar goed, daar stappen we dus vanaf en we
gaan het dubbelgebruik van parkeefaciliteiten onderzoeken.
Hiervan uitgezonderd natuurlijk de gebruikersgroep gehandi
capten, waarvoor ook in de nota wel een apart beleid wordt
voorgestaan.
Deze nota staat eigenlijk bol van de voor de hand liggende
beleidsvoornemens
Ieder gebied/complex in eigen behoefte voorzien;
Parkeren in een voorziening die past in omgeving;
Terughoudend parkeren in gebieden waar de ruimte be
perkt of te kostbaar is;
Kosten zoveel mogelijk verhalen op gebruikers;
Per gebied en activiteit parkeernorm opstellen;
Daarbij de concurrentiepositie in de gaten houden;
Binnenstad een aparte benadering
Enzenz
Op zich een aardige poging de parkeerproblematiek in alge
mene beleidstermen te reguleren, want zo hoort dat in een
beleidsnota.
Je kan het probleem natuurlijk ook van de praktische kant
benaderen
Met de bouw van de Oldehoofster parkeerkelder met 500 par
keerplaatsen, een extra dek op de Klanderij-garage en even
tueel een parkeergarage ergens in de omgeving van de Sne-
kertrekweg, het dubbelgebruik van de Aegon-garage en even
tueel de parkeergarages van het Provinciehuis, is naar onze
mening de parkeercapaciteit in en om de binnenstad bereikt.
Ook de capaciteit van het wegennet kan een grotere toename
niet aan. Is er, buiten de piekuren, een aantoonbare be
hoefte aan meer parkeerplaatsen voor winkelaars en werkers,
dan moet dat worden gevonden in transferia aan de rand van
de stad, met goedkoop en snel openbaar vervoer naar het
centrum
Wij zijn het eens met het verschuiven bewonersparkeren bin
nenstad naar parkeergarages, die dan wel 24 uur per dag ge
opend moeten zijn. Hieruit volgt dat je dan ook moet over
gaan op betaald maaiveld-parkeren in de binnenstad in de
avonduren.
Akkoord met onderzoek betaald parkeren in de schilwijken,
onder voorwaarde dat bewoners en bezoekers van de bewoners
via een vergunningregeling worden uitgezonderd.
Bedrijven in en rond de binnenstad moeten in eigen parkeer-
behoefte voorzien, of deze huren in publieke parkeergele
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
genheid en een mobiliteitsplan opstellen. Zijn wij van har
te mee eens, maar kan de wethouder aangeven wat dat voor de
gemeente als werkgever zelf betekent, met het oog op het
stadskantoor en straks ook het vernieuwde stadhuis?
Hoeveel geld gaat het bij benadering kosten als we deze be
leidslijnen ook op onszelf toepassen?
Wij zijn een groot tegenstander van het opofferen van groen
in particuliere binnentuinen voor parkeergelegenheid. On
langs lazen we daarover een voorstel in de krantIn het
verleden hebben we, nog als uitvloeisel van het structuur
plan binnenstad uit 1974, een beleid gehad om zoveel moge
lijk groen in de binnentuinen terug te brengen. Ik zou het
een slechte omkering van dat beleid vinden als we daarin
zouden toestemmen. Hoe staat het college daar tegenover?
Gelukkig wordt de voorliggende beleidsnota op het eind ook
heel praktisch. Onder de kopjes "Concrete acties en voorne
mens" en "Op welke wijze te operationaliseren" staan de
haalbare mogelijkheden en nader uit te werken aspecten keu
rig opgesomd en dat lijkt ons een goed uitgangspunt voor
een uitwerking van een pakket samenhangende parkeermaatre-
gelen in Leeuwarden.
De heer Stoker (Christenunie)Men wil het blik van de
straat de garage in dwingen. De koeien mogen ook al niet
meer naar buiten. Datgene wat door sommigen als de heilige
koe wordt beschouwd, moet nu ook gedwongen naar binnen. De
tarieven gaan volgens dit voorstel flink omhoog. Er is hier
duidelijk sprake van melkkoeien. Wat ons betreft wordt er
overigens wel haast gemaakt met de aanleg van de parkeerga
rage Oldehoofsterkerkhof
[De heer Ten Hoeve: Hoe kunt u nou melkkoeien zeggen, wan
neer blijkt dat een parkeerplaats maar deel van de kosten
opbrengt
Als u het voorstel volgt bij het uitbreiden van de blauwe
zone naar betaald parkeren, dan meen ik dat wel te mogen
stellen. Er zijn ook andere terreinen waar wij niet volko
men kostendekkend werken, dus waarom hier dan wel. Ik heb
dat liever niet, omdat ik ook wil letten op de concurren
tiepositie van Leeuwarden ten opzichte van de omliggende
gemeenten. Er is ook nog een bedrijfsleven in de binnenstad
en dat wil ik graag zo houden. Ook de bewoners van de bin
nenstad en bedrijven krijgen het moeilijk, omdat men het
vergunningsstelsel wil opschonen.
Wij stemmen van harte in met de motie die de NLP-fractie
zojuist heeft ingediend vanwege de tarifering.
Wij zijn verder tegen het voorstel, zoals dat voor ons
ligt.
De hear Posthumus (FNP)We prate hjir oer in parkearbe-
liedsplan. It kolleezje is der yn har tinken fanüt gongen