Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
dat it spesifyk foar auto's jildt. Yn myn belibben binne
der ek noch oare ferkearsdielnimmers lykas fytsers, dy haw
we ek parkearromte nedich. Dêr wurdt yn it stik net oer
praat, dat is spitich. As wy sjogge nei de pylders fan it
parkearbelied, dan kin de FNP der aardich mei ynstimme. Al
linnich, lykas bekend, binne wy net foar de parkeargaraazj
by de Aldehou of om auto's te parkearen op it Saailan. As
alternatyf fine wy dat transferia in oplossing biede kinne
foar de parkearproblemen yn en om de binnenstêd. Dat wurdt
yn de notysje erkend, mar der wurdt net folie mei dien.
Dêrom hawwe wy in moasje opsteld, in amendemint
"De ried fan de Gemeente Ljouwert,
byelkoar op moandei 14 april 2 003,
dy't it 'Essentie parkeerbeleidsplan' besprekt;
oerweagj ende dat
it FEC-citybus projekt oant no ta tige sükses-
fol is;
de parkeardruk yn de binnenstêd en de wiken
dêromhinne grut is;
de rünwei fan Ljouwert safolle mooglik üntlêste
wurde moat om in goeie trochstreaming te be-
foarderj en;
transferia it ferkear fan büten de stêd goed
opfange kinne;
de forinzen, toeristen of minsken dy't winkelje
wolle dan fierder mei stedsbussen of de fyts
kinne
beslüt it kolleezje op te dragen:
om it parkearen büten de rünwei op grutte par-
kearterreinen (de transferia) as ien fan de
'pylders' fan it parkearbelied te beneamen;
en giet oer ta de oarder fan de dei
Ommers, de binnenstêd kin net alle auto's fan alle toeris
ten, forinzen en winkellju opfange. Dat sil te omfangryk
wêze en ek te dj oer, seker mei parkeargaraazjesAs kompen-
saasje kin de gemeente de transferia ütbouwe
Wy fine it net goed, dat der in foarkarbehanneling is foar
bedriuwen en oerheden ten opsichte fan de bewenners fan de
binnenstêd. It kin yn üs optyk net sa wêze dat de gemeente
harsels foarlükt. Datselde jildt foar de tariven: bedriuwen
moatte net goedkeaper üt wêze as de bewenners
De eksploitaasje fan de parkeargaraazjesde FNP fynt dat
dat by de stichting Parkeergarages Leeuwarden bliuwt.
Mevrouw Inberg (D66)We waren positief in de commissie en
dat blijven we over de kaders. Het gaat nu over de uitwer
king en de inspraak volgt nu op de kadernotitie die hier
ligt. Wij hebben in de commissie gevraagd of er wat dat be
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003
treft een uitbreiding kan zijn op het onderdeel milieu. Er
staat weinig in over de aanleiding waarom je de parkeer
druk, de druk van het autoverkeer en het rondrijden van au
to's zou moeten verminderen. Er is recent een onderzoek
verschenen naar de aanslag die de uitstoot pleegt op de
luchtwegen. Met name in de Prins Hendrikstraat is die te
hoog gebleken. Het lijkt ons dat de aanleiding van het niet
meer laten rondrijden van auto's, dat dat ook door feiten
gestaafd moet worden, waarom dat voor de gezondheid beter
zou zijn.
In de tweede plaats gaat het om de druk op de maatschappij
op zich. De irritaties tussen de verschillende doelgroepen
lopen op. We zullen inderdaad meer naar het dubbelgebruik
toemoeten, dat wordt in deze kadernota heel goed aangege
ven. We verwachten dan ook veel van de uitwerking.
Waar straks het grootste debat over gaat, is het geknok om
de aantallen. Moeten er 800 of 600 bijkomen, moet de Olde-
hoofsterkerkhofgarage 550 plaatsen hebben, of zoals wij
willen 350? Het zal zich steeds meer toespitsen in de laat
ste debatten over de aantallen. We verzoeken de wethouder
om in de uitwerking van de kadernotitie veel cijfermateri
aal te verwerken over die aantallen.
In de binnenstad is er veel irritatie over het afgeven van
parkeervergunningenEr zijn 55 0 vergunningen afgegeven en
er zijn maar 285 effectieve parkeerplaatsen. Dat noopt ons,
wanneer we de binnenstadbewoners wel willen laten parkeren
met hun betaalde vergunning, dat we de druk op de maaiveld-
parkeerders moeten verhogen. Dat houdt voor ons in die
flankerende maatregelen van verhoogde parkeertarieven. Het
moet wel goed onderbouwd zijn met cijfers, of er inderdaad
te veel vergunningen afgegeven zijn tegen te weinig plaat
sen. Het geldt ook voor de wijken in de blauwe zonegebie-
den. Als we daar overgaan tot betaald parkeren zal het ook
onderbouwd moeten zijn met cijfers.
In reactie op de moties zal in ieder geval die van de NLP-
fractie niet onze steun krijgen.
De heer Dekker (SP)In de commissievergadering hebben we
ons positief uitgelaten over de essentie van het parkeerbe
leidsplan. We hebben het hier in de commissie uitgebreid
over gehad, dus ik beperk me tot wat voor ons de andere
kant van het verhaal is, en wat we toch als onderdeel van
de kadernota zouden willen zien, namelijk de concurrentie
positie van het openbaar vervoer t.o.v. de auto.
De koppeling tussen gebruik van parkeerruimte en mogelijk
heden van openbaar vervoer door gedifferentieerd tarief is
een goede mogelijkheid.
Wat ons betreft mag er meer betaald worden voor parkeren,
mits er goede alternatieve mogelijkheden zijn.