Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 dat it spesifyk foar auto's jildt. Yn myn belibben binne der ek noch oare ferkearsdielnimmers lykas fytsers, dy haw we ek parkearromte nedich. Dêr wurdt yn it stik net oer praat, dat is spitich. As wy sjogge nei de pylders fan it parkearbelied, dan kin de FNP der aardich mei ynstimme. Al linnich, lykas bekend, binne wy net foar de parkeargaraazj by de Aldehou of om auto's te parkearen op it Saailan. As alternatyf fine wy dat transferia in oplossing biede kinne foar de parkearproblemen yn en om de binnenstêd. Dat wurdt yn de notysje erkend, mar der wurdt net folie mei dien. Dêrom hawwe wy in moasje opsteld, in amendemint "De ried fan de Gemeente Ljouwert, byelkoar op moandei 14 april 2 003, dy't it 'Essentie parkeerbeleidsplan' besprekt; oerweagj ende dat it FEC-citybus projekt oant no ta tige sükses- fol is; de parkeardruk yn de binnenstêd en de wiken dêromhinne grut is; de rünwei fan Ljouwert safolle mooglik üntlêste wurde moat om in goeie trochstreaming te be- foarderj en; transferia it ferkear fan büten de stêd goed opfange kinne; de forinzen, toeristen of minsken dy't winkelje wolle dan fierder mei stedsbussen of de fyts kinne beslüt it kolleezje op te dragen: om it parkearen büten de rünwei op grutte par- kearterreinen (de transferia) as ien fan de 'pylders' fan it parkearbelied te beneamen; en giet oer ta de oarder fan de dei Ommers, de binnenstêd kin net alle auto's fan alle toeris ten, forinzen en winkellju opfange. Dat sil te omfangryk wêze en ek te dj oer, seker mei parkeargaraazjesAs kompen- saasje kin de gemeente de transferia ütbouwe Wy fine it net goed, dat der in foarkarbehanneling is foar bedriuwen en oerheden ten opsichte fan de bewenners fan de binnenstêd. It kin yn üs optyk net sa wêze dat de gemeente harsels foarlükt. Datselde jildt foar de tariven: bedriuwen moatte net goedkeaper üt wêze as de bewenners De eksploitaasje fan de parkeargaraazjesde FNP fynt dat dat by de stichting Parkeergarages Leeuwarden bliuwt. Mevrouw Inberg (D66)We waren positief in de commissie en dat blijven we over de kaders. Het gaat nu over de uitwer king en de inspraak volgt nu op de kadernotitie die hier ligt. Wij hebben in de commissie gevraagd of er wat dat be Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 2003 treft een uitbreiding kan zijn op het onderdeel milieu. Er staat weinig in over de aanleiding waarom je de parkeer druk, de druk van het autoverkeer en het rondrijden van au to's zou moeten verminderen. Er is recent een onderzoek verschenen naar de aanslag die de uitstoot pleegt op de luchtwegen. Met name in de Prins Hendrikstraat is die te hoog gebleken. Het lijkt ons dat de aanleiding van het niet meer laten rondrijden van auto's, dat dat ook door feiten gestaafd moet worden, waarom dat voor de gezondheid beter zou zijn. In de tweede plaats gaat het om de druk op de maatschappij op zich. De irritaties tussen de verschillende doelgroepen lopen op. We zullen inderdaad meer naar het dubbelgebruik toemoeten, dat wordt in deze kadernota heel goed aangege ven. We verwachten dan ook veel van de uitwerking. Waar straks het grootste debat over gaat, is het geknok om de aantallen. Moeten er 800 of 600 bijkomen, moet de Olde- hoofsterkerkhofgarage 550 plaatsen hebben, of zoals wij willen 350? Het zal zich steeds meer toespitsen in de laat ste debatten over de aantallen. We verzoeken de wethouder om in de uitwerking van de kadernotitie veel cijfermateri aal te verwerken over die aantallen. In de binnenstad is er veel irritatie over het afgeven van parkeervergunningenEr zijn 55 0 vergunningen afgegeven en er zijn maar 285 effectieve parkeerplaatsen. Dat noopt ons, wanneer we de binnenstadbewoners wel willen laten parkeren met hun betaalde vergunning, dat we de druk op de maaiveld- parkeerders moeten verhogen. Dat houdt voor ons in die flankerende maatregelen van verhoogde parkeertarieven. Het moet wel goed onderbouwd zijn met cijfers, of er inderdaad te veel vergunningen afgegeven zijn tegen te weinig plaat sen. Het geldt ook voor de wijken in de blauwe zonegebie- den. Als we daar overgaan tot betaald parkeren zal het ook onderbouwd moeten zijn met cijfers. In reactie op de moties zal in ieder geval die van de NLP- fractie niet onze steun krijgen. De heer Dekker (SP)In de commissievergadering hebben we ons positief uitgelaten over de essentie van het parkeerbe leidsplan. We hebben het hier in de commissie uitgebreid over gehad, dus ik beperk me tot wat voor ons de andere kant van het verhaal is, en wat we toch als onderdeel van de kadernota zouden willen zien, namelijk de concurrentie positie van het openbaar vervoer t.o.v. de auto. De koppeling tussen gebruik van parkeerruimte en mogelijk heden van openbaar vervoer door gedifferentieerd tarief is een goede mogelijkheid. Wat ons betreft mag er meer betaald worden voor parkeren, mits er goede alternatieve mogelijkheden zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9