Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 iftad 38 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Het alternatief van zelf ontwikkelen vind ik geen goed alter natief, omdat de ervaringen van de afgelopen jaren geleerd hebben dat heel veel van wat we als gemeente in eigen beheer uitvoeren, financieel behoorlijk uit de hand loopt. Ik zeg het dus in andere bewoordingen dan de heer Brok, maar volgens mij komen we wel tot de zelfde conclusie, dat dat af te raden is. Over het vertrouwen, ook dat kwam weer ter sprake, maar daar over ben ik in het begin van deze collegeperiode al bijzonder duidelijk geweest. De heer Van Mourik (WD) Even snel de verschillende moties, voorzitter. De eerste motie van de PAL/GroenLinks- fractieWij hebben de PAL/GroenLinks-fractie gesteund toen zij bezig waren met hun amendement bij het bestemmingsplan, omdat wij vinden dat via dat spoor de controle plaats moet vinden om het masterplan meer status te geven dan dat het eigenlijk verdient, een onderdeel van het contractstuk hoeft wat ons betreft niet. Wij denken wel, en zoiets heb ik ook van de wethouder gehoord, dat het mekaar in de praktijk niet zoveel zal ontlopen, omdat het college natuurlijk nooit het risico zal nemen om akkoord te gaan met wijzigingen in het masterplan en vervolgens het risico te lopen dat een bestemmingsplan niet wordt aangenomen. Ik denk dat de situatie zoals die nu geregeld is, dat in de praktijk op hetzelfde uit zal komen als waar u in de motie om vraagt Bij motie nummer 2 hebben wij het totale onderhandelingsresul taat geaccepteerd. Wij hebben ook bij sommige punten meer vraagtekens, ik heb daar ook iets over genoemd in de commis sie, dan bij de andere, maar wij hebben het totale onderhande lingsresultaat geaccepteerd. Motie, nummer 3, over de data van de LL-fractie, wij vinden dat de wethouder daar goed antwoord op heeft gegeven. Motie 4 van D66/FNP over de sociale woningbouw. Wij denken dat dat ongeveer spoort met het bouwprogramma. Er is zonet met de grondprijzen geschermd, maar als je kijkt naar het totale bouwprogramma, dan houdt dat in: duur vrijstaand; half vrij staand; gestapeld; goedkope huur; goedkope koop. Het is wel zo dat de overeenkomst op zich de mogelijkheden biedt om het bouwprogramma, aan de hand van de marktomstandigheden, te wijzigen. Het leuke is, als je kijkt naar de marktomstandighe den vandaag de dag, dan gaat de trend naar kleinere en goedko pere woningen. Dus wat dat betreft wordt u op uw wenken be diend. Motie 5 van Leefbaar Leeuwarden vraagt aandacht voor een woningsegment dat vaak verwaarloosd wordt en waar toch in de stad veel behoefte aan is. Midden en dure huurwoningen, die moeten dat proces van doorstroming op gang brengen. Die motie zullen wij als WD-fractie steunen. De motie van de D66-fractie heeft de heer Van der Wal al het nodige van gezegd. Wij hebben ook in de commissie gevraagd om een adequate informatievoorziening. Ik heb daar genoemd bij voorbeeld een paragraaf in de programmabegroting. Wij vinden de strekking van de motie sympathiek. Wij hebben ook onze bedenkingen, bij alle drie de aandachtstreepjes eronder, omdat daar toch wordt gevraagd van het college om vooraf vergader stukken te communiceren met de raad. We vinden dat je in een volwassen verhouding ervoor moet zorgen dat de informatievoor ziening goed verloopt. En je moet elkaar ook het vertrouwen geven. Als u ingaat op de suggestie van de heer Van der Wal: u laat de besluitpunten vallen; u bouwt het om van het college te verzoeken of aan te laten geven hoe exact de informatie voorziening zal gaan verlopen, dan steunen wij die motie. De heer Drewel (CDA)Voorzitter, om des tijds wille nog even de moties. De eerste motie die is ingediend is van de PAL/GroenLinks- fractie. Wij zien het toch als een totaalpakket wat uiteinde lijk het resultaat is geweest. En als men de eerste motie beziet, dan worden daar inderdaad, zoals de wethouder ook al zei, enkele elementen uitgelicht. Een zienswijze, een kridic- eur van PAL/GroenLinks. En het is nog altijd zo, net als je een CAO afsluit, je beoordeelt het voldoende of onvoldoende, je gaat ermee akkoord of je gaat er niet.mee akkoord. Dat is hier ook, er zitten altijd wel elementen in. Motie 1 zullen wij niet steunen. Dat geldt ook voor motie nummer 2. Daar heeft de wethouder ook op geantwoord. Motie nummer 3, een motie van de LL-fractie. De termijnen, dat zou betekenen dat men terug moet naar de onderhandelingstafel, die steunen wij niet Motie nummer 4 van de D66-, FNP- en LL-fractie over de mini maal 15%, wil ik iets langer bij stilstaan, omdat deze motie, de gedachte daarachter, zuiver is denk ik, in die zin dat ook in onze fractie aandacht is voor de huurwoningen en ook zeker de onderkant van de huurmarkt. Alleen het voorstel hier is om minimaal 15% voor de totale termijn, in elk geval om dat aan te geven, wij denken dat dat niet werkt. De markt is nog altijd uitgangspunt en het moét betaalbaar zijn. Dus, hoe sympathiek ook, we zullen deze motie niet steunen. De motie voor aanbod koopwoningen en huurwoningen, dat die gerealiseerd moeten worden, wij vroegen ons even af, wat dit nog toevoegde aan de plannen zelf, want volgens ons zat het erin. Op zich kan deze motie altijd, zoals wij dat in Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blacl 36 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 bestaande of gegroeide, gebouwde situatie vastlegt. Als al les dus goed gaat dan kan je in een tranche het uitwer kingsplan en het stedenbouwkundig plan in één keer in com missie/raad brengen en kun je het in één keer aftikken. Maar de praktijk leert dat dat uiteenloopt, en daarom zou ik toch deel twee van de motie willen handhaven, dat daar waar in de samenwerkingsovereenkomst wordt gesproken over goedkeuring van stedenbouwkundig plan per deelgebied door de gemeente, hieronder wordt verstaan 'de gemeenteraad'Ik denk dat geen problemen hoeft op te leveren en ook geen ex tra tijd te kosten. Dan nog even heel snel langs de moties Motie 1 van de LL-fractie gaat over de termijn. Daar zijn wij tegen, met de motivering die de wethouder heeft gege ven De 15% minimaal sociale woningbouw, die discussie gaan wij aan. Wij hebben vorige week woensdag een hele interessante hoorzitting gehad met de woningbouwcorporaties. Dit is ons te kort door de bocht. Bij het vaststellen van het won ingbeleidsplan komen wij hierop terug en zullen wij een be sluit nemen ook t.o.v. Leeuwarden-Zuid. De derde motie, naast het aanbod koopwoningen er huurwonin gen gerealiseerd moeten worden in dat stadsdeel, dat lijkt ons op dit moment niet relevant. (Mevrouw Dolstra: Bent u niet bang dat wij met dat wat wij hier vanavond vaststellen, dan daarmee meteen met de invulling van het hele gebied instemmen en dat dan later geen inpassin gen meer mogelijk zijn? De wethouder heeft duidelijk gezegd 10% sociale huurwoningen worden gebouwd binnenstedelijk en er is duidelijk ook gesproken over de midden en hogere inkomens in de Zuidlanden. Wij vrezen dus dat het later niet meer in te passen valt als wij vanavond tot een besluit overgaan.) Sterker nog, op dit moment valt het niet in te passen. U heeft woensdagavond ook onze vraag aan de woningbouwcorpo raties gehoord of zij onder deze condities kunnen bouwen in Leeuwarden-Zuid. Het antwoord was dat zij geen sociale wo ningbouw kunnen realiseren met een grondprijs van, naar ik meen, 400 gulden per vierkante meter. (Mevrouw Dolstra: Daar heb ik het in mijn verhaal over gehad om eventueel een samenwerking aan te gaan met de woningbouw- coirporaties voor als wij hier tot een besluit overgaan. Dat hadden wij twee/drie jaar geleden heel graag in de in tentie-overeenkomst willen hebben. Wij gaan akkoord met het grondexploitatieplan en daar zit ook dat percentage aan ge koppeld. Maar op dit moment is een prijs van 4 00 gulden per vierkante meter volgens de woningbouwcorporaties veel te hoog voor sociale woningbouw. Dan zullen wij het grondex ploitatieplan moeten aanpassen. Wij hebben op de informatieavond met de participanten gehoord, dat met name Bouwfonds zegt daar open voor te staan. (De heer Van Mourik: Als u zo met de grondprijzen schermt, mijnheer Van der Wal, hoe beoordeelt u dan het handelen van de corporatie, die daar grond koopt en vervolgens met twee mil joen verlies, dat komt op ongeveer 50 huurwoningen, weer moet verkopen. Vindt u dat niet heel raar?) Ik vind de hele gang van zaken, en dan praat ik twee/drie jaar terug en ik heb dat vanaf de zijlijn meegemaakt, dat de woningbouwcorporaties, althans de CHF, zich buitengeslo ten voelden, daarop zich als een speculant ging gedragen, een jammerlijke ontwikkeling waar beide kanten schuld aan hebben. Ik heb mij er ook voor ingespannen om de relatie tussen de woningbouwcorporatie en de gemeente on speaking terms te krijgen, dat lijkt, gezien 3 PLUS, op zijn minst gelukt te zijn. En ik vind het een jammerlijke ontwikkeling dat het zo gelopen is Motie van de D66-fractie. De wethouder hangt daar een ver trouwenskwestie aan, dat gaat mij veel te ver. Ik zou wil len voorstellen het besluit te beperken tot aandachtstreep je 1 en aandachtstreepje 2 en 3 te vervangen door een op dracht aan het college om hierover een notitie aan de raad cq. commissie voor te stellen hoe zij zich voorstelt de be trokkenheid van de raad recht te doen. Als het op die ma nier kan, dan kunnen wij wel voor de intentie van de motie stemmen. De heer Stoker (CU)Ik ben erg verbaasd over het standpunt van de wethouder met betrekking tot de eventuele wijzigingen als gevolg van deze beraadslagingen, opnieuw onderhandelen leidt tot vertraging, en daarom is het onwenselijk dat de raad met wijzigingen komt. Als we volgens dat uitgangspunt te werk zouden gaan, dan zou iemand als Breznjev wel trots op ons geweest zijn, maar ik heb zo het vermoeden dat de inwoners van de gemeente Leeuwarden toch wel een kritische en actieve houding van deze raad waarderen. Ik ga ervan uit dat wanneer het woningmarktonderzoek beleidswijzigingen nodig maakt, wij middels de overeenkomst van 3 PLUS daartoe een goed middel tot correctie hebben, omdat daar te allen tijde projecten kunnen worden ingebracht Mevrouw Waanders zag geen reden om in te gaan op mijn opmer kingen over de hoogte van de voorgestelde rendementen op het risicodragend vermogen, dat deed ze ter commissie ook al niet, en daarom voelde ik mij genoodzaakt dat nu weer naar voren te brengen. Ik zou het dus wel waarderen indien ze daar nu wel op ingaat (Mevr. Waanders.- Kunt u die vraag nog een keer stellen, het is namelijk niet met opzet dat ik hier geen antwoord op heb gegeven Ik ben er op ingegaan dat in de overeenkomst 15% als hoogte van het rendement op risicodragend vermogen wordt voorgesteld en ik heb er nu meermalen op gewezen dat dit eigenlijk wel hoog is voor langlopende projecten en dat je daarbij het risico neemt, je qua prijs van de uiteindelijk te realiseren woningen je uit de markt te prijzen. Daar heb ik geen reactie op ontvangen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10