c?
Blad 4 5
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
J?iad 4 6
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Of wij het nu eens zijn met alles wat erin staat is een
tweede, of het financieel allemaal haalbaar en realistisch
is ook, maar de eerste aanzet tot inzicht is er nu in ieder
geval wel
In haar reactienota geeft het college aan op onderdelen
welwillend te staan tegenover het spreidingsplan v^n Pro
loog, maar dat de gemeente niet de financiële mogelijkheden
heeft alle voorstellen van Proloog op korte termijn op te
brengen. Daarmee creëert de gemeente wel een opening rich
ting Proloog. De plannen die er liggen zijn sympathiek, het
is misschien niet mogelijk alle voorstellen op korte ter
mijn te realiseren, maar op wat langere termijn is het wel
mogelijk een deel van de voorstellen te realiseren. Het
college is voorstander van een groeimodel. Daarover hebben
wij een vraag.
Als het college het financieel niet mogelijk acht om in 12
jaar, zoals aangegeven in het spreidingsplan, te komen tot
brede openbare kwaliteitsscholen, welke termijn acht zij
dan wel realistisch? Hoe ziet het tijdspad er dan wel uit?
Wat is de visie van het college in dezen?
Dan over Palet
In de commissievergadering is uitgebreid gesproken over de
bouwkundige staat van de hoofdlocatie van basisschool het
Palet aan de Lucas van LeydenstraatVanaf de ingebruikname
van het gebouw in 1993 zijn er volop problemen van bouwkun
dige aard. Er is sprake van ontwerp, constructie- en uit-
voeringsfoutenAl in 1997 is door de gemeente een krediet
beschikbaar gesteld van ruim 180.000,- om de toen heer
sende problemen op te lossen. Helaas heeft deze invèstering
er niet toe geleid dat de problemen voorgoed uit de wereld
zijn. Er is opnieuw een investering, nu van 900.000,-,
nodig om alle gemaakte fouten uit het verleden te herstel
len. Omdat deze investering qua hoogte het bedrag benadert
dat vereist is voor nieuwbouw, hebben wij de volgende vra
gen aan de wethouder.
In hoeverre is het zeker dat de investering van 900.000,-
voldoende is om definitief toekomstige, noodzakelijke in
vesteringen ten gevolge van ontwerp-, constructie- en uit-
voeringsfouten uit te sluiten?
En als tweede vraag: Wordt of is de optie overwogen om over
te gaan tot volledige nieuwbouw op dezelfde locatie of op
een andere locatie in Huizum-West?
Volgende punt de Oldenije.
In de commissievergadering heeft de wethouder toegezegd de
problematiek, nlgevaarlijke verkeerssituatie, geen speel
plein en exorbitant hoge exploitatie door de ouderdom van
het gebouw van de dislocatie in de voormalige Joodse school
aan de A.S. Levissonstraatnader te onderzoeken. Als moge
lijke optie is onder meer genoemd het bouwen van een extra
verdieping boven op de hoofdlocatie. De PvdA-fractie acht
de veiligheid van leerlingen en de mogelijkheid om buiten
te spelen van groot belang en dringt daarom aan op een snel
onderzoek
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
Motie nr. 1 van de PAL/GL-fractie, waar de ernstige beden
ken worden uitgesproken.
De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie,
medeondertekend door de heer Jacobse namens de NLP-fractie
en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt verworpen met
14 tegen 21 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties
van PAL/GL, SP, D66, CU, LL en NLP.
Motie nr. 2 van de PAL/GL-fractie over de zienswijzen.
De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie,
medeondertekend door de heer Jacobse namens de NLP-fractie
en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt verworpen met
14 tegen 21 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties
van PAL/GL, SP, D66, CU, LL en NLP.
Motie nr. 3 van de Leefbaar Leeuwarden-fractie over de ter
mijnen.
De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de
LL-fractie wordt verworpen met 2 tegen 33 stemmen. Voor
stemden de leden van de LL-fractie.
Motie nr. 4 van de LL-, D66- en FNP-fractie over de sociale
woningbouw ontwikkelings- en productierecht in de Zuidlan-
den
De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de
LL-fractie, medeondertekend door mevrouw Inberg namens de
D66-fractie wordt verworpen met 11 tegen 24 stemmen. Voor
stemden de leden van de fracties van PAL/GL, SP, D66 en LL.
Motie nr. 5 van de LL-fractie over dat naast het aanbod
koopwoningen woningen in Leeuwarden gerealiseerd moeten
worden in het nieuwe stadsdeel
De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de
LL-fractie wordt aangenomen met 32 tegen 3 stemmen. Tegen
stemden de leden van de NLP-fractie en de CU-fractie.
Motie nr. 6 van de D66-fractie over de verantwoordelijke
wethouder opdracht te geven zorg te dragen voor de terug
koppeling en de aandeelhoudersvergadering.
De motie van mevrouw Inberg en mevrouw Crijns namens de
D66-fractie wordt verworpen met 5 tegen 30 stemmen. Voor
stemden de leden van de fracties van D66, CU en LL.
Motie nr. 7 van de D66-fractie dat naast lage inkomens ook
mensen met hoge inkomens terecht kunnen in de nieuw te bou
wen wijk in Leeuwarden Zuid,
De motie van mevrouw Inberg en mevrouw Crijns namens de
D66-fractie wordt verworpen met 8 tegen 27 stemmen. Voor
stemden de leden van de fracties van D66, PAL/GL en LL.
Aan de orde is de stemming over voorstel:
de samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de le
De vraag aan de wethouder is: Op welke termijn denkt de
wethouder het onderzoek naar bouwkundige aanpassingen van
de hoofdlocatie van de Oldenije te hebben afgerond?
Ten slotte de mogelijkheid bestaat dat binnen een gemeente
lijk verwijsgebied sprake is van lege lokalen, zowel in een
openbare als in een bijzondere school. De PvdA-fractie is
er nadrukkelijk voorstander van in zo'n geval de optie open
te houden om beide scholen, uiteraard met behoud van hun
eigen identiteit, te laten werken vanuit één locatie. Het
zij in een nieuw gebouw, hetzij in een aangepaste locatie.
Naast het voordeel dat beide scholen dan gebruik kunnen ma
ken van eikaars en gemeenschappelijke voorzieningen, speelt
ook het financiële gewin daarbij een belangrijke rol. Onze
vraag is wat de mening van de wethouder hierover is en of
hij het met ons eens is dat in dergelijke gevallen deze op
tie niet mag worden uitgesloten.
Eventuele moties zijn afhankelijk van de antwoorden van de
wethouder.
De heer Kiestra (WD) Vanavond wordt de raad gevraagd een
oordeel te geven over het spreidingplan openbaar onderwijs
Leeuwarden 2002-2015 dat door Proloog is aangeboden aan de
gemeente. Proloog heeft frisse ideeën op papier gezet,
vooruitstrevend, zeer uitgebreid en misschien hier en daar
overvraagd. Het stuk bevat ook punten waar de raad geen
zeggenschap over heeft. Een opschoning tot alleen de kern
vragen en de beslissingsbevoegdheden van het schoolbestuur
en de lokale overheid zal de helderheid dan ook vergroten.
Ook B&W spreekt haar waardering uit voor dit stuk. Het valt
de WD-fractie dan ook tegen dat B&W diverse voorstellen op
grond van financiële tekorten afwijst, zonder inhoudelijk
op deze voorstellen in te gaan, terwijl eigen initiatief
van Proloog wel wordt toegejuicht en men is zelfs van plan
Proloog hier aan te houden. De gemeente ondervindt nog
steeds de financiële gevolgen van besluiten, die jaren ge
leden zijn genomen, de koppeling van de scholen op de dor
pen aan de scholen van de stad, waardoor de dorpsscholen
konden blijven bestaan. De vele dislocaties bij de diverse
scholen, terwijl voor één locatie budget wordt ontvangen.
Financiële vergoedingen is gewijzigd van een vierkante me
ter budget naar een budget per leerling. Hiermee wordt het
aantal leerlingen bepalend voor het behoud van de school.
Het is helder dat de gemeente alle ontvangen gelden weer
beschikbaar stelt voor het onderwijs. Maar is dit genoeg?
Bij de vaststelling van het onderwijshuisvestingsbudget
2003 heeft de WD-fractie ook al de vraag gesteld hoe groot
de achterstand is wat betreft het onderhoud c.q. nieuwbouw
afgestemd op de jaarlijks beschikbare budgetten. Het ge
bouw, de buitenzijde, is voor de gemeente en de inrichting
en de binnenkant voor de school. In de nota 'Scholen onder
dak' is besloten een nieuwe procedure te ontwikkelen voor
de inzet van de gemeentelijke bijdragen in de onderhouds-
Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
den van de NLP-, D66- en LL-fractie geacht willen worden te
hebben tegengestemd, met inachtneming van de toezeggingen
en de aangenomen motie.
Punt 9 (bijlage nr. 74).
Spreidingsplan Proloog
De heer Roekiman (PAL/GL)Het vorige agendapunt was heel
belangrijk, waardoor een aantal raadsfracties, waaronder de
mijne, de nodige tijd heeft genomen en daarover is ook door
het college gezegd, dat het veel tijd in beslag heeft geno
men. Proloog is net zo'n belangrijk onderwerp. Ik hecht er
waarde aan er voldoende tijd voor te nemen. Wij schatten in
dat wij komende woensdag weinig belangrijke, inhoudelijke
problemen hebben met de agendapunten. Wij stellen voor om
Proloog te agenderen voor komende woensdag. Ik hoop dat de
raad daarmee akkoord gaat
De Voorzitter: Als ik een preadvies mag geven aan de raad
dan zou ik dat niet willen volgen, maar de raad is meester
over zijn eigen agenda.
Is er iemand die het voorstel van de PAL/GL-fractie wil
steunen?
Het voorstel van de PAL/GL-fractie wordt gesteund door de
D66-fractie en is daarmee verworpen.
De heer De Haan (PvdA)In de commissievergadering heeft de
PvdA-fractie aangegeven blij te zijn met en waardering te
hebben voor het spreidingsplan van Proloog, omdat het een
goed en gedetailleerd inzicht geeft in de problematiek
waarmee de scholen in het primair openbaar onderwijs in
Leeuwarden in de praktijk te maken hebben. Wij zijn het met
het college eens dat er zaken in het spreidingsplan staan,
die voor ons weliswaar interessant zijn, maar buiten onze
bevoegdheid liggen. Daarom zullen wij ons beperken tot het
volgende onderwerp: de huisvesting van de scholen en de fi
nanciering ervan.
Centrale vraag in de discussie is of wij op 16 plaatsen in
onze gemeente grote scholen met alle voorzieningen willen
of dat er geïnvesteerd blijft worden in dislocaties of
noodlokalen. De PvdA-fractie is ervan overtuigd dat het af
stoten van dislocaties, zowel in het primair openbaar als
het primair bijzonder onderwijs, op termijn de kwaliteit
van het onderwijs ten goede zal komen. Een uitzondering ma
ken wij daarbij in de huidige situatie voor de dislocatie
van het Palet in de wijk Nijlan.
De PvdA-fractie heeft altijd gevonden dat de investeringen,
vastgelegd in de nota 'Scholen onder dak', te veel en te
eenzijdig richting het voortgezet onderwijs gaan. Vandaar
dat wij altijd hebben aangedrongen op een meerjareninveste-
ringsprogramma voor het primair onderwijs. In feite heeft
Proloog dat meerjareninvesteringsprogramma nu neergelegd.