c? Blad 4 5 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 J?iad 4 6 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Of wij het nu eens zijn met alles wat erin staat is een tweede, of het financieel allemaal haalbaar en realistisch is ook, maar de eerste aanzet tot inzicht is er nu in ieder geval wel In haar reactienota geeft het college aan op onderdelen welwillend te staan tegenover het spreidingsplan v^n Pro loog, maar dat de gemeente niet de financiële mogelijkheden heeft alle voorstellen van Proloog op korte termijn op te brengen. Daarmee creëert de gemeente wel een opening rich ting Proloog. De plannen die er liggen zijn sympathiek, het is misschien niet mogelijk alle voorstellen op korte ter mijn te realiseren, maar op wat langere termijn is het wel mogelijk een deel van de voorstellen te realiseren. Het college is voorstander van een groeimodel. Daarover hebben wij een vraag. Als het college het financieel niet mogelijk acht om in 12 jaar, zoals aangegeven in het spreidingsplan, te komen tot brede openbare kwaliteitsscholen, welke termijn acht zij dan wel realistisch? Hoe ziet het tijdspad er dan wel uit? Wat is de visie van het college in dezen? Dan over Palet In de commissievergadering is uitgebreid gesproken over de bouwkundige staat van de hoofdlocatie van basisschool het Palet aan de Lucas van LeydenstraatVanaf de ingebruikname van het gebouw in 1993 zijn er volop problemen van bouwkun dige aard. Er is sprake van ontwerp, constructie- en uit- voeringsfoutenAl in 1997 is door de gemeente een krediet beschikbaar gesteld van ruim 180.000,- om de toen heer sende problemen op te lossen. Helaas heeft deze invèstering er niet toe geleid dat de problemen voorgoed uit de wereld zijn. Er is opnieuw een investering, nu van 900.000,-, nodig om alle gemaakte fouten uit het verleden te herstel len. Omdat deze investering qua hoogte het bedrag benadert dat vereist is voor nieuwbouw, hebben wij de volgende vra gen aan de wethouder. In hoeverre is het zeker dat de investering van 900.000,- voldoende is om definitief toekomstige, noodzakelijke in vesteringen ten gevolge van ontwerp-, constructie- en uit- voeringsfouten uit te sluiten? En als tweede vraag: Wordt of is de optie overwogen om over te gaan tot volledige nieuwbouw op dezelfde locatie of op een andere locatie in Huizum-West? Volgende punt de Oldenije. In de commissievergadering heeft de wethouder toegezegd de problematiek, nlgevaarlijke verkeerssituatie, geen speel plein en exorbitant hoge exploitatie door de ouderdom van het gebouw van de dislocatie in de voormalige Joodse school aan de A.S. Levissonstraatnader te onderzoeken. Als moge lijke optie is onder meer genoemd het bouwen van een extra verdieping boven op de hoofdlocatie. De PvdA-fractie acht de veiligheid van leerlingen en de mogelijkheid om buiten te spelen van groot belang en dringt daarom aan op een snel onderzoek Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 Motie nr. 1 van de PAL/GL-fractie, waar de ernstige beden ken worden uitgesproken. De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie, medeondertekend door de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt verworpen met 14 tegen 21 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, SP, D66, CU, LL en NLP. Motie nr. 2 van de PAL/GL-fractie over de zienswijzen. De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie, medeondertekend door de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt verworpen met 14 tegen 21 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, SP, D66, CU, LL en NLP. Motie nr. 3 van de Leefbaar Leeuwarden-fractie over de ter mijnen. De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de LL-fractie wordt verworpen met 2 tegen 33 stemmen. Voor stemden de leden van de LL-fractie. Motie nr. 4 van de LL-, D66- en FNP-fractie over de sociale woningbouw ontwikkelings- en productierecht in de Zuidlan- den De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de LL-fractie, medeondertekend door mevrouw Inberg namens de D66-fractie wordt verworpen met 11 tegen 24 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, SP, D66 en LL. Motie nr. 5 van de LL-fractie over dat naast het aanbod koopwoningen woningen in Leeuwarden gerealiseerd moeten worden in het nieuwe stadsdeel De motie van mevrouw Dolstra en de heer Stoelinga namens de LL-fractie wordt aangenomen met 32 tegen 3 stemmen. Tegen stemden de leden van de NLP-fractie en de CU-fractie. Motie nr. 6 van de D66-fractie over de verantwoordelijke wethouder opdracht te geven zorg te dragen voor de terug koppeling en de aandeelhoudersvergadering. De motie van mevrouw Inberg en mevrouw Crijns namens de D66-fractie wordt verworpen met 5 tegen 30 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van D66, CU en LL. Motie nr. 7 van de D66-fractie dat naast lage inkomens ook mensen met hoge inkomens terecht kunnen in de nieuw te bou wen wijk in Leeuwarden Zuid, De motie van mevrouw Inberg en mevrouw Crijns namens de D66-fractie wordt verworpen met 8 tegen 27 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van D66, PAL/GL en LL. Aan de orde is de stemming over voorstel: de samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de le De vraag aan de wethouder is: Op welke termijn denkt de wethouder het onderzoek naar bouwkundige aanpassingen van de hoofdlocatie van de Oldenije te hebben afgerond? Ten slotte de mogelijkheid bestaat dat binnen een gemeente lijk verwijsgebied sprake is van lege lokalen, zowel in een openbare als in een bijzondere school. De PvdA-fractie is er nadrukkelijk voorstander van in zo'n geval de optie open te houden om beide scholen, uiteraard met behoud van hun eigen identiteit, te laten werken vanuit één locatie. Het zij in een nieuw gebouw, hetzij in een aangepaste locatie. Naast het voordeel dat beide scholen dan gebruik kunnen ma ken van eikaars en gemeenschappelijke voorzieningen, speelt ook het financiële gewin daarbij een belangrijke rol. Onze vraag is wat de mening van de wethouder hierover is en of hij het met ons eens is dat in dergelijke gevallen deze op tie niet mag worden uitgesloten. Eventuele moties zijn afhankelijk van de antwoorden van de wethouder. De heer Kiestra (WD) Vanavond wordt de raad gevraagd een oordeel te geven over het spreidingplan openbaar onderwijs Leeuwarden 2002-2015 dat door Proloog is aangeboden aan de gemeente. Proloog heeft frisse ideeën op papier gezet, vooruitstrevend, zeer uitgebreid en misschien hier en daar overvraagd. Het stuk bevat ook punten waar de raad geen zeggenschap over heeft. Een opschoning tot alleen de kern vragen en de beslissingsbevoegdheden van het schoolbestuur en de lokale overheid zal de helderheid dan ook vergroten. Ook B&W spreekt haar waardering uit voor dit stuk. Het valt de WD-fractie dan ook tegen dat B&W diverse voorstellen op grond van financiële tekorten afwijst, zonder inhoudelijk op deze voorstellen in te gaan, terwijl eigen initiatief van Proloog wel wordt toegejuicht en men is zelfs van plan Proloog hier aan te houden. De gemeente ondervindt nog steeds de financiële gevolgen van besluiten, die jaren ge leden zijn genomen, de koppeling van de scholen op de dor pen aan de scholen van de stad, waardoor de dorpsscholen konden blijven bestaan. De vele dislocaties bij de diverse scholen, terwijl voor één locatie budget wordt ontvangen. Financiële vergoedingen is gewijzigd van een vierkante me ter budget naar een budget per leerling. Hiermee wordt het aantal leerlingen bepalend voor het behoud van de school. Het is helder dat de gemeente alle ontvangen gelden weer beschikbaar stelt voor het onderwijs. Maar is dit genoeg? Bij de vaststelling van het onderwijshuisvestingsbudget 2003 heeft de WD-fractie ook al de vraag gesteld hoe groot de achterstand is wat betreft het onderhoud c.q. nieuwbouw afgestemd op de jaarlijks beschikbare budgetten. Het ge bouw, de buitenzijde, is voor de gemeente en de inrichting en de binnenkant voor de school. In de nota 'Scholen onder dak' is besloten een nieuwe procedure te ontwikkelen voor de inzet van de gemeentelijke bijdragen in de onderhouds- Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 den van de NLP-, D66- en LL-fractie geacht willen worden te hebben tegengestemd, met inachtneming van de toezeggingen en de aangenomen motie. Punt 9 (bijlage nr. 74). Spreidingsplan Proloog De heer Roekiman (PAL/GL)Het vorige agendapunt was heel belangrijk, waardoor een aantal raadsfracties, waaronder de mijne, de nodige tijd heeft genomen en daarover is ook door het college gezegd, dat het veel tijd in beslag heeft geno men. Proloog is net zo'n belangrijk onderwerp. Ik hecht er waarde aan er voldoende tijd voor te nemen. Wij schatten in dat wij komende woensdag weinig belangrijke, inhoudelijke problemen hebben met de agendapunten. Wij stellen voor om Proloog te agenderen voor komende woensdag. Ik hoop dat de raad daarmee akkoord gaat De Voorzitter: Als ik een preadvies mag geven aan de raad dan zou ik dat niet willen volgen, maar de raad is meester over zijn eigen agenda. Is er iemand die het voorstel van de PAL/GL-fractie wil steunen? Het voorstel van de PAL/GL-fractie wordt gesteund door de D66-fractie en is daarmee verworpen. De heer De Haan (PvdA)In de commissievergadering heeft de PvdA-fractie aangegeven blij te zijn met en waardering te hebben voor het spreidingsplan van Proloog, omdat het een goed en gedetailleerd inzicht geeft in de problematiek waarmee de scholen in het primair openbaar onderwijs in Leeuwarden in de praktijk te maken hebben. Wij zijn het met het college eens dat er zaken in het spreidingsplan staan, die voor ons weliswaar interessant zijn, maar buiten onze bevoegdheid liggen. Daarom zullen wij ons beperken tot het volgende onderwerp: de huisvesting van de scholen en de fi nanciering ervan. Centrale vraag in de discussie is of wij op 16 plaatsen in onze gemeente grote scholen met alle voorzieningen willen of dat er geïnvesteerd blijft worden in dislocaties of noodlokalen. De PvdA-fractie is ervan overtuigd dat het af stoten van dislocaties, zowel in het primair openbaar als het primair bijzonder onderwijs, op termijn de kwaliteit van het onderwijs ten goede zal komen. Een uitzondering ma ken wij daarbij in de huidige situatie voor de dislocatie van het Palet in de wijk Nijlan. De PvdA-fractie heeft altijd gevonden dat de investeringen, vastgelegd in de nota 'Scholen onder dak', te veel en te eenzijdig richting het voortgezet onderwijs gaan. Vandaar dat wij altijd hebben aangedrongen op een meerjareninveste- ringsprogramma voor het primair onderwijs. In feite heeft Proloog dat meerjareninvesteringsprogramma nu neergelegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 12