Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 - dat door sloop in de sociale sector een nog grotere tekort aan huurwoningen in de lagere sector is ont staan; - dat in de samenwerkingsovereenkomst geen streven naar het wegwerken van dit tekort is opgenomen; - dat de doelstelling van de woningbouwcorporaties me degericht moest zijn op dit streven; besluit in de samenwerkingsovereenkomst op te nemen minimaal 20% van de te bouwen woningen te laten bestaan uit so ciale woningbouw, met andere woorden betaalbare huur woningen voor de lagere inkomens en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf en mevrouw Crijns (D66mevrouw Dolstra (LL) en de heer Dekker (SP) Verder blijven wij van mening dat bij deze in zwang komende PPS constructies nog geen goede afspraken bestaan over te rug koppeling naar de raad. De BV's staan zeer op een af stand en alleen bij de toekenning van de ISV gelden of be stemmingsplanwijzigingen is de raad betrokken. Wij vragen nu aan deze wethouder - wij hebben het maandag aan de ande re wethouder gevraagd - om de betrokkenheid van de raad te willen bevorderen door voorafgaand aan de aandeelhouders vergadering, waarin de beslissingen worden genomen, de raad op de hoogte te stellen van de beslispunten. De raad kan, wanneer zij dat wil, dan haar advies daarover geven. Voor wat betreft de uitspraken over de compensatie blijven wij van mening dat deze in Zuid zeker gezocht moeten wor den. Maar ook een inbreilocatie als het Drachtsterplein is een mogelijkheid voor ons. Graag horen we of de wethouder hier actief mee aan de gang wil gaan. In het kader van een compacte stad zal bebouwing boven ver- keers- en parkeerpleinen niet uitgesloten mogen worden. Wij begrijpen uit navraag bij de wethouder dat hij het willen bouwen in natuurgebied, zoals het Leeuwarder bos, beschouwt als een vlieger die door de Corporatie Holding tevergeefs wordt opgelaten. Het is een hele geruststelling voor ons, maar wij willen graag dat hij dat in deze raad nogmaals be vestigt. U begrijpt dat wij onze argwaan vanuit het verle den daarover hebben. Ten aanzien van de architectonische kwaliteit maken wij ons wat zorgen. U schrijft in uw schriftelijk antwoord dat u niet in de samenwerkingsovereenkomst wilt opnemen een ga rantie te vragen voor wat betreft de kwaliteitsnorm. Wij hadden dat streven wel graag genoemd willen zien, er worden zoveel dertien in een dozijn huizen gebouwd. Wij vragen de andere partijen daarom zich over dit streven uit te willen spreken. Naast de intentie en de samenwerkingsovereenkomst is het voor ons straks een punt bij de bepaling van de wel standsnota. Want juist inpassing in bestaande bebouwing verdient een aparte categorie voor verhoogde maatstaven te worden Daar wil ik het in eerste instantie even bij laten. De heer Dekker (SP)In onze eerste termijn hebben wij aan gegeven een aantal bedenkingen te hebben bij de overeen komst, waarvoor een krediet wordt gevraagd. Zaken als una nimiteit in besluitvorming versus de door ons gewenste re gierol van de gemeente; het ontbreken van duidelijkheid over de gelijkwaardige behandeling van de NWFmogelijke aanleiding voor NMA om stappen te ondernemen; het belang voor de marktpartijen de termijn te verlengen met vijf jaar, door ervoor te zorgen dat het de eerste periode niet budgettair neutraal wordt afgerond en het ontbreken van een anti speculatie beding, het punt dat, als ik het goed be grepen heb, ook bij de WD- en de PvdA-fractie speelt. De wethouder heeft aangegeven over een aantal zaken na te willen denken en wij zijn erg benieuwd naar de uitkomst van deze brainstorm sessie. Het doel van de overeenkomst is duidelijk. Ook wij vinden dat een aantal zaken nu aangepakt dient te worden. Natuur lijk is samenwerking met de corporatie dan van essentieel belang. Toch denken wij dat deze overeenkomst daarvoor niet de juiste manier is. Veel van de eerdergenoemde risico's durft de SP-fractie niet aan. Teveel wordt naar onze mening veel te makkelijk afgedaan. Wij wachten de uitkomst van de brainstorm fase van wethou der Sluiter af, maar zoals de zaken er nu voorstaan zullen wij niet instemmen bij het verstrekken van het gevraagde krediet De heer Feddema (WD) De bijdrage van de SP-fractie komt eigenlijk ook wel wat overeen met ons, dat we benieuwd zijn naar de overdenkingen en overpeinzingen van de laatste dag van de wethouder voor wat betreft het onderwerp waar wij het afgelopen maandag ook over hebben gehad, dat antispecu latie beding. Want na alle schriftelijke vragen en toch ietwat rommelige behandeling van het onderwerp afgelopen maandag, in de eerste termijn, en na de beantwoording van de wethouder, die nog eens goed zou nadenken over het ver zoek betreffende het antispeculatiebedingben ik toch heel erg benieuwd wat er nu verder mee gebeurt. Ik weet wel dat het een stuk is dat gaat over de zienswijze en wij hoeven niet te adviseren. Dus je kunt ook heel slecht of moeilijk een motie, behalve dan met het 'wij dringen aan op' enzo voorts maken. Wellicht dat met het voortschrijdende inzicht van de laatste 24 uur de wethouder ons daarstraks iets meer over zou kunnen vertellen. Dan het tweede probleem waar de WD-fractie het nog over heeft, dat is de NMA problematiek. De wethouder tilt daar Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 ten komt het bij u langs. Dus ik denk dat er niet veel contro le hoeft te zijn. (De heer Dekker: Ik mis een antwoord op één van mijn vragen. De wethouder heeft aangegeven dat de motivatie van de corpora tie onder andere is het in stand houden van het bedrijfmaar is het niet ook meteen een risico wat in de overeenkomst zit dat na de termijn het budget niet rond de nullijn ligt? Wat dus voor die marktpartijen een motivatie kan zijn, dan wordt de overeenkomst verlengd. Maar hoe schat u dat risico in?) De overeenkomst wordt verlengd met 5 jaar, zoals u hebt kunnen lezen. Als het dan nog niet op nul is, wordt het verlies of de winst gedeeld volgens de verhoudingen in de aandeelhoudersver gaderingen. (De heer Dekker: Dan kan er door de marktpartijen handig op ingespeeld worden, zodat ze die vijf jaar erbij krijgen. Het is toch logisch dat op het moment dat een marktpartij weet dat wanneer het budget niet op de rode nullijn ligt op het moment dat de overeenkomst afloopt, de overeenkomst met vijf jaar wordt verlengd en dus vijf jaar langer gegarandeerd kunnen zijn van instandhouding van hun bedrijf Daar zal ik mijn gedachten eens over laten gaan. Misschien is dat gunstig. Ik zie de vertegenwoordigers van de WD-fractie knikken. Dus het zal wel heel intelligent zijn wat u zegt. Maar ik kan me de vraag bij u beter voorstellen dan het kenne lijke wantrouwen van de WD-fractie, want die zou er toch blij mee moeten zijn dat die marktpartijen grotere kansen hebben. De Voorzitter: Woensdag gaan we door met de tweede termijn. Punt 11 (bijlage nr. 80) Wijziging van de concernbegroting dienstjaar 2003. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. De Voorzitter schorst om 23.40 uur de vergadering tot a.s. woensdag 14 mei 2003. Verslag van de handelingen van de raad van de gemeente Leeuwarden van woensdag 14 mei 2003. De Voorzitter: Er zijn drie berichten van verhindering bin nengekomen: de heer Bakker(CDA), mevrouw Koster (CDA) en de heer Roekiman (PAL/GL) Wij vervolgen punt 12, Zienswijze Samenwerkingsovereenkomst 3 PLUS. Punt 12, tweede termijn. Mevrouw Inberg (D66)Voorzitter, het is jammer dat er zo'n vechttraject aan de samenwerking vooraf is gegaan. Wij zijn positief over de samenwerkingsovereenkomst, maar het voor traject zijn wij niet echt optimistisch over gestemd. Als corporaties een zwartboek over hun behandeling door hun ge meenten moeten uitbrengen en via onrendabele aankoop van gronden in het uitleggebied een positie moeten afdwingen is er wel een dieptepunt bestuurlijk bereikt. Het heeft Corpo ratie Holding Friesland in ieder geval veel geld gekost en de gemeente ook, want hadden we bijvoorbeeld in het drama Vegelinbuurt eerder tot samenwerking kunnen komen, dan had er aanzienlijk efficiënter en kostenbesparender gewerkt kunnen worden. Wij zijn dus verheugd over een nieuwe start in de samenwer king, maar voorzien door de kostbare aanloop veel moeilijk heden ten aanzien van het inbrengen van de rendabele pro jecten. Onze angst is dat er voor nu gauwer gegrepen zal worden naar uitsluitend bouwen voor een duurdere koopsec tor De kerndoelstelling van de corporatie, het bouwen voor de sociale huur, loopt daardoor gevaar en zal maar zeer be perkt ingevuld worden. Bovendien leunt die invulling dan nog zwaar op de mogelijkheid van huursubsidie. Al vaker hebben de democraten aangegeven dat de afhankelijkheid van de huursubsidie in Leeuwarden veel te groot is. Bijna de helft van de huurders kan zonder subsidie de woning niet betalen. Wij vinden dat daarom de inspanningsverplichting tot het bouwen van de sociale huur sterker afgedwongen moet worden. Rendabel mag niet alleen doorslaggevend zijn. Wij hebben daartoe een motie gemaakt. "De vergadering van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 14 mei 2003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst 3 PLUS en krediet t.b.v. deelname in de BV 3 PLUS; overwegende - dat veel bewoners in Leeuwarden niet in staat zijn zonder huursubsidie de door hen bewoonde woning te bekostigen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 18