Blad 68
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 69
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
- dat door sloop in de sociale sector een nog grotere
tekort aan huurwoningen in de lagere sector is ont
staan;
- dat in de samenwerkingsovereenkomst geen streven
naar het wegwerken van dit tekort is opgenomen;
- dat de doelstelling van de woningbouwcorporaties me
degericht moest zijn op dit streven;
besluit
in de samenwerkingsovereenkomst op te nemen minimaal
20% van de te bouwen woningen te laten bestaan uit so
ciale woningbouw, met andere woorden betaalbare huur
woningen voor de lagere inkomens
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mijzelf en mevrouw Crijns
(D66mevrouw Dolstra (LL) en de heer Dekker (SP)
Verder blijven wij van mening dat bij deze in zwang komende
PPS constructies nog geen goede afspraken bestaan over te
rug koppeling naar de raad. De BV's staan zeer op een af
stand en alleen bij de toekenning van de ISV gelden of be
stemmingsplanwijzigingen is de raad betrokken. Wij vragen
nu aan deze wethouder - wij hebben het maandag aan de ande
re wethouder gevraagd - om de betrokkenheid van de raad te
willen bevorderen door voorafgaand aan de aandeelhouders
vergadering, waarin de beslissingen worden genomen, de raad
op de hoogte te stellen van de beslispunten. De raad kan,
wanneer zij dat wil, dan haar advies daarover geven.
Voor wat betreft de uitspraken over de compensatie blijven
wij van mening dat deze in Zuid zeker gezocht moeten wor
den. Maar ook een inbreilocatie als het Drachtsterplein is
een mogelijkheid voor ons. Graag horen we of de wethouder
hier actief mee aan de gang wil gaan.
In het kader van een compacte stad zal bebouwing boven ver-
keers- en parkeerpleinen niet uitgesloten mogen worden. Wij
begrijpen uit navraag bij de wethouder dat hij het willen
bouwen in natuurgebied, zoals het Leeuwarder bos, beschouwt
als een vlieger die door de Corporatie Holding tevergeefs
wordt opgelaten. Het is een hele geruststelling voor ons,
maar wij willen graag dat hij dat in deze raad nogmaals be
vestigt. U begrijpt dat wij onze argwaan vanuit het verle
den daarover hebben.
Ten aanzien van de architectonische kwaliteit maken wij ons
wat zorgen. U schrijft in uw schriftelijk antwoord dat u
niet in de samenwerkingsovereenkomst wilt opnemen een ga
rantie te vragen voor wat betreft de kwaliteitsnorm. Wij
hadden dat streven wel graag genoemd willen zien, er worden
zoveel dertien in een dozijn huizen gebouwd. Wij vragen de
andere partijen daarom zich over dit streven uit te willen
spreken. Naast de intentie en de samenwerkingsovereenkomst
is het voor ons straks een punt bij de bepaling van de wel
standsnota. Want juist inpassing in bestaande bebouwing
verdient een aparte categorie voor verhoogde maatstaven te
worden
Daar wil ik het in eerste instantie even bij laten.
De heer Dekker (SP)In onze eerste termijn hebben wij aan
gegeven een aantal bedenkingen te hebben bij de overeen
komst, waarvoor een krediet wordt gevraagd. Zaken als una
nimiteit in besluitvorming versus de door ons gewenste re
gierol van de gemeente; het ontbreken van duidelijkheid
over de gelijkwaardige behandeling van de NWFmogelijke
aanleiding voor NMA om stappen te ondernemen; het belang
voor de marktpartijen de termijn te verlengen met vijf
jaar, door ervoor te zorgen dat het de eerste periode niet
budgettair neutraal wordt afgerond en het ontbreken van een
anti speculatie beding, het punt dat, als ik het goed be
grepen heb, ook bij de WD- en de PvdA-fractie speelt.
De wethouder heeft aangegeven over een aantal zaken na te
willen denken en wij zijn erg benieuwd naar de uitkomst van
deze brainstorm sessie.
Het doel van de overeenkomst is duidelijk. Ook wij vinden
dat een aantal zaken nu aangepakt dient te worden. Natuur
lijk is samenwerking met de corporatie dan van essentieel
belang. Toch denken wij dat deze overeenkomst daarvoor niet
de juiste manier is. Veel van de eerdergenoemde risico's
durft de SP-fractie niet aan. Teveel wordt naar onze mening
veel te makkelijk afgedaan.
Wij wachten de uitkomst van de brainstorm fase van wethou
der Sluiter af, maar zoals de zaken er nu voorstaan zullen
wij niet instemmen bij het verstrekken van het gevraagde
krediet
De heer Feddema (WD) De bijdrage van de SP-fractie komt
eigenlijk ook wel wat overeen met ons, dat we benieuwd zijn
naar de overdenkingen en overpeinzingen van de laatste dag
van de wethouder voor wat betreft het onderwerp waar wij
het afgelopen maandag ook over hebben gehad, dat antispecu
latie beding. Want na alle schriftelijke vragen en toch
ietwat rommelige behandeling van het onderwerp afgelopen
maandag, in de eerste termijn, en na de beantwoording van
de wethouder, die nog eens goed zou nadenken over het ver
zoek betreffende het antispeculatiebedingben ik toch heel
erg benieuwd wat er nu verder mee gebeurt. Ik weet wel dat
het een stuk is dat gaat over de zienswijze en wij hoeven
niet te adviseren. Dus je kunt ook heel slecht of moeilijk
een motie, behalve dan met het 'wij dringen aan op' enzo
voorts maken. Wellicht dat met het voortschrijdende inzicht
van de laatste 24 uur de wethouder ons daarstraks iets meer
over zou kunnen vertellen.
Dan het tweede probleem waar de WD-fractie het nog over
heeft, dat is de NMA problematiek. De wethouder tilt daar
Blad 66
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 67
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
ten komt het bij u langs. Dus ik denk dat er niet veel contro
le hoeft te zijn.
(De heer Dekker: Ik mis een antwoord op één van mijn vragen.
De wethouder heeft aangegeven dat de motivatie van de corpora
tie onder andere is het in stand houden van het bedrijfmaar
is het niet ook meteen een risico wat in de overeenkomst zit
dat na de termijn het budget niet rond de nullijn ligt? Wat
dus voor die marktpartijen een motivatie kan zijn, dan wordt
de overeenkomst verlengd. Maar hoe schat u dat risico in?)
De overeenkomst wordt verlengd met 5 jaar, zoals u hebt kunnen
lezen. Als het dan nog niet op nul is, wordt het verlies of de
winst gedeeld volgens de verhoudingen in de aandeelhoudersver
gaderingen.
(De heer Dekker: Dan kan er door de marktpartijen handig op
ingespeeld worden, zodat ze die vijf jaar erbij krijgen. Het
is toch logisch dat op het moment dat een marktpartij weet dat
wanneer het budget niet op de rode nullijn ligt op het moment
dat de overeenkomst afloopt, de overeenkomst met vijf jaar
wordt verlengd en dus vijf jaar langer gegarandeerd kunnen
zijn van instandhouding van hun bedrijf
Daar zal ik mijn gedachten eens over laten gaan. Misschien is
dat gunstig. Ik zie de vertegenwoordigers van de WD-fractie
knikken. Dus het zal wel heel intelligent zijn wat u zegt.
Maar ik kan me de vraag bij u beter voorstellen dan het kenne
lijke wantrouwen van de WD-fractie, want die zou er toch blij
mee moeten zijn dat die marktpartijen grotere kansen hebben.
De Voorzitter: Woensdag gaan we door met de tweede termijn.
Punt 11 (bijlage nr. 80)
Wijziging van de concernbegroting dienstjaar 2003.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van het college.
De Voorzitter schorst om 23.40 uur de vergadering tot a.s.
woensdag 14 mei 2003.
Verslag van de handelingen van de raad van de gemeente
Leeuwarden van woensdag 14 mei 2003.
De Voorzitter: Er zijn drie berichten van verhindering bin
nengekomen: de heer Bakker(CDA), mevrouw Koster (CDA) en de
heer Roekiman (PAL/GL)
Wij vervolgen punt 12, Zienswijze Samenwerkingsovereenkomst
3 PLUS.
Punt 12, tweede termijn.
Mevrouw Inberg (D66)Voorzitter, het is jammer dat er zo'n
vechttraject aan de samenwerking vooraf is gegaan. Wij zijn
positief over de samenwerkingsovereenkomst, maar het voor
traject zijn wij niet echt optimistisch over gestemd. Als
corporaties een zwartboek over hun behandeling door hun ge
meenten moeten uitbrengen en via onrendabele aankoop van
gronden in het uitleggebied een positie moeten afdwingen is
er wel een dieptepunt bestuurlijk bereikt. Het heeft Corpo
ratie Holding Friesland in ieder geval veel geld gekost en
de gemeente ook, want hadden we bijvoorbeeld in het drama
Vegelinbuurt eerder tot samenwerking kunnen komen, dan had
er aanzienlijk efficiënter en kostenbesparender gewerkt
kunnen worden.
Wij zijn dus verheugd over een nieuwe start in de samenwer
king, maar voorzien door de kostbare aanloop veel moeilijk
heden ten aanzien van het inbrengen van de rendabele pro
jecten. Onze angst is dat er voor nu gauwer gegrepen zal
worden naar uitsluitend bouwen voor een duurdere koopsec
tor De kerndoelstelling van de corporatie, het bouwen voor
de sociale huur, loopt daardoor gevaar en zal maar zeer be
perkt ingevuld worden. Bovendien leunt die invulling dan
nog zwaar op de mogelijkheid van huursubsidie. Al vaker
hebben de democraten aangegeven dat de afhankelijkheid van
de huursubsidie in Leeuwarden veel te groot is. Bijna de
helft van de huurders kan zonder subsidie de woning niet
betalen. Wij vinden dat daarom de inspanningsverplichting
tot het bouwen van de sociale huur sterker afgedwongen moet
worden. Rendabel mag niet alleen doorslaggevend zijn. Wij
hebben daartoe een motie gemaakt.
"De vergadering van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 14 mei 2003;
behandelende de Samenwerkingsovereenkomst 3 PLUS en
krediet t.b.v. deelname in de BV 3 PLUS;
overwegende
- dat veel bewoners in Leeuwarden niet in staat zijn
zonder huursubsidie de door hen bewoonde woning te
bekostigen;