Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
dieptepunt heb ik zo van nabijals dat ik op deze plek
zit, meegemaakt. Ik zit hier toch al anderhalf jaar en ik
denk dat het alleen maar een traject is geweest waarbij de
overeenstemming steeds groter is geworden het afgelopen an
derhalf jaar. Van grote conflicten, meneer Jacobse, kunt u
er niet één noemen de afgelopen anderhalf jaar.
(De heer Jacobse: Ik denk dat er gedoeld wordt op een be
paald akkefietje met land aankopen, waar uw collega Brok
ook over gesproken heeft
Dat is voor die tijd. Dat heeft daar even lelijk vastgeze
ten en vanaf dat moment is er ook de wil geweest van beide
kanten om daar uit te komen en daar, dit is door een aantal
sprekers opgemerkt, is dit onder andere het resultaat van.
Ik heb dat ook eerder genoemd. Er zijn twee redenen om dit
te kunnen doen. Dat is die verbeterde verhouding, dat is de
eerste, de belangrijkste reden is natuurlijk de woningpro
ductie in binnenstedelijke gebieden.
Ik wil in ieder geval het vechttrajeetdat er aan vooraf
is gegaan, dat nog even suggereert dat dat tot op dit mo
ment plaatsvindt, toch graag wat nuanceren.
Er is een angst, zegt mevrouw Inberg, dat er uitsluitend
gebouwd wordt in de duurdere koopsector en dat rendabel al
leen doorslaggevend zal zijn. Dan mist u toch de essentie
van het verhaal, het is hier nu juist dat dankzij deze op
zet er ook in onrendabele projecten geïnvesteerd kan wor
den, waarbij inderdaad die rendabele projecten die onrenda
bele afdekken.
Is het dan mogelijk, dat was vorige keer uw vraag en dat is
nu uw motie, om je van tevoren vast te leggen op een be
paald percentage in de sociale huur en koop? Ik hou vol dat
dat percentage niet mogelijk is. Dat is ook meteen mijn
antwoord aan de PvdA-fractieHet is niet mogelijk, domweg
om de reden dat wij de tranches, en dat is ook een van de
essenties van deze samenwerking, nu niet dicht hebben ge
timmerd. Wij weten niet wat wij in 2012 in deze combinatie
gaan ontwikkelen en waar. Het kan theoretisch overal zijn.
Nu weten wij ook niet wat wij in 2010 wellicht ergens vrij
gaan maken om als woningbouwlocatie te kunnen dienen, die
vervolgens nog weer ingevuld kan worden. Wij hebben die
tranches niet vastgelegd. De eerste tranche is omschreven
en die is geregeld en die informatie hebt u ook gekregen.
Daar blijkt dat daar (toeval?) 20% sociale huur en koop in
zit en is daarmee niet een voorbeeld waar elke tranche aan
moet beantwoorden. Het zal heel wel kunnen zijn dat, als we
aan het eind van de rit zeggen, er 20% sociale huur en koop
in heeft gezeten, maar van tevoren is dat niet te bepalen.
(De heer Van der Straten: In de eerste tranche zit een 20%
huur, in het tweede tranche komt u uit op 15%. U kunt dus
nu niet een minimum aangeven van 10 of 15%?)
Nee per tranche niet. Misschien is er wel een tranche bij
waarbij het percentage, maar dit is allemaal veronderstel-
lender wijs wat ik nu zeg, veel hoger uit zou komen, dan
zal die onrendabele top, die dan nog hoger is, afgedekt
moeten worden door weer een andere tranche, die misschien
wel weer een veel lager percentage bevat. Maar je kunt er
nu dus niks over zeggen.
(De heer Van der Straten: Ik dacht dat het de bedoeling was
om binnen
Het is natuurlijk nadrukkelijk wel de bedoeling, en dat
hebt u ook goed gelezen want dat is een deel van uw eigen
argumentatie om hiermee in te gaan stemmen, dat u ziet dat
onrendabele projecten, die zonder deze constructie niet mo
gelijk waren om te ontwikkelen, nu wel kunnen worden ont
wikkeld. Dat kan alleen maar betekenen dat er aan die be
hoefte aan sociale huur voldaan wordt.
(De heer Van der Straten: In hoeverre is het op dit moment
voor de overeenkomst een probleem om daar bijvoorbeeld een
minimum van 10% in neer te leggen. Dat willen wij nu graag
weten. Niet of u in 2012 een nieuw tranche hoe of u die in
gaat kleden.)
Nu gaan wij marchanderen. Ik denk dat je het nu niet moet
willen vastleggen, dat het geen recht doet aan hoe deze
overeenkomst en hoe deze werkwijze in elkaar zit.
(De heer Van der Straten: De vraag is in hoeverre het een
probleem is om dat nu wel vast te leggen en komt daar de
overeenkomst mee op losse schroeven te staan?)
Ja, je moet dan opnieuw naar de partners toe stappen en
zeggen dat het niet gelukt is om dat rond te krijgen. U
kunt dit overigens vinden en u kunt in laatste instantie
zeggen ik stel dit krediet niet beschikbaar, tenzij u dit
en dat doet. Dan vertragen wij het ernstig en dan gebeurt
er wat de heer Drewel juist heeft omschreven, dan zouden er
natuurlijk van de tegenpartij andere eisen gesteld kunnen
worden. Daar hebben wij dan weer moeite mee, moeten we dan
weer mee naar u terug, kan dat, vinden we dat nog accepta
bel en dan krijgen we de machine niet aan de gang. Ik wou
nu wel graag dat we nu aan het werk gaan en dat we de pro
ductie op gang krijgen en dat we per project er goed naar
kijken wat daar in de markt gezet wordt. Want ik wijs u er
ook nog op dat elk project binnen elke tranche bepaald
wordt of je er mee aan het werk gaat door de betrokken par
tijen. Betrokken partij binnen die BV is de gemeente, zon
der wiens instemming niet van start kan gaan. Je bent er
zelf steeds bij, je kunt zeggen we willen hier niet alleen
maar rendabele projecten mee mogelijk maken, maar juist ook
die onrendabele projecten, die vanzelf niet tot stand waren
gekomen
(Mevrouw Inberg: De heer Van der Straten heeft dezelfde
angst als wij, dat toch in de loop van de tijd het doel een
beetje uit het oog verloren wordt. U zegt, ik kan niet in
die samenwerkingsovereenkomst percentages vastleggen, want
dat maakt juist de samenwerkingsovereenkomst minder krach
tig, want ik moet kunnen onderhandelen. Maar wat is er op
tegen om in ieder geval het streven op te nemen tot 20%. Ik
Blad 74
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
koop in opgenomen zal worden en of dat is vast te leggen in
de overeenkomst met de andere partners
Dan het antispeculatiebeding. De ISV-verordening spreekt
van een antispeculatie clausule, maar wij willen graag van
de wethouder horen hoeveel jaar in die verordening staat
vermeld. Ik denk dat wij dan ook nog met een motie komen om
de antispeculatie op te nemen in de overeenkomst.
Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)De eerste termijn hadden
wij gemist, dat was iedereen wel duidelijk, want wij waren
door onze spreektijd heen, maar ik kan mij ook wel beperken
tot de tweede termijn, want meer hebben wij niet nodig, ik
kan kort zijn.
De PAL/GroenLinks-fractie zal akkoord gaan met verstrekking
van 8.000 voor de inbreng voor de op te richten BV
3 Plus. Want zo luidt het raadsbesluit dat voor ons licht.
De PAL/GroenLinks-fractie is in grote lijnen tevreden met
het samenwerkingsovereenkomst, waar wij ook wat over mogen
zeggen
Wij zijn blij dat met deze samenwerking de verhouding tus
sen BWL en de gemeente weer genormaliseerd is. Wij zijn ook
blij dat met dit contract de stedelijk vernieuwing een im
puls krijgt en vlot wordt getrokken.
De weinige vragen, die mijn fractie had, zijn in eerste
termijn al door de andere woordvoerders gesteld, met name
de vraag over de positie van Nieuw Wonen Friesland naar
aanleiding van het zogenaamde Bilker-contract. Het college
heeft hier in eerste instantie ook al antwoord op gegeven.
Er rest ons te zeggen dat het mooi zou zijn dat het uitein
delijke contract een 4-plus contract wordt.
De motie van de D66-fractie vinden wij erg sympathiek, maar
volgens ons is dit al in het contract opgenomen. Wat dat
betreft wachten wij eerst even beantwoording van het colle
ge af
(De heer Feddema: Met het 4-plus contractbedoelt u dat
dan de NWF ook toegevoegd wordt aan die BV in uw visie?)
Ja, dat bedoel ik.
Mevrouw Dolstra (LL)Wij van de LL-fractie zijn pragma
tisch. Wij zijn allereerst verheugd dat de gemeente weer
met BWL door één deur kan, dat is lijkt mij ook wel nodig.
De gemeente heeft de zorgplicht voor zijn burgers. De cor
poraties hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Zo simpel is dat. Die samenwerking is gewoonweg nodig. He
laas loopt die samenwerkingsovereenkomst tot 31 december
2014, maar wij hopen dat die samenwerking ook na die tijd
wel doorgaat, in het belang van de bevolking.
De NMA-constructie, ik weet niet of dat een probleem is,
zolang als er afspraken gemaakt worden met de gemeente en
corporaties als eventuele winsten weer teruggestort worden
Blad 75
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
in sociale woningbouw. Ik denk dus dat er eventueel wat aan
te doen valt, zo niet dan zoeken wij een andere samenwer
king, lijkt mij Want die samenwerking is toch wel van be
lang
Het antispeculatiebeding zijn wij niet echt op tegen. Dat
hoeft voor ons niet zo nodig in het contract doorgevoerd te
worden, wat dat betreft doet de markt zijn werk. Als er be
hoefte is aan een huurwoning, dan hou je de huurwoning.
Maar wij achten het wel van belang, mochten de zittende
huurders die woning willen kopen, dan moet dat mogelijk we
zen. Alleen wat je nu ziet is dat tegenwoordig huurwonin
gen, waar mensen uittrekken, te koop worden aangeboden en
dat die vervolgens een halfjaar leeg staat en er vervolgens
niet weer een huurder in terugkomt. Terwijl de markt voor
de koop er uitligt. In principe moet de mogelijkheid be
staan dat de zittende huurder de woning koopt. En dan ook
hier als deze huurwoningen gerealiseerd worden.
(De heer Dekker: Ik verbaas me ontzettend over de opmerking
van mevrouw Dolstra van de markt doet zijn werk wel. U bent
een van de partij en die altijd pleit voor sociale woning
bouw. Dat is nou juist de woningbouw waar de markt zijn
werk niet doet.)
Er is op dit moment een ontzettende markt voor huurwonin
gen. De vraag naar huurwoningen is enorm, dus dat hoort die
markt te wezen. Daar hoort ook op ingespeeld te worden. En
dat is waar wij voor staan.
(De heer Dekker: Ik meende dat u marktpartij en bedoelde
Nee, ik heb het hier over de vraag van de markt, hebben we
het over huur of hebben we het over koop en dat moet je los
kunnen laten. Ik heb net allemaal het verschil met huur tot
koop verteld. Als de zittende huurders ze willen kopen,
vind ik niet dat we ze een strobreed in de weg moet leggen.
Wat dat betreft het antispeculatiebeding, dan bedoel ik in
derdaad dat de markt zijn werk doet, dat mochten de corpo
raties winsten maken, met eventueel dat je dat antispecula
tiebeding niet doet. Corporaties kunnen na een aantal jaren
hun huurwoningen wel verkopen, dat je een afspraak maakt
over de winsten, dat die weer terug worden gebracht in hun
onderhoud voor hun woningvoorraad en dan met name de huur-
woningvoorraadIk vind dat je daar afspraken over moet
kunnen maken.
Wij wachten eerst nog wel de antwoorden van de wethouder
af, ook op de vragen die hier eerder gesteld zijn. En wat
ons betreft, wij hopen op een vruchtbare samenwerking en
dat er maar iets moois mag worden geboren. Daar komt het op
neer. Wij achten de samenwerking heel erg van belang.
De heer Sluiter (weth) Mevrouw Inberg begint met een con
statering uit het verleden dat het zo jammer is dat er een
vechttrajeet aan deze samenwerking is voorafgegaan en dat
er een dieptepunt is bereikt. Dat vechttrajeet noch dat