Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 dieptepunt heb ik zo van nabijals dat ik op deze plek zit, meegemaakt. Ik zit hier toch al anderhalf jaar en ik denk dat het alleen maar een traject is geweest waarbij de overeenstemming steeds groter is geworden het afgelopen an derhalf jaar. Van grote conflicten, meneer Jacobse, kunt u er niet één noemen de afgelopen anderhalf jaar. (De heer Jacobse: Ik denk dat er gedoeld wordt op een be paald akkefietje met land aankopen, waar uw collega Brok ook over gesproken heeft Dat is voor die tijd. Dat heeft daar even lelijk vastgeze ten en vanaf dat moment is er ook de wil geweest van beide kanten om daar uit te komen en daar, dit is door een aantal sprekers opgemerkt, is dit onder andere het resultaat van. Ik heb dat ook eerder genoemd. Er zijn twee redenen om dit te kunnen doen. Dat is die verbeterde verhouding, dat is de eerste, de belangrijkste reden is natuurlijk de woningpro ductie in binnenstedelijke gebieden. Ik wil in ieder geval het vechttrajeetdat er aan vooraf is gegaan, dat nog even suggereert dat dat tot op dit mo ment plaatsvindt, toch graag wat nuanceren. Er is een angst, zegt mevrouw Inberg, dat er uitsluitend gebouwd wordt in de duurdere koopsector en dat rendabel al leen doorslaggevend zal zijn. Dan mist u toch de essentie van het verhaal, het is hier nu juist dat dankzij deze op zet er ook in onrendabele projecten geïnvesteerd kan wor den, waarbij inderdaad die rendabele projecten die onrenda bele afdekken. Is het dan mogelijk, dat was vorige keer uw vraag en dat is nu uw motie, om je van tevoren vast te leggen op een be paald percentage in de sociale huur en koop? Ik hou vol dat dat percentage niet mogelijk is. Dat is ook meteen mijn antwoord aan de PvdA-fractieHet is niet mogelijk, domweg om de reden dat wij de tranches, en dat is ook een van de essenties van deze samenwerking, nu niet dicht hebben ge timmerd. Wij weten niet wat wij in 2012 in deze combinatie gaan ontwikkelen en waar. Het kan theoretisch overal zijn. Nu weten wij ook niet wat wij in 2010 wellicht ergens vrij gaan maken om als woningbouwlocatie te kunnen dienen, die vervolgens nog weer ingevuld kan worden. Wij hebben die tranches niet vastgelegd. De eerste tranche is omschreven en die is geregeld en die informatie hebt u ook gekregen. Daar blijkt dat daar (toeval?) 20% sociale huur en koop in zit en is daarmee niet een voorbeeld waar elke tranche aan moet beantwoorden. Het zal heel wel kunnen zijn dat, als we aan het eind van de rit zeggen, er 20% sociale huur en koop in heeft gezeten, maar van tevoren is dat niet te bepalen. (De heer Van der Straten: In de eerste tranche zit een 20% huur, in het tweede tranche komt u uit op 15%. U kunt dus nu niet een minimum aangeven van 10 of 15%?) Nee per tranche niet. Misschien is er wel een tranche bij waarbij het percentage, maar dit is allemaal veronderstel- lender wijs wat ik nu zeg, veel hoger uit zou komen, dan zal die onrendabele top, die dan nog hoger is, afgedekt moeten worden door weer een andere tranche, die misschien wel weer een veel lager percentage bevat. Maar je kunt er nu dus niks over zeggen. (De heer Van der Straten: Ik dacht dat het de bedoeling was om binnen Het is natuurlijk nadrukkelijk wel de bedoeling, en dat hebt u ook goed gelezen want dat is een deel van uw eigen argumentatie om hiermee in te gaan stemmen, dat u ziet dat onrendabele projecten, die zonder deze constructie niet mo gelijk waren om te ontwikkelen, nu wel kunnen worden ont wikkeld. Dat kan alleen maar betekenen dat er aan die be hoefte aan sociale huur voldaan wordt. (De heer Van der Straten: In hoeverre is het op dit moment voor de overeenkomst een probleem om daar bijvoorbeeld een minimum van 10% in neer te leggen. Dat willen wij nu graag weten. Niet of u in 2012 een nieuw tranche hoe of u die in gaat kleden.) Nu gaan wij marchanderen. Ik denk dat je het nu niet moet willen vastleggen, dat het geen recht doet aan hoe deze overeenkomst en hoe deze werkwijze in elkaar zit. (De heer Van der Straten: De vraag is in hoeverre het een probleem is om dat nu wel vast te leggen en komt daar de overeenkomst mee op losse schroeven te staan?) Ja, je moet dan opnieuw naar de partners toe stappen en zeggen dat het niet gelukt is om dat rond te krijgen. U kunt dit overigens vinden en u kunt in laatste instantie zeggen ik stel dit krediet niet beschikbaar, tenzij u dit en dat doet. Dan vertragen wij het ernstig en dan gebeurt er wat de heer Drewel juist heeft omschreven, dan zouden er natuurlijk van de tegenpartij andere eisen gesteld kunnen worden. Daar hebben wij dan weer moeite mee, moeten we dan weer mee naar u terug, kan dat, vinden we dat nog accepta bel en dan krijgen we de machine niet aan de gang. Ik wou nu wel graag dat we nu aan het werk gaan en dat we de pro ductie op gang krijgen en dat we per project er goed naar kijken wat daar in de markt gezet wordt. Want ik wijs u er ook nog op dat elk project binnen elke tranche bepaald wordt of je er mee aan het werk gaat door de betrokken par tijen. Betrokken partij binnen die BV is de gemeente, zon der wiens instemming niet van start kan gaan. Je bent er zelf steeds bij, je kunt zeggen we willen hier niet alleen maar rendabele projecten mee mogelijk maken, maar juist ook die onrendabele projecten, die vanzelf niet tot stand waren gekomen (Mevrouw Inberg: De heer Van der Straten heeft dezelfde angst als wij, dat toch in de loop van de tijd het doel een beetje uit het oog verloren wordt. U zegt, ik kan niet in die samenwerkingsovereenkomst percentages vastleggen, want dat maakt juist de samenwerkingsovereenkomst minder krach tig, want ik moet kunnen onderhandelen. Maar wat is er op tegen om in ieder geval het streven op te nemen tot 20%. Ik Blad 74 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 koop in opgenomen zal worden en of dat is vast te leggen in de overeenkomst met de andere partners Dan het antispeculatiebeding. De ISV-verordening spreekt van een antispeculatie clausule, maar wij willen graag van de wethouder horen hoeveel jaar in die verordening staat vermeld. Ik denk dat wij dan ook nog met een motie komen om de antispeculatie op te nemen in de overeenkomst. Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)De eerste termijn hadden wij gemist, dat was iedereen wel duidelijk, want wij waren door onze spreektijd heen, maar ik kan mij ook wel beperken tot de tweede termijn, want meer hebben wij niet nodig, ik kan kort zijn. De PAL/GroenLinks-fractie zal akkoord gaan met verstrekking van 8.000 voor de inbreng voor de op te richten BV 3 Plus. Want zo luidt het raadsbesluit dat voor ons licht. De PAL/GroenLinks-fractie is in grote lijnen tevreden met het samenwerkingsovereenkomst, waar wij ook wat over mogen zeggen Wij zijn blij dat met deze samenwerking de verhouding tus sen BWL en de gemeente weer genormaliseerd is. Wij zijn ook blij dat met dit contract de stedelijk vernieuwing een im puls krijgt en vlot wordt getrokken. De weinige vragen, die mijn fractie had, zijn in eerste termijn al door de andere woordvoerders gesteld, met name de vraag over de positie van Nieuw Wonen Friesland naar aanleiding van het zogenaamde Bilker-contract. Het college heeft hier in eerste instantie ook al antwoord op gegeven. Er rest ons te zeggen dat het mooi zou zijn dat het uitein delijke contract een 4-plus contract wordt. De motie van de D66-fractie vinden wij erg sympathiek, maar volgens ons is dit al in het contract opgenomen. Wat dat betreft wachten wij eerst even beantwoording van het colle ge af (De heer Feddema: Met het 4-plus contractbedoelt u dat dan de NWF ook toegevoegd wordt aan die BV in uw visie?) Ja, dat bedoel ik. Mevrouw Dolstra (LL)Wij van de LL-fractie zijn pragma tisch. Wij zijn allereerst verheugd dat de gemeente weer met BWL door één deur kan, dat is lijkt mij ook wel nodig. De gemeente heeft de zorgplicht voor zijn burgers. De cor poraties hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo simpel is dat. Die samenwerking is gewoonweg nodig. He laas loopt die samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2014, maar wij hopen dat die samenwerking ook na die tijd wel doorgaat, in het belang van de bevolking. De NMA-constructie, ik weet niet of dat een probleem is, zolang als er afspraken gemaakt worden met de gemeente en corporaties als eventuele winsten weer teruggestort worden Blad 75 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 in sociale woningbouw. Ik denk dus dat er eventueel wat aan te doen valt, zo niet dan zoeken wij een andere samenwer king, lijkt mij Want die samenwerking is toch wel van be lang Het antispeculatiebeding zijn wij niet echt op tegen. Dat hoeft voor ons niet zo nodig in het contract doorgevoerd te worden, wat dat betreft doet de markt zijn werk. Als er be hoefte is aan een huurwoning, dan hou je de huurwoning. Maar wij achten het wel van belang, mochten de zittende huurders die woning willen kopen, dan moet dat mogelijk we zen. Alleen wat je nu ziet is dat tegenwoordig huurwonin gen, waar mensen uittrekken, te koop worden aangeboden en dat die vervolgens een halfjaar leeg staat en er vervolgens niet weer een huurder in terugkomt. Terwijl de markt voor de koop er uitligt. In principe moet de mogelijkheid be staan dat de zittende huurder de woning koopt. En dan ook hier als deze huurwoningen gerealiseerd worden. (De heer Dekker: Ik verbaas me ontzettend over de opmerking van mevrouw Dolstra van de markt doet zijn werk wel. U bent een van de partij en die altijd pleit voor sociale woning bouw. Dat is nou juist de woningbouw waar de markt zijn werk niet doet.) Er is op dit moment een ontzettende markt voor huurwonin gen. De vraag naar huurwoningen is enorm, dus dat hoort die markt te wezen. Daar hoort ook op ingespeeld te worden. En dat is waar wij voor staan. (De heer Dekker: Ik meende dat u marktpartij en bedoelde Nee, ik heb het hier over de vraag van de markt, hebben we het over huur of hebben we het over koop en dat moet je los kunnen laten. Ik heb net allemaal het verschil met huur tot koop verteld. Als de zittende huurders ze willen kopen, vind ik niet dat we ze een strobreed in de weg moet leggen. Wat dat betreft het antispeculatiebeding, dan bedoel ik in derdaad dat de markt zijn werk doet, dat mochten de corpo raties winsten maken, met eventueel dat je dat antispecula tiebeding niet doet. Corporaties kunnen na een aantal jaren hun huurwoningen wel verkopen, dat je een afspraak maakt over de winsten, dat die weer terug worden gebracht in hun onderhoud voor hun woningvoorraad en dan met name de huur- woningvoorraadIk vind dat je daar afspraken over moet kunnen maken. Wij wachten eerst nog wel de antwoorden van de wethouder af, ook op de vragen die hier eerder gesteld zijn. En wat ons betreft, wij hopen op een vruchtbare samenwerking en dat er maar iets moois mag worden geboren. Daar komt het op neer. Wij achten de samenwerking heel erg van belang. De heer Sluiter (weth) Mevrouw Inberg begint met een con statering uit het verleden dat het zo jammer is dat er een vechttrajeet aan deze samenwerking is voorafgegaan en dat er een dieptepunt is bereikt. Dat vechttrajeet noch dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 20