Blad 84
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
5V
Blad 85
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
kunnen nemen. Wij kunnen instemmen met deze aanpak van het
college
Ik wil even stilstaan bij punt 3 en dat doe ik iets uitge
breider. Dat heeft betrekking op het revolving fund voor
monumenten in onze gemeente. Voor alle duidelijkheid het
gaat niet om rijksmonumenten, maar om gemeentelijke monu
menten, waarvan wij al enige tijd een conceptlijst hebben
klaarliggen met daarop ongeveer 4 00 beeldbepalende en ar
chitectonisch waardevolle panden, waarbij wij nog steeds
niet tot de vaststelling van deze lijst zijn gekomen. Dat
hangt onder anderen ook een beetje samen met het feit dat
wij geen structurele middelen hebben om daar inderdaad in
te voorzien. Wij hadden eigenlijk gehoopt, dat was ook het
initiatief dat wij samen met de WD-fractie hadden, dat wij
uit die patstelling zouden kunnen komen. Wij hebben een
uitstekende inhoudelijke notitie behandeld in de commissie
Welzijn op 4 april, die er eigenlijk op neerkomt dat van de
kant van het college ook aangegeven wordt dat het revolving
fund als eenmalige investering een goede oplossing zou zijn
om uit deze patstelling te komen. Eigenlijk is het zo dat
de wethouder gezegd heeft, dat was geen onderwerp van wet
houder Sluiter het was wethouder Brok, ware het niet zo dat
wij op dit moment in een wat minder gunstige financiële si
tuatie verkeren, dan had hier een voorstel gelegen om een
revolving fund, een Leeuwarder restauratiefonds noem het
maar even zo, in te stellen. Dus de conclusie van het col
lege is geweest om vooralsnog niet met een dergelijk fonds
te starten. Bij zo'n fonds moet u ongeveer denken aan een
investering van zo'n 3.500.000 euro. Daar moeten we dan de
dekking voor vinden. Wij zijn toch van mening dat die ge
dachte rondom het revolving fund in de lucht moet blijven.
Wij willen graag voorkomen dat dit nou wegzakt in alle an
dere beslommeringen, waar wij mee te maken hebben. Waarom
hechten wij hieraan? Wij hechten er aan dat wij nu inder
daad ook recht doen aan die 400 panden, zodat wij die lijst
eens kunnen vaststellen en ook kunnen zeggen: daar gaan wij
daadwerkelijk wat aan doen. Maar wij vinden het natuurlijk
ook een uitstekend instrument en het college is het met ons
eens. Het is een éénmalige investering, als wij een éénma
lige investering voor elkaar weten te krijgen, betekent dat
ook dat wij het in de toekomst van de begroting af kunnen
schuiven. Op dit moment is het zo dat wij jaarlijks onge
veer 275.000 euro opvoeren om hierin te voorzien. We hebben
nog één jaar te gaan dan is de ISV-1 periode afgerond. Ons
voorstel is om voor de begroting van 2005, dan treedt ook
de nieuwe ISV periode aan en dan moeten wij sowieso nieuwe
voorzieningen tot stand brengen, hier in te voorzien. De
wethouder heeft ook gezegd dat het college op hetzelfde ni
veau inzet kan plegen voor die gemeentelijke monumenten,
waarbij is aangeven een combinatie van inzet ISV-middelen,
vier jaar lang, dat moet dan maar gekapitaliseerd worden,
het restant van stadsvernieuwingsmiddelen, die in de noti
tie van het college genoemd zijn, dat is zes ton, dan een
open constructie, daar hebben wij de commissie ook over ge
sproken. Wij zouden graag zien dat het college in overleg
treed met de fondsen, die zich daarvoor lenen, de grote
fondsen in onze stad en in onze provincie, om te kijken of
er vanuit die hoek ook een bijdrage kan komen. Dan denk ik
dat het mogelijk moet zijn dat wij bij de begroting van
2005 praten over instelling van een Leeuwarder restauratie
fonds. Nogmaals als wij daar een besluit over kunnen nemen
dan betekent dat ook dat we dus geen structurele lasten
meer hebben in die zin en dat je daarmee ook structurele
voorziening hebt gecreëerd, waarbij de rest van de begro
ting afgaat.
(Mevrouw InbergWij zouden graag het voorstel van de heer
Zwart willen ondersteunen en wat dat betreft ook willen
vragen of hij ook niet de SIOF middelen zou willen uitbrei
den. Sommigen graaien uit het SIOF-fondsmaar in dit geval
het revolving fund voldoet volledig aan het criteria van
het SIOF-fondshet verdient zichzelf terug, het komt ook
terug in het SIOF-fondsDus ik zou u willen vragen of u
dat niet zou willen toevoegen aan het rijtje middelen
waaruit geput kan worden.)
Dat is ook aan de orde geweest en er staat ook in de noti
tie van het college om te gaan kijken of het uit die SIOF-
middelen zou kunnen. Maar ik vind wel, met in achtneming
van de huidige financiële situatie en de dingen die wij
straks nog bij de kaderbrief moeten gaan afspreken, is het
ons wat te ongewis om op dit moment te zeggen pak: het maar
uit de SIOF middelen. Ik denk wel dat het iets is wat wij
zeker in ogenschouw moeten nemen, alleen op dit moment vind
ik het iets te kort door de bocht. Wij willen graag het
jaar dat ons nog rest, we hebben nog één jaar dat we met de
huidige systematiek uit de voeten kunnen, voor volgend jaar
hebben wij nog die 275.000 euro, benutten om te komen tot
een goede dekking van dat fonds. Eerlijk gezegd of dat SIOF
zal zijn, daar kan ik op dit moment geen uitspraak over
doen
De heer Feddema (WD) De bijdrage van de PvdA-fractie en
ook in die samenwerking wil ik ook in die zin de handschoen
opnemen namens de fractie om met de fractie van de PvdA en
misschien nog anderen een discussienota hierover te gaan
maken. Waarbij het voor ons in ieder geval wel duidelijk is
dat de SIOF-middelen daar niet een onderdeel van uit moeten
maken, dat die op een ander manier ingezet moeten worden.
Ik heb afgesproken met de PvdA-fractie, omwille van de tijd
die u prima bewaakt voorzitter, het 2e puntje van de motie
te nemen. Dat heeft zich ook uitgesproken dat wanneer niet
bekend zou zijn, en zeker uit de scan van de Vrijheidswijk
is dat niet gebleken, dat er geen overschrijdingen zouden
komen of dat dat anders gesteld is, dat de wethouder ons
kon garanderen dat we binnen de financiële kaders zouden
Blad 82
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 83
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
werken samen met deze marktpartijen in deze BV met het doel
woningproductie opgang te brengen.
(De heer Dekker: Wij hebben alleen aangegeven dat wij een
aantal risicos zien, wij hebben niet gezegd we moeten per
definitie niet met marktpartijen samenwerken. Wij hebben
juist gezegd dat het ons heel logisch lijkt dat wel te
doen. Maar door de risico's die daar aan zitten, hebben wij
gezegd, kunnen wij er niet mee instemmen
Maar welke risico's ziet u dan?
(De heer Dekker: Die heb ik toch genoemdDat is NMA, het
antispeculatiebeding en het unanimiteitsbesluit
Maar ik zie dat unanimiteitsbesluit nu juist niet als risi
co, maar als waarborg dat de gemeentelijke inbreng daarin
een rol heeft, een doorslaggevende rol.
(De heer Dekker: U redeneert vanuit de gemeente, dan is dat
zo. U kunt zeggen als een marktpartij zegt ik wil dat niet,
dan gaat dat niet door. Het is andersom ook zo, als u zegt
wij willen daar en daar aan de slag en de marktpartij zegt
wij willen dat niet, dan houdt het ook op.)
Dan gaan wij in ieder geval niet in deze constructie aan de
slag, maar het wil niet zeggen dat er niet aan de slag ge
gaan kan worden
Het signaal naar de NWF is niet opportuun. Daar ga ik nu
niet op in, daar heb ik maandag uitgebreid op geantwoord.
Het is niet de bedoeling dat de NWF nu op de tweede rang
zit
halen en ik koppel dat ook terug via die aandeelhoudersver
gadering, de voorbereiding daarvan. Wij zijn daar heel te
vreden mee en geloven de wethouder op zijn woord. Ik zou de
motie willen intrekken.
De heer Sluiter (weth)Mag ik nog één opmerking, als u op
een bepaald moment tot de conclusie komt het is tot nu toe
18 geweest en we moeten er voor zorgen dat we in de komende
drie jaar 22 halen, die discussie wat te precies wordt.
(Mevrouw Inberg: Nu gaat u zelf weer terug krabbelen, het
was nu juist zo loyaal en vooruitstrevend
Het is nadrukkelijk bedoeld om onrendabele projecten moge
lijk te maken.
(Mevrouw Inberg: Laten we elkaar dan inderdaad op ons woord
vertrouwen en als u zegt namens B&W ga ik streven naar 20%,
dan gaan wij daarvan uit.)
Voorzitter: Het betekent dat het hele voorstel in stemming
komt
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met inachtneming van de toe
zeggingen van de wethouder.
Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, PvdA,
CDA, D66NLP, LL en CU.
Het 4 PLUS heeft iemand gesuggereerd. Wat mij betreft in
derdaad, maar dat heb ik maandag ook al gezegd.
Meneer Drewel komt in het geheel tot een positieve conclu
sie, hij heeft alleen nog een opmerking over 440 euro ten
behoeve van de grondposities, die CHF in Zuid had. Dit is
de helft van het verlies, wat zij daar geleden hebben. Als
u vraagt, het is een beetje hoog en hoe komt dat tot stand?
U heeft gelijk, dat is onderhandelingsresultaat.
Van de heer Van der Straten heb ik alle vragen beantwoord.
Mevrouw Uiterwijk Winkel heeft geen probleem, is blij ook
dat de verhouding CHF gemeente is genormaliseerd.
En mevrouw Uiterwijk -Winkel kwam met het 4 PLUS contract.
Dat is mogelijk en andere samenwerkingen zijn ook mogelijk.
Ik heb de vorige keer gezegd dat we die boodschap ook naar
de NWF uitstralen en dat daar wellicht wat van komt.
Mevrouw Dolstra bekijkt het graag pragmatisch en stemt in
met deze constructie.
Mevrouw Inberg: Ik begrijp van de wethouder dat hij zegt:
ik wil er naar streven in die samenwerking om die 2 0% te
Punt 13 (bijlage nr. 69).
ISV-herverdeling en WSDV-herverdeling als onderdeel van het
Meerjaren Investerings Programma (MIP) 2003.
De heer Zwart (PvdA)Herverdeling ISV-middelen en WSDV-
herverdeling, naar aanleiding van met name ook het amende
ment, ingediend op 10 februari bij behandeling van het MIP.
Een amendement dat uit drie delen is opgebouwd. Ik wou met
name bij mijn bijdrage even de aandacht vestigen op punten
2 en 3 van deze motie. Wij hebben min of meer afgesproken
dat de woordvoerder van de WD-fractie onder andere op het
le punt zal ingaan, dus ik kan daar kort over zijn.
Punt 2 had betrekking op de situatie rond de voormalige ma
chinefabriek Kooi. Wij hebben toen de suggestie gedaan om
inzet van een aantal middelen, die worden voorzien in kos
ten van onderzoek en allerlei administratiekosten, om te
buigen naar een aanpak van machinefabriek Kooi. Wij hebben
uit het antwoord van het college kunnen vernemen dat het
college inderdaad voornemens is om op korte termijn op
dracht te geven om voor dit gebied een intergraal plan te
ontwikkelen en dan bij de nieuwe herverdeelronde van de
ISV-middelen te kijken in hoeverre we hier een besluit over