-3-
Blad 96
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
§iad 97
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
maar een keer, dat het college er ook van uit gaat dat we
met deze lijsten er nog niet zijn, er zal nog wel eens een
slag moeten gemaakt worden. Ik heb ook aangegeven dat het
op zich goed is geweest dat het amendement is ingediend,
want het heeft de organisatie, in opdracht van u, ook ver
plicht om echt eens boven tafel te krijgen en goed op een
rijtje te zetten welke projecten nu eigenlijk aan de orde
zijn. Als u die moet wegen, welke criteria daarvoor zou
willen hanteren en tot watvoor eerste ordening je dan zou
komen. Dat is een geweldige operatie geweest. Het heeft ook
geleid tot het besluit om een projectenregistratie in te
gaan richten, zodat het monitoren daarvan ook op een goeie
manier kan gebeuren. Dat is in ieder geval winst. Maar dat
er nog een slag gemaakt zal moeten worden, die mening delen
wij volkomen met u.
Als vervolgens een verwijzing wordt gemaakt naar het voor
gestelde raadsbesluit, n.l. deze lijsten, zoals die nu
voorliggen, vaststellen, dan kan ik me, gelet op de discus
sie in de commissie, voorstellen dat dat nu nog een stap te
ver is. Er werd door een spreker al gevraagd: kunnen we het
zo interpreteren, vervolgens kwam de heer Zwart met een
voorstel, dat sprak hij ook uit als een soort van amende
ment; "de lijsten worden als een grondslag genomen voor fi
nale besluitvorming bij de begroting." Als wij dat met el
kaar afspreken, dan is er wat mij betreft niet eens een
amendement voor nodig, dan doen wij dat hierbijMet name
omdat er ook gezegd wordt 'grondslag voor'Daar waar ge
zegd wordt wij nemen het voor kennisgeving aan en dan. zien
wij nog wel, dat zou ik wel betreuren, dat heb ik in de
commissie ook gezegd, want dat zou betekenen dat wij ook
geen enkele status toekennen aan de prioritering, zoals die
hier ligt en dat alles dus volkomen open ligt. Dat zou ik
jammer vinden, omdat er ook een poging van de kant van het
college is ondernomen om wel tot een prioritering te komen.
Als je zegt 'het is een grondslag voor', dan erken je dus
wel dat alles weer overhoop gegooid kan worden, dan zou ik
die uitspraak van fracties nu graag willen horen dat zij
zich helemaal nergens aan willen binden. Want dan heeft de
exercitie tot nu toe niet zoveel zin gehad, dat was wel de
bedoeling en dat was ook de uitspraak, zoals die in het
amendement was verwoord.
(De heer JacobseHet geeft een bepaalde rangorde in een
bepaalde groepering van projecten. Omdat wij een andere
aantal projecten missen, met name als het gaat om projecten
die sociale cohesie bevorderen, veiligheid of andere zaken
op het gebied die in de lokaal sociaal beleid spelen en
dergelijke, moeten we nog een afweging maken, n.l. deze
projecten ten opzichten van die projecten. Waarschijnlijk
zal het niet zozeer gaan om verdelen van extra geld, maar
zal met name het gaan om het verdelen van armoede en dan
zullen die andere proj ecten dus ook een rol gaan spelen. Zo
moet u datgene zien wat ik beweerd heb: we kunnen hier niet
die absolute prioritering aan geven, want we moeten
dat leggen straks bij de kaderstelling naast voorstellen op
het gebied van welzijn.
Dan kom ik nog even terug op wat in de commissie ook is be
sproken, want toen hadden we ook wat een discussie over wat
beschouw je als een project. Toen hebben we als voorbeeld
genomen het lokaal sociaal beleid. Voor het college is dat
dus niet het hele lokale sociale beleid, dat is geweldig
omvangrijk, dat weet u. We hebben ook gezegd het is meer
een methodiek, die wij als gemeente hanteren. Het is niet
zozeer een verzameling van projecten. U voegt daar bijvoor
beeld ook aan toe de handhaving, veiligheid, onderhoud zou
je daar ook kunnen laten vallen. Dat vergt altijd de inzet
van structurele middelen. Waar het hier om gaat zijn pro
jecten die tot stand moeten komen met éénmalig geld, zoals
het SIOF, ISV, zo zijn er nog een aantal bronnen te noemen,
om daarmee bepaalde ontwikkelingen aan te jagen. Dat is dus
het verschil tussen die hele lijst van projecten en dat wat
voor de rest nog gewoon in de begroting zit en altijd
structureel geld vraagt.
Dat is ook een reactie op de fractie, die inbracht dat wij
om de zoveel tijd die lijsten ook moeten herijken. Natuur
lijk en wat mij betreft ook ieder jaar in het kader van de
begroting kunnen die lijst weer te voorschijn worden ge
haald. Dan moet u zich echter wel realiseren, wanneer wij
bij de begroting spreken over de inzet van incidenteel geld
ten behoeve van die bepaalde projecten, wetende dat de mid
delen die in het SIOF zitten natuurlijk ook een keer minder
worden, dat ook de ISV-middelen beperkt inzetbaar zijn, dat
betekent ook dat als die projecten eenmaal geselecteerd
zijn, en de raad gaat ermee akkoord dat die vooral uitge
voerd moeten worden, dat bind je je natuurlijk ook voor een
aantal jaren. Dat zijn niet projecten die, althans de mees
te niet, in één jaar ook allemaal zijn uitgevoerd. Herijken
prima, maar om te zeggen dat kan dus ieder jaar anders
zijn, dat kan dus niet, want als je op een gegeven moment
kiest voor een aantal projecten, dan zet je je geld heel
bewust daarop in. Dat geeft gelijk ook de noodzaak aan om
scherp te prioriteren en dat wat meer finale besluiten
daarover bij de begroting vallen, dat kan ik mij heel goed
voorstellen
De heer Stoker van de Christenunie maakt een opmerking over
het Fries Museum. Daar is nog helemaal geen besluit over
genomen, dus waarom nu op die lijst. Over de meeste projec
ten die hierop staan zijn nog geen finale besluiten geno
men. Als dat het criterium is, dan komen wij niet zoveel
verder. Ik snap best dat u met een heleboel vragen zit om
trent het Fries Museum, ook in combinatie met de opwaarde
ring van het kernwinkelgebied, dat overigens - maar daar
acht u zich wat minder aan gebonden - wel in het college
programma is opgenomen als project met hoge prioriteit. Dat
Blad 94
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 95
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Nog één punt tot slot; op 21 oktober 2002 heeft het college
de toezegging gedaan dat er inzicht zou komen in de finan
ciële aspecten verbonden aan het opstellen van de stadsvi-
sie en dan met name de kosten die boven het budget uitgin
gen, dat beschikbaar is gesteld. Wij hebben daar nog steeds
geen antwoord en we willen wel graag weten wanneer het col
lege die toezegging nu eindelijk inlost.
De heer Stoelinga (LL)Ook wij zijn blij dat deze lijst er
nu is en op deze wijze is uitgewerkt. Wij sluiten ons aan
bij de CDA- en NLP-fractie voor wat betreft de priorite
ring, dat wil zeggen deze lijst zullen wij in ieder geval
niet steunen als het gaat om expliciet het vaststellen,
maar inderdaad als leidraad na de kaderbrief. Ik ga niet
alle punten opnoemen waarom wij dat zeggen; ik sluit mij
ook aan bij de SP-fractie, want wij vinden het ook uiterst
vreemd dat studentenhuisvesting en vervoer van studenten
achtergesteld wordt, terwijl we de kenniscampus hoge prio
riteit geven.
Verder mis ik in ieder geval één punt, en dat wil ik niet
nader toelichten op dit moment, maar in ieder geval zou u
daar een memo over sturen. Dat is de kliniek in de Jelsu-
merstraat, huisartsen onder één dak, die zou moeten vallen
onder cure en care, hij was super urgent, maar ik kom hem
nergens tegen.
Vervolgens hebben wij ook zeker moeite met zaken die heel
simpel worden afgedaan als van score resultante, kan wel
afgevoerd worden. Want als ik naar een transformatie van
Aqua Lutra zie, dan zie ik bijvoorbeeld een leerbedrijf in
de context van de hogescholen, een duidelijke synergie met
de ontwikkeling van Leeuwarden zelf op het gebied van re
creatie en toerisme. Om dan te zeggen zo'n transformatie
weg maar, doen we niks aan, gaat mij te ver...
Dat zelfde geldt voor de sportboulevard, hoewel de sport-
boulevard op zich volledig van de baan zou moeten zijn,
vind ik zeker dat daar nog een investering nodig is om sa
men met de ondernemers, die daar nu zitten, in ieder geval
weer het Kalverdijkje op te waarderen.
al gehouden. Wij sluiten ons ook aan bij de motie, die heb
ben wij zelfs meeondertekend.
Het Zuiderplein echter staat ook op die lijst en dat kan
ons inziens echt niet langer uitgesteld worden. Het is een
belangrijke toegangsroute tot de binnenstad, waar al jaren
geleden plannen voor werden gemaakt, maar waar we al lange
tijd niets meer over hebben gehoord. De panden aan de oost
kant staan er nog, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
De eigenaren moeten als goede huismeesters deze panden be
heren. Daar is eigenlijk geen sprake van. Nu hebben krakers
een pand betrokken, maar we staan een andere bestemming dan
studentenhuisvesting voor bij deze panden aan het Zuider
plein. Daarom dienen wij de volgende motie in.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 en 14 mei 2003;
behandelende de projectenlijst met prioritering;
overwegende dat:
- ondermeer (de oostwand van) het Zuiderplein op lijst
4, lage prioriteit, staat opgenomen;
- de beeldbepalend gevelwand aan ernstig verval onder
hevig is;
besluit
- het college van B&W op te dragen op korte termijn
met de eigenaren van de panden in het oostwand van
het Zuiderplein in overleg te treden, ten einde de
mogelijkheden te onderzoeken het verval te keren en
de panden weer in gebruik te (laten) nemen door
functies die passen binnen het vigerend bestemmings
plan;
- het college doet van de uitkomsten van dit overleg
verslag in de commissie Stadsontwikkeling;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door de heer V.d. Wal en mijzelf
namens de PAL/GL-fractie, mevrouw Inberg namens de D66-
fractie, de heer Zwart namens de PvdA-fractiede heer V.d.
Wal namens de SP-fractie en de heer Drewel namens de CDA-
fractie
cO
Het Patershuis wordt ook even aan de kant gezet. Volgens
mij staat op de genoemde lijst door de heer Zwart dat het
ieder geval een monumentale waarde heeft.
Ik wou het daar in eerste termijn even bij laten.
Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL): De projectenlijstdie
voor ons ligt, is een inhoudelijke prioriteitstelling. We
kunnen ons grotendeels daarin vinden, maar we vinden het
jammer dat de Eewal is opgeschoven naar lijst 4. De lijst
met een hele lage prioriteit, die inrichting komt pas na
2006. Dat verhaal heeft de heer Jacobse van de NLP-fractie
De toetsing van de prioriteitenlijst zal nog plaatsvinden
binnen de financiële mogelijkheden. In het kader van de
perspectiefnota komen wij hier nog op terug. Waarschijnlijk
gaat dan deze lijst weer op de schop. Dus dan zien we wel
weer verder.
Mevrouw Waanders (weth.): Er zijn door verschillende frac
ties opmerkingen gemaakt over de status van de lijsten zo
als die er op dit moment liggen. Dat is in de commissie ook
aan de orde geweest, terecht, denk ik. Het college heeft al
uitgesproken, ook in de commissie en ik herhaal het nog