Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 '£lad 10 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Stel dat die f 30,- nu ongeveer 7% van de m2-prijs is, hoeveel stelt dat bedrag relatief dan nog voor over over pakweg 15 jaar? Indexering is niet genoemd in Intentieovereenk, maar er staat ook niet dat het niet het geval is. Bovendien ligt het zeer voor de hand dat als je een dergelijke lange tijdsverloop met elkaar afspreekt, je dan ook indexeert In het verlengde van de discussie bij de vaststelling van het bestemmingsplan Leeuwarden-Zuid, fase A heeft de raad vastgesteld dat de uitwerkingsplannen getoetst zullen worden aan het stedebouwkunige Masterplan en daarna vastgesteld door de Gemeenteraad. Het is dan ook logisch dat het Masterplan en evtuele wijzigingen daarvan goedkeuring behoeft van de raad en dat houdt o.i. ook in dit Stedebouwkundige plannen en Beeld kwaliteitsplannen per deelgebied ook door de raad moeten worden vastgesteld. Daar heb ik de volgende motie voor: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 14 mei 2003, behandelende de 'Zienswijzen Samenwerkingsovereenkomst De Zuidlanden en krediet t.b.v. Samenwerkingsovereen komst De Zuidlanden' (bijlage nr. 79), overwegende dat Het Masterplan uitgangspunt is voor de uitwerking van de bestemmingsplannen dan wel deel- of project plannen; f te verwachten valt dat de tijdspanne, waarbinnen de Beeldkwaliteitplannen en Stedenbouwkundige plannen per deel- of projectgebied tot stand zullen komen, tenminste twintig jaar bedraagt; het gewenst is, ook op langere termijn te garande ren dat de raad bij de ontwikkeling van dit uit breidingsplan betrokken blijft; besluit 1 dat het Masterplan en wijzigingen daarvan, worden vastgesteld door de gemeenteraad; 2 dat, daar waar in de Samenwerkingsovereenkomst wordt gesproken over goedkeuring van het Beeldkwa liteitplan per deelgebied of stedenbouwkundig plan per projectgebied door de gemeente, hieronder wordt verstaan de gemeenteraad; en gaat over tot de orde van de dag Motie is medeondertekend door de heer Jacobse en de heer Stoker. Eerlijk gezegd twijfel ik er aan of dat voor het Beeld kwaliteitsplan wel zo nodig is dat het door de raad wordt vastgesteld, maar het college biedt dat op blz. 9 van de raadsbrief zo vriendelijk aan, dat ik dat moeilijk kan afwij zen. Als dat het college beter uitkomt, wil ik de woorden projectgebied, beeldkwaliteitsplan en de omringende voorzetsels en voegwoorden best uit het tweede gedeelte van het besluit schrappen. Want het gaat ons natuurlijk om de stedenbouwkundige uitwerkingsplannen en een beeld kwaliteitsplan is toch een plan wat toetsing betreft minder hard is. Ik wacht de reactie van het college af. De heer Van Mourik (WD) Wij behandelen vanavond een ver strekkend voorstel aan de hand waarvan de woningbouw de ko mende jaren in Leeuwarden zal plaatsvinden. In de commis sievergadering is uitgebreid gesproken over de ins en outs van het plan, die punten zal ik nu niet herhalen. Een paar zaken moeten worden genoemd Het geheel aan risico's en de geschetste rolverdeling tus sen de partijen is voor ons aanvaardbaard, maar er moet bij worden aangetekend dat de uitkomst van het onderhandelings proces minder florissant is dan ons in 1999 is voorgespie geld. De economische omstandigheden zijn er debet aan en misschien was de toenmalige portefeuillehouder ook wel iets te optimistisch van aard. Ik las vorige week in de krant dat er een niet denkbeeldig gevaar is van deflatie, te be ginnen in Duitsland, in Japan heeft zich ook al een soort gelijke situatie voorgedaan. Dat is voor de economie ramp zalig, maar het heeft voor ons als consequentie dat de bij drage in het Fonds bovenwijkse voorzieningen steeds meer waard zou worden. Die bijdrage is niet geïndexeerd en dat is in onze fractie een punt van overleg geweest. Wij hebben ons wel gerealiseerd dat in een tijd met een beperkte in flatie de prijzen van de bouwgrond wel omhoog gaan en dat de gemeente als participant in de GEM daar ook de vruchten van plukt. De WD-fractie stapt daarom over dit punt heen: het maakt onderdeel uit van het totale onderhandelingsre sultaat Wij hebben vorige week kunnen lezen dat voor duurzaam bou wen in deze wijk allerlei revolutionaire ideeën ontwikkeld worden. De WD-fractie is absoluut niet tegen energiebespa ring, maar wij moeten ons wel realiseren dat de gemiddelde woonconsument in Friesland traditioneel ingesteld is. Er zijn misschien wel heel veel mensen die een puntdakje en een open haard willen. Wij kunnen ons niet de luxe veroor loven het risico te nemen deze mensen niet op maat te wil len bedienen. Dat gaat meteen geld kosten. In Zuiderburen worden de eerste open haarden ingebouwd, wat eigenlijk ver boden is, en het blijft angstig stil rond de membraantech- "iad 7 Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Toen ik een prominent CDA-fractielid op deze onevenwichtige aanpak aanspraak antwoordde hij schouderophalend: "Ach, je gelooft erin of niet". Nu zal ik niet ontkennen dat wat betreft het geloof het CDA betere papieren heeft dan ik, maar dat lijkt mij toch wel een heel a-politiek standpunt. Ik ben ook met name benieuwd wat de CDA-fractie er van maakt na de bijdrage bij de vorige PPS-constructie van mevrouw Haitsma. Maar goed, we zullen zien of de raad in haar kritische houding t.o.v. PPS-constructies volhardt, nu de belangen en risico's vele malen groter zijn. Wij willen daar in ieder geval wel een bijdrage aan leveren. Mijn fractie is voor de ontwikkeling van Leeuwarden-Zuid tot nieuw woongebied van de gemeente Leeuwarden, zoals dat is vastgelegd in het Ontwikkelingsplan. Mijn fractie had al eerder ingestemd met de Intentie overeenkomst, waarin de de samenwerking met een 4-tal private partijen gestalte kreeg in de vorm van de CV/BV- constructie GEM, hoewel wij ook toen al duidelijk hebben aangegeven dat wij er grote moeite mee hadden, dat z.g. sociale projectontwikkelaars (CHF en NWF) van deelname werden uitgesloten. (Hoezo vrije inschrijving en selectie van deelnemers aan de PPS?) Er is toen nog wel een clausule 16.9 aan de Intentie overeenkomst toegevoegd, maar daar komen we in de uiteindelijk SOK niets meer van tegen. Evengoed gaan wijzij het aarzelend, wel akkoord met de voorgestelde CV/BV-constructie en zullen dus ook voor het gevraagde krediet stemmen. Onze aarzeling komt voort uit een aantal bedenkingen die wij hebben ten aanzien van enkele artikelen in de SOK, zoals ik ook al in de commissievergadering heb aangegeven. Ik kan daar nu kort over zijn en meteen maar de volgende motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 en 14 mei 2003, behandelende de 'Zienswijzen Samenwerkingsovereenkomst De Zuidlanden en krediet t.b.v. Samenwerkingsovereen komst De Zuidlanden' (bijlage nr. 79), besluit ernstige bedenkingen uit te spreken over de inhoud van de volgende artikelen: 1 artikel 3.2 waarin het GEM bevoegd wordt verklaard de Grondexploitatie, inclusief prijzenboek, plan ning en fasering en inclusief het Bouwprogramma te wijzigingen en dat het Masterplan geacht wordt dienovereenkomstig te zijn aangepast en dat daar alleen goedkeuring van de gemeente voor is vereist, voor zover de wijzigingen gevolgen heeft voor het openbare gebied; 2 artikel 8.3 waarin vele risico's eenzijdig op de gemeente worden afgewenteld en waar zelfs het door voeren door de gemeente van enige beleidswijziging op terreinen waar zij beleidsvrijheid heeft, kan leiden tot verwijtbaar handelen; 3 artikel 9.3 waarin de bijdrage in het fonds ter re alisering van de Haak pas per 1-1-2006 hoeft te worden gestort en het totaal bedrag van f 25.000.000 en de bijdrage van max. f 3 0,00 m2 in het fonds voor stedelijke vernieuwing, bovenwijkse voorzieningen, infrastructuur en openbaar vervoer niet zijn geïndexeerd, zodat de waarde van die bij dragen in de loop der jaren steeds verder zal afne men; en gaat over tot de orde van de dag De motie is mede ondertekend door de heer Jacobse van de NLP-fractie en de heer Stoker van de Christenunie-fractie Toelichting punt 1: Masterplan is het stuk waaraan verdere uitwerkingsplannen, waaronder bestemmingsplannen, moeten worden getoetst en moet dus door de raad worden vastgesteld en/of eventueel gewijzigd, want anders is de toetsing van de uitwerkingsplannen een wassen neus. punt 2We hebben hier te maken met een plan met zeer grote risico's, die in vergelijking met de Intentieovereenkomst in versterkte mate op de gemeent worden afgewenteld. Wanneer en waar komt de Haak? Wanneer wordt besloten over opwaardering kanaal? Zullen de grutto's wel op tijd naar het compensatie- gebied willen vertrekken en zal de rechterlijke macht wel meewerken? Hoe worden eventuele bezwaarschriften van belang hebbende beoordeeld en welke gevolgen kan dit hebben? Dit zijn natuurlijk ook risico's waar je als gemeente voor opdraait als je de plannen alleen uitvoert. Het grote verschil is dan wel dat daar geen ontwikkelschadeclaims uit kunnen voortvloeien, waar nu wel degelijk sprake van is, als de gemeente gebruik maakt van haar autonome beleids vrijheid. Dat levert volgens art. 8.3 verwijtbaar handelen op en dientengevolge eventuele ontwikkelschade-vergoeding punt 3: Bijdrage Haak en Fonds Bovenwijks niet geïndexeerd tegen de geldontwaarding. Latere storting Haakfonds levert een nadeel van 2 f 44 miljoen op. Ten opzichte van 25 miljoen is dat een aanzienlijk bedrag.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 3