Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
^lad 18
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
- dat het bijgevoegde (13e) concept notariële akte
4 samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden' artikel 3.3
onduidelijke omschreven is, waardoor verwarring kan
ontstaan over de beëindigingsdatum van deze voorge
nomen samenwerkingsovereenkomst met private partij -
en;
- dat door de onduidelijke omschrijving de samenwer
kingsovereenkomst gezien kan worden dat deze voor
onbepaalde tijd wordt aangegaan
dringt aan:
1. dat het college duidelijk inzicht moet geven over de
daadwerkelijke beëindigingsdatum van de samenwer
kingsovereenkomst
2dat deze samenwerkingsovereenkomst zodanig aangepast
dient te worden dat
a. deze in termijnen van 5 jaar stilzwijgend wordt
verlengd, indien de gemeenteraad voor afloop van
een van de termijnen geen gegronde reden heeft om
de samenwerkingsovereenkomst te doen staken of te
doen wijzigen;
b. na 4 termijnen van elk 5 jaar een extra termijn
volgt van 2 jaar dienend als (tijd)buffer en om
tot een goede afwikkeling te komen;
cde samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden aangegaan
dient te worden voor maximaal 22 jaar met inacht
neming van artikel 25, zoals omschreven in het
concept van de notariële akte;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelin-
ga.
Tegelijk met de samenwerkingsovereenkomst besluit de raad
vanavond over het masterplan. Het masterplan spreekt van
een kwaliteitsplan dat gerealiseerd moet worden door bouwen
in het midden en hogere segment en dan met name voor de
koopmarktBouwen voor midden en hogere inkomens is inmid
dels achterhaald. Door de kentering in de economie is de
koopbereidheid, vooral in de middenklasse woningen, afgeno
men. Op dit moment is het tegenovergestelde waar te nemen.
De huurmarkt trekt weer aan. En dan spreek ik niet alleen
over de goedkope huurwoningen. Zuiderburen heeft bewezen
dat de duurdere huurwoningen als warme broodjes over de
toonbank gaan en dat terwijl de huur al gauw rond de
800 ligt. Voorspellingen dat de economie eerdaags weer
aan zal trekken zijn niet uitgekomen. Economen schetsen met
de komende bezuinigingen en met de toename van werklozen in
het verschiet een somber scenario voor de toekomstEr valt
dus veel te zeggen om meer huurwoningen te realiseren in de
plannen. Met het realiseren van huurwoningen in Leeuwarden-
Zuid, variërend van laag tot hoog, creëer je de doorstro
ming, wat wij zo nodig moeten hebben.
Bij de corporaties bestaat de wens om mee te participeren
in de Zuidlanden, maar zij zijn niet bereid of in staat de
hoge grondprijzen te betalen. Daar om vindt onze fractie
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
wel het investeringsbudget als het exploitatiebudget voor
de bedoelde voorzieningen is nog niet gedekt. Nu kan ui
teraard nog niet alles in concreto daarover worden gezegd,
maar het is wenselijk om op korte termijn van gedachten te
wisselen over het gewenste voorzieningenniveau en over de
bijbehorende financiering. Wat dat betreft liever niet
wachten tot de begroting van 2005. Hiertoe behoren ook de
kosten voor beheer en onderhoud, ook die zullen wij in dit
hele verband moeten meenemen.
In de commissie is gesproken over het voor de PvdA-fractie
belangrijke punt van sociale woningbouw. Wij stellen voor
om dat niet hier geïsoleerd te bespreken, maar bij de be
spreking van het woningmarktbeleidsplan te bespreken, dat
na de zomervakantie zal verschijnen.
Voor wat betreft de moties, worden eerst de antwoorden van
de wethouder afgewacht.
Nog enige woorden aan de dames en heren van het presidium.
Ik heb bijzonder veel respect voor de wijze waarop de zware
taak voor de programmering van deze raadsagenda is vervuld,
maar het moet mij van het hart dat de raad ten aanzien van
een aantal zware, complexe punten de laatste tijd toch wel
enigszins gejaagd moet opereren. Ik noem in dit verband de
onderhavige samenwerkingsovereenkomst, maar ook de samen
werkingsovereenkomst '3 PLUS' die later op de avond op de
agenda staat. Ik en naar ik verwacht ook een aantal andere
raadsleden hebben het vertrouwen erin, dat u wellicht na
een korte terugblik op één jaar functioneren in het presi
dium ook tot de conclusie komt dat in de politiek haast
zelden te prefereren is boven zorgvuldigheid.
De heer Van der Wal (SP)Wat betreft de samenwerkingsover
eenkomst ziet onze fractie het nut van een samenwerkings
overeenkomst met marktpartijen. Wij begrijpen dat bij zo'n
overeenkomst risico's genomen moeten worden en ook dat het
een lange periode bestrijkt en er dus nog veel hiaten en
onzekerheden zijn. Er zijn vorige week vragen over gesteld
en het blijft ook lastig in zo'n complex verhaal om alle
voor- en tegenargumenten af te wegen. Al met al zijn wij
geen tegenstander van deze samenwerkingsovereenkomst. Wij
zijn ook geen tegenstander van nieuwbouw en wij vinden het
ook geen probleem dat er nieuwe woningen voor hogere en
middeninkomens gebouwd worden. Wat wij wel missen in de
plannen van het college is de woningbouw voor de lagere in
komens en de sociale huurbouw. In de contourennota van
Leeuwarden-Zuid werd nog over 10% bouw voor de laagste in
komensgroep gesproken. Het CDA, PAL/GL en de SP hebben des
tijds al gepleit voor meer huurwoningen. De SOK spreekt al
leen over de midden en hogere inkomens. Wij vinden dat men
sen uit de lagere inkomensgroep ook een plek verdienen in
de Zuidlanden. Dan gaat het om huurwoningen en echt goedko
pere koopwoningen. Dit vinden wij van principieel belang.
Überhaupt vinden wij de bouwplannen in Zuidlanden,
het gewenst dat de gemeente Leeuwarden in overleg gaat met
de corporaties om voor een redelijke prijs grond aan te
bieden en te bebouwen, zodat de corporaties winst kunnen
maken en deze winsten kunnen gebruiken voor het realiseren
en in stand houden van betaalbare woningen elders in onze
gemeente. Ook zou het een optie kunnen zijn om in plaats
van alle gronden in de Zuidlanden te verkopen stukken grond
in eigendom te houden van de gemeente, deze te bebouwen en
vervolgens erfpacht in te voeren.
Er waren vorige week nogal wat raadsleden die problemen
hadden met onze motie en vooral de vastgestelde 2 0% sociale
woningbouw leverde nogal wat commentaar. Onze fractie komt
nu met de volgende aangepaste motie:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2 003;
behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden;
overwegende dat
- in het kader van de stadsvernieuwing veel woningen
in de sociale sector gesloopt zijn of hiervoor nog
op de nominatie staan om plaats te moeten maken voor
woningen die bedoeld zijn voor personen met midden
en hogere inkomens;
- de woningvoorraad in de sociale sector sterk is af
genomen, waardoor een wachtlijst is ontstaan van
meer dan 2 jaar met als gevolg dat de doorstroming
stagneert
- in Leeuwarden-Zuid en Zuidlanden een gedifferenti
eerde bevolkingsopbouw gewenst is;
spreekt uit:
dat het college bevordert dat minimaal 15% van de in
totaal te bouwen woningen in Leeuwarden-Zuid en De
Zuidlanden in de sector sociale woningbouw gebouwd
moet worden en dat de te bouwen sociale woningen
vraaggericht onderverdeeld worden in de sociale huur
en koop;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf, de heer Stoelinga
namens de LL-fractie en door mevrouw Inberg namens de D66-
fractie
Tot slot dienen wij een motie in over huurwoningen voor de
midden en de hogere inkomensgroep
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003;
behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden;
overwegende
- dat de landelijke huurwoningsector gestimuleerd
wordt door de overheid (Postbus 51)
- dat veel vraag is ontstaan in de huurwoningsector
binnen de gemeente Leeuwarden in nieuwbouwwijken;
Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blitsaerd en de inbreidingslocaties erg eenzijdig. Alles is
gericht op de kopers van woningen in midden, hogere, hoog
ste en allerhoogste segmenten. Waarom zoveel gericht op du
re koopwoningen? Weliswaar is in het OKL afgesproken een
bepaalde kwantiteit aan woningen in de gemeente Leeuwarden
te leveren, maar daar is niks gezegd over kwaliteit. Wij
vragen ons af of er zelfs in een tijdsbestek van 15 tot 20
jaar zoveel vraag naar is. Waarop steunt de visie van de
gemeente? Wat zijn de gevolgen van deze plannen voor de wo
ningmarkt en de rest van de gemeente? Daar is ook bij de
contourennota en de intentieovereenkomst door verschillende
partijen naar gevraagd, maar eigenlijk niet op ingegaan.
Wat wij missen is een integrale visie van het college op de
woningmarkt voor de komende jaren. Een visie die ook bijge
steld wordt aan een veranderende markt en ook basis is voor
de nieuwbouwplannen, zoals die afgelopen week gepasseerd
zijn en ook de komende week weer zullen passeren.
Wat betreft de moties van de PAL/GroenLinks-fractie, die
zullen wij allebei steunen.
Mevrouw Dolstra (LL)In de raadsvergadering van 6 mei is
onze fractie al ingegaan op de SOK en hebben hierover onze
mening gegeven en dat is door enkele raadsfracties niet in
dank afgenomen. In ieder geval hoef ik daar nu niet al te
uitgebreid meer over te doen.
Wij blijven van mening dat het economisch onverantwoord is
dat gemeente voor langere periode een samenwerkingsovereen
komst aangaat met private partijen met de nodige risico's
van dien. De overeenkomst baart onze deste meer zorgen,
omdat men de aflooptijd niet nadrukkelijk in de besluitvor
ming heeft meegenomen. Ik zal u een voorbeeld noemen.
In de overeenkomst van 3 PLUS staat vermeld wanneer men de
overeenkomst aangaat en ook wanneer deze beëindigd gaat
worden, nlop 31 december 2014. Dit staat te lezen in een
concept van een notariële acte op blz. 3, art. 1, punt 2.
In het dertiende concept van de notariële acte, en nu
spreek ik over de SOK Zuidlanden, staat in art. 3, punt 3
dat de overeenkomst heden inwerking treedt en duurt zolang
de locatieontwikkeling en/of projectontwikkeling nog niet
voltooid zijn, met andere woorden de gemeente zit hier aan
vast voor onbepaalde tijd. Het kan 2 0 jaar duren, waarbij
het niet uit te sluiten is dat de verbintenis zelfs 30 jaar
kan duren. Voortijdig deze te ontbinden zou gepaard kunnen
gaan met financiële offers, welke mogelijk kan leiden tot
een zware last voor onze volgende generatie. Wij dienen
daarom de volgende moties in:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003;
behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden;
overwegende
- dat de economische ontwikkelingen achter blijven en
onvoorspelbaar zijn;