Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003
•%'lad 22
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
genomen. Het punt van zorg is voor ons het tijdstip waarop
de raad betrokken wordt bij deze beslissingen. De cv/bv
constructie bergt het gevaar in zich dat de raad pas aan
het eind van de fuik nog mag meepraten. Ik ga er overigens
vanuit, en ik zou graag antwoord van de wethouder hierover
hebben, dat er nog over het masterplan gesproken zal wor
den
De bv GEM-beheer in deze hele constructie krijgt erg veel
macht met directeuren, die letterlijk en figuurlijk buiten
de organisatie zitten. De binding, die wij kennen met de
directeuren van de diensten die soms bij de raadscommissies
aanwezig zijn, bestaat in deze constructie helemaal niet
meer. Het op afstand zetten van grote uitvoeringslichamen
zet helaas ook de beleidsinvloed van de raad op grote af
stand. Wij hebben het gezien bij Fryslan Miljeu, waar na de
privatisering beslissingen zijn genomen, die grote' gevolgen
op het gebied van financiën en milieu hebben, maar waarover
in de raad geen enkel principiële discussie heeft kunnen
plaatsvinden. Wij willen die fout niet opnieuw maken en
willen daarom vooraf de volgende afspraken maken. Ik lees
daartoe de motie voor, die vanmiddag pas is gemaild en die
nog niet iedereen heeft kunnen lezen.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003;
behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden
en krediet t.b.v. Samenwerkingsovereenkomst De Zuid-
landen;
overwegende
- dat het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst
verstrekkende gevolgen voor een groot gebied gedu
rende een zeer lange periode heeft;
- dat in de loop van de samenwerkingsperiode steeds
opnieuw zwaarwegende besluiten moeten worden geno
men;
- dat door het vormen van een aparte beheers bV: GEM
Zuidlanden Beheer BV, veel invloed aan een beperkte
groep bestuurders wordt gegeven voor het nemen van
die besluiten;
- dat er, gezien deze tot nu toe betrekkelijk weinig
gebruikte CV/BV constructie, nog weinig ervaring is
met het omgaan met deze op afstand van de raad
staande beheersvorm;
- dat het van groot belang is dat de raad voeling
houdt met de te nemen besluiten in GEM Beheer BV;
besluit
- de verantwoordelijk wethouder opdracht te geven zorg
te dragen voor een terugkoppeling naar de raad om
trent de te nemen besluiten in de GEM Beheer BV op
een wij ze die de betrokkenheid van de raad recht
doet
- derhalve de wethouder opdracht te geven de te be
spreken agendapunten op de aandeelhoudersvergaderin
gen van de BV tijdig ter kennisname van de raad te
brengen alsmede het standpunt dat de wethouder met
betrekking tot die standpunten namens de gemeente
Leeuwarden wenst in te nemen;
- onder tijdig te verstaan dat deze standpunten indien
gewenst geagendeerd kunnen worden in de raad/raads-
commissies voorafgaand aan de aandeelhoudersvergade
ring;
en gaat over tot de orde van de dag
Het gaat in feite om een praktische route, raadsleden heb
ben recht op inzage in de stukken van de aandeelhoudersver
gaderingen. Het gaat er alleen om dat wij die op tijd ont
vangen, zodat wij ons oordeel daar nog over kunnen geven en
dat oordeel ook kunnen meegeven aan de wethouder in die
vergadering
De Voorzitter: De raad heeft haar eerste termijn gebruikt.
Het woord is nu aan het college. Voordat ik wethouder Waan-
ders het woord geef, wil ik even een opmerking maken over
motie 2 van de PAL/GL-fractie over het masterplan en de sa
menwerkingsovereenkomst en daaruit voortvloeiende goedkeu
ring van het beeldkwaliteitplan. Afgezien van datgene wat
de wethouder zo meteen zal meedelen en zal geven als haar
politieke standpunt, wil ik graag op basis van de WRO en op
basis van de Gemeentewet toch even refereren aan het uit
gangspunt dat het bestemmingsplan kaderstellend is. Het be
stemmingsplan wordt vastgesteld door de raad en het bestem
mingsplan is ook het enige plan dat de burgers bindt. Dat
houdt in dat alle andere plannen daaraan ondergeschikt zijn
en dat zijn uitvoeringsplannen, die voortvloeien uit het
bestemmingsplan. En als u nu vraagt om hier het masterplan
vast te stellen, dan is het aan de wethouder om daarmee om
te gaan, maar ik zeg u wel dat op basis van de WRO en de
Gemeentewet, en dat laatste met name in het kader van het
dualisme en daarom refereerde ik er ook aan, het bestem
mingsplan uw verantwoordelijkheid is en dat de uitvoerings
plannen de verantwoordelijkheid zijn van het college.
Dat doet evenwel niets af aan de beantwoording van de zijde
van het college, van de wethouders.
Ik geef het woord aan mevrouw Waanders.
Mevrouw Waanders (wethouder)Om de ook aan het college be
perkt toegewezen spreektijd niet bij voorbaat te over
schrijden begin ik met de opmerking dat het college ui
teraard dank zegt voor alle positieve woorden, die gewijd
zijn aan de stukken, die nu voorliggen, maar ik zal daar
verder niet op reageren.
Er zijn nog wel een aantal kanttekeningen geplaatst, deels
een herhaling van wat in de commissie geweest is, maar het
lijkt mij wel goed, dat wat naast de echt wat beschouwende
opmerkingen te berde is gebracht, daarop kort terug te ko
men
De heer Van der Wal maakt nog een opmerking over het feit
dat wij bij de start van het proces en bij de selectie van
partijen, die deel konden nemen aan de samenwerking, bij
BlacJ i 9
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003
- dat de WKA (Woonbond Kennis- en Adviescentrum) en de
Nederlandse Woonbond benadrukken: om een sterke po
sitie te verkrijgen er keuzevevrijheid moet zijn op
de woningmarkt;
dringt aan:
dat naast het aanbod koopwoningen er huurwoningen moe
ten worden gerealiseerd in het nieuwe stadsdeel Leeu
warden-Zuid (Zuidlanden) bestemd voor de midden en ho
gere inkomens
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelin-
ga.
De heer Stoker (CU)Dit is een belangrijk voorstel, waarin
wij als gemeente een heel stuk verder kunnen komen voor wat
betreft de gewenste en broodnodige realisatie van onze
doelstellingen op het gebied van de woningbouw. Maar ook
een voorstel dat in een situatie van een krimpende markt
beslist niet zonder risico's is.
In artikel 9, punt 8 stelt men vast dat een redelijk rende
ment op het risicodragend vermogen gesteld moet worden op
tenminste 15% over de gehele looptijd en die looptijd kan
lang zijn. Dat is behoorlijk hoog, een rendement als dit
wordt wel eens toegepast voor een project met een korte
tijdsduur, maar niet zo snel voor iets dat zo lang loopt
als dit. Het risico dat je je uit de markt prijst is zo al
leen maar groter. Je maakt de woningen in het project zo
onnodig duur. Wij hebben zo onze twijfels of dit dan wel zo
verstandig is.
De twee moties van de PAL/GL-fractie ondersteunen wij van
harte, wij hebben ze medeondertekend, de inhoud is door de
heer Van der Wal belicht en dat hoef ik niet nog eens op
mijn manier te vertellen.
De moties van de LL-fractie vind ik wat prematuur, want het
woningmarktbeleidsplan is hier nog niet besproken. Wij heb
ben wel in het verleden al gegevens gezien van de woning
markt en daar bepaalde conclusies uit getrokken. Wil je dat
gaan herijken, dan moet je dat doen op basis van goede ge
gevens. Hoewel ik het zeer betreur dat het woningmarktbe
leidsplan er nu niet ligt, dat begrijp ik, maar ik snap ook
wel dat een dienst en een college niet alles tegelijk kan.
Dus ik zal die motie niet steunen, omdat wij onze standpun
ten daaromtrent willen bepalen als het woningmarktbeleids
plan er ligt.
De heer Jacobse (NLP)De NLP-fractie was een van de fer
vente aanhangers van het actieve grondaankoopbeleid. Wij
staan volledig achter 'Leeuwarden open stad' en wij hebben
ook geen principiële bezwaren tegen een pps-constructie
Wij doen dat o.a. bij Blitsaerd, bij 3 PLUS. Het is natuur
lijk geen wondermiddel, maar dat betekent dat je keer op
keer moet bekijken of dat het instrument is dat je nodig
hebt
■"■""■q
Blad 2 O
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03
Wij hebben ook de intentieovereenkomst ondersteund. Aan ons
is nu de taak om te beoordelen of de uitkomst van de onder
handelingen, die op basis van die intentieovereenkomst zijn
gevoerd, tot een voldoende resultaat hebben geleid. En die
uitkomst is dat het risico voor ons als gemeente in overwe
gende mate is gekomen. Op zichzelf kan dat, maar dat bete
kent dan ook o.i. dat wie het risico draagt ook grotere
sturingsmogelijkheden moet hebben, want dat is in het be
drijfsleven ongeveer ook wel zo. Wie het grootste risico
draagt, heeft ook de grootste sturingsmogelijkheden. Vaak
is het ook zo dat degene die het grootste financiële risico
loopt ook een groter deel van de financiële opbrengst
krijgt
Het is een mooie wijk met veel groenvoorzieningen. Dat is
uiteraard ook bedoeld om de verkoopbaarheid te stimuleren.
Op zichzelf is daar niets op tegen. Alleen de kosten zijn
structureel niet verwerkt, het onderhoud niet en ook het
onderhoud en afschrijvingen van kunstwerken e.d. niet. Het
is de grote vraag voor ons of op de lange termijn deze wijk
een positieve financiële bijdrage zal leveren aan de ge
meentelijke exploitatie.
De uitkomst van de onderhandelingen is altijd een proces
van geven en nemen. O.i. heeft de gemeente veel moeten ge
ven en hebben de private partijen weinig risico genomen. De
uitkomst moet je ook altijd zetten tegenover het alterna
tief en dat is het eigen beheer: het geheel voor eigen
risico ontwikkelen.
Ten opzichte van de SOK is er nauwelijks sprake van meer
risico's. Bij de beheerskant levert het wel veel voordelen
op en als wij kijken naar de risico's versus de opbreng
sten: de risico's lopen wij al, de opbrengsten zijn dan ook
volledig aan ons. Natuurlijk zit je met het verwerven van
kennis, maar kennis kun je niet alleen door het sluiten van
zo'n constructie verkrijgen. Kennis kun je ook op andere
manieren inhuren.
Conclusie voor ons is dat het zelf doen een aanvaardbaar
alternatief is geworden en in die situatie, waarin je zegt
van wij kunnen het beter helemaal in eigen hand doen, moet
dat o.i. de voorkeur genieten. Onze zienswijze is derhalve
dat de SOK, zoals die nu voor ons ligt, niet is wat wij
daarvan bij het sluiten van de intentieovereenkomst hadden
verwacht en dat die als dusdanig niet zou moeten worden ge
sloten
Voor de goede orde, over het masterplan, het is bekend dat
wij tegen de natte natuur zijn, omdat dat onderdeel een
grondexploitatie kent, die wij zeer te negatief vinden.
Mevrouw Inberg (D66)Wij zijn redelijk positief tegenover
samenwerking met marktpartijen in een pps-constructie, mits
daarover goede afspraken in terugkoppeling naar de raad
zijn gemaakt. Het is immers een groeimodel waarbij in de
loop van de tijd nog veel deelbeslissingen moeten worden
O