Blad 2 9 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei •Ö.hd 3 0 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 vaak uit de stad vertrokken en wat voor ons de reden was om te zeggen dat wij die groepen meer aan ons moeten binden. Dat neemt niet weg dat de goedkopere woningen ook aan bod komen voor een bepaald percentage. Dat percentage zou zich in de komende 15 jaar ook wil eens kunnen ontwikkelen. U wijst nu op een trend die zich voordoet op de woningmarkt, maar het is maar zeer de vraag of die over 5 jaar nog aan de orde is. Als u dat vertaalt in een verwijt dat wij men sen met lage inkomens niet toestaan om daar te wonen, dan is dat verwijt totaal ongegrond. Het gaat hier om een on derbouwing waarom gekozen is voor het bouwen voor welke doelgroepen binnen de context van de Zuidlanden en daar hebben wij met zijn allen afspraken over gemaakt. (De heer J. van der Wal Ik wou toch even zeggen dat wij het een vreemde zaak vinden dat wij het woningmarktbeleidsplan pas veel later krijgen, terwijl wij wel deze week en afgelopen week moeten beslissen over bestemmingsplan en overeenkomst die eigenlijk over precies hetzelfde gaan. Daar hebben we toch zo'n analyse van de markt bij nodig Die analyse van de markt wordt ook gedurende de 15/2 0 jaar die wij samenwerken met de marktpartijen blijvend gemaakt, marktontwikkelingen worden in de gaten gehouden. Ik heb u zojuist al gezegd, wanneer dat woonplan aan de orde komt, de heer Sluiter heeft al aangegeven waarom dat uitstel no dig zou zijn, ik geloof ook dat die noodzaak ook door de raad is erkend en onderschreven, dat daar waar het gaat om het uitleggebied de Zuidlanden dat daar uiteraard, als dat wel zo zou zijn dan zouden wij heel vreemd bezig zijn, geen koerswijziging in ieder geval op dit moment aan de orde is. Als het in de toekomst noodzakelijk is, of dat nu door de marktpartijen wordt aangegeven of vanuit de gemeente daarop wordt geattendeerd, dan komt het ook in die GEM aan de or de. Nogmaals wij bouwen, en wij is niet alleen de gemeente maar ook de marktpartijen, uiteraard niet voor de leeg stand De LL-fractie heeft een motie ingediend, die te maken heeft met het vaststellen van een einddatum voor de samenwer kingsovereenkomst. Dat is wel een hele vreemde, even afge zien van het feit dat de einddatum voor de pps-3 ook niet zo hard is als u nu zegt, maar daar kan de heer Sluiter vanavond nog wel wat over zeggen. Waarom zijn wij de samen werkingsovereenkomst aangegaan? Niet om 22 jaar samen te werken, maar omdat dat wat wij tot een gezamenlijke op dracht hebben geformuleerd uit te werken. Dat is het doel. Het tijdsbestek dat daarvoor nodig is, is daaraan onderge schikt. Dat betekent dus dat je dat nu niet kunt vaststel len, want 22 jaar is volgens mij volstrekt arbitrair en ik heb u ook niet horen motiveren waarom het 22 jaar zou moe ten zijn. Het gaat erom dat de doelstelling, de taakstel ling, die wij onszelf opleggen, gehaald wordt. En als het dertig jaar is, dan heeft zich tussentijds al een heel an der probleem voorgedaan, dat dan aan de orde is geweest. Als je je bindt aan die taakstelling en dus de totale loca tieontwikkeling wilt voltooien, dat kun je dat vervolgens niet vastpinnen op enig jaartal. U heeft ook een motie ingediend over die 15%. Daar ben ik zojuist al op ingegaan en ik heb aangegeven waarom wij op dit moment niet willen afwijken van dat percentage, waar van meet af aan van is uitgegaan. U heeft ook nog een motie waarin wij ook duurdere huurwo ningen in de Zuidlanden moeten bouwen. Die komen ook aan bod. Dat vindt u terug in de grondexploitatie, dus voldoen wij daaraan. De NLP-fractie duidt op een aantal risico's met voorzienin gen, onderhoud en beheer. U vraagt zich af welke risico's zich in de toekomst voordoen en in welke verhouding die staan tot dat wat het ons oplevert. Het college heeft die afwegingen wel gemaakt en wij weten dat het verplichtingen met zich meebrengt. Denk overigens ook aan de opbrengsten van OZBwaar u met name bij de intentie-overeenkomst zo sterk erop heeft gewezen, dat wij vooral daarmee moeten be ginnen vanwege de opbrengsten die daarmee gegenereerd kun nen worden. Die zitten bijv. in de uitkeringen van het Ge meentefonds, maar ook in OZB. Daar staan uiteraard ver plichtingen tegenover, maar die gelden in elk geval voor stadsuitbreiding Als u de vergelijking maakt tussen de SOK en dat wij het zelf ontwikkelen, dan zegt u dat alle risico's toch bij de gemeente blijven. Ik heb daar zojuist al een aantal opmer kingen over gemaakt. Bovendien wijs ik u erop dat voor een niet onaanzienlijk deel risicoparticipatie absoluut aan de orde bij die marktpartijen. Als het bijv. gaat om de op dracht van de gronden, wat er gebeurt als het echt mis gaat en hoe wij dan omgaan met de u inmiddels bekende 12 mil joen. Ik wijs op de extra inkomsten van rond 100 miljoen gulden die de samenwerking met de marktpartijen ook ople vert. Ik wijs u op de kennis en ervaring, dat relativeert u wat, dat mag u doen, maar voor het college is dat van meet af aan van belang geweest om met dit type partijen in zee te gaan. Ik duid u erop dat samenwerking met deze partijen voor zo'n lange duur op basis van zo'n serie afspraken ook een betere waarborg is dat er tempo in die ontwikkeling kan blijven. Nogmaals een soort onderbouwing waarom het college de overeenkomst alleszins acceptabel vindt, maar u denkt daar anders over De D66-fractie wijst op het belang van terugkoppeling naar de raad. Ik wijs u op de toezegging die ik heb gedaan en die inmiddels ook op het lijstje staat, dat er verschillen de manieren en instrumenten zijn en ook benut zullen worden om de raad blijvend te informeren. Ik kan mij bijv. ook voorstellen, net zoals wij in het recente verleden hebben gedaan, los van documenten die in sfeer van planning en control verschijnen, dat wij u halfjaarlijks informeren over de voortgang. Ik zeg u toe dat wij daarover met een Blad 27 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 voortkomen. Ik wijs u in dat verband ook op het feit dat er permanent een goede marktanalyse zal plaatsvinden. Ook van uit de marketing - het is niet alleen een kwestie van bood schappen brengen maar ook boodschappen halen - zullen marktontwikkelingen heel nauwlettend gevolgd worden. Ook als het gaat om de behoefte aan en de mate waarin woningen, die in hoge mate voldoen aan duurzaam bouwen, aftrek vin den Wat mij betreft mogen puntdaken gebouwd worden als het maar mooie puntdaken zijn. Dan de voor een deel beschouwende en ondersteunende opmer kingen van de heer Drewel van de CDA-fractie. Over de opmerking dat afwijkingen van het masterplan en de grondexploitatie voor rekening van de gemeente zijn, indien binnen die documenten door de gemeente geen oplossing ge vonden kan worden, zeg ik daarbij ook in het verlengde van het vorige dat het volstrekt voor de hand ligt, dat in de 15/20 jaar, dat het gebied in ontwikkeling is, wijzigingen zullen plaatsvinden in de grondexploitatie en in het mas terplan. Het zou eerder eigenaardig zijn, wanneer dat niet zou gebeuren, omdat de markt in die 15/20 jaar natuurlijk moeilijk heel hard te voorspellen is. Dat betekent dat wij zigingen zich zullen voordoen en de wijze waarop het dan doorgevoerd wordt, heb ik zojuist geschetst. Het is dus niet automatisch dat daar schade uit voortvloeit, want dat kan met instemming zijn van beide partijen. Ik kan mij zelfs voorstellen dat het in de meeste gevallen zo is. Dan het verzoek van de PvdA-fractie of het mogelijk zou zijn om na te gaan de bijdrage voor planschade, waarover met de marktpartijen overeenstemming is bereikt, mocht het bedrag niet aan de orde zijn of niet aan de orde mogen ko men, om wat voor reden dan ook, het dan in het fonds boven- wijks te storten. Ik wil daar best nog eens over praten met de marktpartijen, maar ik neem aan dat het voor u geen re den is, mocht het niet lukken, om daarmee de overeenkomst onder druk te zetten. De suggestie zal ik overnemen. Ook als het gaat om de nodige voorzieningen, die gereali seerd moeten worden en waarvoor investeringen en exploita tielasten in de Leeuwarder begroting opgenomen moeten wor den. Het staat inmiddels op een lijstje van toezeggingen en een van die toezeggingen is dat het tijdig met u besproken zal worden als het gaat om de planning van die voorzienin gen en ook op de wijze waarop die in de begroting opgenomen moeten worden en dat het bij voorkeur eerder is dan de be groting waarop zij dan voor het eerst zijn opgenomen. Die toezegging ligt er. Vervolgens stelt u nog de vraag over het feit dat de ge meente garant staat voor de BNG-lening, in hoeverre haalt het nut en noodzaak van de cv/bv constructie onderuit en in hoeverre zit daar een groter risico aan vast. Als het gaat om het risico, dat de gemeente van stille vennoot eerder beherend vennoot wordt en dus ook volledig aansprakelijk, dan is dat niet het geval. Zolang de gemeente zich ook als stille vennoot gedraagt en niet naar buiten toe daarover uitlatingen doet en zich tegenover derden niet bindt. Dat is de bedoeling als stille vennoot, dus dat risico van een andere vennoot worden en dus aansprakelijk worden, dat is niet aan de orde. Uiteraard heeft de gemeente wel de ver antwoordelijkheid als het gaat om het nakomen van beta lingsverplichtingen, die voortvloeien uit de lening, maar dan voor zover de cv daarbij nadelig blijft. Het college denkt dat dat risico met de afspraken, zoals die nu zijn gemaakt, naar behoren is afgedekt. Denk bijv. aan de wijze waarop wij omgaan met de grondlevering, just-in-time; denk bijv. aan de afspraak dat 7 0% van de woningen verkocht moet zijn, voordat tot de werkelijke bouw overgegaan wordt en waarvoor dan vervolgens ook de leningen nodig zijn. De af dekkingwij ze van het risico is naar ons oordeel zeer naar behoren. Dat staat nog even los van de andere voordelen die de cv/bv-constructie heeft en die in de toelichting op de SOK ook uitgebreid zijn verwoord. De SP-fractie is geen tegenstander van de SOK en van het bouwen, maar u komt terug op een punt dat u eerder heeft ingebracht, namelijk het ontbreken van de visie. Ik wijs u erop, wat ik in de eerdere commissievergadering ook heb ge zegd, het woonplan komt eraan, maar als het gaat om kwali teit en kwantiteit, waarvoor gekozen is in grondexploitatie en masterplan, dan is voortgebouwd op datgene waarover van af 1999 gesproken is. In de contourennota is al gesproken over die 10% goedkopere woningbouw, is gesproken over de trendbreuk, die in Leeuwarden moet plaatsvinden. Ik kan u wel voorspellen dat in het woonplan, ik kijk even naar de heer Sluiter, er geen hele rigoureuze beleidswijzingen plaats zullen vinden als het gaat om voor welke doelgroepen wij met name in die uitleggebieden moeten gaan bouwen. Ik wijs u er ook nog een keer op dat in de binnenstedelijke locaties, niet alleen de stedelijke vernieuwing, natuurlijk ook gebouwd zal moeten worden voor doelgroepen die met name ook door de SP zijn genoemd. Wat het college betreft geen reden om nu aan die cijfers te gaan morrelen. Dat is ook de reden om als college de motie van LL-fractie af te wijzen. Dat zou immers betekenen dat wij in ieder geval ook de grondexploitatie opnieuw moeten doen. Want daar is ook re kening gehouden met een bepaald percentage, maar wel een bepaald percentage dat op instemming van de raad kon reke nen. Verder zeg ik u nog een keer dat wijzigingen in mas terplan en grondexploitatie voorspelbaar zijn of aan de or de kunnen zijn en zich ook wellicht wel zullen voordoen op basis van veranderde inzichten in de marktvraag. Mevrouw DolstraZegt de wethouder nu dat mensen met een smalle beurs minder rechten hebben om ook in een gebied als Leeuwarden-Zuid te wonen? Want dat proef ik eruit.) Nee, dat vind ik ook een verwijt dat nergens op gestoeld is. Wij hebben met elkaar afgesproken, dat daar vooral ge bouwd moet worden voor het midden en het hogere segment en dat zijn dus ook gezinnen met kinderen die tot nu toe zo -5"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8