r-K
Blad 13 Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Punt 18 (bijlage nr. 92).
Vaststelling van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein New-
tonpark 2
De heer Van der Brug (NLP)De heer Posthumus zegt net te
gen mij 'wil je ook namens mij even het woord voeren'Dan
begin ik dus maar in het Fries.
Eltse kear as de wynmünen op it aljemint komme, sizze wy
dat wy tsjin binne. It kostet in soad enerzjy se te
meitsjen en subsydzje. No binne it dan de mêsthichten fan
60 meter en 15 meter wjukken. De hear Posthumus hie yn de
kommisje al sein dat 40 meter en 5 münen soe hy ferneare
kinne, mar no soe der tsjin stimme.
Ik zal zelf niet herhalen en oplepelen wat onze tegenargu
menten zijn, hoewel de constant vallende druppel de steen
uitholt
Wij stemmen tegen.
De Voorzitter: ik begrijp dat het van u alle twee een stem
verklaring is. Daar zullen wij melding van maken in de no
tulen
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de le
den van de NLP-fractie en de FNP-fractie geacht willen wor
den te hebben tegengestemd.
Punt 19, 20, 21, 22 en 23 (bijlage nrs83, 87, 88, 95 en
102)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van het college
Punt 24. (bijlage nr. 104)
Vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening voor de bouw van een supermarkt op
een perceel aan het Hop/de Kruisdobbe in Zuiderburen te
Leeuwarden
De heer Jacobse (NLP)Tegen dit voorstel zijn door omwo
nenden geen zienswijzen ingebracht en dat is ook heel be
grijpelijk. De bewoners van Zuiderburen willen zo snel mo
gelijk en wellicht ook wel een zo groot mogelijke super
markt. Echter bij de vaststelling van het bestemmingsplan
is uitgegaan van een buurtsuper. Natuurlijk is daarbij toen
reeds aangenomen dat een relatief grote toevloeiende koop
kracht van buiten de wijk zou moeten komen, gelet de omvang
van de wijk en daarom is wellicht ook gekozen voor de lig
ging, direct aan een van de belangrijkste invalswegen. Met
het aanzienlijk vergroten van de bruto-vloeroppervlakte van
maximaal 900 naar 1400 m2 neemt de noodzakelijk te realise
ren omzet om rendabel te kunnen draaien ook toe. Een toena
me van de omzet, die geheel gerealiseerd moet worden uit
toevloeiende koopkracht. Daarmee verandert het karakter van
deze supermarkt hier. Ook het beoogde aantal parkeerplaat
sen van 100 wijst hierop. Ter vergelijking: een winkelcen
trum van Camminghaburen met een verzorgingsgebied van zo'n
14.000 inwoners heeft ongeveer 100 parkeerplaatsen en de
winkelcentra van NijlSn en Aldlan halen dat in de verste
verte niet. We vrezen dat hier een eerste soort weidewinkel
ontstaat en voelen daar niets voor. Daarnaast vrezen wij
zeer de gevolgen die deze winkel in deze vorm gaat geven
voor de'echte buurtsupers, zoals b.v. in ons eigen Wirdum.
Ook moet er rekening gehouden worden met de toenemende ver
keersdruk op het kruispunt.
In de raadsbrief schrijft het college op blz. 2 'het be
stemmingsplan beoogt de bouw van een buurtsuper, die is be
doeld voor de bewoners van Zuiderburen en deels Goutum.
Voorkomen moet worden dat er ter plekke een te grote super
markt wordt gebouwd met een teveel wijkoverschrijdend ka
rakter' Wij zijn het daar van harte mee eens, echter we
begrijpen dan ook niet dat het college vervolgens het ge
heel terzijde schuift en toch voorstelt via een vrijstel
lingsprocedure een supermarkt met een geheel ander karakter
met 100 parkeerplaatsen hier toe te staan.
Mevrouw Waanders (weth.): Het klopt dat na de termijn, die
er is om zienswijzen in te dienen, er nog wat bezwaren zijn
binnengekomen. Daar zijn ook al contacten mee geweest en ik
heb begrepen dat volgende week er ook een overleg is ge
weest met de bezwaarmakers. Die richten zich inderdaad voor
een deel op de omvang van de supermarkt. Het verzoek om van
een groter oppervlak uit te gaan dan die 900 m2 heeft ui
teraard te maken met ook de vraag vanuit de markt en het
moment waarop iemand daar investeringen wil doen. Dan moet
het wel een supermarkt zijn waar ook voldoende draagkracht
onder zit. In dat verband is misschien ook te noemen dat
het hier gaat om een supermarkt die echt is gericht op Zui
derburen plus Goutum, een deel van Goutum is rekening mee
gehouden. Als we het over een supermarkt hebben van 14 00
vierkantemeter, dan hebben we het over een relatief kleine
supermarkt voor Leeuwarder begrippen. U heeft in uw vragen
(die nog niet beantwoord zijn en volgens mij hadden die al
wel beantwoord moeten zijn en als dat zo is alvast mijn ex
cuses, maar die moeten echt zo snel mogelijk beantwoord
worden) ook verwezen naar een mogelijke bedreiging voor de
supermarkt in Wirdum. Ik denk dat dat gevaar niet aan de
orde is, in die zin dat wanneer de omvang van een super-
Blad 11 Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
ruim twee jaar geleden gewoon teveel begroot is. De wethou
der heeft toen herhaaldelijk gezegd dat dat niet gebeurde,
niet zo was. Ik heb mij zeer verbaasd over die passage.
Afronding van het project wordt gesteld in oktober 2005.
Dat vinden wij te laat. Wethouder Krol heeft ons eerder be
loofd dat hij zijn uiterste best zou doen om binnen de ter
mijn die daar voor stond, eind 2004, dat klaar te krijgen.
We zien graag dat het project in een versnelling wordt ge
bracht
In het voorbereidingskrediet, dat u nu vraagt, is sprake
van een projectleiding in interne uren tot een bedrag van
250.000 euro. Dan gaat het om 3-5 fte en dat lijkt ons on
gehoord. Zou de wethouder ons de noodzaak van dat bedrag
duidelijk willen maken?
Tenslotte wordt gemeld dat het in de commissie Bestuur en
Middelen in de orde is geweest. Dat is niet het geval. Je
kunt er natuurlijk over discussiëren of dat moet in het du
ale systeem, maar als het college met zo'n voorstel komt,
dan vindt het college zelf kennelijk van wel en dan denk ik
dat men dat ook beter had kunnen doen.
Mevr. Waanders (weth.): Voorzitter, om met het laatste te
beginnen, wel of geen behandeling in de commissie, in wezen
is het een kwestie van uitvoering van dat wat destijds met
de raad is afgesproken en waarvoor een budget ter beschik
king was gesteld. In die zin valt het onder de bevoegdheid
van het college. Er stond weliswaar in de tekst 'besproken
met commissie Bestuur en Middelen'Misschien had dat er
niet moeten staan, maar altijd geldt dat wanneer raadsleden
vinden dat iets toch in de commissie aan de orde gesteld
moet worden, voordat het in de raad aan de orde kan komen,
dat is aan de raadsleden en dan moet het in het presidium
aan de orde komen. Daar kan het college weinig sturing aan
geven, afgezien van de vraag dat het misschien dan niet in
de tekst had moeten staan. Maar er wordt inderdaad wel eens
op gepreludeerd, maar het is uiteindelijk niet aan het col
lege om dat te beslissen.
In de tekst staat inderdaad dat het 'wellicht zo zou zijn'
dat niet het volledige budget, dat destijds door de raad
ter beschikking is gesteld, benut zou worden. Dat heeft mo
gelijk te maken met het feit dat de wijze van installeren
een andere is dan aanvankelijk gedacht. Dat wordt ook be
noemd onder dat kopje 'optimale variant'Destijds werd er
nog vanuit gegaan dat het personeel ook tijdelijk zou moe
ten verhuizen en dan in verschillende etappes. Er waren ook
kosten voor geraamd. Dat was in ieder geval één onderdeel
en er zijn nu opnieuw begrotingsopzetten gemaakt en het
ziet er naar uit dat er wel eens een besparing mogelijk zou
kunnen zijn. Het verleden van de gemeente Leeuwarden, als
je kijkt bij dit type grote uitgaven, is er niet een van
dat we vaak te ruim begroten hebben. Volgens mij hebben wij
vaker te maken gehad met budgetten die aan de krappe kant
waren. Als u nu zegt 'is er dan destijds niet te ruim be
groot?'. Dat is niet gebeurd; op basis van de toen geldende
inzichten en kennis van wat de installatie van een derge
lijk systeem kost, is dat budget vastgesteld. Nu het anders
gaat, en dat heeft te maken met het feit dat die andere
wijze van installatie mogelijk blijkt, dat heeft te maken
met de keuze van het systeem, zou het zo kunnen zijn dat er
geld resteert. Maar dat is ook nog niet zeker en die rela
tiverende opmerking wordt daar ook bij bedoeld. Dus dat u
daar toch min of meer een verwijt van maakt 'het zou wel
eens zo kunnen zijn dat er veel te ruim begroot is'dat
lijkt mij op basis van de informatie, die er nu ligt met
die relativeringen, niet geheel terecht. Als we overhouden
dan zou dat uiteraard wel heel mooi zijn.
Oktober vindt u te laat. Eind 2004 zou dat moeten zijn. Ik
wil die harde toezegging niet doen. Dat heeft ook te maken
met dat het moment waarop gestart kan worden met die in
stallatie later komt en dat heeft weer te maken met dat het
heeft moeten wachten op de besluitvorming over de huisves
ting en de nieuwbouw van het stadhuis. Dat heeft wethouder
Krol ook in een eerder stadium aangegeven. Er heeft ook
nogal wat onderzoek plaatsgevonden, omdat de juiste keuze
van het systeem te doen. Ik kan hier niet de harde toezeg
ging doen dat de achterstand, die daarmee is opgelopen, nu
door een versnellingsoperatie goed gemaakt kan worden. We
zullen wel kijken of er nog versnelling mogelijk is, maar
de termijn die u noemt, de aanvankelijke termijn eind 2004,
lijkt mij niet haalbaar.
Die 250.000 gulden aan voorbereidingskosten, dat zijn niet
alleen de uren, dat is voor een klein deel onvoorzien, maar
het is ook voor het inhuren van advies. Het betreft hier
natuurlijk een specialistische klus. Als u daar meer speci
fieke informatie over wilt, dan kunt u die krijgen, maar
dit is een reële inschatting van de voorbereidingskosten.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 16 en 17 (bijlage nr. 84 en 115)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van het college.