Blad 29 Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
daar lopen we enig risico, zo ook lopen we risico in het
centrumgebied als het gaat over de aankoop van de winkels.
Ik kan me nog heel goed herinneren in het pasdocument, dat
daar in is geaccordeerd, dat de gemeente garant zou staan
in ieder geval voor de aankoop van de winkels en dat verder
één van de partijen of beide partijen (mijn voorkeur gaat
uit naar beide partijen) het verder zullen gaan ontwikke
len. Anders ben ik bang dat dat straks één van de grotere
risico's zou kunnen gaan worden.
Sociaal plan en culturele voorzieningen: het multifunctio
neel centrum wordt ook het één en ander over gezegd. Ik heb
begrepen van mevrouw De Bruin, voorzitter van het wijkpanel
aldaar, dat er behoorlijke vorderingen zijn, er is ook een
bezoek gebracht aan een gebouw, dat een beetje voorbeeld
zou kunnen staan voor de VrijheidswijkIk ben zeer be
nieuwd wat de wethouder ons zal kunnen vertellen over vor
deringen, met name over dit onderdeel. Vooral is het zo be
langrijk, omdat wij een relatie zouden zien met het winkel
centrum, dus de combinatie van die twee.
Problematiek woonwagenkamp en de verplaatsing: alle opties
graag benutten, er wordt nu gekeken naar een alternatieve
locatie in de stad. Maar het is mij ter ore gekomen dat er
verschillende bewoners van dat centrum eventueel ook bereid
zijn met een premie te vertrekken naar elders in het land.
Communicatieproblematiek en sociaal plan: het is vooral be
langrijk om binnen de kennis die we opgebouwd hebben met
Achter de Hoven - Vegelin, dat we die communicatieproblema-
tiek in deze wijk optimaal proberen te gaan voeren, zeker
omdat hier zoveel verschillende nationaliteiten wonen, ook
vooral wat betreft de talen, dat die nationaliteiten op de
goede manier worden geïnformeerd.
Sociaal plan: we willen graag benadrukken dat dat verder in
de uitwerking ook naar de commissie zou kunnen komen.
Het laatste punt is de bewonersondersteuning, 'don't change
a winning team' zou ik bijna willen zeggen. In de commissie
heeft mijn fractie ervoor gepleit om SWL in dit geval te
blijven houden als bewonersondersteuning tijdens het lopen
de proces van de VrijheidswijkEr gaan geruchten dat er
binnenkort een nieuwe aanbesteding moet worden gedaan, dat
geeft veel onzekerheid, ook bij de bewoners. Na onze oproep
is in de commissie redelijk een meerderheid gevormd, die
voor SWL-handhaving zou zijn voor het lopende project. Ik
vraag de wethouder nu wat hij hier van vindt en hoe hij
hier mee om wil gaan.
Mevrouw üiterwijk Winkel (PAL/GL)Deze rapportage was toe
gezegd door het college naar aanleiding van het financiële
debacle van Achter de Hoven/VegelinDat was eigenlijk de
aanleiding voor de quick-scan. Ook al is dit een helder
stuk, dat de huidige stand van zaken goed belicht, mist de
PAL/GL-fractie toch het financiële plaatje met betrekking
tot de stedelijke vernieuwing in de VrijheidswijkDaar was
de quick-scan eigenlijk voor bedoeld. De grondexploitatie
is nog niet afgerond, ISV-2 middelen zijn nog niet bekend.
We weten wel dat we van de ISV-2 middelen al 2 miljoen gul
den kwijt zijn om NWF te compenseren. Dit kunnen we vinden
in het z.g. bilder-contractvan april 2001. Eveneens wor
den in ditzelfde contract voor 8.2 miljoen gulden compensa
tieprojecten aangeboden om het NWF tekort te dekken. Welke
compensatieprojecten dat moeten worden is ook nog niet dui
delijk. Er is in feite dus geen harde dekking. We gaan er
van uit dat de wethouder een toezegging uitspreekt dat zo
dra het college over meer financiële gegevens beschikt de
raad geïnformeerd wordt. Uitvoering van de plannen wordt nu
bepaald door de beschikbaarheid van de financiële middelen
en door de noodzakelijke bezuinigingen worden plannen geop
timaliseerd, wat vaak inhoudt dat leuke plannen worden uit
gekleed. Nu sneuvelen b.v. ruime woon/werkpanden aan de
Gerbrandyweg
De sociale voorzieningen worden, zoals het er nu uitziet,
weer sluitpot van de begroting. Het bouwen van huizen is
uiteraard een speerpunt van het gemeentebeleid, maar o.i.
is zorg voor er een sociale en culturele basis voor de
buurt niet minder belangrijk voor de bewoners. Maar wat ge
beurt er als de plannen niet uitkomen? Wat gebeurt er als
er elders geen compensatie voor de woningbouwcorporatie mo
gelijk is? Eigenlijk zijn we nog niet veel wijzer geworden
van deze scan, is de conclusie van de PAL/GL-fractie
De heer Van Olffen (PvdA)De rapportage geeft aan dat het
plan op een aantal punten is bijgesteld. Er worden met name
meer woningen gebouwd dan oorspronkelijk gepland. Optimali
sering, zoals dat zo mooi wordt genoemd. Hiermee lijkt de
glans van het oorspronkelijke stedenbouwkundige plan enigs
zins doffer te worden. De fractie van PvdA vraagt zich af
of niet te vroeg met nieuwe plannen naar buiten wordt ge
treden. Het komt steeds vaker voor dat plannen met mooie
plaatjes worden gepresenteerd, die achteraf, meestal door
gebrek aan middelen, weer moeten worden bijgesteld. Wij
willen er voor de toekomst voor pleiten niet eerder met
plannen naar buiten te komen, dan dat er financiële dekking
is. (De heer Stoker: Meneer Van Olffen, ik begrijp toch
iets niet. U zegt dat de glans van het plan afgaat, omdat
geoptimaliseerd wordt.)Dat heb ik niet gezegd, ik zeg dat
de glans enigszins doffer lijkt te worden. (De heer Stoker:
Omdat er meer gebouwd wordt. Maar u vindt het toch ook be
langrijk dat we die aantallen nieuwbouw, die we hadden af
gesproken, ook halen. Dus hoe kunt u dan zeggen dat het
minder wordt als we meer gaan bouwen. Ik heb gezegd, de
glans lijkt enigszins doffer te worden. Ik begrijp ook dat
het financieel rond moet komen, maar mijn opmerking daarna
gold voor dat er eerst naar buiten wordt getreden met mooie
plaatjes en dan moeten die plannen later weer bijgesteld
worden. Ik vraag dan ook aan het college om in de toekomst
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
De hear Posthumus (FNP)It slüt eins wat oan by wat frou
Inberg sei oer dy düdlikheid fan RykswettersteatIt moat
op in stuit net sa wêze dat it in hinne en wer spultsje
wurdt, dat earst saken tasein wurde en dat se letter werom
nommen wurde
Mevrouw Waanders (weth.): Van dat laatste houden wij ook
niet meneer Posthumus en als dat zo is dan laten wij dat
ook weten. Als het gaat om de Haak, wij verwachten daar dit
jaar meer duidelijkheid over te hebben. Ook dat heeft na
tuurlijk te maken met de MIP-bespreking en de begrotingsbe
sprekingen in Den Haag. Wij hebben een tijd moeten wachten
op een nieuw kabinet. Er zijn in het verleden een aantal
afspraken gemaakt. Ook binnen S&N verband heeft die Haak
een hoge prioriteit, maar het moet inderdaad nog wel, de
toezegging dat hij in het MIT, in de periode 2010-2014
wordt opgenomen, moet nog hard gemaakt worden. Dan wel, dat
hij b.v. in het mobiliteitsfonds is opgenomen. Leeuwarden
is uiteraard niet de enige gemeente die steeds een pleidooi
houdt voor een belangrijk infrastructureel project. Leeu
warden heeft naar mijn idee wel een bijzondere positie, ge
let op uitspraken en afspraken die in het verleden al zijn
gemaakt. Dat brengen we dus ook voortdurend onder de aan
dacht
Mevrouw Inberg verwijst nog even naar de westelijke invals
weg. Toen ik het had over nieuwe dingen in het programma
bedoelde ik dus ook niet de westelijke invalsweg, want dat
is een prioritair project. In 2004 en 2005 zitten ook eer
ste fases van dat enorme project. Het gaat om geweldige
kosten die daarmee gemoeid zijn. Dat is ook niet in paar
jaar gerealiseerd. We werken van binnen naar buiten de stad
en de eerste fase daarvan zit niet in 2003, maar de voorbe
reiding zit wel in 2004 en gaat in de jaren daarna ook
door. Daarmee is die prioriteit ook tot uitdrukking ge
bracht
De heer Kiestra, nogmaals, het college gaat ervan uit, dat
die maatregelen, waar u het over heeft, volgend jaar gewoon
uitgevoerd worden en dat die dus niet doorgeschoven worden
naar 2004. De voorbereiding zit in dit jaar, dat gaat om
relatief geringe kosten, die kunnen gewoon betaald worden.
De uitkering is dan misschien niet in 2003, maar wel in
2004, dus kan het in 2004 gewoon uitgevoerd worden, tenzij
de provincie besluit dat het verzoek ook van de gemeente om
die projecten dan volgend jaar ook hoog op de lijst te zet
ten niet gehonoreerd zou worden. Daar komen we in het Frie
se verband nog op terug, maar ik heb goede hoop dat dat wel
gaat lukken. Belangrijker is de vraag, wat brengt de komen
de jaren voor GDUDaar heb ik in de eerste termijn iets
over gezegd. Als het met die middelen inderdaad minder
wordt, dan komt uw vraag aan de orde, wat moet dan priori
tair zijn, wellicht dat we daar dan over moeten gaan spre
ken bij de vaststelling van het uitvoeringsprogramma 2004,
want dat is het volgende moment.
De Voorzitter: Dan constateer ik dat we nu tot besluitvor
ming kunnen komen. Dat vaststelling nu aan de orde is van
het uitvoeringsprogramma GWP en het beschikbaar stellen
van het krediet van 2.908.420 euro.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de SP-
fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd.
De Voorzitter schorst de vergadering om 20.50 uur
De Voorzitter heropent de vergadering om 21.00 uur
Punt 35 (bijlage nr. 90)
Rapportage Vrijheidswijk
De heer Feddema (WD) In de commissie hebben we behoorlijk
intensief over deze notitie gesproken, ook over de actuali
satie van de scan, die al een beetje gedateerd was. Toch
vindt de WD-fractie het jammer dat de scan een grotendeels
beschrijvend stuk is geworden en dat er eigenlijk geen ant
woorden gegeven worden op financiële zaken. Met name als
het gaat over de grondexploitatie in zuid-west. Na een op
timalisatie is wel bekend geworden dat daar een flinke slag
is gemaakt, maar exact hoe de stand van zaken is, is ondui
delijk. Als het gaat om de stedenbouwkundige invulling is
het ook nog de vraag of dat past binnen de kaders, die we
daarvoor hebben bepaald. Als het gaat om de scan Vrijheids-
wijk voor dat onderdeel, daar hebben wij toch wel onze
vraagtekens bij. Vooral als je het hebt over de maat van
een tweede hoogbouw, hoe gaat de markt daarop reageren en
passen diezelfde uitgangspunten van het stedenbouwkundig
plan ook daarop.
Vervolgens, de compensatie. Ten opzichte van de NWF, CHF,
dan noem ik het voorbeeld van de plankosten die opgenomen
zijn door de CHF en door de NWF nimmer zijn ingebracht. Dat
loopt het risico dat straks zeker bij het herkennen van de
rekensystematiek de NWF met een nagekomen rekening kan gaan
komen. De mogelijke compensatie die gevonden zou worden in
het gebied van het asielzoekerscentrum, waaruit blijkt dat
de aantallen woningen niet passen op dat stuk terrein, ook