Blad 37 Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
willen bezuinigen, tenzij de overheid het ons expliciet
verbiedt om bepaalde taken nog langer uit te voeren. Maar
als de reden van versmalling van een taak op dit gebied is,
dat het niet meer voorgeschreven wordt vanuit Den Haag, dan
zien wij dat niet als een goed argument.
Daarnaast valt het ons op dat er opvallend veel taken komen
uit de programma's Onderwijs en Werk en Inkomen. Dat zijn
niet de programma's waar binnen wij willen ombuigen. Bezui
nigingen binnen het WVG, het minimabeleid, schrappen van
subsidie voor tussenschoolse opvang, vormings- en ontwikke
lingswerk voor volwassenen, buitenschool, subsidieregeling
godsdienst- en vormingsonderwijs. Stuk voor stuk belangrij
ke taken, die wij binnen deze gemeente niet kwijt willen,
tenzij er een goede reden voor is, maar die zie ik voor
alsnog nergens staan.
Een ombuiging op het Beheer Openbare Ruimte mag in elk ge
val niet ten koste gaan van het niveau van het openbaar
groen en de wegen.
Het verhogen van bouwleges en de afvalstofheffingalleen
maar omdat de gemeente geld tekort heeft, daar gaan wij ook
niet mee akkoord. Als er al een verhoging zou moeten komen,
dan moet de burger er ook meer profijt van hebben. Waarom
zouden de mensen meer moeten gaan betalen, als datgene wat
ze krijgen gelijk blijft?
Ik heb het al eerder aangegeven, wij kijken liever naar het
langzaam uitvoeren van projecten of het schrappen daarvan,
die binnen de stadsvisie vallen. En als dat geen goed idee
is, dan hoor ik wel wat de alternatieven van het College
zi jn
Mevrouw Inberg (D66)De kaderbrief bedient zich van de
kaasschaafmethode en wij dus ook verplicht op al die voor
stellen in te gaan en daar andere bezuinigingen, indien we
dat willen, tegenover te stellen.
Wij missen eigenlijk een voorstel ten aanzien van het
grootste acute probleem: de toenemende werkloosheid. En de
reactie, deze kaasschaafmethodezal die werkloosheid allen
maar doen toenemen. Wat is het nut dan van bijv. nog meer
reïntegratiebureaus op begeleiding naar werk te zetten, als
er geen werk is. De gemeente moet in onze ogen echt naden
ken over het zelf creëren van werkgelegenheid.
In die zin vinden wij het bezuinigen op de buurtonderhouds-
ploegen, zoals doorklinkt in de lijst van voor te stellen
bezuinigingen, averechts werken. Wij denken veel eerder dat
je het reïntegratiebureautraject wat zou moeten afbouwen,
en zelf zou moeten investeren in arbeid, eventueel met be
hulp van het project Prohef.
Wij hadden natuurlijk ook veel liever op één groot project
bezuinigd, zoals het Stadhuis, maar dat is een traject waar
B&W en de meerderheid van de raad niet aan wil. Wij vinden
dat heel spijtig, want het zou ook echt ook naar de burger
toe, een goed uitgangspunt zijn van deze raad, dat ze ook
voor zichzelf wil bezuinigen en niet alleen op de burger.
Over het financiële beleid verder, de algemene reserve, de
andere partijen hebben het ook al opgemerkt, raakt wonder
baarlijk goed gevuld. Voor een deel is dat natuurlijk te
wijten aan temporisatie van verschillende projecten.
Echter wij maken ons grote zorgen over het opraken van ons
investeringsfonds. Het SIOF was ooit bedoeld als een soort
revolvingfund, maar er "revolved" tegenwoordig heel weinig.
In het verleden kregen wij jaarlijks gelden uit onze nuts
bedrijven en nu we die verkocht hebben, zal het SIOF, opge
bouwd uit die aandelen, die functie moeten vervullen. Maar
ze kan dat niet als er geen aanvulling komt. Onlangs heeft
wethouder Sluiter nog bij de Vrijheidswijk tegen ons ge
zegd, toen wij vroegen naar de voorgestelde miljoenen die
volgend jaar weer terug gebracht moeten worden naar het SI
OF, uit de grondexploitatie van de Vrijheidswijk, het ging
om een bedrag van 2,95 miljoen, dat hij niet zou weten hoe
dat daar weer in terug zou moeten komen.
Ik wil nu nogmaals vragen aan het College in z'n geheel:
hoe denkt u het SIOF weer te vullen, de bodem is in zicht,
dat wordt ook aangegeven, maar we moeten die op één of an
dere manier weer vullen.
In verband met die kaasschaafmethode zijn we verplicht om
de lijst na te gaan.
In het kader van het bezuinigen op wijken, wijkmanagement
Indertijd is Loeki van Maaren met een bus, toen ze aantrad
als burgemeester, langs de wijken gevlogen, en heeft daar,
eigenlijk tot onze verbazing, die wijkbudgetten toegezegd
zonder dat wij daar een goede discussie over in de raad
hebben gehad.
Iedereen was van goede wil, in die tijd nog, en we hebben
het allemaal een beetje over ons laten komen. Het was na
tuurlijk ook een heel sympathiek gebaar om met een bus
langs wijken te gaan en veel geld te beloven. Op die manier
is het eigenlijk onverhoeds, in onze ogen, naar de wijken
toegebracht. Wij vinden het dan nu eigenlijk 'not done' om
dan, van de ene op de andere dag, weer te zeggen, dat was
maar tijdelijk. Want dat heb ik de laatste tijd gehoord.
Voor zover wij weten is er nooit gesproken over tijdelijk
heid. Het kan niet om het nu weer weg te bezuinigen, ter
wijl het toen met veel bombarie is ingevoerd, de aanleiding
en de reden is niet goed geweest toentertijd, maar je kunt
nu niet zeggen, we halen het weer terug. Er zal wat anders
op bedacht moeten worden. Wij vinden ook het weghalen van
het wijkmanagementwat in de evaluaties in de wijken er
heel goed uitkwam, een zaak die niet naar voren gebracht
moet worden. Het is ook de onrust die weer ontstaat, die
altijd veel geld kost. Je kunt wel zeggen, je bezuinigt
wat, maar de onrust zal weer een heleboel tijd vragen van
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
menten komen, willen wij daar voldoende vertrouwen in
hebben
Met het schrappen van de structurele subsidie voor de
topsport kunnen wij node instemmen, als er maar wel
de mogelijkheid blijft op incidentele basis op dit
gebied nog iets te kunnen organiseren in Leeuwarden,
bijv. via promotionele budgetten.
Grote moeite heeft mijn fractie bij het nagaan van de
mogelijkheden tot bezuinigingen bij het Beheer Open
bare Ruimte. Verbetering doelmatigheid en technieken
prima, als dat maar niet leidt tot verlaging van het
onderhoudspeil van wegen en vooral openbaar groen.
Het hierbij wederom toepassen van chemische bestrij
dingsmiddelen is voor onze fractie onbespreekbaar.
Verder maken wij ons ook zorgen over de taakstelling op
cultuur. Dat staat genoemd in de Kaderbrief zonder bedra
gen. Mevrouw Dikken zei het ook al: is de taakstelling een
miljoen of een ton. Dat maakt nogal wat uit. Op voorhand
zijn we daar niet grote voorstanders van, maar we wachten
af met wat voor concrete plannen het College naar voren
komt
In de cieB&M hebben wij, met de FNP-fractie, reeds gewe
zen op de mogelijkheid te bezuinigen op de softwarelicen-
ties van Microsoft van zo'n 260.000 structureel door in
de toekomst over te schakelen naar z.g. Open Soui"ce-
software. Nu weten wij ook wel dat je op dit gebied, en
Leeuwarden heeft daar ook zeer negatieve ervaringen mee,
vooral niet voorop moet gaan lopen, maar zo aan het eind
van deze beleidsperiode moet daar toch wel een substantieel
bedrag te bezuinigen zijn. In ieder geval de moeite van het
onderzoek waard.
Met de voorgestelde verhogingen van de bouwleges en afval
stoffenheffing kan mijn fractie instemmen.
Ook een verhoging van de OZB is voor onze fractie bespreek
baar, mits we als Leeuwarden niet al te veel uit de pas
gaan lopen met vergelijkbare gemeenten.
Als we door het rijk gedwongen worden fors te bezuinigen op
sociaal en groen beleid, dan is ook een lastenverhoging on
vermijdelijk
Hoewel wij ons realiseren dat daar ook nadelen aan kleven,
heeft mijn fractie er geen bezwaar tegen, dat het college
ook nog eens kijkt naar de verwachte hoogte van de algemene
reserve. In tijden van zulke enorme bezuinigingen kunnen
wij ons voorstellen dat bijv. prioritaire investeringen in
één keer vanuit de reserve worden afgeboekt, waardoor er
geen structurele kapitaalslasten op de begroting drukken.
CO
De heer J. van der Wal (SP)Van tevoren had ik mij veel
voorgesteld van de Kaderbrief. Het was in verschillende
commissies ter sprake gekomen. Met name bij de Commissie
van de Rekening. Ik verwachtte van de Kaderbrief dat het
een uitgebreid stuk zou zijn. Een zorgvuldig uitgewerkt do
cument, ter voorbereiding op de begroting, waar gesproken
werd over maatschappelijke aspecten en effecten van nieuw
beleid en mogelijke ombuigingen. Een visie van het College,
voortgekomen uit analyses en conclusies, die het College
trekt uit het Jaarverslag en de Jaarrekening.
De Kaderbrief. U begrijpt dat ik door het dolle heen was,
toen de Kaderbrief op 28 mei bij mij thuis bezorgd werd. En
u zult ook mijn teleurstelling begrijpen, die daarop volg
de. De Kaderbrief lijkt niet meer dan memo. Er wordt nog
maals verteld welke ambities het College heeft. De stadsvi
sie gaat gewoon door. Het Oldehoofsterkerkhof wordt nog
steeds een parkeergarage. De kenniscampus gaat ongewijzigd
door. Het Zaailand wordt nog steeds vernieuwd. Afijn, Niets
nieuws onder de zon. De ambities blijven hoog, ondanks dat
er in de introductie wordt gesproken over aanzienlijke en
ingrijpende ombuigingen.
Vervolgens staat er op de laatste twee pagina's waar het
College dan het geld wil vandaan halen.
De ombuigingen. Hiervoor wordt de redeneerlijn gevolgd: in
zetten op versterking van de economische, sociale en cultu
rele structuur van Leeuwarden. Nou, daar zijn we het wel
mee eens. Vervolgens wordt er een lijst van ombuigingen ge
toond, taken worden versmald en geschrapt, opbrengsten wor
den verhoogd. Over de effecten van deze ombuigingen wordt
niet gesproken. Ook niet waar inhoudelijk aan gedacht
wordt. Ook is niet duidelijk waarom nu juist voor deze ta
ken is gekozen en waarom sommige opbrengsten verhoogd zou
den moeten worden. Terwijl datgene wat de Kaderbrief zou
moeten vertellen, is hoe we met de financiële tekorten om
gaan, welke alternatieven zijn er, wat de keuzemogelijkhe
den zijn van de Raad en welke gevolgen en effecten de ver
schillende scenario's hebben. Dat was wat ik verwacht had.
Afijn, We moeten het dus doen met twee A4'tjes.
Wat de ombuigingen betreft, het is duidelijk dat we moeten
bezuinigen. Wat ons betreft mag er in moeilijke tijden als
deze best naar de algemene reserve gekeken worden. Desnoods
worden bepaalde langlopende projecten ingekrompen, waardoor
er minder geld vanuit het SIOF naar deze projecten hoeft en
waardoor er minder geld vanuit de algemene reserve naar de
SIOF hoeft. Te denken valt dan aan projecten als de ver
nieuwing van het Wilhelminaplein en de aanpak van het FEC-
city gebied. Alhoewel een airco het hier wel goed zou doen.
Verder vinden wij dat bij de bezuinigingen de sociaal zwak
keren zoveel mogelijk gespaard moeten blijven. Het lande
lijke regeerbeleid zorgt er wel voor dat zij aangepakt wor
den. Het minimabeleid is dan ook niet een taak waar wij op