Blad 37 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 willen bezuinigen, tenzij de overheid het ons expliciet verbiedt om bepaalde taken nog langer uit te voeren. Maar als de reden van versmalling van een taak op dit gebied is, dat het niet meer voorgeschreven wordt vanuit Den Haag, dan zien wij dat niet als een goed argument. Daarnaast valt het ons op dat er opvallend veel taken komen uit de programma's Onderwijs en Werk en Inkomen. Dat zijn niet de programma's waar binnen wij willen ombuigen. Bezui nigingen binnen het WVG, het minimabeleid, schrappen van subsidie voor tussenschoolse opvang, vormings- en ontwikke lingswerk voor volwassenen, buitenschool, subsidieregeling godsdienst- en vormingsonderwijs. Stuk voor stuk belangrij ke taken, die wij binnen deze gemeente niet kwijt willen, tenzij er een goede reden voor is, maar die zie ik voor alsnog nergens staan. Een ombuiging op het Beheer Openbare Ruimte mag in elk ge val niet ten koste gaan van het niveau van het openbaar groen en de wegen. Het verhogen van bouwleges en de afvalstofheffingalleen maar omdat de gemeente geld tekort heeft, daar gaan wij ook niet mee akkoord. Als er al een verhoging zou moeten komen, dan moet de burger er ook meer profijt van hebben. Waarom zouden de mensen meer moeten gaan betalen, als datgene wat ze krijgen gelijk blijft? Ik heb het al eerder aangegeven, wij kijken liever naar het langzaam uitvoeren van projecten of het schrappen daarvan, die binnen de stadsvisie vallen. En als dat geen goed idee is, dan hoor ik wel wat de alternatieven van het College zi jn Mevrouw Inberg (D66)De kaderbrief bedient zich van de kaasschaafmethode en wij dus ook verplicht op al die voor stellen in te gaan en daar andere bezuinigingen, indien we dat willen, tegenover te stellen. Wij missen eigenlijk een voorstel ten aanzien van het grootste acute probleem: de toenemende werkloosheid. En de reactie, deze kaasschaafmethodezal die werkloosheid allen maar doen toenemen. Wat is het nut dan van bijv. nog meer reïntegratiebureaus op begeleiding naar werk te zetten, als er geen werk is. De gemeente moet in onze ogen echt naden ken over het zelf creëren van werkgelegenheid. In die zin vinden wij het bezuinigen op de buurtonderhouds- ploegen, zoals doorklinkt in de lijst van voor te stellen bezuinigingen, averechts werken. Wij denken veel eerder dat je het reïntegratiebureautraject wat zou moeten afbouwen, en zelf zou moeten investeren in arbeid, eventueel met be hulp van het project Prohef. Wij hadden natuurlijk ook veel liever op één groot project bezuinigd, zoals het Stadhuis, maar dat is een traject waar B&W en de meerderheid van de raad niet aan wil. Wij vinden dat heel spijtig, want het zou ook echt ook naar de burger toe, een goed uitgangspunt zijn van deze raad, dat ze ook voor zichzelf wil bezuinigen en niet alleen op de burger. Over het financiële beleid verder, de algemene reserve, de andere partijen hebben het ook al opgemerkt, raakt wonder baarlijk goed gevuld. Voor een deel is dat natuurlijk te wijten aan temporisatie van verschillende projecten. Echter wij maken ons grote zorgen over het opraken van ons investeringsfonds. Het SIOF was ooit bedoeld als een soort revolvingfund, maar er "revolved" tegenwoordig heel weinig. In het verleden kregen wij jaarlijks gelden uit onze nuts bedrijven en nu we die verkocht hebben, zal het SIOF, opge bouwd uit die aandelen, die functie moeten vervullen. Maar ze kan dat niet als er geen aanvulling komt. Onlangs heeft wethouder Sluiter nog bij de Vrijheidswijk tegen ons ge zegd, toen wij vroegen naar de voorgestelde miljoenen die volgend jaar weer terug gebracht moeten worden naar het SI OF, uit de grondexploitatie van de Vrijheidswijk, het ging om een bedrag van 2,95 miljoen, dat hij niet zou weten hoe dat daar weer in terug zou moeten komen. Ik wil nu nogmaals vragen aan het College in z'n geheel: hoe denkt u het SIOF weer te vullen, de bodem is in zicht, dat wordt ook aangegeven, maar we moeten die op één of an dere manier weer vullen. In verband met die kaasschaafmethode zijn we verplicht om de lijst na te gaan. In het kader van het bezuinigen op wijken, wijkmanagement Indertijd is Loeki van Maaren met een bus, toen ze aantrad als burgemeester, langs de wijken gevlogen, en heeft daar, eigenlijk tot onze verbazing, die wijkbudgetten toegezegd zonder dat wij daar een goede discussie over in de raad hebben gehad. Iedereen was van goede wil, in die tijd nog, en we hebben het allemaal een beetje over ons laten komen. Het was na tuurlijk ook een heel sympathiek gebaar om met een bus langs wijken te gaan en veel geld te beloven. Op die manier is het eigenlijk onverhoeds, in onze ogen, naar de wijken toegebracht. Wij vinden het dan nu eigenlijk 'not done' om dan, van de ene op de andere dag, weer te zeggen, dat was maar tijdelijk. Want dat heb ik de laatste tijd gehoord. Voor zover wij weten is er nooit gesproken over tijdelijk heid. Het kan niet om het nu weer weg te bezuinigen, ter wijl het toen met veel bombarie is ingevoerd, de aanleiding en de reden is niet goed geweest toentertijd, maar je kunt nu niet zeggen, we halen het weer terug. Er zal wat anders op bedacht moeten worden. Wij vinden ook het weghalen van het wijkmanagementwat in de evaluaties in de wijken er heel goed uitkwam, een zaak die niet naar voren gebracht moet worden. Het is ook de onrust die weer ontstaat, die altijd veel geld kost. Je kunt wel zeggen, je bezuinigt wat, maar de onrust zal weer een heleboel tijd vragen van Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 menten komen, willen wij daar voldoende vertrouwen in hebben Met het schrappen van de structurele subsidie voor de topsport kunnen wij node instemmen, als er maar wel de mogelijkheid blijft op incidentele basis op dit gebied nog iets te kunnen organiseren in Leeuwarden, bijv. via promotionele budgetten. Grote moeite heeft mijn fractie bij het nagaan van de mogelijkheden tot bezuinigingen bij het Beheer Open bare Ruimte. Verbetering doelmatigheid en technieken prima, als dat maar niet leidt tot verlaging van het onderhoudspeil van wegen en vooral openbaar groen. Het hierbij wederom toepassen van chemische bestrij dingsmiddelen is voor onze fractie onbespreekbaar. Verder maken wij ons ook zorgen over de taakstelling op cultuur. Dat staat genoemd in de Kaderbrief zonder bedra gen. Mevrouw Dikken zei het ook al: is de taakstelling een miljoen of een ton. Dat maakt nogal wat uit. Op voorhand zijn we daar niet grote voorstanders van, maar we wachten af met wat voor concrete plannen het College naar voren komt In de cieB&M hebben wij, met de FNP-fractie, reeds gewe zen op de mogelijkheid te bezuinigen op de softwarelicen- ties van Microsoft van zo'n 260.000 structureel door in de toekomst over te schakelen naar z.g. Open Soui"ce- software. Nu weten wij ook wel dat je op dit gebied, en Leeuwarden heeft daar ook zeer negatieve ervaringen mee, vooral niet voorop moet gaan lopen, maar zo aan het eind van deze beleidsperiode moet daar toch wel een substantieel bedrag te bezuinigen zijn. In ieder geval de moeite van het onderzoek waard. Met de voorgestelde verhogingen van de bouwleges en afval stoffenheffing kan mijn fractie instemmen. Ook een verhoging van de OZB is voor onze fractie bespreek baar, mits we als Leeuwarden niet al te veel uit de pas gaan lopen met vergelijkbare gemeenten. Als we door het rijk gedwongen worden fors te bezuinigen op sociaal en groen beleid, dan is ook een lastenverhoging on vermijdelijk Hoewel wij ons realiseren dat daar ook nadelen aan kleven, heeft mijn fractie er geen bezwaar tegen, dat het college ook nog eens kijkt naar de verwachte hoogte van de algemene reserve. In tijden van zulke enorme bezuinigingen kunnen wij ons voorstellen dat bijv. prioritaire investeringen in één keer vanuit de reserve worden afgeboekt, waardoor er geen structurele kapitaalslasten op de begroting drukken. CO De heer J. van der Wal (SP)Van tevoren had ik mij veel voorgesteld van de Kaderbrief. Het was in verschillende commissies ter sprake gekomen. Met name bij de Commissie van de Rekening. Ik verwachtte van de Kaderbrief dat het een uitgebreid stuk zou zijn. Een zorgvuldig uitgewerkt do cument, ter voorbereiding op de begroting, waar gesproken werd over maatschappelijke aspecten en effecten van nieuw beleid en mogelijke ombuigingen. Een visie van het College, voortgekomen uit analyses en conclusies, die het College trekt uit het Jaarverslag en de Jaarrekening. De Kaderbrief. U begrijpt dat ik door het dolle heen was, toen de Kaderbrief op 28 mei bij mij thuis bezorgd werd. En u zult ook mijn teleurstelling begrijpen, die daarop volg de. De Kaderbrief lijkt niet meer dan memo. Er wordt nog maals verteld welke ambities het College heeft. De stadsvi sie gaat gewoon door. Het Oldehoofsterkerkhof wordt nog steeds een parkeergarage. De kenniscampus gaat ongewijzigd door. Het Zaailand wordt nog steeds vernieuwd. Afijn, Niets nieuws onder de zon. De ambities blijven hoog, ondanks dat er in de introductie wordt gesproken over aanzienlijke en ingrijpende ombuigingen. Vervolgens staat er op de laatste twee pagina's waar het College dan het geld wil vandaan halen. De ombuigingen. Hiervoor wordt de redeneerlijn gevolgd: in zetten op versterking van de economische, sociale en cultu rele structuur van Leeuwarden. Nou, daar zijn we het wel mee eens. Vervolgens wordt er een lijst van ombuigingen ge toond, taken worden versmald en geschrapt, opbrengsten wor den verhoogd. Over de effecten van deze ombuigingen wordt niet gesproken. Ook niet waar inhoudelijk aan gedacht wordt. Ook is niet duidelijk waarom nu juist voor deze ta ken is gekozen en waarom sommige opbrengsten verhoogd zou den moeten worden. Terwijl datgene wat de Kaderbrief zou moeten vertellen, is hoe we met de financiële tekorten om gaan, welke alternatieven zijn er, wat de keuzemogelijkhe den zijn van de Raad en welke gevolgen en effecten de ver schillende scenario's hebben. Dat was wat ik verwacht had. Afijn, We moeten het dus doen met twee A4'tjes. Wat de ombuigingen betreft, het is duidelijk dat we moeten bezuinigen. Wat ons betreft mag er in moeilijke tijden als deze best naar de algemene reserve gekeken worden. Desnoods worden bepaalde langlopende projecten ingekrompen, waardoor er minder geld vanuit het SIOF naar deze projecten hoeft en waardoor er minder geld vanuit de algemene reserve naar de SIOF hoeft. Te denken valt dan aan projecten als de ver nieuwing van het Wilhelminaplein en de aanpak van het FEC- city gebied. Alhoewel een airco het hier wel goed zou doen. Verder vinden wij dat bij de bezuinigingen de sociaal zwak keren zoveel mogelijk gespaard moeten blijven. Het lande lijke regeerbeleid zorgt er wel voor dat zij aangepakt wor den. Het minimabeleid is dan ook niet een taak waar wij op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10