cr 10 JA L- Blad 85 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 86 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 niet in het belang zijn van de cliënt, maar bovenal is het buitengewoon fraudegevoelig. Daar heb ik ook een voorbeeld van gegeven in de afgelopen commissievergadering naar aan leiding van de vraag die de WD-fractie daarover heeft ge steld van RIF-Amsterdam. Wanneer je niet begeleid via reïn tegratie werk je fraude in de hand en dat stelt het college niet voor. Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil op een paar zaken nog even kort ingaan. Allereerst de vraag over het WVG, naar aanlei ding van de opmerking van mevrouw Dolstra. Ik denk dat het goed is om toch nog even aan te geven hoe het nu precies zit met dit vervoersysteem. Er zijn ongeveer 600 geïndi- ceerden in Leeuwarden, 2200 hebben een pas, waarmee ze dus altijd gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. En 1400 mensen kiezen voor een financiële tegemoetkoming. Daarvan is het bedrag 821,-- euro op jaarbasis. U schets te net een voorbeeld hoe er met dit geld omgegaan wordt. Dit nodigt dus uit tot een oneigenlijk gebruik. De midde len die er zijn voor vervoer zijn bedoeld voor degene die gehandicapt is. Net zo goed als dat voor de pashouder geldt (Mevrouw Dolstra: Iemand wordt bekeken naar aanleiding van wat hij heeftdaaraan wordt een vergoeding gegeven. Dat hij zijn gezin daarin meeneemtals ze met de auto weg wil len, is volgens mij vrij logisch. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die invalide is, met een gezin, in een taxi moet en dat de rest van het gezin extra kosten moet maken om achter die taxi aan te rijden. In dat systeem moet je die financiële bijdrage ook zien, omdat er meerder mensen mee gemoeid zijn. Een echtpaar, met of zonder kinderen. Voor iemand die alleen is en naar de markt wil, werkt dat per fect met een buskaartZodra er een heel gezin mee moet, krijg je dubbele kosten. Wat dat betreft zijn wij het niet met u eens Als iemand met een buskaart naar de markt gaat, die gehan dicapt is en de rest van het gezin wil ook mee, dan moeten die zelf een kaartje kopen. Zo onlogisch is dat niet. Maar het gaat erom dat er een bezuinigingsvoorstel ligt. Als u het daar niet mee eens bent, is dat natuurlijk aan u. Wat we gedaan hebben om aan te geven waar je een bezuiniging zou kunnen realiseren en dat is op deze manier. Als er ge zegd wordt dat beperkt de keuzevrijheid, dan is dat ook maar relatief. De vrijheid om te reizen blijft hetzelfde. We hebben hier een goed openbaarvervoersysteem. Met de aan besteding, zoals die heeft plaatsgevonden, hebben wij geko zen voor een bussysteem, waar mensen met een rolstoel opti maal gebruik van kunnen maken en daar is het openbaarver voersysteem voor bedoeld. Als zegt dat het ook bedoeld is voor anderen om mee te reizen, dat is de afweging die ande ren zelf maken. Er was een vraag over zwembad Kalverdijkjedat binnenkort dicht gaat. Wat gebeurt er voor die periode dat er nog geen nieuw zwembad is. We zijn nog druk aan het studeren wat er mogelijk is. Dat geldt met name voor Orca, omdat die daar door in de problemen komt. Er komt een voorstel, niet meer voor de zomervakantie, maar wel zo snel mogelijk daarna. De vraag van mevrouw Inberg over de afvalstoffenheffing. Wat u mist is inzicht in de kostenopbouw. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik u heb toegezegd, dat geldt niet alleen voor u maar voor alle raadsleden, dat alle stukken van Fryslan Miljeu, alle stukken van Afvalsturing Fries land, wat u maar wilt, altijd volledig ter inzage liggen. Als uitsmijter naar u toe wil ik het nogmaals tegen u zeg gen dat het nog steeds ter inzage ligt. Voor u dan straks niet meer, maar voor alle andere raadsleden wel. Wilt u er meer van weten, gaat u dan vooral in die stukken duiken, ze liggen ervoor. Nog een opmerking over de topsport. Door de PvdA-fractie is gezegd let op die promotionele waarde, kijk naar een ander budget. Die suggestie is wel eens eerder gedaan. Ik kan me herinneren dat ik toen ook gezegd heb, er is binnen een an der budget, bijvoorbeeld voor stadspromotie, geen geld. De ze middelen voor promotie van sport, maar ook de promotie van de stad Leeuwarden, is mede om die redenen ook een apart budget voor gekomen, omdat er niet elders een budget beschikbaar was. (De heer Van Mourik: Ik heb aangegeven dat we als WD- fractie ons wel wat voor kunnen stellen bij het amendement van de NLP-fractie, maar als je het letterlijk neemt staat er dat het college uitgenodigd wordt met voorstellen te ko men om ombuigingen te zoeken in het beleid van topsporten zonder de taak volledig te schrappen. We hebben vanmiddag via de mail een rapportage gekregen van de activiteiten die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. Zou het mogelijk zijn om voor de begroting aan te geven wat dan nog wel mo gelijk is? Als je het schrapt is er niks meer mogelijk, daar zitten wij ook mee. Zegt u nu, niks gaat meer door, uit de hele rapportage vervalt alles.) Als het gaat om het voorstel van het college om het budget voor topsportevenementen te schrappen, dan betekent dat de middelen die in de begroting zitten voor topsport volledig verdwijnen. Er blijft nog wel een budget over voor kleinere sportevenementen. Dat budget blijft wel overeind. Dat gaat dan over de andere sportevenementen, waar u ook een over zicht van heeft gekregen wat daar het afgelopen jaar uit betaald is. (De heer Van Mourik: Uit de rapportage blijkt dat voor top sportevenementen het afgelopen jaar een bedrag 81.000,-- euro is uitgegeven. U heeft het over dat budget. U zegt ac- Blad 83 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Zuiderburen. Volgens mij hebben wethouder Sluiter en ik op die bewuste avond in Zuiderburen wat toezeggingen gedaan en ook een toezegging met betrekking tot het medisch centrum. Volgens mij hebben we niet meer beloofd dan in het eerste jaar, waarbij het aantal patiënten voor huisarts niet toe reikend is om mee te financieren in de tijdelijke huisves ting voor dat ene jaar en dat de zorgverzekeraar de andere helft zou doen. Daaromtrent proberen wij mogelijkheden te creëren en een voorstel te maken. PAL/GL-fractie. Geen absolute blokkades, daar ben ik blij mee. Volkomen eindoordeel kan niet gegeven worden. Dat lijkt mij logisch omdat natuurlijk het college vervolgens komt met daadwerkelijke concrete ombuigingsvoorstellen op basis van effecten en financiële cijfers. Dan geeft u uw eindoordeel. Het is natuurlijk wel zo dat op het moment dat de raad geen blokkades ontwerpt het college in die richting voorstellen zoekt. De raad dus geen alternatieve kaders aangeeft met betrekking tot wat hier ligt. Ik denk dat we elkaar goed moeten verstaan, dat het wel zo is dat we el kaar daarop mogen vergen dat bij de begrotingsbehandeling aangaande cijfers en dat soort zaken, u ook bereid bent mee te denken in het kader van alternatieven, mocht het u niet aanstaan SP-fractie. Als u de kaders die worden aangegeven niet wilt en andere kaders wilt dan aangegeven dan zult u dat zelf moeten doen. Dus niet alleen nee zeggen, maar ook wat er wel moet gebeuren. (De heer J. van der Wal: U zei dat wij opnieuw dat wij op heel veel dingen Het is niet zo dat wij tegen zijn, maar dat wij niet genoeg informatie hebben om ja te zeggen.) Daar heeft u gelijk in. Informatie op het moment dat u dat heel concreet wilt, krijgt u dat. D66-fractie. Discussie over de vulling van het SIOF is een interessante, mevrouw Inberg. Als u spreekt over revolving fund en het SIOF, dus het terugbetalen, dan geldt dat al leen voor het ontwikkelingsdeel tot nu toe en niet voor het investeringsdeel. Nu is het toeval dat het ontwikkelings deel slechts maar een klein deel van het SIOF is. Ik denk dat we voor de vulling van de rest, voor het grotere deel, elkaar nog maar eens moeten bevragen hoe we dit op kunnen lossen en welke richting denken we uit. Misschien komt het college daaromtrent wel met voorstellen. Ik zeg u dat niet toe, omdat we eerst onze handen vol hebben aan de begro ting. Ik sla u natuurlijk nooit ergens mee om de oren, ik geef u slechts advies. De Nieuwe Leeuwarder Partij denkt dat hier vandaag geen ka ders worden vastgesteld. Volgens mij wel en we krijgen in derdaad geen vrijkaartje mee, meneer Jacobse. Dat valt wel mee De heer Stoker, scheiding kerk en staat. Ik ben dat met die scheiding van harte eens. Ik heb u alleen even plagend toe gesproken, gelet op uw achterban, niets meer en niets min der FNP-fractie heeft mij geen concrete vragen gesteld. Leefbaar Leeuwarden spreekt over een dramapolitiekHet is leuk bedacht mevrouw Dolstra, maar op het moment dat een partij het verschil niet weet tussen investeren en geld uitgeven, is het vrij moeilijk om heel serieus daaromtrent te discussiëren. Als we het hebben over kenniscampus of over het Zaailand of over FEC-city en hebben we het over een investering over zulke belangrijke onderwerpen in ken nis, werkgelegenheid en meer van dat soort zaken, dan is dat soms zo dat dat ons niet rechtstreeks geld oplevert in de begroting, maar wel de gemeenschap als zodanig en de werkgelegenheid en al dat soort zaken gunstig beïnvloedt. Als je dat niet wilt, dan wel kunt zien en praat over dra mapolitiek, dan houdt het op. De heer Brok (weth.): Mevrouw Inberg van kwam in de 2e ter mijn terug op de werkgelegenheidsprojecten. In de vorm waarop zij het giet in de 2" termijn, citeer ik haar even: "Het is heel goed mogelijk in het kader van werk/leer projecten bijvoorbeeld mensen een schoffel in de hand te geven en laat ze maar begeleid proberen in de plantsoenen dienst actief te worden"In dat voorbeeld kan het college meegaan. Dat soort modellen zijn wel degelijk denkbaar. Ik heb vorige week in alle voorzichtigheid, in aanwezigheid van uw fractielid Crijns, daar de nodigde opmerkingen over gemaakt en gezegd dat het college in het kader van de nieu we wet Werk en Bijstand in het najaar met modellen wil ko men om te kijken of het mogelijk is om mensen, die nu in de bijstand zitten met behoud van uitkering minder vrijblij vend, op een bepaald traject te zetten. In dat kader zijn wel degelijk modellen denkbaar, zoals u nu in de 2e termijn gesuggereerd heeft. U zegt wel dat is beter - en daar ver schillen we dan wel over van mening - dan dure reïntegra- tiebureaus waarmee je niet verder komt. We hebben hier met elkaar de afspraak dat we werken op basis van sluitende aanpak, waarbij mensen goed op traject gezet worden met een heel duidelijk einddoel, dat ook getoetst wordt en getoetst kan worden. Via een reïntegratiebureau is weliswaar duur, maar doe je dat niet, laat je de mensen gewoon vanuit de kaartenbak aan het werk gaan en laat je werkgevers vrij om mensen uit die bak te halen zonder verdere begeleiding, dan leidt dat in een groot aantal gevallen tot praktijken die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 22