cr
10 JA L-
Blad 85
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Blad 86
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
niet in het belang zijn van de cliënt, maar bovenal is het
buitengewoon fraudegevoelig. Daar heb ik ook een voorbeeld
van gegeven in de afgelopen commissievergadering naar aan
leiding van de vraag die de WD-fractie daarover heeft ge
steld van RIF-Amsterdam. Wanneer je niet begeleid via reïn
tegratie werk je fraude in de hand en dat stelt het college
niet voor.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil op een paar zaken nog even
kort ingaan. Allereerst de vraag over het WVG, naar aanlei
ding van de opmerking van mevrouw Dolstra. Ik denk dat het
goed is om toch nog even aan te geven hoe het nu precies
zit met dit vervoersysteem. Er zijn ongeveer 600 geïndi-
ceerden in Leeuwarden, 2200 hebben een pas, waarmee ze dus
altijd gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. En
1400 mensen kiezen voor een financiële tegemoetkoming.
Daarvan is het bedrag 821,-- euro op jaarbasis. U schets
te net een voorbeeld hoe er met dit geld omgegaan wordt.
Dit nodigt dus uit tot een oneigenlijk gebruik. De midde
len die er zijn voor vervoer zijn bedoeld voor degene die
gehandicapt is. Net zo goed als dat voor de pashouder
geldt
(Mevrouw Dolstra: Iemand wordt bekeken naar aanleiding van
wat hij heeftdaaraan wordt een vergoeding gegeven. Dat
hij zijn gezin daarin meeneemtals ze met de auto weg wil
len, is volgens mij vrij logisch. Het kan toch niet zo zijn
dat iemand die invalide is, met een gezin, in een taxi moet
en dat de rest van het gezin extra kosten moet maken om
achter die taxi aan te rijden. In dat systeem moet je die
financiële bijdrage ook zien, omdat er meerder mensen mee
gemoeid zijn. Een echtpaar, met of zonder kinderen. Voor
iemand die alleen is en naar de markt wil, werkt dat per
fect met een buskaartZodra er een heel gezin mee moet,
krijg je dubbele kosten. Wat dat betreft zijn wij het niet
met u eens
Als iemand met een buskaart naar de markt gaat, die gehan
dicapt is en de rest van het gezin wil ook mee, dan moeten
die zelf een kaartje kopen. Zo onlogisch is dat niet. Maar
het gaat erom dat er een bezuinigingsvoorstel ligt. Als u
het daar niet mee eens bent, is dat natuurlijk aan u. Wat
we gedaan hebben om aan te geven waar je een bezuiniging
zou kunnen realiseren en dat is op deze manier. Als er ge
zegd wordt dat beperkt de keuzevrijheid, dan is dat ook
maar relatief. De vrijheid om te reizen blijft hetzelfde.
We hebben hier een goed openbaarvervoersysteem. Met de aan
besteding, zoals die heeft plaatsgevonden, hebben wij geko
zen voor een bussysteem, waar mensen met een rolstoel opti
maal gebruik van kunnen maken en daar is het openbaarver
voersysteem voor bedoeld. Als zegt dat het ook bedoeld is
voor anderen om mee te reizen, dat is de afweging die ande
ren zelf maken.
Er was een vraag over zwembad Kalverdijkjedat binnenkort
dicht gaat. Wat gebeurt er voor die periode dat er nog geen
nieuw zwembad is. We zijn nog druk aan het studeren wat er
mogelijk is. Dat geldt met name voor Orca, omdat die daar
door in de problemen komt. Er komt een voorstel, niet meer
voor de zomervakantie, maar wel zo snel mogelijk daarna.
De vraag van mevrouw Inberg over de afvalstoffenheffing.
Wat u mist is inzicht in de kostenopbouw. Ik kan me nog
heel goed herinneren dat ik u heb toegezegd, dat geldt niet
alleen voor u maar voor alle raadsleden, dat alle stukken
van Fryslan Miljeu, alle stukken van Afvalsturing Fries
land, wat u maar wilt, altijd volledig ter inzage liggen.
Als uitsmijter naar u toe wil ik het nogmaals tegen u zeg
gen dat het nog steeds ter inzage ligt. Voor u dan straks
niet meer, maar voor alle andere raadsleden wel. Wilt u er
meer van weten, gaat u dan vooral in die stukken duiken, ze
liggen ervoor.
Nog een opmerking over de topsport. Door de PvdA-fractie is
gezegd let op die promotionele waarde, kijk naar een ander
budget. Die suggestie is wel eens eerder gedaan. Ik kan me
herinneren dat ik toen ook gezegd heb, er is binnen een an
der budget, bijvoorbeeld voor stadspromotie, geen geld. De
ze middelen voor promotie van sport, maar ook de promotie
van de stad Leeuwarden, is mede om die redenen ook een
apart budget voor gekomen, omdat er niet elders een budget
beschikbaar was.
(De heer Van Mourik: Ik heb aangegeven dat we als WD-
fractie ons wel wat voor kunnen stellen bij het amendement
van de NLP-fractie, maar als je het letterlijk neemt staat
er dat het college uitgenodigd wordt met voorstellen te ko
men om ombuigingen te zoeken in het beleid van topsporten
zonder de taak volledig te schrappen. We hebben vanmiddag
via de mail een rapportage gekregen van de activiteiten die
het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. Zou het mogelijk
zijn om voor de begroting aan te geven wat dan nog wel mo
gelijk is? Als je het schrapt is er niks meer mogelijk,
daar zitten wij ook mee. Zegt u nu, niks gaat meer door,
uit de hele rapportage vervalt alles.)
Als het gaat om het voorstel van het college om het budget
voor topsportevenementen te schrappen, dan betekent dat de
middelen die in de begroting zitten voor topsport volledig
verdwijnen. Er blijft nog wel een budget over voor kleinere
sportevenementen. Dat budget blijft wel overeind. Dat gaat
dan over de andere sportevenementen, waar u ook een over
zicht van heeft gekregen wat daar het afgelopen jaar uit
betaald is.
(De heer Van Mourik: Uit de rapportage blijkt dat voor top
sportevenementen het afgelopen jaar een bedrag 81.000,--
euro is uitgegeven. U heeft het over dat budget. U zegt ac-
Blad 83
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Blad 84
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Zuiderburen. Volgens mij hebben wethouder Sluiter en ik op
die bewuste avond in Zuiderburen wat toezeggingen gedaan en
ook een toezegging met betrekking tot het medisch centrum.
Volgens mij hebben we niet meer beloofd dan in het eerste
jaar, waarbij het aantal patiënten voor huisarts niet toe
reikend is om mee te financieren in de tijdelijke huisves
ting voor dat ene jaar en dat de zorgverzekeraar de andere
helft zou doen. Daaromtrent proberen wij mogelijkheden te
creëren en een voorstel te maken.
PAL/GL-fractie. Geen absolute blokkades, daar ben ik blij
mee. Volkomen eindoordeel kan niet gegeven worden. Dat
lijkt mij logisch omdat natuurlijk het college vervolgens
komt met daadwerkelijke concrete ombuigingsvoorstellen op
basis van effecten en financiële cijfers. Dan geeft u uw
eindoordeel. Het is natuurlijk wel zo dat op het moment dat
de raad geen blokkades ontwerpt het college in die richting
voorstellen zoekt. De raad dus geen alternatieve kaders
aangeeft met betrekking tot wat hier ligt. Ik denk dat we
elkaar goed moeten verstaan, dat het wel zo is dat we el
kaar daarop mogen vergen dat bij de begrotingsbehandeling
aangaande cijfers en dat soort zaken, u ook bereid bent mee
te denken in het kader van alternatieven, mocht het u niet
aanstaan
SP-fractie. Als u de kaders die worden aangegeven niet wilt
en andere kaders wilt dan aangegeven dan zult u dat zelf
moeten doen. Dus niet alleen nee zeggen, maar ook wat er
wel moet gebeuren.
(De heer J. van der Wal: U zei dat wij opnieuw dat wij op
heel veel dingen Het is niet zo dat wij tegen zijn, maar
dat wij niet genoeg informatie hebben om ja te zeggen.)
Daar heeft u gelijk in. Informatie op het moment dat u dat
heel concreet wilt, krijgt u dat.
D66-fractie. Discussie over de vulling van het SIOF is een
interessante, mevrouw Inberg. Als u spreekt over revolving
fund en het SIOF, dus het terugbetalen, dan geldt dat al
leen voor het ontwikkelingsdeel tot nu toe en niet voor het
investeringsdeel. Nu is het toeval dat het ontwikkelings
deel slechts maar een klein deel van het SIOF is. Ik denk
dat we voor de vulling van de rest, voor het grotere deel,
elkaar nog maar eens moeten bevragen hoe we dit op kunnen
lossen en welke richting denken we uit. Misschien komt het
college daaromtrent wel met voorstellen. Ik zeg u dat niet
toe, omdat we eerst onze handen vol hebben aan de begro
ting. Ik sla u natuurlijk nooit ergens mee om de oren, ik
geef u slechts advies.
De Nieuwe Leeuwarder Partij denkt dat hier vandaag geen ka
ders worden vastgesteld. Volgens mij wel en we krijgen in
derdaad geen vrijkaartje mee, meneer Jacobse. Dat valt wel
mee
De heer Stoker, scheiding kerk en staat. Ik ben dat met die
scheiding van harte eens. Ik heb u alleen even plagend toe
gesproken, gelet op uw achterban, niets meer en niets min
der
FNP-fractie heeft mij geen concrete vragen gesteld.
Leefbaar Leeuwarden spreekt over een dramapolitiekHet is
leuk bedacht mevrouw Dolstra, maar op het moment dat een
partij het verschil niet weet tussen investeren en geld
uitgeven, is het vrij moeilijk om heel serieus daaromtrent
te discussiëren. Als we het hebben over kenniscampus of
over het Zaailand of over FEC-city en hebben we het over
een investering over zulke belangrijke onderwerpen in ken
nis, werkgelegenheid en meer van dat soort zaken, dan is
dat soms zo dat dat ons niet rechtstreeks geld oplevert in
de begroting, maar wel de gemeenschap als zodanig en de
werkgelegenheid en al dat soort zaken gunstig beïnvloedt.
Als je dat niet wilt, dan wel kunt zien en praat over dra
mapolitiek, dan houdt het op.
De heer Brok (weth.): Mevrouw Inberg van kwam in de 2e ter
mijn terug op de werkgelegenheidsprojecten. In de vorm
waarop zij het giet in de 2" termijn, citeer ik haar even:
"Het is heel goed mogelijk in het kader van werk/leer
projecten bijvoorbeeld mensen een schoffel in de hand te
geven en laat ze maar begeleid proberen in de plantsoenen
dienst actief te worden"In dat voorbeeld kan het college
meegaan. Dat soort modellen zijn wel degelijk denkbaar. Ik
heb vorige week in alle voorzichtigheid, in aanwezigheid
van uw fractielid Crijns, daar de nodigde opmerkingen over
gemaakt en gezegd dat het college in het kader van de nieu
we wet Werk en Bijstand in het najaar met modellen wil ko
men om te kijken of het mogelijk is om mensen, die nu in de
bijstand zitten met behoud van uitkering minder vrijblij
vend, op een bepaald traject te zetten. In dat kader zijn
wel degelijk modellen denkbaar, zoals u nu in de 2e termijn
gesuggereerd heeft. U zegt wel dat is beter - en daar ver
schillen we dan wel over van mening - dan dure reïntegra-
tiebureaus waarmee je niet verder komt. We hebben hier met
elkaar de afspraak dat we werken op basis van sluitende
aanpak, waarbij mensen goed op traject gezet worden met een
heel duidelijk einddoel, dat ook getoetst wordt en getoetst
kan worden. Via een reïntegratiebureau is weliswaar duur,
maar doe je dat niet, laat je de mensen gewoon vanuit de
kaartenbak aan het werk gaan en laat je werkgevers vrij om
mensen uit die bak te halen zonder verdere begeleiding, dan
leidt dat in een groot aantal gevallen tot praktijken die