Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 De heer Nicolai (PAL/GL)Er is al veel gezegd in de Com missie over de Rekening. We hebben in de commissie al ge zegd dat wij uitkijken naar de eerste volwaardige program mabegroting en de eerste programmaverantwoording. De dis cussie daarover zal over 2 jaar in juni 2005 plaatsvinden. De programmarekening en programmaverantwoording zal volle dig opgenomen zijn in een nieuwe planning en controlecy clus. De politisering van de jaarrekening is dan een feit. Alle politieke kleur van het pallet vermengd. Berichten van achter de regenboog. Samen met de kaderbrief kunnen we daarover een verfrissend midzomerdebat gaan houden. Wel licht wordt het ooit nog de hoofdschotel van het politieke jaar. Dit mag best ook wat langer duren, een paar dagen wellicht, een nachtje doorhalen. Ook in 2005 zal het op midzomernacht waarschijnlijk nauwelijks donker worden. Dan kunnen wij er toch echt zeker van zijn, dat over de finan ciële positie van de gemeente Leeuwarden anno 2005, laat staan over het maatschappelijke effect daarvan bestedingen. Tot die tijd echter zullen wij het moeten doen met de hui dige vorm van jaarrekening en jaarverslag. Het volgende jaar is een overgangsjaar. In de raadsbrief staat: overleg zou plaatsvinden over de vorm van deze semi-programma- verantwoording. Het overleg over de vorm van de volgende jaarrekening en jaarverslag 2003 kan wat ons betreft gewoon plaatsvinden in de Commissie van de Rekening. In de aanloop krijgen we nog een lastig jaar, in allerlei opzichten. We staan ondertussen niet stil. Ook nu kunnen wij naar harte lust discussiëren over bestedingen en maatschappelijke ef fecten. Dat is en blijft tenslotte de specialiteit van raadsleden. Daar kan geen college of geen verbetertraject iets aan veranderen. Dan wat de moties betreft. Het is duidelijk dat mijn partij bij voorbaat geen sterke behoefte heeft aan moties op dit agendapunt. De motie van de D66-fractie heeft de heer Drewel al wat vragen over gesteld. Daar wil ik me bij aansluiten. En ik wil even de uitleg horen van deze motie voor wij daar een oordeel over zullen geven. In de 2e termijn zullen wij dat doen Mevrouw Inberg (D66)Er is al veel gezegd over het Audit Committee door andere partijen, dus ik zal mijn plechtige inleiding daarover maar laten zitten. De Democraten willen n.l. ook juist in een Commissie van de Rekening, dat is dan een democratische commissie, een openbare commissie, een verantwoording laten afleggen, zodat ook het publiek kennis kan nemen van waar het precies over gaat met het financiële beleid Er zit één fout in de motie qua jaartal. De heer Nicolai vroeg daarnaar. Het gaat over de programmabegroting voor 2004, maar de alinea over de 75% slaat wel degelijk op de jaarrekening, is het dan eigenlijk in de oude termen, 2003. Dus wat dat betreft even een rechtzetting. Wij wilden met name het toezicht op het toenemend aantal op afstand staan de organisaties verbeteren. En naar onze mening verdiend dat ook inbedding in die planning en controlecyclus. De Zuidlanden is al genoemd, 3PLUS. Wij denken ook aan organi saties zoals Fryslin Miljeu. Hadden wij meer voeling gehou den met de investeringen van Fryslan Miljeu, dan hadden wij ook meer inzicht gehad in de redenen waarom de afvalstof- heffing zo verhoogd moet worden. Wij denken dat het hoog tijd wordt daar een structuur voor te bedenken. Het gaat ons dus ook om de werkwijze voor de raadsleden in die hele planning en controlcyclusom op die op afstand staande partijen toezicht te houden. Ik zal kortheidshalve daartoe de overwegingen van de motie voorlezen, want wij vragen de Raad om toestemming te geven voor een inventariserend onderzoek met een bijbehorend structuurvoorstel eventueel m.b.v. de Thorbecke Academie. Het is helemaal niet de bedoeling om er weer een uitgebreid extern onderzoek van te laten maken. De motie is als volgt: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 23 juni 2003, behandelende de jaarrekening 2002; overwegende dat n.a.v. de controle van de jaarrekening de ac countant in zijn rapport van bevindingen het in stellen van een Audit Committee aanbeveelt; dat het College in haar reactie hierop stelt geen opeenstapeling van gremia te wensen; dat in het kader van de aan het duale stelsel aan gepaste gemeentewet de controletaak van de raad toch een zwaarder accent zal moeten krijgen; dat daartoe in de hele planning en controlcyclus de Commissie van de Rekening een grotere rol zal moeten krijgen; dat in de jaarrekening 2002 bij niet meer dan 50% van de beleidsproducten controle mogelijk is op de effecten van de bestedingen; (dit is met name het punt dat door de PvdA is ingebrachtIk zou in tweede termijn eventueel de heer Kruithof ook wil len verzoeken om op dat punt nader in te gaan) spreekt uit dat: de Commissie van de Rekening een centrale plaats moet krijgen in de planning en controlcyclus, én in de opdrachtverlening aan de gemeentelijke ac countant; en draagt het College op om: op korte termijn (zodat het nog verwerkt kan wor den in de programmabegroting 2004) een inventari- Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Jaarverslag/jaarrekening In 2002 is er veel gebeurd: Met name op het gebied van de bedrijfsvoering. Een rapport strategische risico-analyse werd uitgebracht, het rapport zelf analyse uitmondend in een verbeter- en herstelplan. Een rapport dat gericht is op een blijvende kwaliteitsverbetering van de bedrijfsvoering. De eerste vruchten zien we in 2002, maar ook in de volgende jaren, hopen wij Er kunnen nog geen beleidsmatige conclusies worden getrok ken uit het jaarverslag en jaarrekening om als input te dienen voor de Kaderbrief. Ik ga daar niet verder op in, dat hebben wij in de commissie al gedaan, maar het is meer een vaststelling. Hetzelfde geldt ook voor de concrete prestatie/kengetallen. Er staat iets meer in het jaarverslag, op zich verheugend, maar nog niet genoeg. Er is nog een lange weg te gaan. Wel is de vraag welke informatie met de prestaties of ken getallen wordt beoogd: gaat het puur om achtergrondinforma tie, voor sturing van het beleid of beheersing van de pro cessen. Dat is vaak nog onduidelijk, als je al die getallen ziet, met uitzondering misschien van de woningaantallen, die in het jaarverslag staan, en de al of niet bereikte doelen. In elk geval, dat onderdeel sprak boekdelen. Ik heb begrepen ,dat er een motie wordt ingediend door de D66-fractie. Dan wil ik daar nog als volgt op reageren: in de eerste plaats over de 75% prestaties. Bedoeld is, denk ik, de programmabegroting 2004, dat is een typefoutje, denk ik. Onderaan staat iets over die 75%. Waar wij een beetje mee zitten, is dat toch achteraf wordt de zaak als het ware gerepareerd. De raad heeft in meerderheid besloten om niet akkoord te gaan met de programmabegroting. Heeft daarvoor, 'de oude productbegroting' vastgesteld. Nu wordt hier via motie gevraagd om 75% meer prestaties in beeld te brengen. De vraag is dan: moet je dan nog investeren in oude instru menten. Planning en Control is een tijdje stil blijven staan. En moet je dit nog voor het jaar 2003 doen. Of be doelt u alleen die 75% slaat op de productenbegroting en dat is de norm van voor het college en dat zal het college moeten uitvoeren. Er zit nog één aspect in deze motie. De opdracht aan het college om de verbonden partijen in beeld te brengen. Dat is prima; Dat moet trouwens al gebeu ren op grond van de wettelijke voorschriften. Het tweede deel om met een voorstel te komen voor een con trolestructuur aan te geven door het college. Ik weet niet precies wat de indieners hebben bedoeld, maar het kan na tuurlijk niet zo zijn dat de raad aan het college vraagt om de controlestructuur vast te stellen om aan te geven. Want anders krijg je een situatie van dat je aan de kasbeheerder vraagt: hoe had u de controle willen hebben. Ik denk dat hier mee bedoeld is: maak het wat inzichtelijker en wat doet het college hieraan en voor de rest zal de raad haar eigen controlerende taak moeten invullen. Dat zal in de re keningcommissie kunnen. Mevrouw de Vries (WD)In de diverse commissies is al uit gebreid stilgestaan bij de inhoudelijke aspecten van het jaarverslag en de jaarrekening. En dat zullen wij als WD- fractie nu niet nogmaals doen. Ook al blijven wij onze be denkingen houden t.a.v. van bijvoorbeeld de onderwijshuis vesting, zoals dat opgenomen is in het jaarverslag en de j aarrekening Een aantal anderen hebben er ook al op gewezen: de wet dua- lisering heeft de functie en het belang van het jaarver slag, de jaarrekening en de accountantsverklaring natuur lijk wel enigszins veranderd. Deze instrumenten dienen als ondersteuning van de Raad bij het uitoefenen van hun con trolerende taak en zullen alleen nog maar belangrijker wor den. Wij hopen dat het College dat ook inziet, en wij vin den dat de instrumenten daarop aangepast moeten worden in nauw overleg met de Raad. De WD-fractie is benieuwd naar de visie en de aanpak van het College op dit punt. Want als we kijken naar de stukken die nu voorliggen, dan moeten we als WD-fractie conclude ren, dat op basis van de huidige stukken de Raad haar con trolerende taak onvoldoende goed kan uitoefenen. Het bevat niet genoeg informatie om te beoordelen of het College goed heeft gepresteerd en of ze gedaan heeft wat ze gezegd heeft te zullen doen. De opdracht van de accountantscontrole zal straks ook niet meer versterkt worden door het College, maar door de Raad. De accountant rapporteert dan ook recht streeks aan de Raad. Dit is voor het eerst verplicht van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening 2004. De WD-fractie is er voorstander van om hiermee met de jaarrekening 2003 al proef te draaien. Wat ons betreft zou, voordat de opdracht aan de accountant wordt verstrekt, eerst gesproken moeten worden met de commissie voor de Re kening. Waarbij de Raad dan o.a. 1 of 2 aandachtspunten vaststelt, waarop in dét jaar de accountant extra zal in zoomen met de controle. We zijn op zich benieuwd hoe de an dere partijen erover denken, maar ook het College, en of het College daartoe bereid is. Verder zijn we als WD-fractie voorstander van het idee om in de planning en controlcyclus en goede controlestructuur op te zetten voor de externe partijen. Die externe partijen worden steeds belangrijker. Kijk maar naar de Zuidlanden en 3PLUS. Ook daarover zal volgens de WD-fractie het College verantwoording moeten afleggen aan de Raad. Gelet op al het voorgaande wil ik nu vast zeggen dat wij de motie, die de D66-fractie straks gaat indienen, ook daarom zullen steunen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 3