Blad 25 Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni doen. Wel kan er gekeken worden naar de efficiency en hoe veel leerlingen daar nu ook daadwerkelijk naar toe gaan. Verder hebben wij nog de volgende voorstellen: 1Wat betreft de algemene reserve pleiten wij ervoor om rekening houdend met de risico's de ondergrens opnieuw te bekijken en de overwaarde in te zetten voor b.v. eenmalig afboeken van kapitaalslasten om op die manier ook nog ruimte te creëren in de begroting. 2 Er zijn een aantal programma's waar veel eigen besteed baar geld in zit b.v. programma economie, toerisme en sport. Bij sport kan het contract met BV Sport verder aangescherpt worden, ook zou onderzocht kunnen worden of andere aanbieders goedkoper zijn. Verder opnieuw bekijken of niet een aantal accommodaties aan de sportclubs kunnen worden over gedragen. Sport heeft een promotionele waar de. Dit is bij b.v. bij schaken zo en dat kan ook uit de promotiebudgetten betaald worden. 3. Het eenmalig afzien van prijscompensatie voor gesubsidi eerde instellingen. De PvdA-fractie vindt het alleszins redelijke om bij zulke zware interne bezuinigingen dit op zijn minst te onderzoeken en aan te geven wat de effecten kunnen zijn. Tenslotte In de begrotingsbehandeling zal het erg echt om gaan. Om die begroting goed te bespreken en te kunnen vaststellen willen we weten om welke bedragen het gaat. Wat wordt dan niet meer uitgevoerd. Bij de bezuinigingsvoorstellen moet duidelijk zijn wat de maatschappelijke effecten zijn. B.v. terugkomend op cultuur. Als wij Romein verkopen houdt dit in dat de podiumfunctie dan wegvalt of kan het gepriva tiseerd worden met behoud van podiumfunctie. Mevrouw Haitsma (CDA)Vandaag kijken we met het jaarver slag naar wat geweest is, en met de Kaderbrief naar wat gaat komen. Uit de Kaderbrief blijkt dat Leeuwarden helaas geen uitzondering is op de landelijke trend. Ook in onze gemeente zullen we moeten bezuinigen. Ook de CDA-fractie ziet de noodzaak daartoe in. Hoe pijnlik zij ongetwijfeld, en enkele gevallen zullen zijn. Financieel, solide beleid zorgt ervoor dat wij als gemeente de belangrijkste zaken kunnen blijven doen. Als we de zaken nu op zijn beloop la ten, komen we ons vanzelf over een tijd nog harder tegen. Voordat ik de Kaderbrief bespreek en de prioriteiten van het CDA daarbij aangeef, wil ik graag iets zeggen over het fenomeen Kaderbrief zelf. Het is geen overbodige luxe, bij de evaluatie van het dualisme, ook het fenomeen Kaderbrief eens kritisch te beschouwen. De Kaderbrief is een instru ment van de Raad waarmee de Raad richting geeft aan de be groting. Vanzelfsprekend bereid het College de Kaderbrief voor. In de nieuwe systematiek, waar de Kaderbrief toe be hoort, willen we zoveel mogelijk meetbare doelen stellen. Daarna kan doormiddel van metingen en controles bekeken worden of de doelen daadwerkelijk gehaald zijn. Ik noem het de cyclus van de drie W's: welke effecten willen we berei ken, wat gaan we ervoor doen en wat mag het kosten. De Ka derbrief hanteert deze systematiek nog niet. Ook bij het aangeven van bezuinigingen kan het rijtje van de drie W's worden langsgelopen. Ook dan geldt: wat willen ook na een bezuiniging met het beleid nog bereiken, wat gaan we er nog steeds voor doen en wat mag het ons straks gaan kosten. Met het hanteren van die drie W's wordt de Kaderbrief inzichte lijker. Het is ook voor een gemiddeld raadslid dan mogelijk om een beeld te vormen van de effecten van de keuzes die door de gemeenteraad zullen worden gemaakt. En de CDA- fractie wenst ons allemaal toe, dat we vanaf de begroting 2004 consequent volgens deze systematiek gaan werken. Zoals gezegd ontkomt ook Leeuwarden niet aan een bezuini gingsronde. Voor de CDA-fractie staat hierbij voorop dat de pijn eerlijk verdeeld moet worden. Dat moet echter niet be tekenen dat we echte keuzes uit de weg zouden moeten gaan, maar het mag ook niet zo zijn dat we de pijn vooral afwen telen op de mensen die dat het minst kunnen dragen. De CDA-fractie stelt n.a.v. de Kaderbrief haar eigen prio riteiten. Dit doen we vooral door ondergrenzen aan te geven bij eventuele bezuinigingsposten. Op het gebied van het minimabeleid verandert er het komende jaar veel. De gemeente krijgt nieuwe mogelijkheden en raakt mogelijkheden kwijt. Vast staat dat deze verandering helaas gepaard gaat met de bezuiniging op de financiële middelen daarvoor. De CDA-fractie kan akkoord gaan, het zal ook wel moeten, met die bezuinigingen op het minimabeleid die het directe gevolg zijn van de rijksbezuinigingen. Met de nieu we wet zullen we ons moeten blijven inzetten voor een goed en verantwoord minimabeleid en extra bezuinigingen vinden wij niet acceptabel. We begrepen dat mensen in het kader van de WVG geen tege moetkoming meer zullen krijgen voor eigen vervoer. De CDA- fractie vraagt zich af of het niet mogelijk is deze mensen meer vrijheid te geven om te bepalen aan welk soort vervoer ze die tegemoetkoming besteden. De wet zelf verbiedt dat volgens ons niet. Een dergelijke keuzevrijheid past in deze tijd van vraaggestuurde zorg. Ook op deze manier zouden be sparingen mogelijk kunnen zijn. Graag een reactie van het college op ons idee daarover. De CDA-fractie kan leven met een langzamer uitvoering van het GWP. Indien we gaan temporiseren, dan graag op een verstandige manier, en als gemeenteraad zullen we ook in dit geval onze prioriteiten moeten aangeven. Onze fractie Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 De Voorzitter: De motie van de D66-fractie breng ik nu in stemming De motie van mevrouw Inberg namens de D66-fractie, medeon- dertekend door de heer Kruithof namens de PvdA-fractieme vrouw De Vries namens de WD-fractie, de heer Posthumus na mens de FNP-fractie, de heer Van der Wal namens de SP- fractie en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt aange nomen met algemene stemmen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het jaarver slag en de jaarrekening. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de heer Jacobse en de heer van der Brug van de NLP-fractie en de heer Stoker namens de CU-fractie geacht willen worden tegen te hebben gestemd. De Voorzitter schorst om 15.15 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 15.30 uur de vergadering. Punt 3 (bijlage nr. 117). Kaderbrief gemeente Leeuwarden 2003. Mevrouw Dikken (PvdA)Wij hadden hoogstwaarschijnlijk een sluitende begroting voor 2004. Het is zuur dat we nu met een financieel probleem zitten, doordat het Rijk moet be zuinigen en een groot deel van die bezuinigingen op de schouders van de gemeente afwentelt. Vanmiddag bespreken we de kaderbrief. Het is dus nu een be- zuinigingsbrief geworden. We hebben al eerder geconstateerd dat deze kaderbrief erg vaag is. Er staan geen bedragen in en de effecten van de bezuinigingen zijn voor ons niet duidelijk. Gaan we op cul tuur 1 miljoen bezuinigen of 1 ton? En wat is het effect van die bezuiniging, schaffen we de subsidie aan de Harmo nie af of heffen we Theater Romein op? Wij vinden dat een kader niet vaag, maar duidelijk moet zijn en dat wordt op deze manier niet gegeven. Het college zal wel zeggen: raad, u stelt het kader vast, maar dan moe ten we ook de gegevens hebben om het vast te kunnen stel len. Daarom willen we als raad de volgende keer meer be trokken worden bij het opstellen van de kaderbrief. Wij vinden dat de bezuinigingen nu wel erg zwaar op de so ciale/welzijnssector drukken en vragen het college om ook de harde sector nog eens extra te onderzoeken op bezuini gingsmogelijkheden Ons uitgangspunt blijft daarbij een sluitende begroting. Dan over de verschillende voorstellen. Nieuw beleid Alleen onontkoombaar en een zeer sobere uitvoering. Ombuigingen De PvdA hanteert 3 uitgangspunten: mensen in moeilijke om standigheden ontzien, ombuigingen moeten niet iedere keer dezelfde groep treffen, welke invloed heeft het voorstel op grote groepen van de bevolking. De bezuinigingen op minimabeleid, WVG en additionele werk gelegenheid zijn voor de PvdA-fractie een zeer moeilijk punt. Deze groepen worden namelijk door rijksbeleid al zeer zwaar getroffen. Wij vinden dan ook dat we ons als gemeente maximaal moeten inspannen om voor deze groepen nog iets te doen. Dus eigenlijk liever meer dan minder. Maar als we van het Rijk een aantal zaken niet meer mogen uitvoeren, moeten we wel. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om voor de minima de tegemoetkoming in de ziektekosten uit te breiden. De hele ontwikkeling rond de wijkaanpak is een tragische. De PvdA-fractie zal bij de bespreking van "de wijk besluit" proberen met alternatieven te komen. Uitgangspunt is om het wijkbudget in enigerlei vorm te handhaven. Eventueel zouden we voor het jaar 2004 nog kunnen overwegen eenmalig het wijkbudget te handhaven. En wanneer we dat willen komen we met voorstellen bij de begrotingsbehandeling. De uitvoering van de wijkplannen moet verbeterd. We zullen de voorstellen in nauw contact met de wijken maken. Veel burgers van Leeuwarden worden met beheer van de open bare ruimte geconfronteerd, de gemeente heeft hier ook een belangrijke taak hierin. Bij mogelijke bezuinigingen is wat ons betreft het uitgangspunt: niet het onderhoudsniveau la ten dalen, maar het te zoeken in efficiency. De bezuiniging op de bedrijfsvoering houdt in dat er nu echt serieus gekeken moeten worden naar het niet meer uit voeren van taken. Anders wordt de werkdruk veel te hoog. En nogmaals: veel meer gericht op uitvoering en veel minder op beleid. De PvdA-fractie zal ook serieus er werk van maken om dat te doen. Daarnaast zouden we graag willen weten hoe het staat met de vorige taakstelling op de bedrijfsvoering en wat de opbrengst is van de centrale inkoop. Bij de bezuiniging op het godsdienstonderwijs gaat het om een relatief klein bedrag. Om het openbaar onderwijs vol waardig te laten functioneren moet je dit ons inziens niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 7