Blad 25 Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni
doen. Wel kan er gekeken worden naar de efficiency en hoe
veel leerlingen daar nu ook daadwerkelijk naar toe gaan.
Verder hebben wij nog de volgende voorstellen:
1Wat betreft de algemene reserve pleiten wij ervoor om
rekening houdend met de risico's de ondergrens opnieuw te
bekijken en de overwaarde in te zetten voor b.v. eenmalig
afboeken van kapitaalslasten om op die manier ook nog
ruimte te creëren in de begroting.
2 Er zijn een aantal programma's waar veel eigen besteed
baar geld in zit b.v. programma economie, toerisme en
sport. Bij sport kan het contract met BV Sport verder
aangescherpt worden, ook zou onderzocht kunnen worden of
andere aanbieders goedkoper zijn. Verder opnieuw bekijken
of niet een aantal accommodaties aan de sportclubs kunnen
worden over gedragen. Sport heeft een promotionele waar
de. Dit is bij b.v. bij schaken zo en dat kan ook uit de
promotiebudgetten betaald worden.
3. Het eenmalig afzien van prijscompensatie voor gesubsidi
eerde instellingen. De PvdA-fractie vindt het alleszins
redelijke om bij zulke zware interne bezuinigingen dit op
zijn minst te onderzoeken en aan te geven wat de effecten
kunnen zijn.
Tenslotte
In de begrotingsbehandeling zal het erg echt om gaan. Om
die begroting goed te bespreken en te kunnen vaststellen
willen we weten om welke bedragen het gaat. Wat wordt dan
niet meer uitgevoerd. Bij de bezuinigingsvoorstellen moet
duidelijk zijn wat de maatschappelijke effecten zijn.
B.v. terugkomend op cultuur. Als wij Romein verkopen houdt
dit in dat de podiumfunctie dan wegvalt of kan het gepriva
tiseerd worden met behoud van podiumfunctie.
Mevrouw Haitsma (CDA)Vandaag kijken we met het jaarver
slag naar wat geweest is, en met de Kaderbrief naar wat
gaat komen. Uit de Kaderbrief blijkt dat Leeuwarden helaas
geen uitzondering is op de landelijke trend. Ook in onze
gemeente zullen we moeten bezuinigen. Ook de CDA-fractie
ziet de noodzaak daartoe in. Hoe pijnlik zij ongetwijfeld,
en enkele gevallen zullen zijn. Financieel, solide beleid
zorgt ervoor dat wij als gemeente de belangrijkste zaken
kunnen blijven doen. Als we de zaken nu op zijn beloop la
ten, komen we ons vanzelf over een tijd nog harder tegen.
Voordat ik de Kaderbrief bespreek en de prioriteiten van
het CDA daarbij aangeef, wil ik graag iets zeggen over het
fenomeen Kaderbrief zelf. Het is geen overbodige luxe, bij
de evaluatie van het dualisme, ook het fenomeen Kaderbrief
eens kritisch te beschouwen. De Kaderbrief is een instru
ment van de Raad waarmee de Raad richting geeft aan de be
groting. Vanzelfsprekend bereid het College de Kaderbrief
voor. In de nieuwe systematiek, waar de Kaderbrief toe be
hoort, willen we zoveel mogelijk meetbare doelen stellen.
Daarna kan doormiddel van metingen en controles bekeken
worden of de doelen daadwerkelijk gehaald zijn. Ik noem het
de cyclus van de drie W's: welke effecten willen we berei
ken, wat gaan we ervoor doen en wat mag het kosten. De Ka
derbrief hanteert deze systematiek nog niet. Ook bij het
aangeven van bezuinigingen kan het rijtje van de drie W's
worden langsgelopen. Ook dan geldt: wat willen ook na een
bezuiniging met het beleid nog bereiken, wat gaan we er nog
steeds voor doen en wat mag het ons straks gaan kosten. Met
het hanteren van die drie W's wordt de Kaderbrief inzichte
lijker. Het is ook voor een gemiddeld raadslid dan mogelijk
om een beeld te vormen van de effecten van de keuzes die
door de gemeenteraad zullen worden gemaakt. En de CDA-
fractie wenst ons allemaal toe, dat we vanaf de begroting
2004 consequent volgens deze systematiek gaan werken.
Zoals gezegd ontkomt ook Leeuwarden niet aan een bezuini
gingsronde. Voor de CDA-fractie staat hierbij voorop dat de
pijn eerlijk verdeeld moet worden. Dat moet echter niet be
tekenen dat we echte keuzes uit de weg zouden moeten gaan,
maar het mag ook niet zo zijn dat we de pijn vooral afwen
telen op de mensen die dat het minst kunnen dragen.
De CDA-fractie stelt n.a.v. de Kaderbrief haar eigen prio
riteiten. Dit doen we vooral door ondergrenzen aan te geven
bij eventuele bezuinigingsposten.
Op het gebied van het minimabeleid verandert er het komende
jaar veel. De gemeente krijgt nieuwe mogelijkheden en raakt
mogelijkheden kwijt. Vast staat dat deze verandering helaas
gepaard gaat met de bezuiniging op de financiële middelen
daarvoor. De CDA-fractie kan akkoord gaan, het zal ook wel
moeten, met die bezuinigingen op het minimabeleid die het
directe gevolg zijn van de rijksbezuinigingen. Met de nieu
we wet zullen we ons moeten blijven inzetten voor een goed
en verantwoord minimabeleid en extra bezuinigingen vinden
wij niet acceptabel.
We begrepen dat mensen in het kader van de WVG geen tege
moetkoming meer zullen krijgen voor eigen vervoer. De CDA-
fractie vraagt zich af of het niet mogelijk is deze mensen
meer vrijheid te geven om te bepalen aan welk soort vervoer
ze die tegemoetkoming besteden. De wet zelf verbiedt dat
volgens ons niet. Een dergelijke keuzevrijheid past in deze
tijd van vraaggestuurde zorg. Ook op deze manier zouden be
sparingen mogelijk kunnen zijn. Graag een reactie van het
college op ons idee daarover.
De CDA-fractie kan leven met een langzamer uitvoering van
het GWP. Indien we gaan temporiseren, dan graag op een
verstandige manier, en als gemeenteraad zullen we ook in
dit geval onze prioriteiten moeten aangeven. Onze fractie
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
De Voorzitter: De motie van de D66-fractie breng ik nu in
stemming
De motie van mevrouw Inberg namens de D66-fractie, medeon-
dertekend door de heer Kruithof namens de PvdA-fractieme
vrouw De Vries namens de WD-fractie, de heer Posthumus na
mens de FNP-fractie, de heer Van der Wal namens de SP-
fractie en de heer Stoker namens de CU-fractie wordt aange
nomen met algemene stemmen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het jaarver
slag en de jaarrekening.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de
heer Jacobse en de heer van der Brug van de NLP-fractie en
de heer Stoker namens de CU-fractie geacht willen worden
tegen te hebben gestemd.
De Voorzitter schorst om 15.15 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 15.30 uur de vergadering.
Punt 3 (bijlage nr. 117).
Kaderbrief gemeente Leeuwarden 2003.
Mevrouw Dikken (PvdA)Wij hadden hoogstwaarschijnlijk een
sluitende begroting voor 2004. Het is zuur dat we nu met
een financieel probleem zitten, doordat het Rijk moet be
zuinigen en een groot deel van die bezuinigingen op de
schouders van de gemeente afwentelt.
Vanmiddag bespreken we de kaderbrief. Het is dus nu een be-
zuinigingsbrief geworden.
We hebben al eerder geconstateerd dat deze kaderbrief erg
vaag is. Er staan geen bedragen in en de effecten van de
bezuinigingen zijn voor ons niet duidelijk. Gaan we op cul
tuur 1 miljoen bezuinigen of 1 ton? En wat is het effect
van die bezuiniging, schaffen we de subsidie aan de Harmo
nie af of heffen we Theater Romein op?
Wij vinden dat een kader niet vaag, maar duidelijk moet
zijn en dat wordt op deze manier niet gegeven. Het college
zal wel zeggen: raad, u stelt het kader vast, maar dan moe
ten we ook de gegevens hebben om het vast te kunnen stel
len. Daarom willen we als raad de volgende keer meer be
trokken worden bij het opstellen van de kaderbrief.
Wij vinden dat de bezuinigingen nu wel erg zwaar op de so
ciale/welzijnssector drukken en vragen het college om ook
de harde sector nog eens extra te onderzoeken op bezuini
gingsmogelijkheden
Ons uitgangspunt blijft daarbij een sluitende begroting.
Dan over de verschillende voorstellen.
Nieuw beleid
Alleen onontkoombaar en een zeer sobere uitvoering.
Ombuigingen
De PvdA hanteert 3 uitgangspunten: mensen in moeilijke om
standigheden ontzien, ombuigingen moeten niet iedere keer
dezelfde groep treffen, welke invloed heeft het voorstel op
grote groepen van de bevolking.
De bezuinigingen op minimabeleid, WVG en additionele werk
gelegenheid zijn voor de PvdA-fractie een zeer moeilijk
punt. Deze groepen worden namelijk door rijksbeleid al zeer
zwaar getroffen. Wij vinden dan ook dat we ons als gemeente
maximaal moeten inspannen om voor deze groepen nog iets te
doen. Dus eigenlijk liever meer dan minder. Maar als we van
het Rijk een aantal zaken niet meer mogen uitvoeren, moeten
we wel. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om voor de minima
de tegemoetkoming in de ziektekosten uit te breiden.
De hele ontwikkeling rond de wijkaanpak is een tragische.
De PvdA-fractie zal bij de bespreking van "de wijk besluit"
proberen met alternatieven te komen. Uitgangspunt is om het
wijkbudget in enigerlei vorm te handhaven. Eventueel zouden
we voor het jaar 2004 nog kunnen overwegen eenmalig het
wijkbudget te handhaven. En wanneer we dat willen komen we
met voorstellen bij de begrotingsbehandeling. De uitvoering
van de wijkplannen moet verbeterd. We zullen de voorstellen
in nauw contact met de wijken maken.
Veel burgers van Leeuwarden worden met beheer van de open
bare ruimte geconfronteerd, de gemeente heeft hier ook een
belangrijke taak hierin. Bij mogelijke bezuinigingen is wat
ons betreft het uitgangspunt: niet het onderhoudsniveau la
ten dalen, maar het te zoeken in efficiency.
De bezuiniging op de bedrijfsvoering houdt in dat er nu
echt serieus gekeken moeten worden naar het niet meer uit
voeren van taken. Anders wordt de werkdruk veel te hoog. En
nogmaals: veel meer gericht op uitvoering en veel minder op
beleid. De PvdA-fractie zal ook serieus er werk van maken
om dat te doen. Daarnaast zouden we graag willen weten hoe
het staat met de vorige taakstelling op de bedrijfsvoering
en wat de opbrengst is van de centrale inkoop.
Bij de bezuiniging op het godsdienstonderwijs gaat het om
een relatief klein bedrag. Om het openbaar onderwijs vol
waardig te laten functioneren moet je dit ons inziens niet