Blad 29 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Tenslotte. Hoewel het moeilijk was om met deze kadernota daadwerkelijk kaders te stellen, menen wij in onze bijdrage enige richting te hebben gegeven aan de bezuinigings voorstellen. Wij hebben onze prioriteiten aangegeven en suggesties aangedragen. We verwachten van het college ver volgens met een invulling van de bezuinigingen te komen die zoveel mogelijk de pijn eerlijk verdeelt. En bij de begro ting zullen we de concrete voorstellen tegen elkaar afwe gen. Dan zullen er pijnlijke spijkers met koppen geslagen moeten worden en wij zijn daartoe bereid. De heer Van Mourik (WD) De kaderbrief die wij vandaag be handelen is een nieuw instrument om een goede begroting voor 2004 te kunnen maken. Waar er eerder sprake was van een sturingsbriefis het onder invloed van het verse dua lisme, een kaderbrief geworden en dit woord refereert na tuurlijk aan de kaderstellende bevoegdheid, die wij als raad de komende jaren verder uit moeten werken. Het experimenteren met dit nieuwe instrument gebeurt onder een economisch perspectief dat allesbehalve goed genoemd kan worden. De werkloosheid loopt op, belastinginkomsten vallen tegen en ons bedrijfsleven, waar het toch vandaan moet komen, heeft een achterstand opgelopen ten opzichte van de rest van Europa. Nederland gaat een aantal moeilijke jaren tegemoet, waarbij een periode van sanering vereist is, voordat er sprake kan zijn van structureel herstel. Ook de gemeenten en hun inwoners ontkomen niet aan een pro ces van bezuinigingen, waarbij het heel moeilijk zal zijn om onze gemeente toch in staat te stellen te blijven inves teren in structuurversterkende projecten die op langere termijn moeten zorgen voor een beter sociaal evenwicht in onze gemeente. Het duale karakter van onze gemeente is vaak genoeg benadrukt, ik zal dat nu niet herhalen, maar het is wel onze stellige overtuiging dat een bredere basis van de stadseconomiein een goed bereikbare gemeente, op lange termijn de beste remedie is voor het aanpakken van het dua le karakter. Het college geeft in de kaderbrief de nodige voorzetten. In het algemeen geldt bij de verschillende voorstellen (zowel voor nieuw beleid, als voor ombuigingen) dat het college natuurlijk een grote informatievoorsprong heeft en dat de kaderbrief voor wat betreft de inhoudelijke achtergronden summier is in de verstrekte informatie, dat geldt voor bij behorende bedragen, maar dat geldt ook voor gevolgen van keuzes, die nog moeten worden gemaakt. Dat maakt het voor ons ook moeilijk om nu al zaken definitief richting te ge ven. Indien blijkt dat bezuinigingen andere gevolgen hebben dan nu genoemd, of als nieuw beleid minder effectief blijkt te zijn dan nu wordt gepresenteerd, dan zal de WD-fractie niet schromen om daar bij de begroting op terug te komen. En wij willen sowieso met de verschillende partijen, die zijn genoemd bij de bezuinigingen, als WD-fractie de ko mende tijd ook contact zoeken, dat hadden wij ook al afge sproken voordat we het uiterst charmante badeendje kregen aangeboden Vanuit dat licht bekeken en vanuit die invalshoek hebben wij ons als WD-fractie over de Kaderbrief gebogen. Daar komt bij dat de informatie vanuit het Rijk nog niet éénduidig is. Het kan slechter uitpakken, maar het kan ook beter uitpakken. De wijzigingen van de laatste weken in de ramingen van het acres op het Gemeentefonds spreken wat dat betreft boekdelen. Als ik bij het nieuw beleid kijk dan springen er twee zaken wel voor ons uit. Dat is ten eerste de bijdrage voor de "sustainable watertechnoligy"Ik vind dat meneer Posthumus 'dér al hiele goede wurden oer sein hat'We willen het college van harte feliciteren met het behaalde resultaat. We denken dat het voor Leeuwarden een hele goede zaak is. Die geraamde uitgaven kunnen wij ons van harte in vinden. Een ander punt hebben we niet aangetroffen op het nieuw be leid. Een poosje geleden is er een informatieavond geweest in Zuiderburen, waar verschillende toezeggingen werden ge daan aan de wijk. Eén van de toezeggingen betrof een me disch centrum, deels door de gemeente te financieren. We zouden graag ten eerste willen weten, loopt dat, en ten tweede, is er daarbij geen gevaar voor precedentwerking. Wij zijn namelijk de laatste tijd benaderd door medici uit andere delen van de stad, die toch ook al lang bezig zijn op verschillende locaties te proberen een dergelijke voor ziening te realiseren. Die hebben van een dergelijke mede werking, die de gemeente zou kunne verlenen, nog nooit iets gemerkt. Graag wat informatie daarover. Maar de WD-fractie beseft heel goed dat bezuinigingen on ontkoombaar zijn, dat nieuw beleid nog maar uiterst mond jesmaat kan worden gehonoreerd en grotendeels uit een ruil van oud voor nieuw beleid bekostigd moet worden. Dan moeten we ook verder kijken dan alleen naar het eerstvolgende boekjaar. We doen dat nu nog wel eens wat teveel. We moeten ook kijken hoe er meer flexibiliteit in de begroting inge bouwd kan worden, zodat budgetten die nu nog onwrikbaar vast liggen, ook voor andere doeleinden ingezet kunnen wor den. Leven hierover bij het college ook de nodige ideeën? Zijn we bereid met een open en frisse blik naar alternatie ven te kijken en platgetreden paden en stokpaardjes te la ten voor wat ze zijn. Dat is ook een vraag die we onszelf de komende jaren herhaaldelijk moeten stellen. Dat geldt voor ons als WD-fractie op het gebied van eventuele ver- Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 geeft dan prioriteit aan maatregelen die daadwerkelijk de in- en doorstroming van het autoverkeer verbeteren en de verkeersveiligheid bevorderen. Maatregelen die daar niet direct mee te maken hebben, kunnen dus wat ons betreft iets doorschuiven in de tijd. Voor de CDA-fractie heeft ondersteuning van topsport geen prioriteit. Wel kunnen we ons voorstellen dat bepaalde top sporten in Leeuwarden een hoog promotionele waarde hebben. Deze evenementen dienen dan wel te passen in het profiel van Leeuwarden en een flink aantal dagen de aandacht te trekken. We denken dan aan Indoor Friesland en aan schaken als denksport. Door het niet meer uitkeren van, in deze ge vallen ook nog kleine, subsidie bedragen, vallen dan acti viteiten weg, die ervoor zorgen dat Leeuwarden een bepaalde periode in een jaar ook internationaal in de schijnwerpers staat. Gezien deze randvoorwaarden is de wielerronde, waar bij Leeuwarden slechts één van de plaatsen is die aangedaan worden, een veel minder interessante activiteit. We zien graag dat het College de verschillende effecten van deze bezuinigingsmaatregel goed tegen elkaar afweegt. Het onderhoud van de openbare ruimte, in het bijzonder de groenvoorziening, is wel een prioriteit van de CDA-fractie. We dulden zeker geen achteruitgang van het onderhoudsni- veau. Het doet ons goed dat het college dit ook niet na streeft. Besparingen door een meer efficiënte manier van werken, zijn natuurlijk welkom. Het onderzoek naar effici ëntie, waaronder wellicht mogelijkheden tot verantwoord spuiten, wachten we met belangstelling af. Bij de collegeonderhandelingen in 2002 is de CDA-fractie met moeite akkoord gegaan met een bezuiniging van 200.000 euro op de budgetten voor wijkpanels. Extra bezuinigingen stelde het college ook nu niet meer voor, en daar zijn we het mee eens Het College kijkt op dit moment naar de organisatie van wijkpanels en de ondersteuning van dit belangrijke werk van burgers. Wij hopen dat het college zich realiseert, dat nog niet elk wijkpanel naar behoren functioneert. Sommige wijk panels zullen voor een bepaalde periode meer ondersteuning nodig hebben als andere. Ook vinden wij ondersteuning bij de nieuwe rol van de wijkpanels, zeker in het begin, op z'n plaats. Wij hechten zeer aan het goed kunnen functioneren van die wijkpanels. We begrijpen dat het college overweegt de invloed van de wijkpanels op het onderhoud van de wijk verder te vergroten. U realiseert daarmee een belangrijke wens van de CDA-fractie, dus daar gaan wij graag mee ak koord. een ondergrens. Dan is het ook niet meer dan logisch ook aan te geven waar de pijn van de bezuinigingen dan beter gelegd kunnen worden. Wat ons betreft mag het college naar stig op zoek gaan naar extra bezuinigingen op het gebied van cultuur. U noemt het ook al, maar daar kan best goed in gezocht worden. Cultuuruitingen verlevendigen de stad, na tuurlijk, maar de diverse voorzieningen in onze gemeente moeten wel een beetje met elkaar in balans zijn. Onze stad is op dat gebied wel heel verwend. Het vrij besteedbare be drag is ook aanzienlijk. Nu we moeten bezuinigen kunnen we dit terrein zeker niet ontzien. Wat de CDA-fractie betreft moeten we wel, komt weer die ondergrens, afblijven van al lerlei vormen van amateurkunst en cultuureducatie voor jon geren. Daar moeten we echt zuinig op zijn, en dan zuinig in de andere betekenis van het woord. De CDA-fractie geeft het college graag de ruimte om verder met verstandige voorstel len te komen. En wat ons betreft ook de Harmonie daarin meegenomen worden. Mensen die regelmatig naar de Harmonie gaan kunnen het zich blijkbaar permitteren om een aardig bedrag neer te tellen voor een kaartje. Daar kan dan ook nog wel een schepje bovenop. We hoeven de rijken tenslotte niet te subsidiëren. De WD-fractie deed tijdens de commissievergadering de sug gestie om de hondenbelasting af te schaffen, omdat de kos ten om die belasting te innen zo hoog zijn. Dat is financi eel misschien een aardige gedachte, maar wij vinden dat geen goed uitgangspunt. De CDA-fractie is van mening, dat diensten die de overheid de burger bewijst, betaald moeten worden door diezelfde burger en in principe ook kostendek kend moeten zijn. Bovendien is de overlast die honden in de openbare ruimte teweeg brengen aanzienlijk. De vervuiler betaalt, geldt ook hier. Ook daarom mag voor ons de honden belasting zodanig omhoog, dat daarmee de maatregelen, die nodig zijn om de belasting te innen en de overlast te voor komen of te bestrijden, gedekt kunnen worden. In diezelfde commissievergadering gaven wij al aan dat wij niet akkoord kunnen gaan met de bezuiniging op de subsidie voor godsdienst- en humanitair onderwijs op openbare scho len. Naar onze mening komt dit de toegankelijkheid van het openbaar onderwijs niet ten goede. Dan even op mevrouw Dijkstra ingaan wat betreft de tussen- schoolse opvang. Wij hebben begrepen dat dit een bezuini ging op het steunpunt is, die niet rechtstreeks ten koste gaat van de kinderopvang. Ik begreep dat er nog een overleg gaat plaatsvinden. Dan wachten we die voorstellen wel af bij begroting. Mevrouw de voorzitter, de CDA-fractie heeft op een aantal punten haar prioriteiten aangegeven door het stellen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8