Blad 29 Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Tenslotte. Hoewel het moeilijk was om met deze kadernota
daadwerkelijk kaders te stellen, menen wij in onze bijdrage
enige richting te hebben gegeven aan de bezuinigings
voorstellen. Wij hebben onze prioriteiten aangegeven en
suggesties aangedragen. We verwachten van het college ver
volgens met een invulling van de bezuinigingen te komen die
zoveel mogelijk de pijn eerlijk verdeelt. En bij de begro
ting zullen we de concrete voorstellen tegen elkaar afwe
gen. Dan zullen er pijnlijke spijkers met koppen geslagen
moeten worden en wij zijn daartoe bereid.
De heer Van Mourik (WD) De kaderbrief die wij vandaag be
handelen is een nieuw instrument om een goede begroting
voor 2004 te kunnen maken. Waar er eerder sprake was van
een sturingsbriefis het onder invloed van het verse dua
lisme, een kaderbrief geworden en dit woord refereert na
tuurlijk aan de kaderstellende bevoegdheid, die wij als
raad de komende jaren verder uit moeten werken.
Het experimenteren met dit nieuwe instrument gebeurt onder
een economisch perspectief dat allesbehalve goed genoemd
kan worden. De werkloosheid loopt op, belastinginkomsten
vallen tegen en ons bedrijfsleven, waar het toch vandaan
moet komen, heeft een achterstand opgelopen ten opzichte
van de rest van Europa. Nederland gaat een aantal moeilijke
jaren tegemoet, waarbij een periode van sanering vereist
is, voordat er sprake kan zijn van structureel herstel.
Ook de gemeenten en hun inwoners ontkomen niet aan een pro
ces van bezuinigingen, waarbij het heel moeilijk zal zijn
om onze gemeente toch in staat te stellen te blijven inves
teren in structuurversterkende projecten die op langere
termijn moeten zorgen voor een beter sociaal evenwicht in
onze gemeente. Het duale karakter van onze gemeente is vaak
genoeg benadrukt, ik zal dat nu niet herhalen, maar het is
wel onze stellige overtuiging dat een bredere basis van de
stadseconomiein een goed bereikbare gemeente, op lange
termijn de beste remedie is voor het aanpakken van het dua
le karakter.
Het college geeft in de kaderbrief de nodige voorzetten. In
het algemeen geldt bij de verschillende voorstellen (zowel
voor nieuw beleid, als voor ombuigingen) dat het college
natuurlijk een grote informatievoorsprong heeft en dat de
kaderbrief voor wat betreft de inhoudelijke achtergronden
summier is in de verstrekte informatie, dat geldt voor bij
behorende bedragen, maar dat geldt ook voor gevolgen van
keuzes, die nog moeten worden gemaakt. Dat maakt het voor
ons ook moeilijk om nu al zaken definitief richting te ge
ven. Indien blijkt dat bezuinigingen andere gevolgen hebben
dan nu genoemd, of als nieuw beleid minder effectief blijkt
te zijn dan nu wordt gepresenteerd, dan zal de WD-fractie
niet schromen om daar bij de begroting op terug te komen.
En wij willen sowieso met de verschillende partijen, die
zijn genoemd bij de bezuinigingen, als WD-fractie de ko
mende tijd ook contact zoeken, dat hadden wij ook al afge
sproken voordat we het uiterst charmante badeendje kregen
aangeboden
Vanuit dat licht bekeken en vanuit die invalshoek hebben
wij ons als WD-fractie over de Kaderbrief gebogen.
Daar komt bij dat de informatie vanuit het Rijk nog niet
éénduidig is. Het kan slechter uitpakken, maar het kan ook
beter uitpakken. De wijzigingen van de laatste weken in de
ramingen van het acres op het Gemeentefonds spreken wat dat
betreft boekdelen.
Als ik bij het nieuw beleid kijk dan springen er twee zaken
wel voor ons uit. Dat is ten eerste de bijdrage voor de
"sustainable watertechnoligy"Ik vind dat meneer Posthumus
'dér al hiele goede wurden oer sein hat'We willen het
college van harte feliciteren met het behaalde resultaat.
We denken dat het voor Leeuwarden een hele goede zaak is.
Die geraamde uitgaven kunnen wij ons van harte in vinden.
Een ander punt hebben we niet aangetroffen op het nieuw be
leid. Een poosje geleden is er een informatieavond geweest
in Zuiderburen, waar verschillende toezeggingen werden ge
daan aan de wijk. Eén van de toezeggingen betrof een me
disch centrum, deels door de gemeente te financieren. We
zouden graag ten eerste willen weten, loopt dat, en ten
tweede, is er daarbij geen gevaar voor precedentwerking.
Wij zijn namelijk de laatste tijd benaderd door medici uit
andere delen van de stad, die toch ook al lang bezig zijn
op verschillende locaties te proberen een dergelijke voor
ziening te realiseren. Die hebben van een dergelijke mede
werking, die de gemeente zou kunne verlenen, nog nooit iets
gemerkt. Graag wat informatie daarover.
Maar de WD-fractie beseft heel goed dat bezuinigingen on
ontkoombaar zijn, dat nieuw beleid nog maar uiterst mond
jesmaat kan worden gehonoreerd en grotendeels uit een ruil
van oud voor nieuw beleid bekostigd moet worden. Dan moeten
we ook verder kijken dan alleen naar het eerstvolgende
boekjaar. We doen dat nu nog wel eens wat teveel. We moeten
ook kijken hoe er meer flexibiliteit in de begroting inge
bouwd kan worden, zodat budgetten die nu nog onwrikbaar
vast liggen, ook voor andere doeleinden ingezet kunnen wor
den. Leven hierover bij het college ook de nodige ideeën?
Zijn we bereid met een open en frisse blik naar alternatie
ven te kijken en platgetreden paden en stokpaardjes te la
ten voor wat ze zijn. Dat is ook een vraag die we onszelf
de komende jaren herhaaldelijk moeten stellen. Dat geldt
voor ons als WD-fractie op het gebied van eventuele ver-
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 23 juni 2003
geeft dan prioriteit aan maatregelen die daadwerkelijk de
in- en doorstroming van het autoverkeer verbeteren en de
verkeersveiligheid bevorderen. Maatregelen die daar niet
direct mee te maken hebben, kunnen dus wat ons betreft iets
doorschuiven in de tijd.
Voor de CDA-fractie heeft ondersteuning van topsport geen
prioriteit. Wel kunnen we ons voorstellen dat bepaalde top
sporten in Leeuwarden een hoog promotionele waarde hebben.
Deze evenementen dienen dan wel te passen in het profiel
van Leeuwarden en een flink aantal dagen de aandacht te
trekken. We denken dan aan Indoor Friesland en aan schaken
als denksport. Door het niet meer uitkeren van, in deze ge
vallen ook nog kleine, subsidie bedragen, vallen dan acti
viteiten weg, die ervoor zorgen dat Leeuwarden een bepaalde
periode in een jaar ook internationaal in de schijnwerpers
staat. Gezien deze randvoorwaarden is de wielerronde, waar
bij Leeuwarden slechts één van de plaatsen is die aangedaan
worden, een veel minder interessante activiteit. We zien
graag dat het College de verschillende effecten van deze
bezuinigingsmaatregel goed tegen elkaar afweegt.
Het onderhoud van de openbare ruimte, in het bijzonder de
groenvoorziening, is wel een prioriteit van de CDA-fractie.
We dulden zeker geen achteruitgang van het onderhoudsni-
veau. Het doet ons goed dat het college dit ook niet na
streeft. Besparingen door een meer efficiënte manier van
werken, zijn natuurlijk welkom. Het onderzoek naar effici
ëntie, waaronder wellicht mogelijkheden tot verantwoord
spuiten, wachten we met belangstelling af.
Bij de collegeonderhandelingen in 2002 is de CDA-fractie
met moeite akkoord gegaan met een bezuiniging van 200.000
euro op de budgetten voor wijkpanels. Extra bezuinigingen
stelde het college ook nu niet meer voor, en daar zijn we
het mee eens
Het College kijkt op dit moment naar de organisatie van
wijkpanels en de ondersteuning van dit belangrijke werk van
burgers. Wij hopen dat het college zich realiseert, dat nog
niet elk wijkpanel naar behoren functioneert. Sommige wijk
panels zullen voor een bepaalde periode meer ondersteuning
nodig hebben als andere. Ook vinden wij ondersteuning bij
de nieuwe rol van de wijkpanels, zeker in het begin, op z'n
plaats. Wij hechten zeer aan het goed kunnen functioneren
van die wijkpanels. We begrijpen dat het college overweegt
de invloed van de wijkpanels op het onderhoud van de wijk
verder te vergroten. U realiseert daarmee een belangrijke
wens van de CDA-fractie, dus daar gaan wij graag mee ak
koord.
een ondergrens. Dan is het ook niet meer dan logisch ook
aan te geven waar de pijn van de bezuinigingen dan beter
gelegd kunnen worden. Wat ons betreft mag het college naar
stig op zoek gaan naar extra bezuinigingen op het gebied
van cultuur. U noemt het ook al, maar daar kan best goed in
gezocht worden. Cultuuruitingen verlevendigen de stad, na
tuurlijk, maar de diverse voorzieningen in onze gemeente
moeten wel een beetje met elkaar in balans zijn. Onze stad
is op dat gebied wel heel verwend. Het vrij besteedbare be
drag is ook aanzienlijk. Nu we moeten bezuinigen kunnen we
dit terrein zeker niet ontzien. Wat de CDA-fractie betreft
moeten we wel, komt weer die ondergrens, afblijven van al
lerlei vormen van amateurkunst en cultuureducatie voor jon
geren. Daar moeten we echt zuinig op zijn, en dan zuinig in
de andere betekenis van het woord. De CDA-fractie geeft het
college graag de ruimte om verder met verstandige voorstel
len te komen. En wat ons betreft ook de Harmonie daarin
meegenomen worden. Mensen die regelmatig naar de Harmonie
gaan kunnen het zich blijkbaar permitteren om een aardig
bedrag neer te tellen voor een kaartje. Daar kan dan ook
nog wel een schepje bovenop. We hoeven de rijken tenslotte
niet te subsidiëren.
De WD-fractie deed tijdens de commissievergadering de sug
gestie om de hondenbelasting af te schaffen, omdat de kos
ten om die belasting te innen zo hoog zijn. Dat is financi
eel misschien een aardige gedachte, maar wij vinden dat
geen goed uitgangspunt. De CDA-fractie is van mening, dat
diensten die de overheid de burger bewijst, betaald moeten
worden door diezelfde burger en in principe ook kostendek
kend moeten zijn. Bovendien is de overlast die honden in de
openbare ruimte teweeg brengen aanzienlijk. De vervuiler
betaalt, geldt ook hier. Ook daarom mag voor ons de honden
belasting zodanig omhoog, dat daarmee de maatregelen, die
nodig zijn om de belasting te innen en de overlast te voor
komen of te bestrijden, gedekt kunnen worden.
In diezelfde commissievergadering gaven wij al aan dat wij
niet akkoord kunnen gaan met de bezuiniging op de subsidie
voor godsdienst- en humanitair onderwijs op openbare scho
len. Naar onze mening komt dit de toegankelijkheid van het
openbaar onderwijs niet ten goede.
Dan even op mevrouw Dijkstra ingaan wat betreft de tussen-
schoolse opvang. Wij hebben begrepen dat dit een bezuini
ging op het steunpunt is, die niet rechtstreeks ten koste
gaat van de kinderopvang. Ik begreep dat er nog een overleg
gaat plaatsvinden. Dan wachten we die voorstellen wel af
bij begroting.
Mevrouw de voorzitter, de CDA-fractie heeft op een aantal
punten haar prioriteiten aangegeven door het stellen van