Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 vangen door de vice-voorzitter van de raad. Dit gelet op het feit dat de vice-voorzitter van de raad geen lid is van de vertrouwenscommissie; Het presidium deelde onze zienswijze in deze en heeft ons verzocht een amendement in te dienen om dit als volgt te wijzigen; Art. 4, lid 4, huidige tekst: 'De voorzitter van de commissie is de vice-voorzitter van de raad. Bij ziekte of afwezigheid wordt deze ver vangen door de tweede vice-voorzitter van de raad' Voorstel nieuwe tekst art. 4, lid 4: 'De voorzitter van de commissie is de vice-voorzitter van de raad. Bij ziekte of afwezigheid van de voorzit ter wijst de commissie een lid of adviseur van de com missie als een voorzitter aan." Voorzitter, het presidium is al een eng clubje, die indruk krijg ik steeds meer, ik vind ook dat we er eens over moe ten praten om het maar openbaar te laten zijn. Want ik krijg steeds meer vreemde kriebels bij dat verschijnsel. De vertrouwenscommissie is het helemaal. Ik vind dus helemaal niet dat die vertrouwenscommissie een profielschets moet maken. Dat doet de raad. Als de raad daar de bevolking bij wil raadplegen, zoals wij dat willen, dan moet dat dus via de commissie of dat moet op een andere manier, maar wel door de raad en niet door de vertrouwenscommissie. Dus als u vindt dat de vertrouwenscommissie de bevolking moet ho ren, moet u dat vooral doen, maar ik ben daar niet voor. Ik vind dat de raad, die namelijk de profielschets vaststelt, die taak moet doen. Die moet de bevolking horen en niet de vertrouwenscommissie. In deze tekst zijn wij er niet voor. Overigens moet u zich van de profielschets niet teveel voorstellen, want de vorige keer is er niks mee gedaan. De heer V.d Wal (PAL/GL)Ik kan me beperken tot de moties te behandelen. Uit het feit dat wij de motie, opgesteld door de PvdA-fractie, mede hebben ondertekend kun je aflei den dat wij daar voor zijn. Het probleem wat de heer Jacobse aanroert, ik beschouw de vertrouwenscommissie een afvaardiging van de raad, die be reid de profielschets voor, ook de eventuele reacties van de bevolking worden daar in verwerkt, geheel in de open baarheid, ook de reacties die niet worden overgenomen. Het is dan aan de raad om dat uit te voeren. De vertrouwenscom missie werkt in dit geval even als een voorbereiding. Ik zie het probleem helemaal niet. De moties van de CDA-fractie kunnen wij mee instemmen. (De heer JacobseU doet het voor dat de vertrouwenscommis sie daar openbaar over vergadertdat is niet zo. De ver trouwenscommissie is besloten.) Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Nee, maar de profielschets, met de reactie van de bevol king, worden wel openbaar. Die worden aan de raad, en ook de reacties die niet worden overgenomen, worden ook aan de raad voorgelegd en dan kan u daar nog weer amendementen, punten en komma's in wijzigen. U bent heel punctueel. Ik kom even bij uw motie. U heeft al een bepaald format over, zo ambtelijk mogelijk wordt dat dan gepresenteerd, onder andere met het vergaderjaar, waar dat precies op slaat, dat is iets uit de Tweede Kamer, want ik geloof niet wij een vergaderjaar kennen. Maar als u dan een vergader jaar invult, vul dan alstublieft het goede jaar in. Want de NLP leeft nog in 2002 volgens deze motie, althans de versie die ik voor me heb. Maar voor de rest hebben we met de in houd geen problemen. De heer Stoker (CU)Voor wat betreft de moties het volgen de De moties van de CDA-fractie werden keurig van tevoren naar mij gemaild. Ik vond de moties wel zinnig en goed. Dus die moties hebben mijn instemming. Voor wat betreft de motie van de PvdA-fractie het volgende. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die voor een geko zen burgemeester zijn, als je iets doet moet je het goed doen. Maar de tussenoplossing, zoals die vaak gekozen wordt tegenwoordig van die volksraadpleging in deze zin, daar zijn wij niet van gecharmeerd, ook niet van de gekozen bur gemeester, maar dat weet men van mijDus ik zal tegen deze motie stemmen. De hear Posthumus (FNP)De moasjes fan de CDA-fraksje sjo- che der keurich üt, dat is in goede oanfolling op de fer- oardering Ik fernuvere my ek in bytsje oer dy moasje fan de PvdA- fraksje. Yn prinsipe wie der al wat öfpraat ünderling en no wurde wy hjir mei konfrontearreFansels stean ik der sym- patyk foar oer om de befolking te rieplachtsjenDus ik sil him wol stypje. Mar it fernuvert üs tige. Mevrouw Van Ulzen (WD) Wij zullen uiteraard de moties van de CDA-fractie steunen. Aangaande het voortstel van de PvdA-fractie wou ik toch even zeggen dat er heel weinig tijd voor is. En houdt u er rekening mee dat, u heeft het over het Huis aan Huis, dat slecht bezorgd wordt en daarna heeft u het over internet. Ik wil u er op wijzen dat er nog legio gezinnen zijn die natuurlijk absoluut niet de beschikking hebben over inter net. Als dat inhoudt dat u voor die tijd dus eerst weer ie dereen van een computer wil voorzien, hou ik mijn hart vast, dan trek ik mijn stem terug. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Het tweede amendement heeft betrekking op een omissie in de verordening, noem dat maar even strafbepalingstatusdie geheimhoudingsplicht overtreedt. Wordt de gemeentesecreta ris niet vermeld, die moet er natuurlijk ook bij "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 augustus 2003; behandelende de Verordening vertrouwenscommissie; overwegende dat in genoemde verordening een artikel 10 is opgeno men dat de geheimhouding regelt van commissieleden, afgevaardigde van het college, griffier en gemeentese cretaris dat in artikel 10, lid 5, dat handelt over schending van geheimhouding de gemeentesecretaris niet wordt ge noemd; besluit artikel 10, lid 5 als volgt te wijzigen: 5. Indien de commissie vaststelt dat een van haar le den, adviseur dn wel de griffier of gemeentesecre taris de geheimhouding enz.; En gaat over tot de orde van de dag." Het derde amendement is ook een soort omissie. Dat gaat om als een afgevaardigde van het college langdurig afwezig zou zijn, die moet natuurlijk ook vervangen kunnen worden, net zoals we een raadslid kunnen vervangen die ook langdurig afwezig is. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 augustus 2003; behandelende de Verordening vertrouwenscommissie; overwegende dat in genoemde verordening een artikel 4, lid 5 is opgenomen waarin geregeld wordt dat de gemeenteraad op voordracht van het college een afgevaardigde van het college als adviseur benoemt; dat in de verordening niet geregeld is dat bij langdu rig niet beschikbaar zijn van de adviseur hij vervan gen kan worden voor de resterende zittingsperiode; besluit artikel 4 als volgt aan te vullen: Lid 6 Indien de afgevaardigde van het college langdu rig niet beschikbaar is kan hij zich doen vervangen door een andere afgevaardigde van het college voor de resterende zittingsperiode van de commissie; En gaat over tot de orde van de dag." Mevrouw Crijns (D66); Het is duidelijk dat wij allemaal iets met die geheimhoudingsplicht hebben, ook wijWant on der artikel 10 wordt gesteld dat de leden volstrekte ge heimhoudingsplicht hebben en ik citeer ook even lid 5 van artikel 10: 'indien de commissie vaststellen dat een van haar leden, adviseur dan wel de griffier, de geheimhouding schendt, dan wordt betreffende persoon uit zijn functie ontheven. Dit besluit wordt genomen niet dan nadat de be treffende persoon door de voltallige commissie is gehoord' Ons probleem is dat het ons te zwak lijkt en niet voldoende om de vaststelling van het schenden van de geheimhoudings plicht bij de vertrouwenscommissie zelf neer te leggen. De onafhankelijkheid van de vaststelling is daarmee ons in ziens niet gewaarborgd. Hier moet een buitenstaander van rechtswege bij betrokken worden. Het kan immers in de prak tijk ook best zo zijn dat bijvoorbeeld de kandidaten zelf de geheimhoudingsplicht schenden. In geval van vermoeden van schending van de geheimhoudingsplicht, zou dit onder zoek ons inziens buiten de gemeente gelegd moeten worden en bijvoorbeeld, we hebben het daar eerder over gehad, offi cier van justitie een onafhankelijk onderzoek laten instel len. Het gaat ons teveel lijken, dat de vertrouwenscommis sie haar eigen rechtsgang bepaalt en dat kan niet. Mis schien is dat al op een andere manier zo geregeld, maar dan hoor ik dat nog graag. Ten aanzien van de motie, die behandel ik gelijkertijd voorzitter. Qua haalbaarheid is in korte termijn lijkt het me moeilijk, maar als D66-fractie zijn we natuurlijk nooit tegen het raadplegen van de bevolking. De kwaliteit was na tuurlijk veel beter geweest als de vertrouwenscommissie daar in een eerder stadium mee had kunnen beginnen. Maar we zullen wel voor stemmen. De heer Jacobse (NLP)We hebben in het presidium afgespro ken dat ik een wijzigingsvoorstel zou maken. Bij de motiva tie gaat het er om - trouwens de 2° vice-voorzitter, dat staat in de tekst overigens wel goed - dat in de huidige tekst het zo is dat de voorzitter van de vertrouwenscommis sie wordt vervangen door de 2e vice-voorzitter van de raad. Dat lijkt ons niet handig. Wij hebben dat geconstateerd, want die is geen lid van de vertrouwenscommissie, het is handiger op het moment dat de voorzitter even afwezig is, om de één of andere reden, hem te laten vervangen door ie mand wel aanwezig is. Daarom wordt voorgesteld om bij ziek te of afwezigheid van de voorzitter de commissie een lid of adviseur als voorzitter van de commissie aan te laten wij zen Amendement NLP "Motivatie In het presidium is door ons ingebracht dat het niet praktisch is dat bij ziekte of afwezigheid van de voorzitter van de vertrouwenscommissie deze wordt ver-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10