Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
vangen door de vice-voorzitter van de raad. Dit gelet
op het feit dat de vice-voorzitter van de raad geen
lid is van de vertrouwenscommissie;
Het presidium deelde onze zienswijze in deze en heeft
ons verzocht een amendement in te dienen om dit als
volgt te wijzigen;
Art. 4, lid 4, huidige tekst:
'De voorzitter van de commissie is de vice-voorzitter
van de raad. Bij ziekte of afwezigheid wordt deze ver
vangen door de tweede vice-voorzitter van de raad'
Voorstel nieuwe tekst art. 4, lid 4:
'De voorzitter van de commissie is de vice-voorzitter
van de raad. Bij ziekte of afwezigheid van de voorzit
ter wijst de commissie een lid of adviseur van de com
missie als een voorzitter aan."
Voorzitter, het presidium is al een eng clubje, die indruk
krijg ik steeds meer, ik vind ook dat we er eens over moe
ten praten om het maar openbaar te laten zijn. Want ik
krijg steeds meer vreemde kriebels bij dat verschijnsel. De
vertrouwenscommissie is het helemaal. Ik vind dus helemaal
niet dat die vertrouwenscommissie een profielschets moet
maken. Dat doet de raad. Als de raad daar de bevolking bij
wil raadplegen, zoals wij dat willen, dan moet dat dus via
de commissie of dat moet op een andere manier, maar wel
door de raad en niet door de vertrouwenscommissie. Dus als
u vindt dat de vertrouwenscommissie de bevolking moet ho
ren, moet u dat vooral doen, maar ik ben daar niet voor. Ik
vind dat de raad, die namelijk de profielschets vaststelt,
die taak moet doen. Die moet de bevolking horen en niet de
vertrouwenscommissie. In deze tekst zijn wij er niet voor.
Overigens moet u zich van de profielschets niet teveel
voorstellen, want de vorige keer is er niks mee gedaan.
De heer V.d Wal (PAL/GL)Ik kan me beperken tot de moties
te behandelen. Uit het feit dat wij de motie, opgesteld
door de PvdA-fractie, mede hebben ondertekend kun je aflei
den dat wij daar voor zijn.
Het probleem wat de heer Jacobse aanroert, ik beschouw de
vertrouwenscommissie een afvaardiging van de raad, die be
reid de profielschets voor, ook de eventuele reacties van
de bevolking worden daar in verwerkt, geheel in de open
baarheid, ook de reacties die niet worden overgenomen. Het
is dan aan de raad om dat uit te voeren. De vertrouwenscom
missie werkt in dit geval even als een voorbereiding. Ik
zie het probleem helemaal niet.
De moties van de CDA-fractie kunnen wij mee instemmen.
(De heer JacobseU doet het voor dat de vertrouwenscommis
sie daar openbaar over vergadertdat is niet zo. De ver
trouwenscommissie is besloten.)
Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Nee, maar de profielschets, met de reactie van de bevol
king, worden wel openbaar. Die worden aan de raad, en ook
de reacties die niet worden overgenomen, worden ook aan de
raad voorgelegd en dan kan u daar nog weer amendementen,
punten en komma's in wijzigen. U bent heel punctueel.
Ik kom even bij uw motie. U heeft al een bepaald format
over, zo ambtelijk mogelijk wordt dat dan gepresenteerd,
onder andere met het vergaderjaar, waar dat precies op
slaat, dat is iets uit de Tweede Kamer, want ik geloof niet
wij een vergaderjaar kennen. Maar als u dan een vergader
jaar invult, vul dan alstublieft het goede jaar in. Want de
NLP leeft nog in 2002 volgens deze motie, althans de versie
die ik voor me heb. Maar voor de rest hebben we met de in
houd geen problemen.
De heer Stoker (CU)Voor wat betreft de moties het volgen
de
De moties van de CDA-fractie werden keurig van tevoren naar
mij gemaild. Ik vond de moties wel zinnig en goed. Dus die
moties hebben mijn instemming.
Voor wat betreft de motie van de PvdA-fractie het volgende.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die voor een geko
zen burgemeester zijn, als je iets doet moet je het goed
doen. Maar de tussenoplossing, zoals die vaak gekozen wordt
tegenwoordig van die volksraadpleging in deze zin, daar
zijn wij niet van gecharmeerd, ook niet van de gekozen bur
gemeester, maar dat weet men van mijDus ik zal tegen deze
motie stemmen.
De hear Posthumus (FNP)De moasjes fan de CDA-fraksje sjo-
che der keurich üt, dat is in goede oanfolling op de fer-
oardering
Ik fernuvere my ek in bytsje oer dy moasje fan de PvdA-
fraksje. Yn prinsipe wie der al wat öfpraat ünderling en no
wurde wy hjir mei konfrontearreFansels stean ik der sym-
patyk foar oer om de befolking te rieplachtsjenDus ik sil
him wol stypje. Mar it fernuvert üs tige.
Mevrouw Van Ulzen (WD) Wij zullen uiteraard de moties van
de CDA-fractie steunen.
Aangaande het voortstel van de PvdA-fractie wou ik toch
even zeggen dat er heel weinig tijd voor is. En houdt u er
rekening mee dat, u heeft het over het Huis aan Huis, dat
slecht bezorgd wordt en daarna heeft u het over internet.
Ik wil u er op wijzen dat er nog legio gezinnen zijn die
natuurlijk absoluut niet de beschikking hebben over inter
net. Als dat inhoudt dat u voor die tijd dus eerst weer ie
dereen van een computer wil voorzien, hou ik mijn hart
vast, dan trek ik mijn stem terug.
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Het tweede amendement heeft betrekking op een omissie in de
verordening, noem dat maar even strafbepalingstatusdie
geheimhoudingsplicht overtreedt. Wordt de gemeentesecreta
ris niet vermeld, die moet er natuurlijk ook bij
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 augustus 2003;
behandelende de Verordening vertrouwenscommissie;
overwegende
dat in genoemde verordening een artikel 10 is opgeno
men dat de geheimhouding regelt van commissieleden,
afgevaardigde van het college, griffier en gemeentese
cretaris
dat in artikel 10, lid 5, dat handelt over schending
van geheimhouding de gemeentesecretaris niet wordt ge
noemd;
besluit
artikel 10, lid 5 als volgt te wijzigen:
5. Indien de commissie vaststelt dat een van haar le
den, adviseur dn wel de griffier of gemeentesecre
taris de geheimhouding enz.;
En gaat over tot de orde van de dag."
Het derde amendement is ook een soort omissie. Dat gaat om
als een afgevaardigde van het college langdurig afwezig zou
zijn, die moet natuurlijk ook vervangen kunnen worden, net
zoals we een raadslid kunnen vervangen die ook langdurig
afwezig is.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 augustus 2003;
behandelende de Verordening vertrouwenscommissie;
overwegende
dat in genoemde verordening een artikel 4, lid 5 is
opgenomen waarin geregeld wordt dat de gemeenteraad op
voordracht van het college een afgevaardigde van het
college als adviseur benoemt;
dat in de verordening niet geregeld is dat bij langdu
rig niet beschikbaar zijn van de adviseur hij vervan
gen kan worden voor de resterende zittingsperiode;
besluit
artikel 4 als volgt aan te vullen:
Lid 6 Indien de afgevaardigde van het college langdu
rig niet beschikbaar is kan hij zich doen vervangen
door een andere afgevaardigde van het college voor de
resterende zittingsperiode van de commissie;
En gaat over tot de orde van de dag."
Mevrouw Crijns (D66); Het is duidelijk dat wij allemaal
iets met die geheimhoudingsplicht hebben, ook wijWant on
der artikel 10 wordt gesteld dat de leden volstrekte ge
heimhoudingsplicht hebben en ik citeer ook even lid 5 van
artikel 10: 'indien de commissie vaststellen dat een van
haar leden, adviseur dan wel de griffier, de geheimhouding
schendt, dan wordt betreffende persoon uit zijn functie
ontheven. Dit besluit wordt genomen niet dan nadat de be
treffende persoon door de voltallige commissie is gehoord'
Ons probleem is dat het ons te zwak lijkt en niet voldoende
om de vaststelling van het schenden van de geheimhoudings
plicht bij de vertrouwenscommissie zelf neer te leggen. De
onafhankelijkheid van de vaststelling is daarmee ons in
ziens niet gewaarborgd. Hier moet een buitenstaander van
rechtswege bij betrokken worden. Het kan immers in de prak
tijk ook best zo zijn dat bijvoorbeeld de kandidaten zelf
de geheimhoudingsplicht schenden. In geval van vermoeden
van schending van de geheimhoudingsplicht, zou dit onder
zoek ons inziens buiten de gemeente gelegd moeten worden en
bijvoorbeeld, we hebben het daar eerder over gehad, offi
cier van justitie een onafhankelijk onderzoek laten instel
len. Het gaat ons teveel lijken, dat de vertrouwenscommis
sie haar eigen rechtsgang bepaalt en dat kan niet. Mis
schien is dat al op een andere manier zo geregeld, maar dan
hoor ik dat nog graag.
Ten aanzien van de motie, die behandel ik gelijkertijd
voorzitter. Qua haalbaarheid is in korte termijn lijkt het
me moeilijk, maar als D66-fractie zijn we natuurlijk nooit
tegen het raadplegen van de bevolking. De kwaliteit was na
tuurlijk veel beter geweest als de vertrouwenscommissie
daar in een eerder stadium mee had kunnen beginnen. Maar we
zullen wel voor stemmen.
De heer Jacobse (NLP)We hebben in het presidium afgespro
ken dat ik een wijzigingsvoorstel zou maken. Bij de motiva
tie gaat het er om - trouwens de 2° vice-voorzitter, dat
staat in de tekst overigens wel goed - dat in de huidige
tekst het zo is dat de voorzitter van de vertrouwenscommis
sie wordt vervangen door de 2e vice-voorzitter van de raad.
Dat lijkt ons niet handig. Wij hebben dat geconstateerd,
want die is geen lid van de vertrouwenscommissie, het is
handiger op het moment dat de voorzitter even afwezig is,
om de één of andere reden, hem te laten vervangen door ie
mand wel aanwezig is. Daarom wordt voorgesteld om bij ziek
te of afwezigheid van de voorzitter de commissie een lid of
adviseur als voorzitter van de commissie aan te laten wij
zen
Amendement NLP
"Motivatie
In het presidium is door ons ingebracht dat het niet
praktisch is dat bij ziekte of afwezigheid van de
voorzitter van de vertrouwenscommissie deze wordt ver-