Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 overleg, het besluit om de Turap te beperken tot een be knopte financiële voortgangsrapportage. Dat gaat ons wat ver. Zoals ik al gezegd heb, zien wij de Turap als de eer ste mogelijkheid om onze controlerende taak uit te oefenen en dat wordt nu in elk geval veel moeilijker gemaakt. Op 23 juni heeft de raad een motie aangenomen met daarin de overweging dat in de hele planning- en controlecyclus de commissie van de Rekening een grotere rol zal moeten krij gen en de opdracht gegeven aan het college om geregeld overleg te voeren met de commissie van de Rekening over de overgang naar programmarekening. Wat was nu makkelijker ge weest dan het overleg met de commissie wat naar voren te halen en gewoon met ons te overleggen over wat nog haalbaar is en wat niet. Een beknopte financiële voortgangrapportage geeft immers altijd aanleiding tot vragen over verschillen. Is het dan bijvoorbeeld niet verstandig om daarvoor onder ling een grens af te spreken. Het college noemt dit voorstel 'Tussen monisme en dualis me' Maar voor de raad is het monisme al voorbij, het is jammer dat het college dat nog onvoldoende beseft. Wij wil len om een duidelijke toezegging van de wethouder vragen dat er heel snel overleg komt met de commissie van de Reke ning. Inzake de vorm en inhoud van de Turap voor dit jaar, dat zouden we dan graag uitbreiden naar de vorm die het de komende jaren moet krijgen om dergelijke verrassingen in de toekomst te voorkomen. De heer Nicolai (PAL/GL)Voorzitter, 'beknopt maar goed' dat kan een mooi motto zijn voor een nieuwe tussentijdse rapportage. We weten op dit moment nog niet hoe beperkt be perkt is, maar in principe zijn wij met een beperkte rap portage alleen maar blijAls er maar in staat wat wij wil len dat er in staat. Wat dat betreft maakt een uitgebreid of minder uitgebreide rapportage geen enkel verschil. Kort kan goed zijn en uitgebreid kan helemaal niets zijn. Hier bij geldt eigenlijk hetzelfde als bij alle politieke bij dragen. Beknopt is heel vaak gewoon beter. Dit kunnen we helaas nu niet beoordelen, maar we zullen dit uiteraard be oordelen wanneer de beperkte rapportage er ligt. Aan Turap oude stijl zijn we als fractie PAL/GL echt niet zo gehecht. Wij zien ook niet dat hier nu diepgaand besluit wordt geno men over het karakter van de planning- en controlcyclus Wij zien daarom ook niet dat het voorstel in strijd is met de motie van juni jl. Er wordt naar ons oordeel niet zo heel veel beslist. Wij zien het als een aankondiging van een beknopt maar goed verslag. We kunnen ook met dit be sluit wat ons betreft prima verder werken in de commissie van de Rekening. Dus kom maar op met de vernieuwde beknopte rapportage. Laten we van de nood een deugd maken. Mevrouw De Vries (WD) Als WD-fractie kunnen wij in prin cipe wel enig begrip hebben voor de motivering van het col lege in het raadsvoorstel over de Turap. Maar het is wel vreemd dat er door de WD-fractie in het verleden regelma tig gevraagd is naar het feit of de invoering van het nieu we financiële systeem voor problemen zorgde. Daarop is door het college altijd ontkennend geantwoord. Nu wordt het op eens als één van de redenen aangevoerd voor een sobere Tu rap. In feite zet het college de raad gewoon voor het blok. Als we nu besluiten dat we toch een normale Turap willen, zal die dit jaar waarschijnlijk niet meer gereed zijn. Qua planning had men gewoon eerder moeten beginnen. Wat wij als WD-fractie in ieder geval niet willen, is dat, net als het afgelopen jaar, de Turap van het lopende jaar pas in het volgende jaar wordt voorgelegd. Dat heeft wat ons betreft absoluut geen zin, want dan is er niets meer bij te sturen. We willen net als de PvdA-fractie het college er nog wel aan herinneren dat in juni door de raad nog is uitgesproken dat de commissie van de Rekening een centrale plaats moet krijgen in de planning- en controlecyclus. De ervaringen in de afgelopen periode en dit voorstel in het bijzonder geven ons toch het beeld dat de verantwoording aan de gemeente raad niet de hoogste prioriteit heeft bij het college. Dat vindt de WD-fractie een slechte zaak. Zeker omdat in het dualisme de controlerende taak van de gemeenteraad belang rijker is geworden. De WD-fractie vraagt van het college de toezegging om in de Turap 2003 in ieder geval afwijkingen groter dan 100.000 euro wel te verklaren en graag zonder dat daarbij bepaalde trucs worden toegepast, dat producten worden verkleind, zo dat ze nooit boven de 100.000 euro uitkomen. Mevrouw Crijns (D66)Tussen monisme en dualisme. Zoals het stuk is opgesteld met als voorbeeld een aantal ontwikkelin gen die zich tegelijkertijd hebben aangediend, hebben wij er natuurlijk alle begrip voor dat het een extra zware druk op de afdeling financiën legt. Echter, en daar zit ook ons bezwaar, dualisme en alle voorschriften, die daarbij horen, zijn net zo goed wettelijke verplichtingen. Verantwoording aan de raad valt daar ook onder. Het duurt nog maar even en dan zitten we binnenkort alweer twee jaar in deze raad. Dan gaat het er toch naar uitzien dat we in die dualistische ontwikkeling gewoon langzamer te werk zijn gegaan dan in andere activiteiten, die binnen financiën moeten gebeuren. Wij zouden ons werk als raad niet goed doen als wij niet zouden onderkennen dat die motie van 23 juni eigenlijk het onderliggende voorstel niet kan steunen. Het is echter kort dag en ik zal met dan ook willen aansluiten bij het voor stel van de PvdA-fractie om te kijken of we in de commissie toch niet, juist omdat we al bijna twee jaar zitten, na een soort tussenvorm kunnen. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de wethouder hierop. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 De heer FeddemaOp planologie ben ik net al ingegaan. Wat mij betreft zal de inkorting plaatsvinden. Dan de opmerkingen van de SP-fractie. U doet de suggestie alsof er nieuwe problemen zijn. Dat is niet waar. Er zijn wel erg veel problemen, maar dat zijn eerder besproken pro blemen hier geweest en er zijn geen nieuwe problemen. LL-fractie. Daar ben ik op ingegaan. LL-fractie ben ik op ingegaan. De FNP-fractie heb ik met eerdere beantwoording ook gehad. Dan sluit ik af bij de CU-fractie. Daar ben ik ook op inge gaan PAL/GL-fractie idem dito. De heer Jacobse begint zijn tweede termijn met: ik merk nu dat het punt is ondergebracht bij een andere wethouder. Dat is niet juist meneer Jacobse, dat is een verkeerde consta tering van u. Het college spreekt altijd met één mond, ook vanavond, dat zal u niet ontgaan zijn. Nadat wij in april door de raad het kader hebben gekregen en er uiteindelijk de keuze gemaakt werd om niet met die externe partij Peli kaan met zekerheid dat traject door te gaan, en er dus een ontwikkeling ook vanuit de eigen organisatie gecoördineerd moest gaan plaatsvinden, hebben wij intern gezegd bij de normale verdeling van taken, zoals het doorgaans gebeurd in het college, dan wordt het echt een taak van Vastgoed en Grondzaken. Dat is de reden waarom vanaf april het accent wat anders is komen te liggen. Mevrouw Hafkamp (weth.): In de eerste termijn ben ik inge gaan op de vraag van de heer Jacobse hoe het komt met het zwemwater. De heer Florijn maakte daar ook een opmerking over. U vraagt om voor de commissievergadering van a.s. woensdag een overzicht te krijgen van wat er inmiddels ge regeld is. Dat krijgt u. Ik refereer nog even aan wat ik in mijn eerste termijn heb gezegd, dat de BV Sport heel druk bezig is met een noodrooster op te stellen. Ik heb ook ge zegd dat het eind deze maand klaar is. Ik heb het niet af, de BV Sport heeft het niet af. Wat er is kunt u wat mij be treft voor het weekend krijgen, maar houdt u er dan wel re kening mee dat het nog niet klaar is. Er zitten in ieder geval een aantal knelpunten in, maar die wil ik dan graag aan u toelichten. Het punt dat u noemde van de contracten die per 1 november zouden aflopen in het Kalverdijkje, daar zal informatie over komen in de notitie, die naar de raad gestuurd zal worden ten behoeve van de commissiebehandeling van volgende week woensdag. (De heer Florijn: Het is niet erg als dat concepten zijn. Daarbij heb ik ook aangegeven, mochten er naar de raad toe vragen zijn over hoe we dit met z'n allen goed op kunnen lossen, noem die dan, zodat we dat meteen mee kunnen nemen in de hele procedure.) Wat er ligt aan informatie, en de BV Sport heeft die infor matie, dat krijgt u voor het weekend van mij aangeleverd. De Voorzitter: Dan kan de heer Jacobse een voorstel van or de doen De heer Jacobse (NLP)Er zijn in de tweede termijn een aantal opmerkingen gemaakt over het voorstel, dat ik heb ingediend, de motie. Met name de WD-fractie, de heer Fed dema, heeft dat gedaan. Ik wou in zijn richting nog opmer ken dat hij in zo verre gelijk heeft dat wij natuurlijk geen uitwerkingsvoorstel kunnen doen. Wij zijn in het duale stelsel geen uitvoerder, wij stellen de kaders. Dus wij moeten dat aan het college laten. Wij hebben daar de capa- citeit ook niet voorWij hebben ook de middelen niet om een adviesbureau in te huren en zeggen wij komen met een ander voorstel. Wij zijn dus geheel afhankelijk van het college. Meer doen dan hen oproepen om het doel te versnel len, kunnen wij derhalve ook niet. De Voorzitter: Dat is duidelijk. Ik denk dat we daar niet verder over hoeven te discussiëren. Dat betekent dat we nu aan het einde zijn gekomen van de behandeling van interpel latie. Het lid Jacobse, zoals dat dan heet, heeft een motie ingediend. Het lijkt mij zinvol dat we eerst over de motie stemmen Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de heer Jacobse namens de NLP-fractie. De motie van de leden Jacobse en Van der Brug van de NLP- fractie wordt aangenomen met algemene stemmen. Punt 8 (bijlage nr. 119). Tussen monisme en dualisme: voorstel over karakter Turap 2003 De heer Kruithof (PvdA)Er ligt een mooi voorstel voor ons om onze controlerende taak zo moeilijk mogelijk te maken. Wij begrijpen uit het voorstel dat het college problemen heeft met de werklast en verkeerde inschattingen heeft ge maakt bij beoordelingen van projecten, zoals de invoering van het BTW-compensatiefondsde invoering van een nieuw financieel systeem en ook nog verrast is door nieuwe ont wikkelingen in het Besluit begroting en verantwoording en door de noodzaak van bezuinigingen. Vaag staat ons bij dat de wethouder zoiets ook al heeft meegedeeld in de commissie van de Rekening, het verslag daarvan hebben wij nog niet ontvangenNu komt uit al die ontwikkelingen, zonder verder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 6