Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
De heer Krol (CDA)Ik zou er heel lang over kunnen praten
en ingaan op alle argumenten, die naar voren zijn gebracht
op grond waarvan u zegt dat zou anders moeten. Maar waar
het heel simpel op neerkomt is dat wij natuurlijk afspra
ken, die met u gemaakt zijn middels moties, zullen nakomen.
Daar komen wij op terug bij de programmabegroting. Voor zo
ver dat niet hoeft, zal dat gebeuren bij de rekening van
2003. Binnen de P&C-cyclus, die we met elkaar hebben afge
sproken, vanaf 2004 en volgend en natuurlijk, daar hebben
wij ook alle belang bijdat dat in goed overleg gebeurt
met de commissie van de Rekening.
Wat er nu aan de hand is, is dat wij niet weer willen dat
we zo'n allemachtig uitgebreide Turap maken, die tijden
kost om dat voor elkaar te krijgen, vervolgens duurt het
ook nog maanden voordat dit in het hele ambtelijke apparaat
besproken wordt, vervolgens krijgt u in januari wat u ei
genlijk midden in het jaar had moeten weten. Dat kan en mag
niet weer. Wat er nu gedaan is, is dat er u is meegedeeld
dat wij zullen proberen in september een korte beknopte Tu
rap op te stellen, voornamelijk financiële gegevens met
daarbij de afwijkingen. Inderdaad mevrouw De Vries als u
het hebt over 100.000 euro zonder trucs dan weet u dat het
college altijd zonder trucs werkt. Die toezegging is vrij
makkelijk gedaan. Dat dit soort zaken erin komen en die be
langrijke afwijkingen duidelijk worden gemaakt op basis
waarvan u natuurlijk uw controlerende taak 100% kunt uit
voeren. Alleen niet meer die grote verhalen, want dat krij
gen we in september niet meer voor elkaar en in oktober
niet met u besproken.
De heer Kruithof vraagt ronduit: kunt u, voordat u daar mee
bezig gaat en voordat we dat op gang zetten, nog even over
leggen met de commissie van de Rekening. Dat wil ik op zich
wel, maar dan zal dat op heel korte termijn moeten. En dan
moeten we dat ook in de sfeer doen, zoals we dat hier nu
voorstellen. Beknopt, zakelijk, niet vertragend en op een
manier dat we het in september klaar kunnen hebben, gelet
op de ambtelijke capaciteit en in oktober kunnen bespreken.
Want mevrouw De Vries u heeft gelijk, u heeft wel eens ge
vraagd hoe zit het met het financiële systeem, levert dat
problemen op? Nee het levert geen problemen op, maar het
leverde wel extra inspanningen op van ambtenaren om dat on
der de knie te krijgen en alles op tijd te kunnen volgen.
Als we met elkaar weten hoeveel tijd het kost om een ombui
ging van in de orde van grootte van 6 miljoen te realise
ren, dat is gigantisch. Vervolgens programmabegroting nieu
we gegevens voor 2004, opnieuw daarmee aan de slag, denk ik
dat u enig begrip zou moeten kunnen opbrengen met betrek
king tot de ambtelijke capaciteit.
Nogmaals geen poging om u buitenspel te zetten. Altijd be
reid te overleggen. Maar dan moeten we dat wel op heel kor
te termijn doen, zodat de ambtenaren eigenlijk volgende
week aan de slag kunnen en moeten we dat ook op een zake
lijke manier doen in het licht van het voorstel, zoals het
hier ligt. Het is absoluut niet de bedoeling om u op wat
voor manier dan ook te passeren of buitenspel te zetten.
Maar ik denk dat we wel rekening moeten houden met de capa
citeit die voorhanden is.
Als we elkaar op die manier kunnen vinden, is er niks aan
de hand. Maar geen grote verhalen, die komen er dit jaar
niet
De heer Kruithof (PvdA)Het was inderdaad alleen maar mijn
bedoeling om over die korte en beperkte Turap te praten in
de commissie van de Rekening.
De hear Posthumus (FNP)Ik ha fansels alle begryp foar de
wurkdruk dy der yn de organisaasje bestiet, mar ik fyn
dochs, as ik de wethalder sa hear, dat it amtlike apparaat
moannenlang oan de gong is mei it opstellen en bepraten fan
sa'n stik, dan meitsje ik my dochs wol wat soargen oer de
ynterne organisaasje.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de
FNP-fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Punt 9 (bijlage nr. 120).
Krediet project verbeteren waterkwaliteit Binnenstadsgrach
ten (onderdeel van de Blauwe Diamant)
De heer Feddema (WD) Een paar korte vragen. Het is niet
in de commissie geweest. Normaal zou in de Turap gestaan
kunnen hebben dat er een kleine tegenvaller is geweest bij
de dekking van het eerdere plan van het waterproject vanaf
10 juli 2000. Toen is namelijk aangenomen dat wat betreft
de dekking het totale plan het rond was. Ik begrijp dus uit
dit stuk dat derden, financiële bronnen, niet volledig hun
toezeggingen kunnen waarmaken. Als dat zo is, dan hoor ik
dat graag.
Een zijdelingse vraag bij dit onderwerp en ik hoop dat u
mij daar iets over kunt vertellen. Gebleken is bij de bag-
gerwerkzaamheden in het Nauw dat, nadat 1,5 jaar geleden de
kadermuren al waren gerenoveerd, de onderlaag, het funda
ment, "kas verrot" is. Dat betekent een dikke tegenvaller.
Moeten we nu zien dat dat als tegenvaller straks ook binnen
het project Blauwe Diamant gaat vallen of is dit een cala
miteit, zoals we dat eerder hebben gehad en waar we nog
over worden geïnformeerd. Ik vind dat wel een punt waar we
graag heel snel informatie over zouden willen hebben.
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
De heer Van der Wal (SP)Begin dit jaar is de Turap 2002
in de commissie Bestuur en Middelen behandeld. De WD-
fractie refereerde daar al naar. Dit was veel te laat en
was toen al nutteloos om nog te behandelen binnen de com
missie, omdat datgene wat vertelt werd in de Turap eigen
lijk al lang achterhaald was. De reden hiervoor was des
tijds dat we in een tussenjaar zaten en er is toen ook ver
betering beloofd. Wat dat betreft lijken we nu weer de ver
keerde kant op te gaan.
Ik ben het wel met de PAL/GL- en de WD-fractie eens dat we
liever een goede duidelijke korte Turap hebben op het juis
te moment, dan een behandeling in 2004.
Verder steunen wij ook het voorstel van de PvdA-fractie om
binnen de commissie van de Rekening te overleggen hoe de
Turap er voor dit jaar uit zou kunnen zien.
De heer Stoker (CU)De heer Kruithof zei het al, het mo
nisme is voorbijMaar dat betekent in mijn ogen niet dat
we alle ervaringen, die er in de lange tijd dat het overi
gens door mij nog steeds bejubelde monisme was, weg moeten
gooien. In het verleden was het zo dat met de Turap zoveel
energie en inzet en geld gemoeid was, dat andere belangrij
ke uitvoeringstaken er sterk onder leden. Dat is iets dat
voorkomen moet worden. Natuurlijk dienen wij als raad een
goed instrument te hebben voor controle en toetsing. Maar
zoals zo vaak zal ook hier het juiste midden gevonden moe
ten worden. Misschien zal dat dan we zoiets zijn als een
doelmatige enigszins sobere Turap.
De hear Posthumus (FNP)In organisaasje der't de saken
goed foar mekoar binne, heart yntern geregeld, en dan tink
ik dochs wol oan te minsten twa kear per jier, te rappor-
tearjen oer it dwaan en litten en oer de projekten dy't der
rinne en finansjeel eins wol alle moannen. As de ynterne
organisaasje gjin goede ütwreide tuskenrappor-taazjes ople-
vere wurde kinne dan is der wat mis mei dy organisaasje.
Ommers it management kin dan net mear stjoere op relevante
ynformaasje. Wurde de resultaten wol helle, hoe sit it mei
de deadlines en wa is ferantwurdlik? En net te ferjitten
wat binne de risiko's?
It sil düdlik wêze dat wy net ynstimme kinne mei dizze no-
tysje. As de ried net mear op de hichte holden wurdt, kin
sy har kontrolearjende taak net goed ütfiere. It kolleezje
spilet sa dochs wol in wat gefaarlik spultsje neffens üs
As wy der net om tinke, wurdt üs wichtige ynformaasje oer
it funksjonearjen fan de gemeente ünthalden, mei alle risi
ko's foar de gemeente seis, mar ek foar üs ynwenners dy't
de belesting betelje. Wy hawwe iepenheid heech yn 't findel
en dus net akkoart mei dit ütstel.
De heer Drewel (CDA)Een paar opmerkingen uit het voor
stel. Op zich een kort helder voorstel. Het college heeft
op het eerste oog voldoende valide argumenten om met het
voorstel te komen voor een beknopte financiële rapportage.
Het jaar 2003 wordt gekenmerkt als een overgangsfase. De
dualisering gaat voor wat de begroting betreft pas in het
jaar 2004 en niet in 2003. Dus wij zitten inderdaad nog on
der het oude stelsel. De kern van de zaak is of de raad ook
met dergelijke beknopte rapportage, een Turap, zijn contro
lerende taak op een adequate wijze kan uitoefenen. Dat is
de kern van de vraag. Het is een momentopname en eigenlijk
ook bedoeld om bij te sturen, een stukje verantwoording.
Die controlerende taak wordt niet alleen uitgeoefend door
middel van een Turap, maar tot nu toe kennen wij ook de
rapportages grote majeure projecten. Niet onbelangrijk
dacht ik. Wij kennen ook allemaal de beleidsinhoudelijke
rapportages, om van het zwembad maar niet te spreken. In
die zin, de controlerende taak wordt dus niet alleen uitge
oefend door een Turap. Je moet het toch wel wat in een bre
dere context plaatsen. Ook in het jaar 2003.
In die zin zou graag ik van de wethouder willen weten komt
er dan nog een rapportage grote majeure projecten en zo ja
wanneer komt die dan?
Misschien is het goed om inzicht te geven aan de commissie
van de Rekening welke andere beleidsinhoudelijke rapporta
ges wij dit jaar nog mogen ontvangen.
Dan nog even een opmerking over de Turap van het vorige
jaar in de raad. Eén van de andere raadsleden zei het al,
het was veel te laatMaar wat ik mij van de Turaps herin
ner is dat ze zeer uitgebreid waren, maar zeker niet volle
dig, dat er allerlei vragen werden gesteld, waarvan het
college de helft eigenlijk nog niet kon beantwoorden vanwe
ge de uitvoerigheid. Met andere woorden, daar was ook nog
wel iets op af te dingen. In elk geval is het zeker voor
verbetering vatbaar en misschien kan deze eerste beknopte
financiële rapportage een opmaat zijn voor een betere Tu
rap. We moeten echter niet vergeten dat het niet alleen om
de financiën gaat maar juist om de beleidsdoelstellingen
vorig jaar.
Nog een kleine opmerking over de motie, die de heer Kruit
hof aanhaalde. Ik was hem dankbaar dat hij mij die motie
even mailde. Er zitten een aantal elementen in. In feite
dat de rekencommissie een centrale plaats moet krijgen. Op
zich is daar niets mis mee, ook in de overgangsfase.
Ten tweede, de hele context van de motie is gericht op het
jaar 2004. Wat de beleidsproducten betreft, dat is inder
daad anticiperend op 2004.
Ik wacht de antwoorden van de wethouder af. Maar op zich
kunnen wij met dit voorstel instemmen.