Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 De Voorzitter: u wenst hier nog wat op te reageren mevrouw Hafkamp? Nee, dan constateer ik dat wij dit agendapunt be handeld hebben. Ik vraag mij af of iedereen zich kan vinden in de beschikking van het krediet voor dit project. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de he ren Jacobse en Van der Brug van de NLP-fractie en de heer Stoker van de CU-fractie geacht willen worden te hebben te gengestemd Punt 10 (bijlage nr. 120) Wijzigen van de concernbegroting voor het dienstjaar 2003 De Voorzitter: Ik vraag uw aandacht voor het volgende: bij punt 4 bij de begroting van Algemene Zaken staat een onder deel dat met de privacyverordening te maken heeft. Het col lege verzoekt u er mee akkoord te gaan dat dit eruit ge haald wordt, omdat we daar nog even extra naar moeten kij ken. Als u daarmee kunt instemmen geef ik de totale begro tingsvoorstel dus in behandeling, exclusief punt 4 van de begroting AZ. De heer Jacobse (NLP)Even een ko^ie opmerking over het Bestuur en Concernstaf onderdeel 2. We hebben 175.000 euro extra gekregen van het Gemeentefonds. Ik neem aan dat dit nu toegevoegd wordt aan de algemene middelen, want die kos ten hadden we sowieso gemaakt, wij wisten dat er een BTW- compensatiefonds kwam en dat we daar kosten voor moesten maken. Ik neem aan dat die kosten netjes in de begroting zijn verwerkt en dat dit dus een mooie meevaller is die uiteindelijk ten goede komt van de algemene reserve. De heer Krol (weth.): Ik ga ervan uit dat dat zo is. Is het niet zo dan hoort u dat. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat Alge mene Zaken, punt 4 uit het voorstel wordt geschrapt. De Voorzitter: We gaan nu de vergadering schorsen. U zult straks verder gaan met de onderwerpen 11 en 12. Waar ik u heel veel wijsheid bij toewens. De Voorzitter schorst om 21.05 uur de vergadering. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 De heer Jacobse (NLP)Wij hebben jaren terug het GRP vast gesteld. Het was toen al helder dat de uitgaven zouden fluctueren. Daarom hebben we een systeem bedacht, waarin er eerst geld binnen zou komen en later zouden dan de uitgaven volgen. Door dat fonds zou er een buffer zijn, zodat er grote fluctuaties in de inkomsten, dus in de lastensfeer, zouden worden voorkomen. Het was toen ook bekend dat er ge durende de grote looptijd van het project GRP meevallers zouden zijn en dat er ook wel eens tegenvallers zouden zijn. Op het moment dat we meevallers, die zich op dit mo ment voordoen, consequent gebruiken voor allerlei andere projecten, zoals we dat in het verleden ook gedaan hebben, we hebben in december geld overgeheveld voor het BTW- compensatiefonds, we hebben er al een aantal onderzoeken uit gefinancierd, op het moment dat we dit consequent doen, betekent dit dat we al weten dat als er straks tegenvallers zijn het college bij ons komt en zegt dat er niet genoeg geld in het fonds zit. We weten allemaal waar dat geld dan vandaan gaat komen. Het gedeelte rioolretributie stijgt dan binnen de OZB. Dat is niet de bedoeling. Hier wordt eigen lijk door het college al een lastenverhoging van 1,5% inge bakken, zijnde 6 ton. Het GRP is ook nooit bedoeld om de baggerproblematiek van de gemeente, die vrij fors is, te dekken. De baggerproble mat iek van de gemeente bevat miljoenen. Op het moment dat we dat via de rioolretributie willen binnenhalen, kunnen de burgers hun borst natmaken. Dat is nooit de bedoeling. Het is ook nooit de bedoeling van het GRP geweest om subsidies, die we niet zouden binnenkrijgen op de Blauwe Diamant, daaruit te dekken. Daar is dat fonds niet bedoeld voor ge weest. Op het moment dat er zich calamiteiten voordoen, om dat we subsidies niet binnenkrijgen of dat er tegenvallers zijn, hebben we daar een ander fonds voor. Dat noemen ze de algemene reserve. Het is niet reëel om de tegenvaller, die hier is ontstaan, te verhalen op de burgers. We hebben de burgers een plan voorgehouden, het gemeentelijk riolerings plan en gezegd daarvoor vragen we jullie deze bijdrage. Het niet is reëel en niet eerlijk tegenover de burgers om al lerlei tegenvallers, die zich op andere projecten voordoen, omdat ze ook iets met water te maken hebben, te dekken uit het riool. Voorzitter wij zijn tegen het onder 2.1 gestelde. Mevrouw Hafkamp (weth.): Allereerst de opmerking van de WD-fractie. De heer Feddema maakt een opmerking over het Naauw. Ik heb ook gelezen dat er betonplaten in het Naauw gelegd moeten worden om de muren uit elkaar te houden. Ik weet nog niet hoe dat precies in elkaar steekt, wat de kos ten daarvan zijn. U zult daarover geïnformeerd worden, want ik heb het ook uit de krant vernomen en verder nog niet. (De heer v.d.Wal PAL/GL)Over 14 dagen gaan de huidige pa len eruit Ik stel voor dat de raad schriftelijk geïnformeerd wordt over wat hier aan de hand is en over eventuele meerkosten en waar die uit gedekt gaan worden. De heer Feddema maakte ook een opmerking over sponsor bijdragen, die weggevallen zouden zijn. Dat is inderdaad een bedrag van 100.000 euro, dat toegezegd was indertijd door NUON, toen NUON nog NUON was met een wat bredere mis sie dan er nu is overgebleven nu NUON Vitens is geworden. Dus dat is de reden dat de toezegging, die er lag van NUON, teruggetrokken is. Andere directie ander beleid. Daar heeft het mee te maken. De andere kosten, de grootste post, heeft te maken met bag- gerwerkzaamheden die zijn uitgevoerd. En het heeft dus niet te maken met sponsorbijdragen, die weg zijn gevallen, maar goed 100.000 euro is natuurlijk een fiks bedrag. Er is van alles aan gedaan om dat bedrag toch nog te krij gen van Vitens, maar dat is helaas niet gelukt. Verder maakte de heer Jacobse een opmerking over waar het GRP voor bedoeld is. Ik denk dat het goed is dat, tenminste dan kijk ik even naar mijn collega BOR, er een nieuw GRP in de maak is. Wanneer dit precies komt, dat zult u dan verne men, want daar kan ik zo het antwoord niet op geven. U zegt het is ten onrechte dat nu er iets is met het water dat we maar een greep doen in het GRP. In de nota heeft u ook kun nen lezen waar dat mee te maken heeft. Het heeft met name toch te maken met dat die baggerwerkzaamheden zijn uitge voerd als gevolg van riooloverstorten, daardoor moest er gebaggerd worden. We hebben het nu gedaan, als we het nu niet hadden gedaan, dan had er op een gegeven moment gebag gerd moeten worden. Het heeft te maken met een landelijk systematiek die ontwikkeld is, die specifiek te maken heeft met de risico's o.a. voor volksgezondheid en ook de water kwaliteit in verband met de riooloverstorten. We zouden so wieso binnen afzienbare tijd hebben moeten baggeren, als gevolg van de riooloverstorten. Ook dan had het gefinan cierd moeten worden uit het GRP, omdat het een gevolg is van de riooloverstorten, dat er gebaggerd moet worden. Dat is de lijn die we ingezet hebben en dat is de reden waarom er nu alvast voor gekozen is. (De heer Jacobse: Leeuwarden kent een omvangrijke bagger- problematiekDat omvat tientallen misschien wel honderden miljoenen en dat is al jaren zo. Heel veel van die bagger- problematiek is natuurlijk indirect op de een of andere ma nier ontstaan uit overstorten en alle toestanden meer. Het is nooit de bedoeling geweest om dat uit het riool fonds te dekken. Het GRP is indertijd vastgesteld en daar is een dekking op afgesteld. Dit onderdeel noch het baggeren van de grachten was onderdeel van dat GRP.)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 8