Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Ik wou van de gelegenheid gebruik maken om aan de raad een ordevoorstel te doen. En dat heeft betrekking op de tot standkoming van de concept profielschets, waarbij mijn voorstel zou zijn om dat in deze raad vanavond te bespre ken De Voorzitter; Dan wil ik graag aan de raad vragen wie daar tegen is. De heer Stoker (CU)De indruk die u wekt, alsof er hier over muggenziften gaat, wegnemen. Er zijn afspraken over gemaakt dat daarover in de commissie gesproken zou worden en daar wil ik mij gewoon graag aan houden. Daarom ben ik tegen dat verzoek De Voorzitter: Kunt u accepteren dat daar nu geen tijd ge noeg meer voor is en dat dit, naar ik heb gezien toch vrij eenvoudige voorstel, nu aan de orde komt. Dit voorstel van orde wordt gesteund door de raad, met de aantekening dat de heer Stoker geacht wil worden te hebben tegengestemd De heer Zwart (PvdA)Dan wou ik bij deze een motie indie nen "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 augustus 2003; behandelende de Verordening vertrouwenscommissie; overwegende dat het van belang is dat de burgers van Leeuwarden zich uit kunnen spreken over de kwaliteiten van een nieuwe burgemeester; besluit de vertrouwenscommissie de opdracht geven een raadple ging van de inwoners van Leeuwarden hierover te orga niseren in de periode tussen nu en 8 september (want 8 September is de datum waarop de profielschets wordt besproken in de raadsvergadering) op basis van voor handen zijnde voorbeelden uit andere plaatsen die on langs een nieuwe burgemeester hebben gekregen, waarbij de raadpleging via internet en via de Grote Klok kan worden uitgevoerd." En verdere uitvoering in handen van de vertrouwencommissie Deze motie is mede ondertekend door de heer Van de Wal van de PAL/GL-fractie, de heer V/d Wal van de SP-fractie, me vrouw Haitsma van de CDA-fractie en mevrouw Van Ulzen- Hakker van de WD-fractie. Mevrouw Haitsma (CDA)Ik heb de verordening bestudeerd en we hebben drie amendementen gevonden. De eerste gaat om een aanvulling. Er wordt in het stuk gesproken over een vol strekte geheimhoudingsplicht en toch noemt de verordening nog één groep ten opzichte van wie die geheimhoudingsplicht blijkbaar extra geldt, namelijk raadsleden niet commissie leden, artikel 10 lid 2. Als we die groep noemen, dan moe ten we ook andere naaste collega's van de leden of de advi seurs of de ondersteuners in die commissie noemen. Of je noemt iedereen of je noemt niemand. Dus we hebben een amen dement ontworpen dat als volgt luidt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 augustus 2003; behandelende de Verordening vertrouwenscommissie; overwegende dat in genoemde verordening een artikel 10 is opgeno men dat de geheimhouding regelt van commissieleden, afgevaardigde van het college, griffier en gemeentese cretaris dat artikel 10, lid 1 vermeldt dat het om een vol strekte geheimhoudingsplicht gaat; dat dit artikel verder specifiek vermeldt in lid 2 dat deze geheimhoudingsplicht ook geldt tegenover raadsle den die geen lid zijn van de commissie; dat het aangeven dat de geheimhoudingsplicht ook geldt ten opzichte van raadsleden die geen lid zijn van de commissie eigenlijk overbodig is, daar artikel 10, lid 1 spreekt van een volstrekte geheimhoudingsplicht; dat het speciaal noemen van raadsleden die geen lid zijn van de commissie blijkbaar is gedaan ten over vloede om misverstanden te voorkomen; dat er in de bijeenkomsten van de commissie ook ande ren dan raadsleden aanwezig zijn; dat het, om elk misverstand te voorkomen, aanbeveling verdient om dan ook andere groepen speciaal aan te duiden ten opzichte van welke de geheimhoudingsplicht ook geldt; besluit artikel 10 als volgt aan te passen: 1. verandert niet; 2. (was lid 3) deze geheimhoudingsplicht geldtenz.; 3. (was lid 4) de geheimhoudingsplicht, zoals enz 4. (was lid 2, is nu lid 4 en gewijzigd) deze geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover raadsleden die geen lid zijn van de commissie, te genover leden van het college van burgemeester en wethouders, die niet zijn afgevaardigd als adviseur en tegenover medewerkers van de griffie en van het overige ambtelijk apparaat; 5. verandert niet; en gaat over tot de orde van de dag." Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003 De vergadering wordt voortgezet onder voorzitterschap van de heer Ten Hoeve (vice-voorzitter van de raad) De Voorzitter heropent om 21.20 uur de vergadering. De Voorzitter: Wij hebben nog 2 agendapunten te behandelen, de verordening van de vertrouwenscommissie en het benoemen van de leden van de vertrouwenscommissie. Ik wilde mevrouw Dikken graag vragen als vice-voorzitter van het presidium om hier bij me te komen. Punt 11 (bijlage nr. 123). Verordening vertrouwenscommissie tot vervulling van de va cature van de burgemeester De heer Zwart(PvdA): Ik sta hier omdat mijn fractievoorzit ter tijdelijk geroepen is tot het hogere ambt van vice- voorzitter van het presidium. Ik wil graag kort praten over de verordening die de taak en de werkwijze voor de vertrou wenscommissie gaat vastleggen. Ik wil kort ingaan, en een beperkt aantal vragen stellen, ten einde een stukje optima le helderheid te krijgen over deze verordening. Allereerst de positie van de voorzitter van de vertrouwenscommissie. De voorzitter van de vertrouwenscommissie is de vice- voorzitter van de raad is het voorstel. Blijkens de stukken bij agendapunt 12, dat is het volgende agendapunt dat gaat over de benoeming, staat de vice-voorzitter van de raad in zijn hoedanigheid als voorzitter van de vertrouwenscommis sie bij de leden opgenoemd. Het grappige is dat in de voor dracht, zoals wij die ook op de tafelt hebben aangetroffen, apart de leden worden genoemd en dan ook weer apart de voorzitter. Dat kan wat aanleiding geven tot onduidelijk heid. Vandaar mijn vraag aan de vice-voorzitter van het presidium (we hebben heel veel vice-voorzittersof de rechten en de plichten van de leden van de vertrouwenscom missie ook gelden voor de voorzitter van de vertrouwenscom missie. Met andere woorden in hoeverre er ook sprake is met name van stemrecht voor de voorzitter van de vertrouwens commissie. Daar willen wij graag optimale helderheid over hebben In hetzelfde kader vragen wij helderheid over artikel 1 lid 2 van de verordening. Daar wordt aangegeven dat de commis sie haar conceptaanbeveling uitbrengt aan de raad van de gemeente Leeuwarden en de commissaris van de koningin in de provincie Fryslan. Wij gaan er een beetje vanuit dat dat niet gelijktijdig gebeurt, maar dat laat dit artikel wel open. Met andere woorden wij gaan er vanuit dat eerst het advies uiteraard met de raad wordt besproken en dan wordt uitgebracht aan de commissaris van de koningin. Ook daar graag volstrekte helderheid over. Dan een nieuw punt, wij willen toch, om ook te benadrukken dat het hier gaat om een burgemeestersbenoeming waarvan ook duidelijk moet zijn dat de nieuwe burgemeester ook een nieuw boegbeeld moet zijn voor de bevolking van de gemeente Leeuwarden. Natuurlijk, er zijn allerlei dingen te zeggen over de functie van de burgemeester, zeker in dit tijdstip waarop we praten over het dualisme en de mogelijk nieuwe rol van de burgemeester, maar ons gaat het met name om een stukje raadpleging van de bevolking. Wij willen dat op een eenvoudige en zorgvuldige wijze doen. (De heer JacobseHet gaat hier om de verordening van de vertrouwenscommissieDe werkzaamhedenHet gaat hier niet om de profielschetsde profielschets wordt nog door de raad vastgesteld. Dus u heeft het over een heel ander agendapunt op het moment. Als u erover wilt spreken vind ik dat prima maar dan moet u dit aanmelden, dan kunnen we er over spreken, maar vanavond staat de profielschets niet ter discussie De profielschets staat ook niet ter discussie, maar het zou wel een onderdeel van de taken van de commissie kunnen zijn. De conceptprofielschets wordt voorgelegd door de ver trouwenscommissie aan de raad. (De VoorzitterWe kunnen de zaken heel erg ingewikkeld ma ken, ik denk dat de heer Jacohse gelijk heeft dat het nu gaat om het vaststellen van de verordening van de vertrou wenscommissie en dan gaat het op zich niet over een raad pleging van de bevolkingMaar wanneer we aanstonds praten over de profielschetsgaat het ook niet over raadpleging van de bevolking. Dus we kunnen ook praktisch zijn en dit punt toch meenemen) (De heer Jacobse: Iedereen die het verslag van het presidi um heeft weet dat oorspronkelijk vanavond de profielschets hier op de agenda zou komen. Er is toen in het presidium gezegd van dat willen we niet, want we willen juist de be volking betrekken bij de vaststelling van het profiel. Daarvoor willen we dat profiel eerst in de commissieverga dering bespreken. Dat gaat nu ook gebeuren. Daar hebben al le leden van het presidium naar mijn weten mee ingestemd Dus aan uw verzoek wordt volledig voldaan en het verbaast mij dan een beetje dat u hier nu ove-r begint, terwijl het hier niet op de agenda staat en binnenkort dus in de com missie komt, waar uw eigen fractievoorzitter mee heeft in gestemd. (De VoorzitterIk denk dat formeel de heer Jacobse gelijk heeft en daarom stel ik voor: We moeten in een aparte raadsvergadering de profielschets vaststellen en dat dan in diezelfde raadsvergadering ook een voorstel komt van u of van meerdere, om een bepaalde raadpleging van de bevolking te doen plaatsvinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9