Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Ik wou van de gelegenheid gebruik maken om aan de raad een
ordevoorstel te doen. En dat heeft betrekking op de tot
standkoming van de concept profielschets, waarbij mijn
voorstel zou zijn om dat in deze raad vanavond te bespre
ken
De Voorzitter; Dan wil ik graag aan de raad vragen wie daar
tegen is.
De heer Stoker (CU)De indruk die u wekt, alsof er hier
over muggenziften gaat, wegnemen. Er zijn afspraken over
gemaakt dat daarover in de commissie gesproken zou worden
en daar wil ik mij gewoon graag aan houden. Daarom ben ik
tegen dat verzoek
De Voorzitter: Kunt u accepteren dat daar nu geen tijd ge
noeg meer voor is en dat dit, naar ik heb gezien toch vrij
eenvoudige voorstel, nu aan de orde komt.
Dit voorstel van orde wordt gesteund door de raad, met de
aantekening dat de heer Stoker geacht wil worden te hebben
tegengestemd
De heer Zwart (PvdA)Dan wou ik bij deze een motie indie
nen
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 augustus 2003;
behandelende de Verordening vertrouwenscommissie;
overwegende dat
het van belang is dat de burgers van Leeuwarden zich
uit kunnen spreken over de kwaliteiten van een nieuwe
burgemeester;
besluit
de vertrouwenscommissie de opdracht geven een raadple
ging van de inwoners van Leeuwarden hierover te orga
niseren in de periode tussen nu en 8 september (want 8
September is de datum waarop de profielschets wordt
besproken in de raadsvergadering) op basis van voor
handen zijnde voorbeelden uit andere plaatsen die on
langs een nieuwe burgemeester hebben gekregen, waarbij
de raadpleging via internet en via de Grote Klok kan
worden uitgevoerd."
En verdere uitvoering in handen van de vertrouwencommissie
Deze motie is mede ondertekend door de heer Van de Wal van
de PAL/GL-fractie, de heer V/d Wal van de SP-fractie, me
vrouw Haitsma van de CDA-fractie en mevrouw Van Ulzen-
Hakker van de WD-fractie.
Mevrouw Haitsma (CDA)Ik heb de verordening bestudeerd en
we hebben drie amendementen gevonden. De eerste gaat om een
aanvulling. Er wordt in het stuk gesproken over een vol
strekte geheimhoudingsplicht en toch noemt de verordening
nog één groep ten opzichte van wie die geheimhoudingsplicht
blijkbaar extra geldt, namelijk raadsleden niet commissie
leden, artikel 10 lid 2. Als we die groep noemen, dan moe
ten we ook andere naaste collega's van de leden of de advi
seurs of de ondersteuners in die commissie noemen. Of je
noemt iedereen of je noemt niemand. Dus we hebben een amen
dement ontworpen dat als volgt luidt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 augustus 2003;
behandelende de Verordening vertrouwenscommissie;
overwegende
dat in genoemde verordening een artikel 10 is opgeno
men dat de geheimhouding regelt van commissieleden,
afgevaardigde van het college, griffier en gemeentese
cretaris
dat artikel 10, lid 1 vermeldt dat het om een vol
strekte geheimhoudingsplicht gaat;
dat dit artikel verder specifiek vermeldt in lid 2 dat
deze geheimhoudingsplicht ook geldt tegenover raadsle
den die geen lid zijn van de commissie;
dat het aangeven dat de geheimhoudingsplicht ook geldt
ten opzichte van raadsleden die geen lid zijn van de
commissie eigenlijk overbodig is, daar artikel 10, lid
1 spreekt van een volstrekte geheimhoudingsplicht;
dat het speciaal noemen van raadsleden die geen lid
zijn van de commissie blijkbaar is gedaan ten over
vloede om misverstanden te voorkomen;
dat er in de bijeenkomsten van de commissie ook ande
ren dan raadsleden aanwezig zijn;
dat het, om elk misverstand te voorkomen, aanbeveling
verdient om dan ook andere groepen speciaal aan te
duiden ten opzichte van welke de geheimhoudingsplicht
ook geldt;
besluit
artikel 10 als volgt aan te passen:
1. verandert niet;
2. (was lid 3) deze geheimhoudingsplicht geldtenz.;
3. (was lid 4) de geheimhoudingsplicht, zoals
enz
4. (was lid 2, is nu lid 4 en gewijzigd)
deze geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover
raadsleden die geen lid zijn van de commissie, te
genover leden van het college van burgemeester en
wethouders, die niet zijn afgevaardigd als adviseur
en tegenover medewerkers van de griffie en van het
overige ambtelijk apparaat;
5. verandert niet;
en gaat over tot de orde van de dag."
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 18 augustus 2003
De vergadering wordt voortgezet onder voorzitterschap van
de heer Ten Hoeve (vice-voorzitter van de raad)
De Voorzitter heropent om 21.20 uur de vergadering.
De Voorzitter: Wij hebben nog 2 agendapunten te behandelen,
de verordening van de vertrouwenscommissie en het benoemen
van de leden van de vertrouwenscommissie. Ik wilde mevrouw
Dikken graag vragen als vice-voorzitter van het presidium
om hier bij me te komen.
Punt 11 (bijlage nr. 123).
Verordening vertrouwenscommissie tot vervulling van de va
cature van de burgemeester
De heer Zwart(PvdA): Ik sta hier omdat mijn fractievoorzit
ter tijdelijk geroepen is tot het hogere ambt van vice-
voorzitter van het presidium. Ik wil graag kort praten over
de verordening die de taak en de werkwijze voor de vertrou
wenscommissie gaat vastleggen. Ik wil kort ingaan, en een
beperkt aantal vragen stellen, ten einde een stukje optima
le helderheid te krijgen over deze verordening. Allereerst
de positie van de voorzitter van de vertrouwenscommissie.
De voorzitter van de vertrouwenscommissie is de vice-
voorzitter van de raad is het voorstel. Blijkens de stukken
bij agendapunt 12, dat is het volgende agendapunt dat gaat
over de benoeming, staat de vice-voorzitter van de raad in
zijn hoedanigheid als voorzitter van de vertrouwenscommis
sie bij de leden opgenoemd. Het grappige is dat in de voor
dracht, zoals wij die ook op de tafelt hebben aangetroffen,
apart de leden worden genoemd en dan ook weer apart de
voorzitter. Dat kan wat aanleiding geven tot onduidelijk
heid. Vandaar mijn vraag aan de vice-voorzitter van het
presidium (we hebben heel veel vice-voorzittersof de
rechten en de plichten van de leden van de vertrouwenscom
missie ook gelden voor de voorzitter van de vertrouwenscom
missie. Met andere woorden in hoeverre er ook sprake is met
name van stemrecht voor de voorzitter van de vertrouwens
commissie. Daar willen wij graag optimale helderheid over
hebben
In hetzelfde kader vragen wij helderheid over artikel 1 lid
2 van de verordening. Daar wordt aangegeven dat de commis
sie haar conceptaanbeveling uitbrengt aan de raad van de
gemeente Leeuwarden en de commissaris van de koningin in de
provincie Fryslan. Wij gaan er een beetje vanuit dat dat
niet gelijktijdig gebeurt, maar dat laat dit artikel wel
open. Met andere woorden wij gaan er vanuit dat eerst het
advies uiteraard met de raad wordt besproken en dan wordt
uitgebracht aan de commissaris van de koningin. Ook daar
graag volstrekte helderheid over.
Dan een nieuw punt, wij willen toch, om ook te benadrukken
dat het hier gaat om een burgemeestersbenoeming waarvan ook
duidelijk moet zijn dat de nieuwe burgemeester ook een
nieuw boegbeeld moet zijn voor de bevolking van de gemeente
Leeuwarden. Natuurlijk, er zijn allerlei dingen te zeggen
over de functie van de burgemeester, zeker in dit tijdstip
waarop we praten over het dualisme en de mogelijk nieuwe
rol van de burgemeester, maar ons gaat het met name om een
stukje raadpleging van de bevolking. Wij willen dat op een
eenvoudige en zorgvuldige wijze doen.
(De heer JacobseHet gaat hier om de verordening van de
vertrouwenscommissieDe werkzaamhedenHet gaat hier niet
om de profielschetsde profielschets wordt nog door de
raad vastgesteld. Dus u heeft het over een heel ander
agendapunt op het moment. Als u erover wilt spreken vind ik
dat prima maar dan moet u dit aanmelden, dan kunnen we er
over spreken, maar vanavond staat de profielschets niet ter
discussie
De profielschets staat ook niet ter discussie, maar het zou
wel een onderdeel van de taken van de commissie kunnen
zijn. De conceptprofielschets wordt voorgelegd door de ver
trouwenscommissie aan de raad.
(De VoorzitterWe kunnen de zaken heel erg ingewikkeld ma
ken, ik denk dat de heer Jacohse gelijk heeft dat het nu
gaat om het vaststellen van de verordening van de vertrou
wenscommissie en dan gaat het op zich niet over een raad
pleging van de bevolkingMaar wanneer we aanstonds praten
over de profielschetsgaat het ook niet over raadpleging
van de bevolking. Dus we kunnen ook praktisch zijn en dit
punt toch meenemen)
(De heer Jacobse: Iedereen die het verslag van het presidi
um heeft weet dat oorspronkelijk vanavond de profielschets
hier op de agenda zou komen. Er is toen in het presidium
gezegd van dat willen we niet, want we willen juist de be
volking betrekken bij de vaststelling van het profiel.
Daarvoor willen we dat profiel eerst in de commissieverga
dering bespreken. Dat gaat nu ook gebeuren. Daar hebben al
le leden van het presidium naar mijn weten mee ingestemd
Dus aan uw verzoek wordt volledig voldaan en het verbaast
mij dan een beetje dat u hier nu ove-r begint, terwijl het
hier niet op de agenda staat en binnenkort dus in de com
missie komt, waar uw eigen fractievoorzitter mee heeft in
gestemd.
(De VoorzitterIk denk dat formeel de heer Jacobse gelijk
heeft en daarom stel ik voor: We moeten in een aparte
raadsvergadering de profielschets vaststellen en dat dan in
diezelfde raadsvergadering ook een voorstel komt van u of
van meerdere, om een bepaalde raadpleging van de bevolking
te doen plaatsvinden.