Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van
september 2003
Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van
september 2003
heid als in beslotenheid. Je krijgt nooit helemaal wat je
wilt, zowel niet als partij, als straks zal blijken bij de
burgemeester zelf. Maar wij vinden dat er voldoende van on
ze zaken terug te vinden zijn in de profielschets om hier
mee naar buiten te gaan en een burgemeester te werven.
De heer Van Mourik (WD) Wij vonden de vergadering vorige
week in de Commissie Bestuur en Middelen zinvol. Toen zijn
wij met verschillende partijen aan het bijslijpen geweest.
Dat heeft tot verschillende aanvullingen geresulteerd. Wij
hebben ook de uitslag van de enquête de afgelopen dagen nog
even bekeken. Een daadkrachtige, besluitvaardige man of
vrouw met verstand van geld, een netwerker, die staat voor
wat hij of zij zegt en die dingen gedaan krijgt, zo inter
preteren wij de enquête. Wij voelen ons daar wel een beetje
in gesterkt. Ik denk ook dat de profielschets, zoals wij
die waarschijnlijk gaan vaststellen, de ruimte biedt om een
dergelijk persoon aan te nemen.
De Voorzitter: Mevrouw Dikken heeft een vraag gesteld om
een advertentie te zetten in landelijke dagbladen. Dat
lijkt mij goed. Wij hebben donderdag, nadat de Commissaris
van de Koningin hier is geweest, nog een bijeenkomst van de
vertrouwenscommissie, we kunnen er daar dan even over pra
ten of wij dat wel of niet zullen doen.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het presidium.
Punt 14
Profiel van Leeuwarden
De hear Posthumus (FNP)We hawwe in amendemint, dat is
ferline wike ek al oankundige, de FNP-fraksje en de WD-
fraksje, oer bestjoerlike en regionale c.q. ynternasjonale
kontakten. It giet üs der om dat mooglike kandidaten witte
dat der net sprake is fan in blanko sitewaasje, der binne
al aardich wat kontakten opboud op ferskillende terreinen
en dêr kinne wy fansels üs foardiel mei dwaan.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 8 september 2003;
van oordeel zijnde dat het geschetste profiel van de
gemeente Leeuwarden onvoldoende aandacht biedt aan de
inter)nationale positie en de bestuurlijke relaties
van de gemeente Leeuwarden;
besluit
aan het hoofdstuk bestuurlijke verhoudingen van het
profiel van de gemeente Leeuwarden toe te voegen de
volgende paragraaf over internationale contacten:
"Internationalisering
De verdergaande internationalisering biedt Leeuwarden
zeker kansen. Leeuwarden is de hoofdplaats van de
Friese cultuur en herbergt daarom verschillende in
stellingen die zich met de ontwikkeling van het Fries
bezig houden. Als hoofdstad van een tweetalige regio
hebben diverse organisaties contacten met andere meer
talige gebieden in Europa, zoals Catalonië en Wales.
Daaruit zijn al enkele interessante en inspirerende
initiatieven ontwikkeld. In het Noorden van het land
is Leeuwarden de tweede stad. In het Samenwerkingsver
band Noord Nederland wordt overleg gepleegd met de an
dere bestuurlijke partners in Noord-Nederland.
Leeuwarden heeft zelf de nodige contacten met regio's
in het buitenland, bestuurlijke partners in de regio
en in Den Haag."
De moasje is ündertekene troch de hear Van Mourik fan de
WD-fraksje en mysels.
De heer Stoker (CU)Ik vind het jammer dat het geen twee
amendementen zijn geworden en ik zal u zeggen waarom. Het
kopje onder 'internationalisering' is iets dat wij niet
graag in deze beschrijving zien, omdat wij altijd gezegd
hebben dat wij internationale contacten geen gemeentelijke
taak vinden, maar een rijkstaak. Niet voor niks hebben wij
het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssa
menwerking, wij zien dat niet als een gemeentelijke taak.
Het andere deel van het amendement, de positie van Leeuwar
den in het Noorden, zijn wij het van harte mee eens. Maar
je bent voor of je bent tegen en er ligt maar één amende
ment. Dat betekent dat wij graag consequent handelen in de
lijn zoals wij dat altijd naar voren hebben gebracht en dus
niet in kunnen stemmen met de tekst van dit amendement.
De heer Jacobse (NLP)De vorige keer hebben wij überhaupt
geen bijlages vastgesteld, er is gewoon een dossier samen
gesteld en dat is als pakket opgestuurd. Ik vind het wat
dubieus om in detail op allerlei zaken in te gaan, want een
kandidaat vormt zich een beeld van Leeuwarden niet op basis
van stukken die wij hem toezenden, want dat is een beetje
een reclamefolder en een goed consument kijkt verder, dus
een goede burgemeester ook. Wij hebben met elkaar afgespro
ken dat wij zaken kort zouden houden, dat wij zouden inbin
den. Dat was ook een wens van de WD-fractie e.d. Ten eer
ste vraag ik mij af of het allemaal correct is dat diverse
organisaties contact houden en moet je dan al die contacten
gaan melden. Ik heb geen bezwaar tegen het amendement, want
de status van het stuk vind ik maar heel beperkt, maar of
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van
september 2003
Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 8 september 2003
De heer Van Mourik (WD) De WD-fractie vindt dat in het
raadsvoorstel keurig alle argumenten op een rij worden ge
zet. Wij zullen daarom de argumenten van dit voorstel vol
gen en tegen een referendum stemmen.
Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)De PAL/GL-fractie heeft
een jaar of twee geleden op 29 oktober 2001 een motie inge
diend met betrekking tot een raadplegend referendum bij een
burgemeestersbenoeming, waar door veel fracties welwillend
op werd gereageerd destijds. De motie is op de plank blij
ven liggen, omdat de raad graag de tijdelijke benoeming van
onze huidige burgemeester tot haar pensionering omzette in
een vaste aanstelling. Op dit moment zou de motie weer ac
tueel zijn. Wettelijk is de ruimte om twee voorgedragen
kandidaten tot onderwerp van een referendum te maken. Maar
na overleg in onze fractie hebben wij besloten de motie
niet in stemming te brengen, omdat de benoemingsprocedure
voor een burgemeester nog steeds een gesloten procedure is.
De Commissaris van de Koningin draagt nog steeds een aantal
kandidaten voor aan de vertrouwenscommissie en daaruit zou
dan een selectie van twee kandidaten gemaakt kunnen worden,
die vervolgens dan om de gunst van de Leeuwarder bevolking
mogen strijden. Zonder openbare kandidaatstelling, zonder
duidelijk politiek profiel. Met de beperkte wettelijke ta
ken die een burgemeester momenteel in feite heeft is een
dergelijk referendum ons inziens een wassen neus. Ook de
ervaringen elders zijn niet alleen positief te noemen. De
raadsbrief heeft ook een aantal nadelen aangegeven. Op dit
moment zouden de voordelen van een dergelijk referendum
voor ons alleen maar de doorslag kunnen geven wanneer dit
zeer beperkte referendum het enige vooruitzicht was rich
ting bestuurlijke vernieuwing en een noodzakelijke stap op
weg naar beter. Maar gelukkig komt in deze kabinetsperiode
een wet waarin een gekozen burgemeester beter gestalte
krijgt dan nu het geval is.
Wij volgen daarom het advies van het presidium.
De Voorzitter: Ik heb de neiging niet om hierop te reage
ren, het is een zaak van de raad, dus u kunt op elkaar rea
geren. Ik wil daarom dit voorstel in stemming brengen.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het presidium, met de aantekening dat de
leden van de D66-fractie en FNP-fractie geacht willen wor
den te hebben tegengestemd.
Punt 13
Profiel nieuwe burgemeester
De Voorzitter: Hierbij kan ook worden betrokken de enquête
die op internet en in Huis aan Huis is verschenen en waar u
allemaal de uitslag van hebt gekregen.
Mevrouw Dikken (PvdA)Wij hebben er in de commissie vrij
uitgebreid over gesproken. Er zijn een aantal tekstvoor
stellen gedaan wat betreft veranderingen. Wat ons betreft
kan het zo door. Afgelopen woensdag hebben wij ook de in
formatie gekregen van de uitkomsten van de enquête van de
burgers, die wat vonden van het profiel van de burgemees
ter. Namens de PvdA-fractie moet ik zeggen dat het een ge
weldige respons had, 300 via internet en 134 via Huis aan
Huis. Wat dat betreft een prima score, vorige keer waren
het er geloof ik acht. Het is een prima idee geweest om te
gaan doen.
Als je dan kijkt naar de overeenkomsten en verschillen, dan
zie je hoofdzakelijk overeenkomsten. Overeenkomsten met hoe
burgers denken over wat de nieuwe burgemeester zou moeten
doen en ook hoe de raad er totnogtoe over gedacht heeft.
Dat is wel heel bijzonder. Het is niet vaak zo dat burgers
het zo eens zijn met wat de raad vindt.
Wij hebben gezegd: een netwerker, belangrijk om de gemeen
telijke belangen te vertegenwoordigen; een realisator. Dat
zijn ook de twee hoofdpunten die de burgers met name be
langrijk vinden. Daadkracht, besluitvaardigheid, springt er
uit, sociaal voelend, spreekt ons erg aan, is ook iets dat
burgers heel belangrijk vinden en ook de Friese cultuur.
(De heer Stoker: Als het u zo opvalt dat burgers hun in
stemming hebben gegeven met wat de raad al vond, mag u zich
toch wel afvragen of het die inzet waard is geweest. Mis
schien wisten wij met elkaar toch wel wat de burger wil.)
Ik dacht dat wij er altijd zo voor waren om de burgers te
horen, daarom zitten wij hier toch, om dan ook een besluit
te nemen. Ik vind het een mooie manier om burgers te horen,
maar als de heer Stoker er anders over denkt, het zij zo.
Wat ons betreft is er geen reden om het profiel aan te pas
sen. Er zijn een paar verschillen, de burgers vinden een
leeftijd tussen de veertig en vijftig jaar een prima crite
rium, wat ons betreft mag dat helemaal vrij gelaten worden.
Kortom, wij gaan voor de beste.
Nog even kort over het vervolg.
Het is de bedoeling dat via de Staatscourant en ook in het
VNG-blad bekend wordt gemaakt dat wij graag een nieuwe bur
gemeester willen hebben. Misschien is het een suggestie om
ook een advertentie te zetten in de landelijke dagbladen,
omdat wij het ook wel aantrekkelijk vinden dat mensen sol
liciteren buiten het openbaar bestuur.
De heer Jacobse (NLP)Wij hebben in de commissie uitge
breid gesproken over de profielschets, zowel in openbaar-