Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van september 2003 Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van september 2003 heid als in beslotenheid. Je krijgt nooit helemaal wat je wilt, zowel niet als partij, als straks zal blijken bij de burgemeester zelf. Maar wij vinden dat er voldoende van on ze zaken terug te vinden zijn in de profielschets om hier mee naar buiten te gaan en een burgemeester te werven. De heer Van Mourik (WD) Wij vonden de vergadering vorige week in de Commissie Bestuur en Middelen zinvol. Toen zijn wij met verschillende partijen aan het bijslijpen geweest. Dat heeft tot verschillende aanvullingen geresulteerd. Wij hebben ook de uitslag van de enquête de afgelopen dagen nog even bekeken. Een daadkrachtige, besluitvaardige man of vrouw met verstand van geld, een netwerker, die staat voor wat hij of zij zegt en die dingen gedaan krijgt, zo inter preteren wij de enquête. Wij voelen ons daar wel een beetje in gesterkt. Ik denk ook dat de profielschets, zoals wij die waarschijnlijk gaan vaststellen, de ruimte biedt om een dergelijk persoon aan te nemen. De Voorzitter: Mevrouw Dikken heeft een vraag gesteld om een advertentie te zetten in landelijke dagbladen. Dat lijkt mij goed. Wij hebben donderdag, nadat de Commissaris van de Koningin hier is geweest, nog een bijeenkomst van de vertrouwenscommissie, we kunnen er daar dan even over pra ten of wij dat wel of niet zullen doen. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het presidium. Punt 14 Profiel van Leeuwarden De hear Posthumus (FNP)We hawwe in amendemint, dat is ferline wike ek al oankundige, de FNP-fraksje en de WD- fraksje, oer bestjoerlike en regionale c.q. ynternasjonale kontakten. It giet üs der om dat mooglike kandidaten witte dat der net sprake is fan in blanko sitewaasje, der binne al aardich wat kontakten opboud op ferskillende terreinen en dêr kinne wy fansels üs foardiel mei dwaan. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 8 september 2003; van oordeel zijnde dat het geschetste profiel van de gemeente Leeuwarden onvoldoende aandacht biedt aan de inter)nationale positie en de bestuurlijke relaties van de gemeente Leeuwarden; besluit aan het hoofdstuk bestuurlijke verhoudingen van het profiel van de gemeente Leeuwarden toe te voegen de volgende paragraaf over internationale contacten: "Internationalisering De verdergaande internationalisering biedt Leeuwarden zeker kansen. Leeuwarden is de hoofdplaats van de Friese cultuur en herbergt daarom verschillende in stellingen die zich met de ontwikkeling van het Fries bezig houden. Als hoofdstad van een tweetalige regio hebben diverse organisaties contacten met andere meer talige gebieden in Europa, zoals Catalonië en Wales. Daaruit zijn al enkele interessante en inspirerende initiatieven ontwikkeld. In het Noorden van het land is Leeuwarden de tweede stad. In het Samenwerkingsver band Noord Nederland wordt overleg gepleegd met de an dere bestuurlijke partners in Noord-Nederland. Leeuwarden heeft zelf de nodige contacten met regio's in het buitenland, bestuurlijke partners in de regio en in Den Haag." De moasje is ündertekene troch de hear Van Mourik fan de WD-fraksje en mysels. De heer Stoker (CU)Ik vind het jammer dat het geen twee amendementen zijn geworden en ik zal u zeggen waarom. Het kopje onder 'internationalisering' is iets dat wij niet graag in deze beschrijving zien, omdat wij altijd gezegd hebben dat wij internationale contacten geen gemeentelijke taak vinden, maar een rijkstaak. Niet voor niks hebben wij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssa menwerking, wij zien dat niet als een gemeentelijke taak. Het andere deel van het amendement, de positie van Leeuwar den in het Noorden, zijn wij het van harte mee eens. Maar je bent voor of je bent tegen en er ligt maar één amende ment. Dat betekent dat wij graag consequent handelen in de lijn zoals wij dat altijd naar voren hebben gebracht en dus niet in kunnen stemmen met de tekst van dit amendement. De heer Jacobse (NLP)De vorige keer hebben wij überhaupt geen bijlages vastgesteld, er is gewoon een dossier samen gesteld en dat is als pakket opgestuurd. Ik vind het wat dubieus om in detail op allerlei zaken in te gaan, want een kandidaat vormt zich een beeld van Leeuwarden niet op basis van stukken die wij hem toezenden, want dat is een beetje een reclamefolder en een goed consument kijkt verder, dus een goede burgemeester ook. Wij hebben met elkaar afgespro ken dat wij zaken kort zouden houden, dat wij zouden inbin den. Dat was ook een wens van de WD-fractie e.d. Ten eer ste vraag ik mij af of het allemaal correct is dat diverse organisaties contact houden en moet je dan al die contacten gaan melden. Ik heb geen bezwaar tegen het amendement, want de status van het stuk vind ik maar heel beperkt, maar of Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van september 2003 Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 8 september 2003 De heer Van Mourik (WD) De WD-fractie vindt dat in het raadsvoorstel keurig alle argumenten op een rij worden ge zet. Wij zullen daarom de argumenten van dit voorstel vol gen en tegen een referendum stemmen. Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL)De PAL/GL-fractie heeft een jaar of twee geleden op 29 oktober 2001 een motie inge diend met betrekking tot een raadplegend referendum bij een burgemeestersbenoeming, waar door veel fracties welwillend op werd gereageerd destijds. De motie is op de plank blij ven liggen, omdat de raad graag de tijdelijke benoeming van onze huidige burgemeester tot haar pensionering omzette in een vaste aanstelling. Op dit moment zou de motie weer ac tueel zijn. Wettelijk is de ruimte om twee voorgedragen kandidaten tot onderwerp van een referendum te maken. Maar na overleg in onze fractie hebben wij besloten de motie niet in stemming te brengen, omdat de benoemingsprocedure voor een burgemeester nog steeds een gesloten procedure is. De Commissaris van de Koningin draagt nog steeds een aantal kandidaten voor aan de vertrouwenscommissie en daaruit zou dan een selectie van twee kandidaten gemaakt kunnen worden, die vervolgens dan om de gunst van de Leeuwarder bevolking mogen strijden. Zonder openbare kandidaatstelling, zonder duidelijk politiek profiel. Met de beperkte wettelijke ta ken die een burgemeester momenteel in feite heeft is een dergelijk referendum ons inziens een wassen neus. Ook de ervaringen elders zijn niet alleen positief te noemen. De raadsbrief heeft ook een aantal nadelen aangegeven. Op dit moment zouden de voordelen van een dergelijk referendum voor ons alleen maar de doorslag kunnen geven wanneer dit zeer beperkte referendum het enige vooruitzicht was rich ting bestuurlijke vernieuwing en een noodzakelijke stap op weg naar beter. Maar gelukkig komt in deze kabinetsperiode een wet waarin een gekozen burgemeester beter gestalte krijgt dan nu het geval is. Wij volgen daarom het advies van het presidium. De Voorzitter: Ik heb de neiging niet om hierop te reage ren, het is een zaak van de raad, dus u kunt op elkaar rea geren. Ik wil daarom dit voorstel in stemming brengen. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het presidium, met de aantekening dat de leden van de D66-fractie en FNP-fractie geacht willen wor den te hebben tegengestemd. Punt 13 Profiel nieuwe burgemeester De Voorzitter: Hierbij kan ook worden betrokken de enquête die op internet en in Huis aan Huis is verschenen en waar u allemaal de uitslag van hebt gekregen. Mevrouw Dikken (PvdA)Wij hebben er in de commissie vrij uitgebreid over gesproken. Er zijn een aantal tekstvoor stellen gedaan wat betreft veranderingen. Wat ons betreft kan het zo door. Afgelopen woensdag hebben wij ook de in formatie gekregen van de uitkomsten van de enquête van de burgers, die wat vonden van het profiel van de burgemees ter. Namens de PvdA-fractie moet ik zeggen dat het een ge weldige respons had, 300 via internet en 134 via Huis aan Huis. Wat dat betreft een prima score, vorige keer waren het er geloof ik acht. Het is een prima idee geweest om te gaan doen. Als je dan kijkt naar de overeenkomsten en verschillen, dan zie je hoofdzakelijk overeenkomsten. Overeenkomsten met hoe burgers denken over wat de nieuwe burgemeester zou moeten doen en ook hoe de raad er totnogtoe over gedacht heeft. Dat is wel heel bijzonder. Het is niet vaak zo dat burgers het zo eens zijn met wat de raad vindt. Wij hebben gezegd: een netwerker, belangrijk om de gemeen telijke belangen te vertegenwoordigen; een realisator. Dat zijn ook de twee hoofdpunten die de burgers met name be langrijk vinden. Daadkracht, besluitvaardigheid, springt er uit, sociaal voelend, spreekt ons erg aan, is ook iets dat burgers heel belangrijk vinden en ook de Friese cultuur. (De heer Stoker: Als het u zo opvalt dat burgers hun in stemming hebben gegeven met wat de raad al vond, mag u zich toch wel afvragen of het die inzet waard is geweest. Mis schien wisten wij met elkaar toch wel wat de burger wil.) Ik dacht dat wij er altijd zo voor waren om de burgers te horen, daarom zitten wij hier toch, om dan ook een besluit te nemen. Ik vind het een mooie manier om burgers te horen, maar als de heer Stoker er anders over denkt, het zij zo. Wat ons betreft is er geen reden om het profiel aan te pas sen. Er zijn een paar verschillen, de burgers vinden een leeftijd tussen de veertig en vijftig jaar een prima crite rium, wat ons betreft mag dat helemaal vrij gelaten worden. Kortom, wij gaan voor de beste. Nog even kort over het vervolg. Het is de bedoeling dat via de Staatscourant en ook in het VNG-blad bekend wordt gemaakt dat wij graag een nieuwe bur gemeester willen hebben. Misschien is het een suggestie om ook een advertentie te zetten in de landelijke dagbladen, omdat wij het ook wel aantrekkelijk vinden dat mensen sol liciteren buiten het openbaar bestuur. De heer Jacobse (NLP)Wij hebben in de commissie uitge breid gesproken over de profielschets, zowel in openbaar-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 13