Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2003 Mevrouw Haitsma: Liefst wel natuurlijk, prima, maar hij moet ook in staat zijn om deze ook in Fryslan te verwerven. De heer Jacobse: Ik denk wel dat enige nuance op zijn plaats is. Wij hebben ook besproken dat mensen uit het be drijfsleven zouden moeten kunnen solliciteren. Het gaat er om dat hij/zij bewezen heeft goede netwerken te kunnen cre- eren en te kunnen onderhouden. De heer Nijpels: Ik behoor niet tot de mensen die denken dat je alleen maar als je ambtenaar of politicus bent goede netwerken in Den Haag hebt, er zijn ook andere mensen die hele goede netwerken hebben. Vraag 3: U kiest in uw profielschets heel duidelijk voor het accent op uitvoering, een netwerker en reali- sator. Als het gaat om die realisator heb ik een vraag. Wilt u graag een burgemeester die zelf aan de slag gaat of moet het een burgemeester zijn die de wethouders stimuleert om te gaan realiseren. Een burgemeester die zelf ook heel duidelijk een stempel drukt op de activiteiten van het college van B&W. De heer Van Mourik (WD) Dit is zo nadrukkelijk in de pro fielschets gekomen omdat denken wij Leeuwarden toch wel een beetje een naam heeft als een gemeente die perfect op pa pier weet te vertellen hoe het er in 2020 zou moeten uit zien in Leeuwarden. Uit het laatste Collegeprogramma blijkt heel duidelijk dat bestaand beleid moet worden uitgevoerd. Natuurlijk verwachten wij niet van de toekomstige burge meester dat deze zelf inhoudelijk alle projecten trekt, daar moeten de wethouders verantwoordelijk voor zijn. Maar heel belangrijk is dat de persoon van de nieuwe burgemees ter de aandacht vestigt op het feit van 'jongens uitvoe ren' dat moet consistent gebeuren en ook heel helder in het apparaat doorklinken. De heer Nijpels: Het moet dus iemand zijn die zijn mouwen opstroopt Vraag 4Deze vraag heeft te maken met de rol die de burge meester van Leeuwarden heeft als het gaat om de politie. In de profielschets wordt dat gemakshalve een beetje samengetrokken. Er wordt gesproken over zijn rol als verantwoordelijk voor de openbare or de in Leeuwarden. Dat is de één taak, de andere taak is die van korpsbeheerder. Ik heb de vertrou wenscommissie een brief doen toekomen van de Hoofdofficier van Justitie, waarin hij ook schetst wat de rol van de korpsbeheerder is en de komende jaren gaat worden. Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2003 Wij hebben de afgelopen maanden moeten vaststellen dat die nog belangrijker gaat worden, omdat wij geconfronteerd gaan worden met het fenomeen pres tatiecontracten, waardoor de korpsbeheerder wordt afgerekend door de ministers van Binnenlandse Za ken en Justitie op wat zijn korps presteert. Dat betekent dat u zich moet realiseren dat het korps beheerderschap heel veel tijd gaat kosten van de nieuwe burgemeester. Dat is nu ook al zo, je kunt er lang over discussiëren of dat een dag in de week is of minder of meer. Het gaat in elk geval heel veel tijd kosten. Op dat punt zal de taak al leen maar zwaarder worden. Ik neem aan dat als u praat in de profielschets over de taken van de nieuwe burgemeester, dat u ook volledig accepteert dat de burgemeester ook alle tijd, die nodig is om de taak van het korpsbeheerderschap goed te ver vullen, daar voor krijgt. Dat gaat dus van uw tijd af, zeg ik maar heel helder, want ik houd van heel heldere en simpele bewoordingen, zodat wij dat ook goed van elkaar weten. Dat moet u zich goed reali seren. Mijn vraag is als het gaat om de realisator van wettelijke taken, dat staat prominent op de tweede plaats, of dat ook voor u helder is. De heer Van Mourik (WD) Wij zijn inderdaad na de voor vorige benoemingsperiode er achter gekomen dat het werk van korpsbeheerder twee dagen per week vergt, wij weten ook dat dat werk steeds belangrijker wordt. Wat wij wel in de pro fielschets hebben geprobeerd door te laten klinken is met name het openbare orde aspect in Leeuwarden. Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld de minister van Binnenlandse Zaken, die ook over de openbare orde en de politie gaat, daar in een gesprek nog eens extra aandacht voor vraagt Wij hebben niet het idee gehad, nu moeten wij de weekagenda van de nieuwe burgemeester inplannen. Wij weten dat dat on derdeel van zijn/haar werk hoort bij het ambt van burge meester van een provinciehoofdstad, ten minste in de situa tie zoals die in Fryslan is. Wij hebben ons meer gefocust op de situatie in Leeuwarden. Wij weten ook niet welke werkafspraken er gemaakt zijn in het regionaal college, dat in gezamenlijkheid het Friese korps aanstuurt. Dus wij heb ben het daar minder expliciet over gehad. De heer Nijpels: Het is belangrijk dat u zich realiseert dat de nieuwe burgemeester heel veel tijd kwijt is aan het korpsbeheerderschap. Zijn rol als burgemeester van Leeuwar den sec staat natuurlijk niet ter discussie, daar moet u gewoon verantwoording voor afleggen en dat zal ook voor Leeuwarden zelf de nodige ruimte vragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 4