Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2003
Mevrouw Haitsma: Liefst wel natuurlijk, prima, maar hij
moet ook in staat zijn om deze ook in Fryslan te verwerven.
De heer Jacobse: Ik denk wel dat enige nuance op zijn
plaats is. Wij hebben ook besproken dat mensen uit het be
drijfsleven zouden moeten kunnen solliciteren. Het gaat er
om dat hij/zij bewezen heeft goede netwerken te kunnen cre-
eren en te kunnen onderhouden.
De heer Nijpels: Ik behoor niet tot de mensen die denken
dat je alleen maar als je ambtenaar of politicus bent goede
netwerken in Den Haag hebt, er zijn ook andere mensen die
hele goede netwerken hebben.
Vraag 3: U kiest in uw profielschets heel duidelijk voor
het accent op uitvoering, een netwerker en reali-
sator. Als het gaat om die realisator heb ik een
vraag. Wilt u graag een burgemeester die zelf aan
de slag gaat of moet het een burgemeester zijn die
de wethouders stimuleert om te gaan realiseren.
Een burgemeester die zelf ook heel duidelijk een
stempel drukt op de activiteiten van het college
van B&W.
De heer Van Mourik (WD) Dit is zo nadrukkelijk in de pro
fielschets gekomen omdat denken wij Leeuwarden toch wel een
beetje een naam heeft als een gemeente die perfect op pa
pier weet te vertellen hoe het er in 2020 zou moeten uit
zien in Leeuwarden. Uit het laatste Collegeprogramma blijkt
heel duidelijk dat bestaand beleid moet worden uitgevoerd.
Natuurlijk verwachten wij niet van de toekomstige burge
meester dat deze zelf inhoudelijk alle projecten trekt,
daar moeten de wethouders verantwoordelijk voor zijn. Maar
heel belangrijk is dat de persoon van de nieuwe burgemees
ter de aandacht vestigt op het feit van 'jongens uitvoe
ren' dat moet consistent gebeuren en ook heel helder in
het apparaat doorklinken.
De heer Nijpels: Het moet dus iemand zijn die zijn mouwen
opstroopt
Vraag 4Deze vraag heeft te maken met de rol die de burge
meester van Leeuwarden heeft als het gaat om de
politie. In de profielschets wordt dat gemakshalve
een beetje samengetrokken. Er wordt gesproken over
zijn rol als verantwoordelijk voor de openbare or
de in Leeuwarden. Dat is de één taak, de andere
taak is die van korpsbeheerder. Ik heb de vertrou
wenscommissie een brief doen toekomen van de
Hoofdofficier van Justitie, waarin hij ook schetst
wat de rol van de korpsbeheerder is en de komende
jaren gaat worden.
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2003
Wij hebben de afgelopen maanden moeten vaststellen
dat die nog belangrijker gaat worden, omdat wij
geconfronteerd gaan worden met het fenomeen pres
tatiecontracten, waardoor de korpsbeheerder wordt
afgerekend door de ministers van Binnenlandse Za
ken en Justitie op wat zijn korps presteert. Dat
betekent dat u zich moet realiseren dat het korps
beheerderschap heel veel tijd gaat kosten van de
nieuwe burgemeester. Dat is nu ook al zo, je kunt
er lang over discussiëren of dat een dag in de
week is of minder of meer. Het gaat in elk geval
heel veel tijd kosten. Op dat punt zal de taak al
leen maar zwaarder worden. Ik neem aan dat als u
praat in de profielschets over de taken van de
nieuwe burgemeester, dat u ook volledig accepteert
dat de burgemeester ook alle tijd, die nodig is om
de taak van het korpsbeheerderschap goed te ver
vullen, daar voor krijgt. Dat gaat dus van uw tijd
af, zeg ik maar heel helder, want ik houd van heel
heldere en simpele bewoordingen, zodat wij dat ook
goed van elkaar weten. Dat moet u zich goed reali
seren. Mijn vraag is als het gaat om de realisator
van wettelijke taken, dat staat prominent op de
tweede plaats, of dat ook voor u helder is.
De heer Van Mourik (WD) Wij zijn inderdaad na de voor
vorige benoemingsperiode er achter gekomen dat het werk van
korpsbeheerder twee dagen per week vergt, wij weten ook dat
dat werk steeds belangrijker wordt. Wat wij wel in de pro
fielschets hebben geprobeerd door te laten klinken is met
name het openbare orde aspect in Leeuwarden. Ik kan mij
voorstellen dat bijvoorbeeld de minister van Binnenlandse
Zaken, die ook over de openbare orde en de politie gaat,
daar in een gesprek nog eens extra aandacht voor vraagt
Wij hebben niet het idee gehad, nu moeten wij de weekagenda
van de nieuwe burgemeester inplannen. Wij weten dat dat on
derdeel van zijn/haar werk hoort bij het ambt van burge
meester van een provinciehoofdstad, ten minste in de situa
tie zoals die in Fryslan is. Wij hebben ons meer gefocust
op de situatie in Leeuwarden. Wij weten ook niet welke
werkafspraken er gemaakt zijn in het regionaal college, dat
in gezamenlijkheid het Friese korps aanstuurt. Dus wij heb
ben het daar minder expliciet over gehad.
De heer Nijpels: Het is belangrijk dat u zich realiseert
dat de nieuwe burgemeester heel veel tijd kwijt is aan het
korpsbeheerderschap. Zijn rol als burgemeester van Leeuwar
den sec staat natuurlijk niet ter discussie, daar moet u
gewoon verantwoording voor afleggen en dat zal ook voor
Leeuwarden zelf de nodige ruimte vragen.