Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 003 Wat ik wel wat vreemd vind is dat onder verwijzing naar de deskundigheid van de commissie van beroep en bezwaar men vindt dat nu anders geoordeeld moet worden. Dus je zou zeg gen, dan wordt dus ook het oordeel van de commissie van be roep en bezwaar overgenomen, maar vervolgens als het gaat om de hoogte van het bedrag wordt gezegd van nou ja de SAOZ is toch wel de echte deskundige en daar wordt, als het gaat om de hoogte van de planschade, weer aangesloten bij dat wat de SAOZ heeft voorgesteld. Ik vind dat niet geheel con sequent, laat ik maar voorzichtig uitdrukken, in ieder ge val is het voor het college geen aanleiding om een ander standpunt in te nemen. Maar we weten hoe het in de raad ligt De heer Feddema (WD) Dat is met name in de periode 1995 dat familie Houwenzijl in dezelfde situatie ook een plan- schade in de procedure heeft doorlopen. Als je kijkt naar de overeenkomsten van beide zaken zou ik die er ook bij willen betrekken. Het is SAOZ geweest die vooral met hun technische onderbouwing van het totale dos- sie vanaf 198 9 in mijn beleving de expers zijn in het bepa len van de hoogte van het bedrag. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende ment Het amendement van de heer Feddema namens de WD-fractie, medeondertekend door mevrouw Uiterwijk Winkel namens de PAL/GL-fractie, de heer Wijmenga namens de CDA-fractie, de heer Stoker namens de CU-fractie, de her Stoelinga namens de LL-fractie, de heer Elzinga namens de D66-fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Van der Brug namens de NLP-fractie en de heer Van der Wal namens de SP- fractie wordt aangenomen met 26 tegen 9 stemmen. Tegen stemden de leden van de PvdA-fractie Dit betekent dat daarmee het besluit van het college is verworpen Punt 2 0 Realisatie van een parkeergarage onder het Oldehoofster kerkhof en realisatie van een stedelijk plein aldaar. De heer V.d. Wal (SP)Tijdens de commissiebehandeling van het plan voor een parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof vroeg een collega raadslid wat eigenlijk de noodzaak was van een extra parkeergarage. Op dit moment staan de meeste parkeergarages immers de meeste tijd leeg. Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 Een ander raadslid gaf haar het antwoord. De parkeergarage is pas over vijf jaar klaar en dan hebben we hem wel nodig. Het is een kwestie van vooruit kijken. De SP-fractie kijkt ook vooruit en verwacht grote problemen in de binnenstad. Naast het Olderhofsterkerkhof komt er ook een nieuwe parkeergarage bij de Tweebaksmarkteen extra laag op de Aegongarage en een extra laag op de Klanderij Er wordt dus duidelijk ruim baan gemaakt voor de auto of beter gezegd, ruim baan voor de parkeerplaatsen. Want juist die ruime baan voor de auto's is het probleem. De wegen in de binnenstad staan vol met auto's. Dagelijks is binnenste ring het terrein van automobilisten die vech ten om voorrang en gefrustreerd hun weg door de binnenstad banen Op de spitsuren ontstaan op diverse locaties al gevaarlijke situaties. En hoe meer parkeerplaatsen, hoe meer auto's op de wegen. Om die reden zijn wij ook geen voorstander van de parkeergarage bij Bristol, waar de D66-fractie mee kwam, ook dit zorgt voor veel extra verkeersoverlast. De SP heeft in haar verkiezingsprogramma staan dat zij een autoluwe binnenstad wil, net overigens al de meeste frac ties. Wij kijken vooruit en kiezen voor Transferia, met parkeerlocaties op de invalswegen en de rondweg en gratis vervoer per bus naar de binnenstad. Wij willen de automobi list een alternatief geven. En de fietsers en voetgangers en het openbaar vervoer meer veiligheid en voorrang. Ik daag de overige partijen die ook voorstander te zijn van een autoluwe binnenstad en daar dan ook voor te staan en een keer NEE te zeggen tegen de auto en JA tegen de overige weggebruikers Kortom, wij zeggen NEE tegen een parkeergarage op het Olde hoof sterkerkhof De hear Posthumus (FNP)Yn de kommisje hawwe wy fraachte- kens set by it nut en de needsaak fan dit plan. Wy binne bliid dat no ek de D66-fraksje dat ynsjoch krigen hat, want dy wienen earst noch wol foar in garaazje, al soe dy dan lyts wêze moatte. Dat seit yn üs eagen wol wat. Ik wiis ek op de reaksje fan Tresoar, dy't hielendal net sa bliid is mei dit plan wat hjir foar üs leit en de ynspraak fan de winkeliers fan de Lytse Tsjerkstrjitte, wêrfan't guons seinen bang te wêzen fallyt te gean. Wat ik oant no ta ek mist haw yn de hele diskusje is de be- rikberheid fan üs eigen stedskantoar yn al dy jierren dat hjir in bouput lizze sil. Fierder set ik ek fraachtekens oft üs binnenstêd aansens echt wol oantrekliker wurde sil. No is it plein jüns foar de stappers jüns noch fergees, mar skylk net mear yn de situaasje fan de parkeargaraazje

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 12