Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 verbazing constateren, nog weer het meest, althans wat het ondergrondse gedeelte betreft, op het model stadsrand. Ik heb nooit begrepen waarom dat destijds niet is doorge zet, er is een ander plan voor teruggekomen, dat is afgewe zen en nu ligt eigenlijk in principe twee lagen autoweg Bo terhoek met eenzijdige ontsluiting richting westhoek weer op tafel. In model 2b, althans dat stelt het college voor, kunnen zo'n 525 parkeerplaatsen in twee lagen kruisingsvrije, zij het éénzijdige, ontsluiting gecombineerd met een miniroton- de op de Westerplantage worden uitgevoerd. Het hoogteverschil met de Groeneweg/Boterhoek is d.m.v. een leeflaag van zo'n 1,5 meter gehandhaafd. Er komt een autoluw Heer Ivostraatje waarlangs de hoofdwan delroute Kleine Kerkstraat - Prinsentuin gerealiseerd kan worden, zij het met een gelijkvloerse kruising met de druk ke Groeneweg. Dat blijft een minpunt voor mijn fractie, maar een ongelijkvloerse kruising is helaas door de nega tieve opstelling van Tresoar onmogelijk gemaakt. Dat Tresoar nu vreest geïsoleerd van de stad te raken komt ons rijkelijk overdreven voor. Als dat al zo zou zijn, had men dat ook wel eerder kunnen bedenken en kunnen meewerken aan de door de raad geboden oplossing. Het op het allerlaatste moment ingediende alternatief van Tresoar wijzen wij af om dezelfde redenen als door het col lege in hun aanvullende brief is verwoord. Wij dringen er bij het college op aan er op aan te sturen dat het realiseren van het pleinvormend gebouw langs het Heer Ivostraatje tegelijk met de pleininrichting kan plaatsvinden. Zonder die bebouwing is het plein niet af te maken en blijven we mogelijk nog jaren met een halfbakken plein zitten. Natuurlijk gaat de bouw van een dergelijk P-kelder niet zonder risico's gepaard. Van de 20,1 miljoen is op ter mijn 15,8 miljoen rendabel te maken. Wanneer dat omslag punt wordt bereikt, is natuurlijk moeilijk te voorspellen. De ervaringen met de P-kelder onder het Zaailand zijn wat dat betreft niet ongunstig, maar zijn geen garantie voor de toekomst. De onrendabele top van 4,3 miljoen plus de der ving inkomsten van 7,3 miljoen komen ten laste van het re servefonds parkeren. Het college waarschuwt dat er dan, behalve extra laag P~ garage Klanderijbuurt en dubbelgebruik AEGON-garage, voor de middellange termijn geen geld meer over is voor andere P-plannen in en om de binnenstad. Er resteert dan alleen nog de afgesproken minimum reserve van 2 miljoen. Voor mijn fractie is dat aanvaardbaar, omdat wat ons be treft dit de laatste grote investering in P-kelders/garages in en rond de binnenstad zal zijn. Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 Transveria aan de rand van de stad is een heel ander ver haal. In eerste instantie zijn die bedoeld om spitsuur van het forenzenverkeer tegen te gaan. Natuurlijk maar ik daar ook gebruik van als ik tijdens spitstijd winkelen ga. De tariefstelling zal dan heel anders zijn. En het is ook ze ker niet de bedoeling om die transferia eerder te realise ren. Even een reactie op de SP-fractie, dat de binnenstand auto- luw moet zijn. Daarvoor hebben we in het GWP afgesproken dat de binnenstadring het autoverkeer rond de binnenstad verdeelt. Helaas loopt de binnenring over de Groeneweg, binnen de stadsgracht. Dit hadden we ook liever anders ge zien, maar dan moet je door de Transvaalwijk en dat is een achterhaalde situatie. Dus de binnering zit het binnen de stadsgracht. Deze parkeerkelder wordt rechtstreeks ontslo ten op die binnenring. Datzelfde geldt ook voor een alter natief als Bristol. Voor de rest blijft wat ons betreft de binnenstad autoluw. Dit voorstel maakt ook één van onze al lerbelangrijkste pleinen, het beeldmerk van Leeuwarden, au tovrij niet autoluw, maar autovrij Daarom zullen we voor dit voorstel stemmen, voor een auto- luwe binnenstad. De heer Feddema (WD) De WD-fractie is zeer blij met dit plan, wij zijn zeer tevreden. Het is eigenlijk ook een ge denkwaardig moment dat we nu eindelijk deze besluitvorming kunnen afwikkelen. De kelder, zoals bedoeld in het stads rand-model, had allang klaar kunnen zijn, immers daarvoor was een brede raadsteun in 1999/2000. Zoals we eigenlijk allemaal wel weten is dit mede namens het ingrijpen van de vorige wethouder Den Oudsten verstoord. Maar laten we maar niet te veel spreektijd verdoen aan het verleden en ons richten op de toekomst. De WD-fractie vindt het heel verstandig dat het college ook een knip heeft gemaakt in de uitvoering, namelijk eerst de ondergrondse parkeerkelder klaarmaken. In feite doorzie je al heel goed wat er opkomt en hoe en in welke mate het schetsplan is en dat is een duidelijker systeem. Een goede invulling maken, de invulling staat ons zeer aan. Wat ik met die invullingpoging bewust zo bedoel, om een tweede knip te maken en dat is eventjes heel hard op den ken. Op het moment dat we bezig gaan met de Groeneweg zou het zo kunnen dat we op het dak van het nieuwe parkeerdek in ieder geval de omleidingroute kunnen gaan maken, zodat tijdens de bouw en de aanpassing van de Groeneweg het ver keer daar niet uitligt. Misschien dat dat meegenomen kan worden in het plan van aanpak. De wethouder heeft daarnet in het beantwoorden van de schriftelijke vragen, voor wat betreft de 21 miljoen en de mogelijke 14 miljoen, voldoende en duidelijke uitleg gege-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 15