Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 0 03 Over het pleidooi van meer transferia, daar ga ik verder niet op in. Meer transferia moet er ook komen, dat staat ook in het GWP, maar het GWP is niet aan de orde van avond Nog iets over die inbrengwaardeOf het nou 28.000 wordt of 30.000, daar komen wij met de CV/BV uit, maar ik denk ook dat wij groot aandeelhouder zijn binnen die CV/BV. Op het moment dat die inbrengwaarde op een lager niveau wordt vastgesteld, betekent dat er eerder winst wordt gemaakt. Die winst gaat voor een belangrijk deel naar de gemeente toe. Op het moment dat de inbrengwaarde wat hoger wordt be paald, dan duurt het wat langer voordat er winst wordt ge maakt en dat komt ook wel bij de gemeente terechtDus in wezen, als er een probleem is bij de CV/BV dan is er een probleem bij de gemeente. Dat is op zich een vrij arbitrai re discussie, alleen op een gegeven moment moet je wel vaststellen waar het nu op uit zal komen. Wat een merkwaardige opstelling van D66-fractie. Bij voorkeur een parkeerterrein bij de Bristollocatiemaar dan niet parkeren onder het OldehoofsterkerkhofHeb ik dat goed begrepen? Uw voorstel is om het parkeren mogelijk te maken bij de Bristollocatie en het plein opnieuw in te richten. Dan vind ik toch wat een bijzonder variant. Even kort over die Bristollocatie. Hetzelfde geldt voor het sta tionskwartier, dat zijn gebieden waar wij geen gronden in handen hebben, dus allerlei plannen gaan verzinnen over gronden die niet van ons zijn is altijd een ingewikkelde kwestie. Of het daar ooit mogelijk is parkeerplaatsen te realiseren, zou kunnen, maar het perspectief daarop is in ieder geval nog niet aan de orde. Het zal ook veel meer tijd vergen en nogmaals het zijn onze gronden niet, dus dat is altijd heel lastig, afgezien van de locatie ten opzichte van het winkelgebied. Maar we hebben al eerder afwijzend gereageerd op die voorstellen, bovendien zijn ze niet in overeenstemming met wat de meerderheid van de raad wilde. Leefbaar Leeuwarden merkt nog op dat die kosten voor de in richting van het plein niet in dat bedrag zitten. Dat klopt, vandaar ook dat zo expliciet is gemeld, ook in de voorgestelde besluiten, om daar op enig moment wel een be sluit over te nemen. PAL/GroenLinksEen verzoek om de bebouwing van het plein mee te nemen bij de discussie over de herinrichting van het plein. Daar zullen wij onze inspanning op leveren en mis schien is het goed om op korte termijn ook duidelijkheid te geven van welk type bebouwing sowieso in conflict raakt met de wens om ook evenementen te laten houden op dat plein. Misschien dat daar al heel snel duidelijkheid over gegeven kan worden en dat we dan weer terug gaan naar de commissie. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2003 Maar uw verzoek is duidelijk en wordt door het college ook zo opgepakt Over de autoluwe binnenstad en wat dat betekent aan voor zieningen ben ik het geheel met uw reactie eens. De WD. De woorden van instemming heb ik verder niets aan toe te voegen, daar ben ik wel heel blij mee. De positie van het Tresoar. Ik heb in de commissie al toe gezegd dat we als het gaat om de inrichting van dat plein ook in overleg gaan met Tresoar en dat wij ook in dat voor overleg tot nu toe uitvoerig overleg gepleegd hebben met deze instelling. De bushaltes in verband met het veranderen van de route van het openbaar vervoer. Een halte bij Tresoar en een halte bij het Bumaniahuis. Er vanuitgaande dat inderdaad de ser- vice-netbusjes daar langs gaan, dat betekent ook dat in en uitstappen voor minder validen daar op een goede manier moet kunnen plaatsvinden. Dat geldt voor beide locaties. Als het gaat om de afstand van het Tresoar tot bijvoorbeeld het stadskantoor, dan wordt die afstand inderdaad iets gro ter, maar dat is onvermijdelijk, als je kiest voor het om weg van die route. Daar zijn ook hele goede argumenten voor. Afweging van die belangen. Maar als je kijkt naar de toename van die afstand is die in onze opvatting niet dus danig dat je zou moeten kiezen voor een ander oplossing van het openbaar vervoer. (De heer V.d Wal (SP)Dat is toch zeker 3 0 meter, als ik het zo inschat. Wordt er ook op een of andere manier geke ken of dan die route, die dan 30 meter langer wordt, wel op een goede manier toegankelijk wordt gemaakt? Ik bedoel voor mensen die blind zijn of in een rolstoel zitten, wordt daar rekening mee gehouden bij het invullen van het plein?) Daarmee neemt deze halte natuurlijk geen uitzonderingsposi tie in. Misschien is het goed om nog even te verwijzen naar de uitvoering van de motie, die de SP-fractie destijds heeft ingediend, over de toegankelijkheidsbeleid en dat in het kader daarvan nog een aantal ernstige knelpunten onder handen worden genomen. Er is wel een eerste kleine selec tie, maar dat betekent niet dat wij in één keer de hele stad optimaal toegankelijk kunnen maken voor mensen met een handicap. Als het gaat om deze halte en de verschillende routes, die vanuit die halte te lopen zijn, dan neemt deze halte natuurlijk niet echt een hele bijzondere positie in. Dus in zijn algemeenheid geldt dat het zo goed mogelijk toegankelijk zou moeten zijn, sowieso de hele stad, voor mensen met een handicap en deze halte en deze plek neemt daar niet een hele bijzondere positie in.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 20