Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 003 Ik heb nog twee opmerkingen over een autoluwe binnenstad. Hartstikke mooi dat het plein vrij wordt van blik. Maar het feit blijft natuurlijk dat er 250 parkeerplaatsen bijkomen, alleen al op het Oldenhoofsterkerkhof en verder in de stad ook nog 10 0 parkeerplaatsen. Het feit dat extra parkeer plaatsen komen betekent dat er extra auto's de stad ingaan, wat dus juist negatief zal werken ten opzicht van het standpunt van een autoluwe binnenstad. Tenslotte nog even over de ergernissen van mevrouw Koster. Wij gebruiken onze principes om de plannen te beoordelen. (Mevrouw KosterIk erger me niet san het feit dat mensen hun mening hier willen uiten. Daar zijn we hier voor. Maar wel ik me wel aan erger is dat mensen constant terugkomen op hun besluit, dat al eerder is genomen. Wat ik graag zou willen zien dat we allemaal op de juiste manier nadenken over het besluit dat we hebben genomen, zodat het tot het een goede invulling komt. Daar gaat het om, volgens mij. Dat was hetgeen waar ik me aan erger) Daar hebben wij in het verleden over nagedacht en daar heb ben wij nu weer over nagedacht. Daarom komen wij nu opnieuw met ons standpunt (De hear Posthumus (FNP)De FNP hat noait foar de parkear- garaazje west, dus wy komme ek net wer werom op in beslüt.) (Mevrouw Dolstra (LL)Ik herinner mij ooit een keer binnen de CDA-fractie dat u zei we moeten zorgen voor parkeerge legenheid bij de Klanderijin eerste instantie, maar niet de parkeergarageDus als hier iemand draait... (Mevrouw Koster (CDA)Ik heb het niet over draaien. Ik denk dat iedereen mij verkeerd begrijptHet gaat over dat het besluit in de raad is genomen en dat we het nu over de invulling hebben. Ik zou graag met u willen spreken over de invulling in plaats van constant terug te gaan naar het verleden en hoe het voorheen allemaal wel niet is gegaan. Daar gaat het vanavond over) De Voorzitter: Misschien mag ik daar als afsluiting, wat dit punt betreft, nog een opmerking over maken. De heer Van der Wal heeft er net iets over gezegd. Het is misschien voor de fracties wel goed om na te denken, wanneer in het verleden beslissingen zijn genomen van waaruit het college een opdracht krijgt om verder te gaan, hoe je daar mee om gaat. Iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid in. Maar wanneer je elke keer heel principieel gaat zeggen, nee dat wilden we niet, dat willen we nooit, dan maak je het besturen wel een beetje moeilijk. Ik wil daar niet mee zeggen dat je nooit op standpunten terug mag komen, als daar legitieme redenen voor zijn. Maar een college moet op basis van een meerderheid uitspraak in de raad wel verder kunnen Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 6 oktober 2 0 03 Mevrouw Waanders (weth.)Nog even over het autoluw. Ik denk dat daar een verschil van opvatting aan ten grondslag ligt. Een aantal partijen, en het college ook, gaat ervan uit dat er sprake is van een autonome groei van het auto verkeer. Dat is ook niet uit de lucht gegrepen. Dat is ook gebaseerd op onderzoeken en uit de ervaringen van de afge lopen jaren of het afgelopen decenium kunnen we leren dat we met z'n allen het autoverkeer wel willen afremmen, maar dat het beleid dat er opgezet is niet werkt. Het autover keer groeit. Dat betekent, wil je de binnenstad autoluw houden, dat de binnenring goed bereikbaar moet zijn en dat vervolgens aan de binnenring goede en voldoende parkeer voorzieningen zijn. Anders krijg je inderdaad verkeersover last. In uw opvatting, dat geldt voor de SP-fractie en de FNP-fractie, is de redenering autoluw wil zeggen geen gara ges bouwen dan krijg je geen verkeer en dus geen verkeers overlast. De basishouding, het uitgangspunt daarin, ver schilt heel erg, maar dat heeft zich eerder voorgedaan. De samenwerking met de provincie, meneer Stoelinga, gaat op dit moment heel goed. Het is de taak van de gemeente om die voorzieningen te bouwen om bezoekers aan de binnenstad hun auto te kunnen laten parkeren. Dat is niet de taak van de provincie. De provincie heeft als taak om in de parkeerbe- hoefte van de eigen medewerkers te voorzien. Als het gecom bineerd zou kunnen worden om ook te voorzien in parkeerbe- hoefte van bijvoorbeeld andere werkgevers in de nabijheid van het Provinciehuis, heeft de gemeente daar geen enkel probleem mee (De heer Stoelinga (LL)Als u het winkelend publiek wilt bedienen en we hebben dus parkeerplekken te weinig, zou op zaterdag in de parkeergarage van het Provinciehuis ook ge parkeerd kunnen worden door het winkelend publiek. Dat kan dus niet, omdat wij geïnvesteerd hebben in een te dure ga rage Dan gaan we elkaar dus in de wielen rijden en daar de schiet de provincie niets mee op, dat kost ons beiden dus geld, mijnheer Stoelinga. Dat lijkt me een heel onlogische oplossing Het bericht in de Leeuwarder Courant wordt door de FNP- fractie toch als een soort onderbouwing aangedragen van dat wij problemen krijgen met die planning. Toen ik dat bericht las dacht ik, er zitten een aantal dingen in die niet klop pen, bijvoorbeeld het tegelijkertijd bezig zijn op het Zaailand en het OldehoofsterkerkhofDaarvan kan dus abso luut geen sprake zijn. In de planning is er juist vanuit gegaan dat het bouwen op, aan of onder het Wilhelminaplein t.b.v. het project Nieuw Zaailand, laat ik het zo maar even noemen, als dit de consequentie zal hebben dat die parkeer- mogelijkheden daar niet of slecht toegankelijk zijn, dat dit niet eerder aan de orde kan zijn dan het Oldehoofster-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 22